AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 I begynnelsen av koronaperioden hadde Ruter annonsert at det ikke blir billettkontroll på busser, t-bane osv. Dette betyr i følge min venn som bor i Oslo at kollektivtrafikken er gratis. Jeg flytter til Oslo senere i måneden for å begynne på studiet. Vennen sier at han reist gratis siden korona pandemien begynte og at flere andre gjør det samme. Det har mye å si for en fattig student som meg. Hva gjør dere andre? Anonymkode: f6fef...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Ja du har en mulighet til å gjøre deg til kjeltring, er det verdt det? De har vel stikkontroller. Anonymkode: ba1e6...fb2 15
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 10. januar 2021 Det er ikke, og har aldri vært, gratis å reise kollektivt i Oslo. Anonymkode: 519b6...97e 53
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Nei, det har aldri vært gratis. Hvis man er heldig kan man reise ganske lenge før det blir kontroll, men da er man en tyv. Og man kan også risikere flere kontroller på kort tid, da er man raskt blakk. Du ville vel ikke stjålet fra butikken selv om du visste det ikke var vekter tilstede? Betal for deg (og be kompisen gjøre det samme). Anonymkode: b4c15...5db 21
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja du har en mulighet til å gjøre deg til kjeltring, er det verdt det? De har vel stikkontroller. Anonymkode: ba1e6...fb2 Interessant. Anonymkode: b63a4...0b6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Det har vært kontroll i Oslo i sommer, ellers har det ikke vært noe særlig kontroll for gyldig billett. Jeg har også ikke kjøpt billett når jeg tar bussen i Oslo, da det ikke forekommer billettkontroll. Slikt sett kan du si at det er "gratis". Har spart rundt en del tusener på dette. Anonymkode: b63a4...0b6 1
Daria Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Det er like gratis å reise kollektivt i Oslo som det er å stjele i butikken, uavhengig av kontroller og vektere og muligheten for å bli tatt. Moral, etikk, respekt for lover og regler og den slags er ikke begrep som får det til å ringe noen bjeller? 22
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke, og har aldri vært, gratis å reise kollektivt i Oslo. Anonymkode: 519b6...97e Jeg var bare ute etter hva som er normen i Oslo nå. Jeg leste på NRK, at 90 % av passasjerene i enkelte områder i Norge ikke kjøper billett. Om det var tilsvarende, så gidder jeg ikke å kjøpe billett i Oslo. Det blir som å kaste penger ut av vinduet. Anonymkode: f6fef...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Det har vært kontroller nå i det siste, bare så at du vet det. Jeg har reist uten billett lenge nå, men skal passe på fremover. Anonymkode: 52c8f...336 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Daria skrev (1 minutt siden): Det er like gratis å reise kollektivt i Oslo som det er å stjele i butikken, uavhengig av kontroller og vektere og muligheten for å bli tatt. Moral, etikk, respekt for lover og regler og den slags er ikke begrep som får det til å ringe noen bjeller? Det kan ikke sammenlignes. Ruter har offentlig sagt at det ikke blir billettkontroll i Oslo. Da kan folk tolke det slik de vil. Jeg kan ikke huske at noen butikker har sagt det ikke blir kontrollert om noen stjeler i butikken. Anonymkode: b63a4...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har vært kontroller nå i det siste, bare så at du vet det. Jeg har reist uten billett lenge nå, men skal passe på fremover. Anonymkode: 52c8f...336 Hvor lenge da? Anonymkode: b63a4...0b6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge da? Anonymkode: b63a4...0b6 Siden mars. Anonymkode: 52c8f...336 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var bare ute etter hva som er normen i Oslo nå. Jeg leste på NRK, at 90 % av passasjerene i enkelte områder i Norge ikke kjøper billett. Om det var tilsvarende, så gidder jeg ikke å kjøpe billett i Oslo. Det blir som å kaste penger ut av vinduet. Anonymkode: f6fef...ca8 Har du link til saken? Nekter