Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Har en baby på 14 uker som hadde gullsott og nektet å ta puppen når hun ble født og den første tiden. Etter ca. 2 uker fikk vi endelig til ammingen med brystskjold.

Jeg pumpet og ga mme den første tiden før hun tok puppen. Fortsatte å gi mme 1-2 ganger daglig også etter vi fikk til ammingen fordi baby hadde dårlig vektoppgang og jeg mistenkte jeg ikke hadde full melkeproduksjon pga. den tøffe starten + brystskjold.

Nå legger hun godt på seg, og jeg gir fortsatt mme 2 ganger daglig. Jeg lurer egentlig på om det er nødvendig å gi mme. Gir som regel på ettermiddagen og da drikker hun alt fra 60-160 ml. Samme med kvelden. 

"Problemet" tror jeg er at hun ofte sovner og koser seg med puppen. Nå feks ligger hun å sover ved puppen og har ligget der siden kl 13. Småsover, dier litt, sovner igjen osv. Mistenker at hun ikke spiser seg ordentlig mett.. etter jeg har gitt flaske på ettermiddagen (etter disse timene med koseammin)g kan hun gå et par timer til neste måltid.

på morgenen feks er hun mye mer effektiv, sikkert fordi hun er sulten da. Da merker jeg at hun blir mett og vil ikke ha mat igjen før 2-3 timer. Resten av dagen går ut på å småsove ved puppen.

Jeg aner egentlig ikke om hun trenger den mme, men ofte gir jeg for å bli ferdig med måltidet, selv om det høres fælt ut..

Dagen ser ofte ut som noe ala dette:

08:00/10:00: ammer i ca 45-60 min

12:00/1300: ammer/småsover frem til ca. 15:00/16:00 før jeg avbryter og gir mme.

17:00/18:00: ligger på puppen stort sett frem til 21:00, men har noen småpauser innimellom.

21:00 mme og ammes i søvn. Legges ofte rundt 22:30.

Sover som regel til neste morgen eller har en oppvåkning på tidlig morgen.

Er dette greit? Er litt slitsomt nå merker jeg. Har masse våte bleier og hadde gått opp rett under 2 kg fra 6 ukers kontrollen til 12 ukers kontrollen.

Anonymkode: ef570...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammer og gir mme siden jeg ikke har nok melk, og har gjort det nesten fra start. Jeg gjør det ved at jeg alltid tilbyr mme etter en amming, og hun drikker fra 0-200 ml. Min jente gir ihvertfall tydelig beskjed om hun er mer sulten, så du kan jo eventuelt prøve og ikke supplere. Og blir hun misfornøyd og/eller våkner mye på natta har du svaret. Jeg bruker medela calma flasker, på den måten må hun jobbe like mye for mme også. Det har fungert godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...