Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi krangler   ikkje, men  og nesten ingen kommunikasjon lenger,    Deler fortsatt ekteseng , og spiser ved samme bord, men ingen sex-og intimikontakt lenger,   Ikkje lenger noen felles  intrs. utenom de voksne barna.       Føler til tider at vi bor i vakumpakke, og er mentalt begynt å   -omstille meg  til singeltilverelsen.            

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere snakket om dette? Eller har du gitt opp, og tenker å la det skure og gå til det er for sent å fikse? Fordi du egentlig ikke har lyst?

Anonymkode: dbbfe...5ed

• Liker 3
Skrevet

Ja, som hun over spør, hva ønsker du? Hvilke ønsker og planer har du for fremtiden? Først må du finne ut av hva du ønsker. Hvis det er å fortsette samlivet på en eller annen måte er dere nødt til å ta tak og begynne med samlivsterapi. Og så må dere prøve å finne noen felles interesser, et felles prosjekt som dere to kan jobbe med. Men start med å finne ut av hva du selv ønsker.

Anonymkode: 448d5...e6d

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere snakket om dette? Eller har du gitt opp, og tenker å la det skure og gå til det er for sent å fikse? Fordi du egentlig ikke har lyst?

Nei, vi har ikkje snakket saman sidan kommunikasjonen ligger mer eller mindre død.    "jeg har en plan -  sa Egon"  Det ligger ikkje noe krutt bak den planen.     Å selge hus og hjem  vil innebere at  barna og vil miste sitt barndomshjem, og når eg flytter i leilighet  vil det ikkje bli rom i hærberget når de voksne barna kommer hjem på besøk, og de må nok da  booke inn på bygdas hotell.    Hva mor bestemmer seg for blander eg meg ikkje inn i.      Hun har ingen forutsettning å ta hånd om huset, hage og alt vedlikeholdet som følger med rundt det.         

Endret av Skybe
Skrevet

Nok en tråd fra deg som viser til at dere ikke kommuniserer i deres familie. 

Du er en del av det. Hva med å begynne? 

Anonymkode: 187cd...a16

• Liker 9
Skrevet

Kan du finne noe dere liker å gjøre sammen? Det kan være et godt sted å starte & da får dere noe mer å prate om enn barna. 

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (4 timer siden):

"jeg har en plan -  sa Egon"  Det ligger ikkje noe krutt bak den planen.   

Men hva er planen din, da? Selvom du kanskje mangler gjennomføringskraft for å utføre nøyaktig den planen kan du kanskje likevel gjennomføre deler av den? Hvilke muligheter har du?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nok en tråd fra deg som viser til at dere ikke kommuniserer i deres familie. 

Du er en del av det. Hva med å begynne? 

Anonymkode: 187cd...a16

Din konklusjon !😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva er planen din, da? Selvom du kanskje mangler gjennomføringskraft for å utføre nøyaktig den planen kan du kanskje likevel gjennomføre deler av den? Hvilke muligheter har du?

Du  reiser  spørsmål om hva er planen, og hvilke muligheter eg anser for å igjennomføre deler av den.   Samtidig sår du tvil om manglende igjennomføringskraft til å utføre planen utan å vera kjent med den.     På hvilken grunnlag sår du tvil om plan ?   Føler du  å ha  noen positive  å  konstruktive forslag å gji par i krise  ?    Eller er det av rein nysgjerrighet du reiser spørsmål. ?            

Skrevet
Skybe skrev (13 minutter siden):

Du  reiser  spørsmål om hva er planen, og hvilke muligheter eg anser for å igjennomføre deler av den.   Samtidig sår du tvil om manglende igjennomføringskraft til å utføre planen utan å vera kjent med den.     På hvilken grunnlag sår du tvil om plan ?   Føler du  å ha  noen positive  å  konstruktive forslag å gji par i krise  ?    Eller er det av rein nysgjerrighet du reiser spørsmål. ?            

Jeg siterte jo deg ...

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det å finne på noe saman /felles intrs. er utvilsamt forbyggende for samlivet.     Nå  ønsker eg ikkje å "brette ut " alle  de underliggende årsaker til  ein føler  å   havnet i en samlivskrise.           Pandemien har m.a  ført til at noen av våre felles intrs. og sosiale omgangskrets er blitt borte.    De voksne barna bor spredd i  landet og på grunn av pandemien er ein blitt  reservert i forhold til å reise  kollektivt over lengre avstander.  Bruk av egen biler eit alternativ, men er ikkje så gearet  på  kjøre 70-80 mil ( 160 mil tur /retur)   Elektronisk kommunikasjon / sosiale medier har bidratt til å opprettholde kontakt, og noen  barna var  hjemme i julen.    Kona er ufør, og det  setter noen begrensninger.   

Forhåpentlegvis vil denne pandemidritten en dag ta slutt så ein kan få kvardagen tilbake å  begynne å leve igjenn, og omgås andre som før.          

Endret av Skybe
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg siterte jo deg ...

Og hva var så poenget med det ?

Skrevet
Skybe skrev (9 minutter siden):

Og hva var så poenget med det ?

Såpass. Jeg tror jeg begynner å få en viss idé om årsaken til samlivsproblemene dine, og jeg får lyst til å råde deg til å forlate din kone slik at hun kan treffe en hyggelig mann. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såpass. Jeg tror jeg begynner å få en viss idé om årsaken til samlivsproblemene dine, og jeg får lyst til å råde deg til å forlate din kone slik at hun kan treffe en hyggelig mann. 

