Gå til innhold

Kontantstøtten - er du for eller mot?

Er du for eller mot kontantstøtten?  

68 stemmer

1. 1. Er du for eller mot kontantstøtten?

• For
      19
    • Mot
      43

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du for eller mot kontantstøtten? Skriv gjerne hvorfor også. Jeg er for, fordi jeg mener det gir småbarnsforeldre større valgfrihet og større mulighet til å være hjemme med barna når de er små. Dessuten får barnehagene mer i statsstøtte pr. barn, enn kontantstøttebeløpet, så det er ikke dyrere for staten heller. Synes dere forresten at beløpet bør økes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ha full barnehagedekning først, kan kontanstøtten komme. Først da blir det er reelt valg.

Skrevet
Vil ha full barnehagedekning først, kan kontanstøtten komme. Først da blir det er reelt valg.

:enig:

Så slik som situasjonen er i dag, er jeg i mot!

Skrevet

Enig med deg i det, men mange har ikke råd til å være hjemme på bare kontantstøtte heller.

Skrevet

Ser ikke hvorfor staten skal betale foreldre for å bruke barnehager.. Den gangen alle penger til barnepass blir betalt direkte til foreldrene, og ikke til barnehagen, har vi omsider en rettferdig løsning som gjør at foreldrene kan ta sine valg på et nøytralt grunnlag.

Skrevet

Det er en del av det offentlige tilbudet.

Samme begrunnelse at de betaler det, som at de betaler skoler sykehus sykehjem offentlig transport veier og tunneller osv.

Velferdsstat heter det

For å avskaffe kontantstøtte, skjønner ikke at vi skal betale folk for å ikke bruke offentlig tilgjengelige tjenester.

Og siste gjest: Hvorfor mener du staten skal betale for barnepass i det hele tatt da? Er ikke egne barn eget ansvar?

Skrevet
For å avskaffe kontantstøtte, skjønner ikke at vi skal betale folk for å ikke bruke offentlig tilgjengelige tjenester.

Nei.. Kontantstøtte er som å la folk bruke private sykehus i stedet for de offentlige.. ikke som å ikke bruke sykehuset i det helet tatt...

Og siste gjest: Hvorfor mener du staten skal betale for barnepass i det hele tatt da? Er ikke egne barn eget ansvar?

Selvfølgelig..

Men skal det først deles ut penger, bør det i det minste være en smule rettferdig.. Slik at det å velge f.eks dagmamma er like "OK" med det offentlige som det å velge barnehage.. (så langt bør vi virkelig ha kommet..!)

Skrevet

:Nikke:

Skrevet
Nei.. Kontantstøtte er som å la folk bruke private sykehus i stedet for de offentlige.. ikke som å ikke bruke sykehuset i det helet tatt...

Selvfølgelig..

Da min morfar utførte sin gråstæroperasjon på privat sykehus fikk han ikke noen penger fra det offentlige, selv om han ville fått operasjonen på offentlig sykehus (3 år senere). Har mange slike eksempler. Så jeg skjønner ikke sammenhengen helt....

Men skal det først deles ut penger, bør det i det minste være en smule rettferdig.. Slik at det å velge f.eks dagmamma er like "OK" med det offentlige som det å velge barnehage.. (så langt bør vi virkelig ha kommet..!)

Det deles ikke ut penger. Det gis støtte til et velferdsgode. Jeg får ikke en krone for å ha datteren min i barnehage, jeg betaler faktisk en god del for det. Det slipper de som har barna hjemme. At de heller ikke får tjenesten kan jeg ikke skjønne at de skal kunne kreve kompensasjon for...

Skrevet (endret)

Jeg er imot kontantstøtta. Hele ordninga er bare noe tull, spør dere meg. For valgfrihet gir den i alle fall ikke. Hvorfor sier jeg at den ikke gir valgfrihet? Det er to grunner til dette:

1. Så lenge det ikke er full barnehagedekning kan man jo ikke velge. Man blir tvunget til enten å være hjemme med eget barn, eller til å lete etter dagmamma. Dette er situasjonen vår for tida. Storesøster fikk ikke barnehageplass, og må være hjemme sammen med meg og Lillesøster (6 måneder), til tross for at hun hadde hatt det best i barnehage sammen med barn på sin egen alder. Vi har vært i kontakt med en potensiell dagmamma, men hun hørtes ikke ut som den mest motiverte i verden akkurat. I tillegg skulle hun ha 3600 kroner for gildet, som jo er nesten 1000 kroner mer enn maksprisen i barnehage. Jo, og så skulle hun jobbe svart.