å tro at 90% er tyver. De fleste som reiser til jobb har nok månedskort, siden de i lengden kommer til å bli tatt i kontroll. Og hva har det med din sak å gjøre hvor mange andre som betaler, du er like mye tyv enten det er 1% eller 99% som sniker. Anonymkode: b4c15...5db 9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: I begynnelsen av koronaperioden hadde Ruter annonsert at det ikke blir billettkontroll på busser, t-bane osv. Dette betyr i følge min venn som bor i Oslo at kollektivtrafikken er gratis. Interessant tolkning. Vil det også si at om politiet for eks. ikke har kontroller, så kan man kjøre så fort man vil? Anonymkode: 6b57d...db1 14
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, det har aldri vært gratis. Hvis man er heldig kan man reise ganske lenge før det blir kontroll, men da er man en tyv. Og man kan også risikere flere kontroller på kort tid, da er man raskt blakk. Du ville vel ikke stjålet fra butikken selv om du visste det ikke var vekter tilstede? Betal for deg (og be kompisen gjøre det samme). Anonymkode: b4c15...5db Ingen andre enn deg selv vet at du er "tyv", så da er det helt greit. Anonymkode: b63a4...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kan ikke sammenlignes. Ruter har offentlig sagt at det ikke blir billettkontroll i Oslo. Da kan folk tolke det slik de vil. Jeg kan ikke huske at noen butikker har sagt det ikke blir kontrollert om noen stjeler i butikken. Anonymkode: b63a4...0b6 Det var i begynnelsen av pandemien, siden har de startet opp igjen. Og de har også sagt at det selvsagt ikke er gratis selv om det ikke er kontroll. Hvis politiet hadde sagt at den kommende uken tar de koronafri, ville du ha tenkt at det er fritt frem for lovbrudd? Anonymkode: b4c15...5db 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Har du link til saken? Nekter å tro at 90% er tyver. De fleste som reiser til jobb har nok månedskort, siden de i lengden kommer til å bli tatt i kontroll. Og hva har det med din sak å gjøre hvor mange andre som betaler, du er like mye tyv enten det er 1% eller 99% som sniker. Anonymkode: b4c15...5db De som kjører bussene her rapporterte om 25% nedgang i reisende, men hele 65% nedgang i billettsalg. Ikke så mye som 90% akkurat, men dette er jo Vestfold da. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/taper-millioner-pa-stengt-framdor-1.15227620 Anonymkode: 6b57d...db1
Daria Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan ikke sammenlignes. Ruter har offentlig sagt at det ikke blir billettkontroll i Oslo. Da kan folk tolke det slik de vil. Jeg kan ikke huske at noen butikker har sagt det ikke blir kontrollert om noen stjeler i butikken. Anonymkode: b63a4...0b6 Det koster å reise kollektivt, uansett hvorvidt det er kontroller eller ikke. Det er ikke sånn at lover og regler bare gjelder hvis det er noen som sjekker at de overholdes eller det automatisk får konsekvenser å bryte dem. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ingen andre enn deg selv vet at du er "tyv", så da er det helt greit. Anonymkode: b63a4...0b6 Nei, det er ikke greit. Det går utover kollektivtilbudet til alle når noen snylter. Jeg tenker løsningen hadde vært mye større bøter, feks 10 000 når noen blir tatt. For det er jo helt frivillig å snike. Anonymkode: b4c15...5db 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du link til saken? Nekter å tro at 90% er tyver. De fleste som reiser til jobb har nok månedskort, siden de i lengden kommer til å bli tatt i kontroll. Og hva har det med din sak å gjøre hvor mange andre som betaler, du er like mye tyv enten det er 1% eller 99% som sniker. Anonymkode: b4c15...5db https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sniker-i-kollektivtrafikken-under-koronakrisen_-_-mange-tror-det-er-gratis-1.15044987 Bare i Troms fylkestrafikk anslår de et fall i billettinntekter på rundt 80 prosent. Det er imidlertid vanskelig å anslå konkret hvor mange som reiser uten å betale. Anonymkode: f6fef...ca8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå