Gå til innhold

Hvor mye grønnsaker spiser du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye grønnsaker spiser du i løpet av en dag? Hva spiser du? Får du problemer med magen eller løs mage om du spiser mye? 

Anonymkode: 3735c...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veganer så spiser masse grønnsaker. Jeg spiser vel de fleste grønnsaker minus stangselleri. Spiser de i alle former og varianter. Kokt,stekt,bakt,råe,i supper/gryter,gratenger som tilbehør osv osv. Har aldri opplevd noen mageproblemer

Anonymkode: df97a...b68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig mye grønnsaker.  Det som det går mest av, og som jeg alltid har i hus er gulrot, kålrot, hodekål, blomkål, brokkoli, spinat, løk, tomat, paprika og agurk.  I tillegg bruker jeg en del squash, aubergine, brekkbønner, erter og mais. Innimellom kjøper jeg andre ting også, bare for å prøve det :) 

Får ikke noen mageproblemer nå, men hadde litt urolig mage i starten da jeg begynte å spise så mye grønnsaker. (Jeg hadde jo spist det tidligere også, men har vel minst doblet mengden nå som jeg har lært meg litt flere måter å bruke dem på).

Anonymkode: ddb58...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer veldig :) En dag kan det være så lite som et par skiver agurk på knekkebrødet, andre dager er det grønnsakssuppe. Prøver å få i meg fem om dagen, og det er stort sett grønt, men ikke alltid jeg får det til. 

Jeg får ikke vondt i magen av grønnsaker nei. Jeg har IBS og før reagerte jeg veldig på løk og hvitløk, men det er roet seg heldigvis :) 

Anonymkode: 4f817...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid spist mye grønnsaker, ca 400 - 500 g om dagen. Aldri hatt problemer med noe. Spiser alle grønnsaker, lager pure, supper, gryteretter, ovnsretter, grønnsakspizza, grønnsaklasagne samt putter paprika og tomat på brødskiver. 

Anonymkode: c73ae...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye. Går mest i salat, agurk, paprika, sukkererter, blomkål, brokkoli, søtpotet, løk, squash, reddik og gulrot.

Anonymkode: 32048...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite, liker det men lager meg sjelden mat det er naturlig å ha grønnsaker til, noen ganger salat. 

Anonymkode: c3ca9...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ca 250 g grønnsaker om dagen, i tillegg spiser jeg litt frukt. Gjerne en banan, et eple og en klementin og en neve druer 😊 

Spiser både kjøtt og karbo så har et helt vanlig kosthold tror jeg. 

Anonymkode: 914f1...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

handfull salat, halv løk, tre til fire  plommetomater, fermentert surkål,  sammen med omelet til frokost 

rosenkål, halv løk, vårløk og en neve rå wok-pose, sammen med dages protein til middag 

en halv avokado som mellommåltid, 

Det er grønsak mengden jeg spiser på en hverdag.  Rosenkål blir byttet ut med noe annet om våren og sommeren. 

Anonymkode: ec3bc...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i grønnsaker så ikke noe problem for meg sånn sett, ikke får jeg plager med magen heller. Frukt spiser jeg som regel med frokosten eller som et mellommåltid. Ellers spiser jeg salat med en proteinkilde evt. salat på siden av noe; kylling og salat f.eks., eller i gryteretter, former osv. Egentlig hva som helst men helst ikke rå:P Føler det mangler noe om jeg ikke har noe grønt.

Anonymkode: 8bea5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett kuttet ut grønnsaker og andre planter, og har vel spist gjennomsnittlig to poteter i uka de siste par månedene. Merker stor forskjell på magen ved at den aldri er oppblåst lenger og jeg fiser nesten ingenting. Holder meg mett mye lenger etter et måltid og synes jeg har mye mer stabil energi. Spiser som oftest en eller to ganger daglig.

Anonymkode: 139a5...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde absolutt spist mer. 🙄 Får inn kanskje 100 gram om dagen, på en god dag. 😬

Anonymkode: 04f71...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer mer enn jeg vil innrømme. Noen dager er jeg veldig flink og andre dager glemmer man seg.

Anonymkode: 92020...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utenom tomatsaus på pizza spiser jeg én grønnsak i måneden. Jobber med å få til en om dagen i første omgang. Har masse mageproblemer.

Anonymkode: 88f9a...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hva det blir til middag. Idag blir det Red Curry og da er det endel grønnsaker med. 

Om sommeren blir også smoothie mer prioritert så der går det endel frukt. 

Spiser frukt også innimellom mango, appelsiner, klementiner, jordbær når det er i sesong etc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 14.57):

Hvor mye grønnsaker spiser du i løpet av en dag? Hva spiser du? Får du problemer med magen eller løs mage om du spiser mye? 

Anonymkode: 3735c...3c0

Grønsaker er ikke synderen. Er nok heller gluten, hvete eller melkeprodukter. Du kan også ha vitamin og mineralmangel pga løs mage. 

Anonymkode: 114e4...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer en del, men får kanskje ikke i meg så mye. Er hovedsakelig agurk, tomat eller paprika som pålegg, og ellers spiser jeg kun grønnsaker om det er naturlig å ha det til middagsretten vi spiser den dagen. I noen perioder blir det mye, i andre perioder blir det mindre. Er mye flinkere til å få i meg frukt, er veldig glad i smoothie, bær og yoghurt med frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye. Følger ikke et bestemt kosthold, men synes grønnsaker er veldig godt. 

Spiser gjerne avokado, eller hummus, på knekkebrød til frokost. Gjerne med spirer (alafalfa) på. 

Omelett med kål/løk/tomater/spinat. Grønn salat med vårløk, tomater, (og fisk/egg/kylling). Quiche med løk, brokkoli, og andre grønnsaker. Quinoasalat med paprika og løk.... Er typiske lunsjretter.

Gulrotstaver, kålrabi, og lignede, til mellommat. 

Alltid mengder med grønnsaker til middag. Denne uka har jeg blant annet spist: søtpotet, blomkål, tomater, løk, tre typer sopp, rosenkål, amadinepotet, babymais, bønnespirer, hvitløk, agurk, aubergine, hjertesalat, fennikel, pak choi, purreløk, ingefær, erter....

Spiser aldri frukt. 

Ingen problemer med magen. Men det får jeg om jeg spiser mye sukker, eller meieriprodukter. 

Anonymkode: f3147...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å fordøye frukt og grønt pga IBS. Frukt har jeg kuttet helt ut, men prøver å få i meg grønnsaker og litt bær. Spiser som regel en porsjon om dagen, noen dager to, og noen dager ingen.

Anonymkode: 32752...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke mengdene, men litt grønnsaker til hvert måltid blir det stort sett. Avokado (strengt tatt en frukt da) og paprika på rugsprø på morgenen, middagsrester til lunsj, ca halvparten av middagen er grønnsaker og en gulrot eller stekt grønnkål eller litt kålrot eller noen tomater (egentlig frukt da) til kvelds. Så en del blir det, varierer fra dag til dag. 
Får ingen plager i magen av å spise grønnsakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...