2. Valget om å være hjemme med kontantstøtta er så ulikt for de ulike familier. Mens én kvinne kanskje taper noen skarve tusenlapper på å være hjemme, kan det for en annen bety en reduksjon i inntekt på godt over 20 000 (beløpet er bare et eksempel). Dette er feil, syns jeg. Da er det bedre å utvide permisjonen, for det er en ordning kvinner i alle lønnsgrupper ville nyte godt av. Engangsstønaden kunne også økes, sånn at de uten rett til permisjonspenger også kunne være lenger hjemme.

Endret av Nala
Skrevet

Enig med melk.

Det er ingen reel valgfrihet når barnehagedekningen er som den er. Argumentet om "valgfrihet" er derfor ikke tilstede. Ihvertfall ikke om valgfriheten skal være et argument for å være hjemmeværende eller utearbeidende.

Derimot er den en støtteordning for de som ikke får plass i barnehage og derfor må bruke dagmamma. Jeg ville imidlertid hatt større forståelse for en slik løsning om dagmamma fikk tildelt kontantstøtten direkte.

Jeg tror dessuten det er svært få som kan velge å være hjemme pga beløpets størrelse.

Skrevet

Kontantstøtte er noe stort tull.

Som Sissan sier: hvorfor skal man få BETALT for IKKE å bruke et velferdstilbud??? All den stund det ikke er full barnehagedekning og det heller ikke er en rettighet med barnehageplass er det rent tull å hevde at kontantstøtten er "rettferdig".

Alle de milloner (milliarder) staten pøser ut på kontantstøtte hvert år kunne vært mye bedre anvendt. F.eks. kunne alle småbarnsforeldre (f.eks. med barn under 8) fått tilbud om å jobbe f.eks. 80% med full lønn, noe som hadde kommet langt flere tilgode og ikke minst vært en stor fordel for BARNA. Da hadde foreldre kunnet brukt tid på barna sine.

Slik kontantstøtten i stor grad virker i dag, gjør den enten at mor er hjemme i langt flere år eller at mor og far jobber og bruker kontantstøtten til å betale praktikant/dagmamma. Reell tid med barna har visstnok ikke økt.....

Skrevet
Jeg får ikke en krone for å ha datteren min i barnehage, jeg betaler faktisk en god del for det.

Du får penger indirekte.. Det offentlige betaler deler av dine barnepass utgifter.. Det du betaler for barnehageplassen er mindre enn den koster.

At de heller ikke får tjenesten kan jeg ikke skjønne at de skal kunne kreve kompensasjon for...

Er det virkelig ukjent for deg at det blir gitt kompensasjonsjon for å ikke motta de samme godene som andre..?

Selvfølgelig er det fint om vi hadde hatt full barnehagedekning.. Det hjelper jo også på å få mindre etterspørsel etter barnehageplasser.. F.eks ved å gi like mye offentlig støtte til andre (minst like bra!!) former for barnepass..

Jeg synes det er dirkete arrogant av det offentlige å "si" at barnehage er bedre for barn enn annen barnepass (hvorfor ellers skulle de sponse den ene og ikke den andre..?)

Skrevet (endret)
Jeg synes det er dirkete arrogant av det offentlige å "si" at barnehage er bedre for barn enn annen barnepass (hvorfor ellers skulle de sponse den ene og ikke den andre..?)

Er det bedre at det offentlige favoriserer dagmamma som barnepass, framfor barnehage? Det er realiteten mange steder i dag. Mange foreldre betaler ingenting for dagmammaen sin (for mange dagmammaer, særlig utenfor de store byene, tar akkurat kontantstøtta i betaling), mens de som har barna i barnehage må punge ut. Det er jo det den enkelte familie må ut med som betyr noe.

Endret av Nala
Skrevet
Er det bedre at det offentlige favoriserer dagmamma som barnepass, framfor barnehage?

Selvfølgelig ikke...

Det er realiteten mange steder i dag. Mange foreldre betaler ingenting for dagmammaen sin (for mange dagmammaer, særlig utenfor de store byene, tar akkurat kontantstøtta i betaling), mens de som har barna i barnehage må punge ut.

Det offentlige bestemmer ikke hvor mye dagmammaen skal ta betalt osv, det det offentlige gjør er å gi støtte til de ulike formene for barnepass.. Pr i dag gis det mye mer penger til barnehage enn andre former. Ergo blir barnehage favorisert.

At barnehage er en dyrere form for barnepass enn de fleste andre alternativer er ikke et argument for at det bør støttes mer av den offetlige..

