Gå til innhold

Erstatte fennikel med noe annet i denne retten? Med hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tenkt å lage en ny fiskerett til middag neste uke. I oppskriften står det fennikel, noe jeg aldri har smakt. Så jeg søkte på hva det smaker i google...Og så leser jeg at denne har anis-smak eller altså rett og slett lakris....! Fysj og fy, smaken av lakris i en middags/fiskerett???

Er det noen som har tips om hva jeg kan bytte ut fennikel med i denne oppskriften med torsk og hakkede tomater? Noen som vet hva som kan smake godt til torsk? En eller annen rotgrønnsak, kanskje to? 

Skrevet

Jeg ville brukt gulrot. Jeg liker ikke fennikel.

Anonymkode: 8862a...c49

Skrevet

Jeg hadde bare droppet den og ikke erstattet den.

Fennikel er ganske godt, men kan bli litt dominerende.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Million skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde tenkt å lage en ny fiskerett til middag neste uke. I oppskriften står det fennikel, noe jeg aldri har smakt. Så jeg søkte på hva det smaker i google...Og så leser jeg at denne har anis-smak eller altså rett og slett lakris....! Fysj og fy, smaken av lakris i en middags/fiskerett???

Er det noen som har tips om hva jeg kan bytte ut fennikel med i denne oppskriften med torsk og hakkede tomater? Noen som vet hva som kan smake godt til torsk? En eller annen rotgrønnsak, kanskje to? 

Ikke tro alt du leser :nigo: Fenikkel smaker ikke lakris når det først er i retten og det løfter smaken flere hakk. Nå kan du selvfølgelig bare la være å bruke fenikkel i det hele tatt og heller bruke litt mer av de andre grønnsakene, men jeg synes du skal unne deg selv å prøve!

Endret av Leo
  • Liker 15
Skrevet
Leo skrev (1 minutt siden):

Ikke tro alt du leser :nigo: Fenikkel smaker ikke lakris når det først er i retten og det løfter smaken flere hakk. Nå kan du selvfølgelig bare la være å bruke fenikkel i det hele tatt og heller bruke litt mer av de andre grønnsakene, men jeg synes du skal unne deg selv å prøve!

Hvis du skal beskrive smaken, som når den er ferdigstekt eller bakt i ovn, hvordan ville du beskrive den da? Noe du kan sammenligne med av andre grønnsaker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville brukt gulrot. Jeg liker ikke fennikel.

Gulrot var en god ide! Jeg elsker gulrøtter, og særlig når de er bakt i ovn!

Skrevet

Jeg syns det er veldig godt. Og syns ikke det smaker lakris på noen måte.

Anonymkode: 79c52...5f7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er veldig godt. Og syns ikke det smaker lakris på noen måte.

Anonymkode: 79c52...5f7

Det står overalt at det er det den gjør. Merkelig :) Som her f.eks.:

https://www.godt.no/aktuelt/i/VbBwVV/fennikel-den-undervurderte-groennsaken 

Jeg liker lakris som godteri, f.eks. i Twist-posen (år og dag siden sist jeg spiste Twist men...) men ikke sammen med fisk, altså.

Skrevet

Hvis du skal beskrive smaken, som når den er ferdigstekt eller bakt i ovn, hvordan ville du beskrive den da? Noe du kan sammenligne med av andre grønnsaker?

En rund, men samtidig litt frisk smak med en anelse bitterhet kanskje. Litt som rå hodekål som ikke er helt sprø.  

Gulrot var en god ide! Jeg elsker gulrøtter, og særlig når de er bakt i ovn!

Jeg ville ikke ha brukt gulrot siden jeg tror det vil tilføre for mye sødme, men smak og behag osv. 

• Liker 2
Skrevet

Fennikel smaker lakris lignende, men passer utrolig godt sammen med fisk. Så jeg ville prøvd hvis jeg var deg. Kanskje bare halvparten av mengden?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Leo skrev (2 minutter siden):

En rund, men samtidig litt frisk smak med en anelse bitterhet kanskje. Litt som rå hodekål som ikke er helt sprø.  

Jeg ville ikke ha brukt gulrot siden jeg tror det vil tilføre for mye sødme, men smak og behag osv. 

Jeg skal lage dette til meg og min 20 år gamle kresne sønn. Jeg er redd fennikel kan bli for "spesielt" for hans kresne gane, og føre til at han nekter å smake mors eksperimentering med nye retter igjen senere. Vi lever på et begrenset antall middagsretter, som er "godkjente". Nå vil jeg prøve noe nytt. Synes den torskeretten her så veldig god ut, men det var altså før jeg leste hva fennikel er kjent for å smake som.

Man skulle tro ungene vokser av seg kresenhet med alderen, men det er ikke alltid de gjør altså....

Gulrøtter vet jeg han spiser, og jeg elsker gulrøtter selv.