Samlivseksperten har talt ! 

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det virker jo ikke som om du løfter en finger selv for å gjøre noe med det. Dersom det fremdeles skal være dere, så må du faktisk være like delaktig i å ta ansvaret på å bedre kommunikasjonen, starte kommunikasjon, si i fra til han om at du føler det går trått og at dere må brette opp ermene begge to, være tydelig om dine forventninger men også om eget ansvar.. Det er ikke slik at det kun er mannens ansvar å sørge for at forholdet er på rett kjøl.

Skrevet (endret)
Mrs. Random Nick skrev (54 minutter siden):

Det virker jo ikke som om du løfter en finger selv for å gjøre noe med det. Dersom det fremdeles skal være dere, så må du faktisk være like delaktig i å ta ansvaret på å bedre kommunikasjonen, starte kommunikasjon, si i fra til han om at du føler det går trått og at dere må brette opp ermene begge to, være tydelig om dine forventninger men også om eget ansvar.. Det er ikke slik at det kun er mannens ansvar å sørge for at forholdet er på rett kjøl.

Sjå der ja !  Endeleg en som har skjønt litt av  poenget  her ! 

God kommunikasjon bør vel forventes  å  vera to-veis   ?    God  kommunikasjon  anser eg som en  nøkkelfaktor  til  godt  samhold / samarbeid ,  og  mangelfull  /dårleg kommunikasjon er   ofte  innfallsporten til mange samlivsbrudd.  ?    Nevnte vel innledningvis i tråden  at her   handler det bl.a. om manglende kommunikasjon.     Litt pussigt at det  er ingen andre  som har omtalt dette før ,  og lagt  frem  med  noen konstruktive   / positive forslag til bedring av kommunikasjon. 

Kanskje er det mange som ikkje har hørt omtalen  "aktiv lytting"  som eit ledd i bedring av kommunikasjon, og er lite løysningsorientert her.  ?   Eit hypotetisk spørsmål :   Hvilke muligheter ser du for deg til  kommunikasjon utan elektroniske hjelpemidler. ?                          

Endret av Skybe
Skrevet

Kan det være at en av dere er deprimert, tro? 

Anonymkode: cdbb9...8cd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan det være at en av dere er deprimert, tro? 

Anonymkode: cdbb9...8cd

Og nå er psykiateren også blitt engasjert  !😁 Er nå blitt opptimist på at desse problema lar seg løse igjennom KG.    

Endret av Skybe
Skrevet
Skybe skrev (9 timer siden):

Litt pussigt at det  er ingen andre  som har omtalt dette før ,  og lagt  frem  med  noen konstruktive   / positive forslag til bedring av kommunikasjon. 

2-veiskommunikasjon er viktig i et forhold. Men den består av 2 deler, og du er 100% ansvarlig for din del uavhengig av om hun gjør sin del. Hvis begge sitter tause og klager på at den andre ikke jobber for forholdet, så kan dere bare ha det så godt!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

2-veiskommunikasjon er viktig i et forhold. Men den består av 2 deler, og du er 100% ansvarlig for din del uavhengig av om hun gjør sin del. Hvis begge sitter tause og klager på at den andre ikke jobber for forholdet, så kan dere bare ha det så godt!

Nå er eg  ikkje hverken klarsynt eller  begavet med telepatiske evner.   "  Derfor  legg eg vekt på at folk snakker direkte  til  meg ,    og ikkje om meg ".    Legg ogs vekt på at folk tørr sei sin oppriktige menining , og ikkje snakker rundt grøtfatet 

Kommunikasjonsproblemer eller  mangel på kommunikasjon  koster det norske samfunnet store summer, og  bl.a. kunne mange  selvmord   vert avverget om  ein bare kunne snakke saman.     Nå er det ikkje uvanleg at når personer  blir råka av en ulykker opplever ein at  ordene  uteblir , og da skjer kommunikasjon gjennom empatie.    I tarfikken er det påbudt med tegngiving, og unnlate  det  kan i verste fall føre til ulykker,  og umiddelbart inndragning av førerkort.    Eit bilde forteller  ofte mer en tusen ord, og  derfor er bl.a. FB blitt et attraktiv  kommunikasjonsmiddel for mange. 

For 50 -60 år sidan hadde ikkje båter elektroniske kartlesere -radare, og i tett tåke var det  kun kompasset, og hornet de kunne navigere, og kommunisere med.    Ein dag i fjor  høst  oppdaget eg en fin due utanfor entredøra  med  ringer rundt føtten som  viste seg å vera en brevdue utav kurs.   Kommunikasjon med brevduer var nokså vanleg før, og ikkje uvanleg idag. 

Mangel på kommunikasjon  kan vera ein indikasjon på omsorgsvikt i hjemmet.    Barn som aldri fekk ros, og klemmer under barneårene -og oppveksten er blir reservert  mot å gji  andre klemmer i voksenalderen.     Det å gji hverandre ein klem er  ein måte kommunisere  / utrykke følelser på.       

Kommunikasjon handler for meg om følgende :     Ordbruk   -  kroppspråk - Tegngiving /  Bildegivning - Lydgjivning  - Lysgjivning   - Holdninger m.m.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...