AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Jeg er veldig fasinert av "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Har også kommet over jenter (på youtube, i usa) i 20-årene som bor alene langt ute i skogen eller på fjellet, der nærmeste nabo bor langt, langt borte. Eller for eksempel jenter som camper, eller lever Van-livet alene. Jeg undrer bare over hvordan de tør? Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å bodd uti gokk alene. Hadde storkost meg! Men frykten for at noe skulle skje kommer i veien for meg. Hva om det skulle komme et riv ruskende galt menneske å være slem med meg? Hva om det begynte å brenne o.l.? Hva om jeg hadde blitt akutt syk? Er det mulig å bo for seg selv langt borte fra alle andre uten å ha denne frykten, eller må man være uten frykt for å kunne trives? Hvor stor er sannsynligheten for at noen skulle skade meg, om de hadde funnet ut at jeg bodde der alene? Den ene youtube-kanalen hadde kommentarfeltet fullt av meldinger om at en creepy mann hadde skrevet blogginlegg om den ene jenta som bodde alene. Han skrev at han visste hvor hun bodde, at hun var vakker o.l., og hele innlegget hans var bare veldig ekkelt, litt stalker-aktig. Kunne du tenkt deg å bodd langt borte fra alle andre, hadde du turt? Anonymkode: 24270...d0d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Er på hytta alene iblant. Blir jeg syk regner jeg med de sender ambulanse helikopter. Kan være lurt å kunne beskytte seg, men ikke mot stalkere. Jeg bekymrer meg mer for større dyr. Frykten forsvinner etterhvert. Sannsynligheten for å bli skadet av et annet menneske er minimal. De fleste som anmeldelser stalking bor på større steder og har oftest en relasjon til stalkeren. Mindre folk gir mindre sannsynlighet for å møte på drapsmenn tenker jeg. Dessuten så kjenner man som oftest den som skader deg, eller dreper deg. Ang brann så vil du igjen kunne ringe nødetatene og hytta vil muligens brenne ned, men du vil bli hentet. Anonymkode: 405f5...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Det gjør jeg. På vinteren er det helt kurant, jeg sliter med å komme meg opp fjellet på glatt vei og masse snø og styr for å komme meg hjem, så da tenker jeg at en Evt morder ville gitt opp rimelig fort og tatt noen som er litt enklere å få tak i. På sommeren er det litt anderledes, da er det mye folk som går Norge på langs og tvers og opp og ned, og en del finner huset mitt og tror at det er en offentlig turhytte/rasteplass. Har hatt folk trampe inn i gangen og spurt om de kan bestille mat, har hatt folk slå opp telt rett utenfor porten, har hatt folk bare bruke utedoen uten å spørre. (svaret hadde vært nei, for utedoen er ikke i bruk) Men redd folk har jeg aldri vært. Det er somregel bare sosenisser uten folkeskikk eller vett. Dyr har jeg vært redd innimellom, syns en del dyr kan være ekle å plutselig stå ansikt til ansikt med. Brann, akutt sykdom, gærninger, det kan skje uansett hvor du er. De fleste som brenner inne, blir myrdet eller dør akutt bor jo i befolkede områder, også gjerne sammen med noen. Anonymkode: 5c57b...c01 4
Million Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Nei, det hadde jeg aldri villet gjøre. Bodd alene langt ute i skogen eller til fjells, altså. Ikke snakk om. Må da bli ufattelig mørkt på sånne steder hele vinterhalvåret? Ingen gatelys eller noe. Og skal du handle, må du kjøre bil en evighet for å komme til butikker, for et prosjekt! Nå kan jeg bare gå dit. Jeg liker å bo med folk rundt meg hele tiden. Nå bor jeg i blokk, og trives veldig godt med det selv om det er litt lytt til tider. Før bodde jeg i rekkehus med naboer rundt på alle kanter da også, og trivdes med det. Tenk om det kommer en mann med onde hensikter forbi og oppdager at det bor en kvinne i huset helt alene? Uff, nei. Da måtte jeg i så fall hatt en 3-4 store vakthunder gående på tunet til enhver tid, for å avskrekke fremmede.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Ja det hadde jeg våget. Jeg var mye alene på fjellet fra jeg var bare 14 år, og følte meg alltid trygg. Ser det som lite sannsynlig at mennesker med vondt i sinnet leter rundt i villmarken etter ofre, og tror ikke at det er mer sannsynlig å bli utsatt for slikt slike steder enn ved å gå rundt i tettbygde strøk. Slikt er uansett utrolig uflaks. De fleste mennesker er ikke overgripere, og benytter seg ikke av enhver mulighet. Jeg hadde nok likevel ikke valgt å formidle på blogg eller tv at jeg befant meg alene der og der. Slikt kan nok tiltrekke seg mennesker som synes det virker som en fristende mulighet ja, men det de ikke vet kan ikke slike utnytte. Man treffer på flere mennesker der det er tettere med mennesker, og man er akkurat like hjelpeløs som kvinne om det er i byen som på fjellet dersom noen angriper deg. Siden det er færre mennesker i utmark og på fjellet er det mindre sjanse for at en av få har slik mentalitet enn at en av mange har det. Anonymkode: 32fda...513 10