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Jeg liker lakris som godteri, f.eks. i Twist-posen (år og dag siden sist jeg spiste Twist men...) men ikke sammen med fisk, altså.

Rå smaker fenikkel litt anisaktig, men å kalle det "lakrissmak" synes jeg blir feil. Det er jo ikke som om den smaker intenst lakris som f.eks. lakrisen i Twistposen. 

• Liker 6
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

I artikkel står det at den smaker litt som lakris, ikke at den smaker akkurat som lakris-biten i Twist-posen.

Anonymkode: 54b89...a1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I artikkel står det at den smaker litt som lakris, ikke at den smaker akkurat som lakris-biten i Twist-posen.

Anonymkode: 54b89...a1d

Jada, jeg skjønte jo det da. Men jeg nevnte at jeg liker lakris ellers. Bare ikke forbundet anis-smak med middag.

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Jeg skal lage dette til meg og min 20 år gamle kresne sønn. Jeg er redd fennikel kan bli for "spesielt" for hans kresne gane, og føre til at han nekter å smake mors eksperimentering med nye retter igjen senere. Vi lever på et begrenset antall middagsretter, som er "godkjente". Nå vil jeg prøve noe nytt. Synes den torskeretten her så veldig god ut, men det var altså før jeg leste hva fennikel er kjent for å smake som.

Man skulle tro ungene vokser av seg kresenhet med alderen, men det er ikke alltid de gjør altså....

Jeg har en kresen samboer så jeg vet nesten alt om dette! 😉 Fenikkel er "innafor" når det er i en rett som dette. Sååå spesielt er det ikke. Litt som at man ikke merker at den er der før du prøver å lage retten uten. Men du kan jo prøve med litt og det er ingen enhjørninger som dør om du lager retten uten heller :ler: 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Ville ikke gått for gulrot i den retten der, det vil bli søtt! Men, hva med å steke litt fennikel, og servere ved siden av? Da kan dere begge teste om dere liker det. I mine øyne ser den retten meget god ut, med fennikel!

• Liker 3
Skrevet
Million skrev (20 minutter siden):

Bare stapp aspargesbønnene oppi. Hva skal du med smakløse grønne bønner ved siden av? Alternativt kan du ha potetene oppi, squash - føl deg fri. Bare ikke putt gulrøtter oppi løk, tomat og fisk. Det er oppskriften på smakløs gøgge. 

Fennikel smaker for øvrig et hint av anis og ellers av frisk, sprø grønn grønnsak. Anis er ikke lakris. Liker du selleri så liker du fennikel - de er rimelig like både på smak og konsistens bortsett fra at fennikel tåler varmebehandling uten å bli myk og pregløs slik selleri blir.

Anonymkode: 98b0c...cbd

• Liker 1
Skrevet (endret)
Leo skrev (2 minutter siden):

Jeg har en kresen samboer så jeg vet nesten alt om dette! 😉 Fenikkel er "innafor" når det er i en rett som dette. Sååå spesielt er det ikke. Litt som at man ikke merker at den er der før du prøver å lage retten uten. Men du kan jo prøve med litt og det er ingen enhjørninger som dør om du lager retten uten heller :ler: 

Hehe, nei ingen enhjørninger tar skade av dette :fnise: 

Jeg får vel bare lage det og bruke fennikel, og ikke si til han hva det inneholder, så kanskje han bare spiser det uten å reagere på noe.... og så håper jeg at jeg liker det selv. Kan jo slenge med noen gulrøtter i tillegg uansett, det er jo digg og noe vi liker begge to.

Endret av Million
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare stapp aspargesbønnene oppi. Hva skal du med smakløse grønne bønner ved siden av? Alternativt kan du ha potetene oppi, squash - føl deg fri. Bare ikke putt gulrøtter oppi løk, tomat og fisk. Det er oppskriften på smakløs gøgge. 

Fennikel smaker for øvrig et hint av anis og ellers av frisk, sprø grønn grønnsak. Anis er ikke lakris. Liker du selleri så liker du fennikel - de er rimelig like både på smak og konsistens bortsett fra at fennikel tåler varmebehandling uten å bli myk og pregløs slik selleri blir.

Anonymkode: 98b0c...cbd

Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å prøve med fennikel. Greit å prøve noe nytt for en gangs skyld, og utvide repertoaret litt  🙂 

Aspargesbønnene skal jeg teste å putte oppi formen sammen med det andre og varmebehandle sammen, ja. Det var et fint tips.

Endret av Million
Skrevet
Pinkee skrev (10 minutter siden):

Ville ikke gått for gulrot i den retten der, det vil bli søtt! Men, hva med å steke litt fennikel, og servere ved siden av? Da kan dere begge teste om dere liker det. I mine øyne ser den retten meget god ut, med fennikel!

Gulrot gir sødme ja, og vil gi en helt annen karakter til retten en fenikkel. Men retten inneholder mye tomat og da er det godt med det søte fra gulrota. Det fremhever tomatsmaken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...