MissLucy Skrevet 11. januar 2021 #41 Skrevet 11. januar 2021 Lana01 skrev (2 minutter siden): Til orientering hvis noen måtte lure – En eventuell vaksineskade vil kunne godkjennes som yrkesskade, sier advokat Yvonne Frøen hos Norsk Sykepleierforbund (NSF) og fortsetter: – En vaksineskade etter covid-19-vaksine vil kunne være både en yrkesskade og en pasientskade, og erstatningskrav vil da kunne fremmes enten under yrkesskadeforsikringsloven eller etter pasientskadeloven. https://sykepleien.no/2021/01/koronavaksinene-gir-oftere-bivirkninger-enn-sesonginfluensavaksiner du må ikke informere om sånt. Antivaxxerne vil ta det som et bevis på at det er noe galt med vaksine! 3
Lana01 Skrevet 11. januar 2021 #42 Skrevet 11. januar 2021 MissLucy skrev (28 minutter siden): du må ikke informere om sånt. Antivaxxerne vil ta det som et bevis på at det er noe galt med vaksine! He he, huff ja. du har vel rett i det., ikke sikkert det var så lurt😂 😏 Tenkte det hadde vært så mye "mas " om det i andre tråder at man ikke hadde krav på erstatning. 4
Hatsumomo Skrevet 11. januar 2021 #43 Skrevet 11. januar 2021 Bente1234 skrev (På 10.1.2021 den 14.15): jeg leste en annen tråd her om helsepersonell og vaksina og leste i hvertfall ett der en hadde takket ja til vaksina for hun følte det ikke var greit si nei.. altså press. Håper virkelig det står advokater klare hvis dette blir en realitet at man mister f.eks jobben fordi man ikke ønsker å ta vaksinen. Det er ikke press fordi hun "følte" det ikke var greit. 2
GrønnNellik68 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter #44 Skrevet 11. januar 2021 (endret) Hatsumomo skrev (1 minutt siden): Det er ikke press fordi hun "følte" det ikke var greit. Jo e er press. Man skal føle man har ett fritt valg og retten til å bestemme over egen kropp. Endret 11. januar 2021 av Bente1234 5
Hatsumomo Skrevet 11. januar 2021 #45 Skrevet 11. januar 2021 Bente1234 skrev (1 minutt siden): Jo e er press. Man skal føle man har ett fritt valg og retten til å bestemme over egen kropp. Nei, det er frivillig å ta. Hva du eller noen andre måtte "føle" er irrelevant. Da er du som lager deg press, det er ingen andre som presser deg. 3
*Mocca* Skrevet 11. januar 2021 #46 Skrevet 11. januar 2021 Lana01 skrev (23 timer siden): Det står også at man respekterer valget. Det er selvsagt en konsekvens hvis mange takker nei. Vi har et ansvar ovenfor våre pasienter. Jeg vil ikke være den som tar med smitte inn på min arbeidsplass. Vi har allerede hatt et utbrudd, heldigvis ble ikke jeg smittet. Ikke godt å være en av dem som muligens kan ha tatt det inn. Nå var trolig smittekilden en av pasientene, men det vet vi ikke sikkert. Kan legge til at vi mistet pasienter under utbruddet. Vi har et ansvar, og jeg ser virkelig frem til vaksinen. ( forhåpentligvis denne uken som kommer) det å skal "tolke symptomer" hele tiden fordi man ikke vil ta med smitte på jobb er ikke noe ålreit Det kan du fint være selv om du tar vaksinen, vaksinen hindrer deg i å bli syk/veldig syk, men den hindrer ikke at du bærer med deg smitte.... Hvis du er helsepersonell så håper jeg du oppdaterer deg litt. Det er nettopp slik mangel på kunnskap hos helsepersonell som gjør endel skeptiske. Påpeker hvor trygg vaksinen er, men viser at man ikke skjønner hvordan vaksinen fungerer. Kunnskap er undervurdert! 4