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Sikkert tryggere i gokk enn midt i byen. Her om dagen var det politi utenfor der jeg bor som undersøkte noe ifm. dop, og jeg husker på studenthybel kunne jeg stadig lukte marijuana. Kjenner flere som har fått frastjelt sykkel og var de tikke en nyhet i avisa om en mann som drepte konen sin i en nærliggende blokk? Hvis du er redd for at noen skal skade deg i gokk så må det nok være rovdyr, og ikke andre mennesker. Med god dekning får du uansett til å ringe etter hjelp ved behov. Kunne godt tenke meg å ha en slik plass å rømme til, men jeg har for mange ting jeg er avhengig av i byen. PS. jeg kom fra liten bygd med under 1000 innbyggere og en matbutikk, så jeg bodde praktisk talt i "gokk" til vanlig på dette stedet mesteparten av min barndom. Folk parkerer bilene med tenningen i på butikken og låser ikke dørene til husene. Anonymkode: 82152...3a6 2
solmåneogstjerner Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 (endret) Ja jeg hadde turt det. Men hadde ikke hatt lyst å bo slik fast, kun for ferie. Er på hytta alene av og til, og har vært på mange turer hvor jeg har sovet i telt og under åpen himmel alene. De gærneste voldtekts/drapsmenn og tyver orker vanligvis ikke å gå så langt inn i gokk 😉 Føler meg mye tryggere på en slik tur enn på mer sentrale steder som likevel har lite folk. Om det blir brann, hjelper det ikke å være flere. Ved skader og slikt: man kan stort sett ringe nødnummeret selv om det er dårlig dekning. Og jeg har med meg riktig utstyr, nok mat osv. (Jeg ville heller ikke kringkastet det til hele verden da.) Endret 10. januar 2021 av solmåneogstjerner 4
Muskath Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Har vært mye alene på avsidesliggende hytte ja. Det var godt, men jeg var også en del redd. Det ble veldig stummende mørkt. Hadde hund, men det var ikke alltid trygghet med det fordi den knurret og pep på mye som rørte seg i skogen i mørket. Skulle ønske jeg hadde turt å bo sånn, men det er nok ikke for meg. I tillegg kommer det å skaffe matvarer o.l. som kan bli krevende når man bor langt unna alt. Man må være frisk og sprek i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Jeg håper du kommer over frykten og tør å prøve! For min del tror jeg det farligste hadde vært ensomheten og psykisk helse. Selv om jeg er ganske introvert er jeg avhengig av å noe omgang med mennesker. Men farlige folk og ulykker hadde jeg vært mindre bekymret for. Jeg bor i en liten bygd og her er det så trygt at det er kjedelig. Ingen låser dører. Alle lar bilen stå med nøkkelen i. Hadde man vært en tyv burde man reise hit! Haha Anonymkode: eab3c...b66 1
Synne-Marie Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Å ja det hadde gått fint. Jeg nyter stillheten og ensomheten. Det er så godt å nyte en stjerneklar natt uten lysforurensing. Hadde vært mer redd for elg enn farlige fremmede. Jeg syns det er eklere å gå gatelangs på natta i storbyen, enn å være aleine i skog og mark. "Skumle menn" finner enklere og med mindre bry sine offer der hvor mange bor, enn der man må ha gps og egen atv/skuter/båt. Jeg har vokst opp i gokk og er sånn sett vant, både til å klare meg selv, være alene og handle sjelden. Men telefon og internettdekning er helt klart et must, ja. Men andre mennesker? Ikke så viktig. 5
burgut Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 Kunne tenkt meg,ja, men jeg er alt for nevrotisk og fantasifull til at det hadde blitt behagelig. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 Nei, aldri. Jeg trenger naboer rundt meg. Anonymkode: 71754...b17 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 Jeg kunne tenkt meg å prøve det i et halvt år eller noe slikt. Tror jeg hadde likt det. Anonymkode: d83e9...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 Det er det som er drømmen. Anonymkode: 98e1c...3f8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 nei. vært redd for farlige dyr som bjørn, gaupe osv. Anonymkode: b8ac2...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 Det er drømmen min å bo alene i gokk! Enten på en egen øy, eller veldig avsidesliggende på fjellet. Men enn så lenge så lever jeg ut min indre eremitt på soloturer i telt. Og i tilfelle noen lurer, så er jeg en kvinne i 30-årene. Anonymkode: e76d0...90f 3
Synne-Marie Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): nei. vært redd for farlige dyr som bjørn, gaupe osv. Anonymkode: b8ac2...cc1 Det er så lite av det. Aldri sett bjørn eller gaupe og spor etter gaupe kun en håndfull ganger. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Jeg bor slik. Paradis hver eneste dag:-) Anonymkode: 2e868...258 4
Gjest shash90 Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 Tror kanskje jeg hadde ønsket å bo slik ja. Kanskje ikke for alltid men i en periode? Har teltet en del alene, men ikke heeeelt alene i skogen. Har vært andre folk der som også har teltet. Tror kanskje jeg kunne ha bodd i ett hus langt inn i skogen, helst med utsikt. Men på en betingelse at jeg har bil og kan besøke familien min.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Nei, jeg er og blir et bymenneske. Anonymkode: 67f6a...62b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå