Gå til innhold

Hvor mye grønnsaker spiser du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har IBS og sliter veldig med å fordøye ulike grønnsaker. Så det blir litt, men da veldig spesifikke grønnsaker, lite variasjon.

Anonymkode: fc36a...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke vegetarianer, men spiser mye. 680 g grønnsaker hver dag og 2 stk eller 340 g frukt/bær hver dag. Alle dager, hele året. Så totalt ca en kilo frukt og grønt per dag.

I tillegg kommer bønner, kikerter og linser som jeg regner som proteinkilde og ikke teller med i grønnsaksberegningen. 

Ikke noe magebesvær hverken da jeg begynte å spise slik jeg gjør nå, eller nå. Jeg har alltid likt og spist mye grønnsaker, men er mer konsekvent nå enn før. Bare fint for magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har IBS og sliter veldig med magen av de aller fleste grønnsaker, men særlig korn, frø, løk, hvitløk, bønner, soya, belgfrukter, frukt. Så jeg kuttet ut alle planter for tre år siden og spiser bare kjøtt. Et såkalt carnivore-kosthold. Har aldri hatt så bra tarmhelse og generell helse som nå.

Anonymkode: 8901f...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mye. Følger ikke et bestemt kosthold, men synes grønnsaker er veldig godt. 

Spiser gjerne avokado, eller hummus, på knekkebrød til frokost. Gjerne med spirer (alafalfa) på. 

Omelett med kål/løk/tomater/spinat. Grønn salat med vårløk, tomater, (og fisk/egg/kylling). Quiche med løk, brokkoli, og andre grønnsaker. Quinoasalat med paprika og løk.... Er typiske lunsjretter.

Gulrotstaver, kålrabi, og lignede, til mellommat. 

Alltid mengder med grønnsaker til middag. Denne uka har jeg blant annet spist: søtpotet, blomkål, tomater, løk, tre typer sopp, rosenkål, amadinepotet, babymais, bønnespirer, hvitløk, agurk, aubergine, hjertesalat, fennikel, pak choi, purreløk, ingefær, erter....

Spiser aldri frukt. 

Ingen problemer med magen. Men det får jeg om jeg spiser mye sukker, eller meieriprodukter

Anonymkode: f3147...f4d

Alt av melkeprodukter eller holder det at det er laktosefritt?

Anonymkode: 3735c...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alt av melkeprodukter eller holder det at det er laktosefritt?

Anonymkode: 3735c...3c0

Har som sagt lite peiling på kosthold og dietter, spiser det jeg liker. 

Jeg tåler melk dårlig, samme med yoghurt. Men oster, egg, og meierismør er ikke noe problem. Og innimellom er det ting jeg blir oppblåst og får vondt i magen av, uten at jeg ser sammenhengen. Så har antatt det er laktose, uten at jeg har satt meg videre inn i det. 

Anonymkode: f3147...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...