Skrevet
Du får penger indirekte.. Det offentlige betaler deler av dine barnepass utgifter.. Det du betaler for barnehageplassen er mindre enn den koster.

Er det virkelig ukjent for deg at det blir gitt kompensasjonsjon for å ikke motta de samme godene som andre..?

Selvfølgelig er det fint om vi hadde hatt full barnehagedekning.. Det hjelper jo også på å få mindre etterspørsel etter barnehageplasser.. F.eks ved å gi like mye offentlig støtte til andre (minst like bra!!) former for barnepass..

Det offentlige betaler deler av de bussreisendes reiseutgifter også. Jeg derimot må betale mer for bilen fordi jeg skal sponse bussreisene til andre.

Det offentlige betaler hele mitt sykehusopphold. Men jeg har jo ikke vært på sykehus mer enn en gang i mitt liv, skulle jeg fått penger hver gang naboen var der?

Det offentlige betaler for skoler. Skulle jeg fått penger fordi jeg ikke har skolebarn?

Det at det offentlige betaler deler av barnehageprisen er en del av velferdstilbudet, og en av grunnene til at jeg betaler flere hundre tusen i skatt årlig. Jeg syns det er ok at de bruker deler av det til å finansiere barnehager slik at folk kan gå ut i jobb. Jeg syns ikke det er ok at de bruker deler av det til å gi penger til de som velger å ikke bruke dette tilbudet. Like lite som jeg vil ha penger fordi jeg sjelden er syk.

Jeg syns ikke det er arrogant å si at barnehage er en god løsning for barnepass. Det er strenge krav til areal, utdanning av personale, voksentetthet osv. osv. der, som gjør det enkelt for staten å anbefale formen. Om de skulle likestilt dagmammaer/andre løsninger, måtte de hatt godkjenningsrutiner for dem også, og det kan jeg ikke se er hensiktsmessig.

Jeg vil gjerne fjerne kontantstøtten. SELV OM jeg ser at det er fint for de som ønsker å være hjemme å få den.

Skrevet
At barnehage er en dyrere form for barnepass enn de fleste andre alternativer er ikke et argument for at det bør støttes mer av den offetlige..

Nei, men at det er lovregulert er et argument. Fordi det offentlige har kvalitetskontroll.

Skrevet

Jeg er imot kontantstøtte av flere grunner.

1. Jeg tror barna har godt av å være i barnehage, så jeg skjønner ikke hvorfor staten skal "premiere" dem som heller sender barna til ufaglærte dagmammaer.

2. Hvis jeg skulle være hjemme med datteren min med kontantstøtte ville det ikke bar innebære økonomisk tap for oss i form av kraftig reduksjon i inntekt hver måned det året eller to jeg var hjemme. På lang sikt ville det føre til tap av inntekt også fordi jeg sannsynligvis ville få problemer på arbeidsmarkedet etter å ha vært ute av "faget mitt" såpass lenge og ikke holdt meg oppdatert.

3. Jeg tror at kontantstøtte er negativt for likestilling. I prinsippet kan menn like gjerne være hjemme som kvinner, men jeg kjenner ingen menn som benytter seg av dette, derimot flere kvinner. Tror også tall på landsbasis støtter dette.

Noe jeg derimot synes kontantstøtte-pengene kunne brukes til var å gi småbarnsforeldre (uavhengig av om barna er i barnehage eller ei) noen uker ekstra ferie. For eksempel 2-3 eller 4 uker.for å være sammen med barna. Det ville vært fullt mulig å tilpasse til de fleste jobbsituasjoner og det ville komme alle barn og foreldre til gode.

For sikkerhets skyld en kommentar til punkt 1. Selvfølgelig kan ufaglærte være glad i barn og flinke og ha lært mye i livet skole osv. og du finner sikkert dårlie førskolelærere, men en barnehage er i det minste pålagt å ha en årsplan og et gjennomtenkt pedagogisk opplegg.

Skrevet

Jeg er helt klart for kontantstøtten. Jeg kommer aldri til å ha mine barn i barnehage mer, det jeg har opplevd der kan få en skrekkfilm til å virke som barne-tv.

Skrevet

Jeg er imot kontantstøtten i den form den er i dag.

Dersom det skulle vær noe poeng i den måtte den bli hevet betraktelig slik at man faktisk kunne hatt mulighet for å gå hjemme på den.

Jeg ville ALDRI ha levert Gullet til en privat dagmamma.

Heldigvis fikk vi barnehageplass 4 dager i uken. Den siste dagen er mannen min hjemme. Det ble billigst slik..... :roll:

Men selv om vi kun bruker 4 dager så får vi ikke noe kontantstøtte, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...