J.E Skrevet 11. januar 2021 #47 Skrevet 11. januar 2021 (endret) Xstrella skrev (6 timer siden): Men en smitter jo andre selv MED vaksinen. En beskytter kun seg selv. Man kan også få sykdommen, men lettere. Man burde ikke smitte da om en er vaksinert. I følge direktør i Legemiddelverket og vaksineforsker Grødeland så er det gode muligheter for at man ikke smitter videre sa de i intervju til tv2, i hvert fall i mye mindre grad og det ble begrunnet med at man smitter i mye mindre grad når man ikke har symptomer. Det er jo mye usikkerhet rundt dette men litt grunn til optimisme i hvert fall. Endret 11. januar 2021 av J.E 2
T-Rex Skrevet 11. januar 2021 #48 Skrevet 11. januar 2021 (endret) 8 hours ago, *luna* said: RNA-vaksiner har aldri tidligere vært i bruk. Slike vaksiner kan ikke sammenlignes med de tradisjonelle vaksinene vi har tatt tidligere. Vi vet enda ikke om de kan gi alvorlige senskader. Hvis mange vaksineres samtidig, og mange får senskader, kan det også øke belastningen på helsevesenet. Dette stemmer ikke helt. RNA-vaksiner har vært brukt nokså lenge innen veterinærmedisin. Og det har ikke blitt oppdaget noen spesielle bivirkninger. Så det blir som ellers: noen vil kunne oppleve alvorlige bivirkninger av vaksinen. Men disse er i et så lite mindretall at de positive virkningene av vaksinen oppveier de negative. Så tenker kanskje noen: IIK! Jeg kan få en alvorlig bivirkning! Men tenk over de alvorlige virkningene av sykdommen som vaksinen beskytter mot. Og de er ikke mye å lure på engang. Endret 11. januar 2021 av T-Rex 3
MissLucy Skrevet 11. januar 2021 #49 Skrevet 11. januar 2021 (endret) Bente1234 skrev (29 minutter siden): Jo e er press. Man skal føle man har ett fritt valg og retten til å bestemme over egen kropp. Javel, så er det press. Men det gjør ikke noe. Man har likevel fritt valg og retten til å bestemme over egen kropp. Endret 11. januar 2021 av MissLucy 3
Lana01 Skrevet 11. januar 2021 #50 Skrevet 11. januar 2021 *Mocca* skrev (24 minutter siden): Det kan du fint være selv om du tar vaksinen, vaksinen hindrer deg i å bli syk/veldig syk, men den hindrer ikke at du bærer med deg smitte.... Hvis du er helsepersonell så håper jeg du oppdaterer deg litt. Det er nettopp slik mangel på kunnskap hos helsepersonell som gjør endel skeptiske. Påpeker hvor trygg vaksinen er, men viser at man ikke skjønner hvordan vaksinen fungerer. Kunnskap er undervurdert! Jeg har også skrevet at vi ikke vet sikkert om viruset smitter selv om man er vaksinert. Viruset brytes ned fortere og man jar mindre virus i nesen/luftveiene og vil derfor være mindre smittsom Velger jeg å ikke vaksinere meg , og tar med smitte på jobb, er jeg indirekte skyld i smitten. Da jeg har tatt et bevist valg om å la være Har jeg vaksinert meg har jeg gjort det jeg kan for å beskytte pasientene, så sant jeg følger andre rettingslinjer, – Det vil gi færre virus i øvre luftveier og dessuten vil virusene være der kortere tid. Da reduseres også risikoen for at man smitter noen. Gregers er enig. – Vaksinerte personer skal ha antistoffer mot viruset, noe som vil bremse viruset når det vil inn i vertsceller for å formere seg, forklarer hun. – Det er egentlig ingen grunn til at ikke vaksinene skal kunne beskytte mot smitte også. De fleste vaksiner gjør det og dette er jo en av de viktigste argumentene for nettopp vaksiner. Problemet er at vi må ha data for å kunne si det sikkert med disse https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html Så som vaksinert tyder det på at jeg er godt beskyttet mot å smitte andre 2
malifika Skrevet 11. januar 2021 #51 Skrevet 11. januar 2021 Min bestemor fikk småkjeft av legekontoret sitt idag faktisk, fordi hun ble ringt opp å tilbudt vaksine men, takket nei. Bestemor er 88 år og forventer på ingen måte at samfunnet skal holde stengt å verne om de som velger å ikke ta vaksinen når man har tilbudet. Så lenge man er samtykke kompetent og vet hvor alvorlig det kan bli å la være, så må det være et personlig valg. Er man redd for korona så får man passe på seg selv og ta vaksinen. Tar du vaksinen så kan ikke de som velger å la være smitte deg, så ingen grunn til å presse noen tenker jeg. 5
Justlooking Skrevet 11. januar 2021 #52 Skrevet 11. januar 2021 Lana01 skrev (1 time siden): Til orientering hvis noen måtte lure – En eventuell vaksineskade vil kunne godkjennes som yrkesskade, sier advokat Yvonne Frøen hos Norsk Sykepleierforbund (NSF) og fortsetter: – En vaksineskade etter covid-19-vaksine vil kunne være både en yrkesskade og en pasientskade, og erstatningskrav vil da kunne fremmes enten under yrkesskadeforsikringsloven eller etter pasientskadeloven. https://sykepleien.no/2021/01/koronavaksinene-gir-oftere-bivirkninger-enn-sesonginfluensavaksiner Det sto da virkelig mye «vil kunne» her. Altså at det er mulig, men ikke på noen måte sikkert. 3
Lana01 Skrevet 11. januar 2021 #53 Skrevet 11. januar 2021 Justlooking skrev (9 minutter siden): Det sto da virkelig mye «vil kunne» her. Altså at det er mulig, men ikke på noen måte sikkert. Det må jo alltids prøves, men ved vaksine skader er det vel staten som må bevise annen årsak til skaden, er mer sannsynlig og ikke motsatt. Hvis vaksinen har evne til å kunne forårsake skaden, skal man erstatningsrettslig gå ut fra at vaksinen er årsaken. 1
Justlooking Skrevet 11. januar 2021 #54 Skrevet 11. januar 2021 malifika skrev (13 minutter siden): Min bestemor fikk småkjeft av legekontoret sitt idag faktisk, fordi hun ble ringt opp å tilbudt vaksine men, takket nei. Bestemor er 88 år og forventer på ingen måte at samfunnet skal holde stengt å verne om de som velger å ikke ta vaksinen når man har tilbudet. Så lenge man er samtykke kompetent og vet hvor alvorlig det kan bli å la være, så må det være et personlig valg. Er man redd for korona så får man passe på seg selv og ta vaksinen. Tar du vaksinen så kan ikke de som velger å la være smitte deg, så ingen grunn til å presse noen tenker jeg. Så fin bestemor du har 😊 Kjenner noen spreke hjemmeboende i samme aldersgruppe. De to jeg har snakket med vil ta vaksinen så fort som mulig fordi de har blitt livredde av all skremselspropagandaen fra tv og media. Håper det går bra.
*Mocca* Skrevet 11. januar 2021 #55 Skrevet 11. januar 2021 Lana01 skrev (26 minutter siden): Jeg har også skrevet at vi ikke vet sikkert om viruset smitter selv om man er vaksinert. Viruset brytes ned fortere og man jar mindre virus i nesen/luftveiene og vil derfor være mindre smittsom Velger jeg å ikke vaksinere meg , og tar med smitte på jobb, er jeg indirekte skyld i smitten. Da jeg har tatt et bevist valg om å la være Har jeg vaksinert meg har jeg gjort det jeg kan for å beskytte pasientene, så sant jeg følger andre rettingslinjer, – Det vil gi færre virus i øvre luftveier og dessuten vil virusene være der kortere tid. Da reduseres også risikoen for at man smitter noen. Gregers er enig. – Vaksinerte personer skal ha antistoffer mot viruset, noe som vil bremse viruset når det vil inn i vertsceller for å formere seg, forklarer hun. – Det er egentlig ingen grunn til at ikke vaksinene skal kunne beskytte mot smitte også. De fleste vaksiner gjør det og dette er jo en av de viktigste argumentene for nettopp vaksiner. Problemet er at vi må ha data for å kunne si det sikkert med disse https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html Så som vaksinert tyder det på at jeg er godt beskyttet mot å smitte andre Såklart vil det at man ikke har symptomer gjøre at det er mindre risiko for å smitte videre..... Selv om vi nå ikke vandrer rundt med hoste og nysing som vi før gjorde..... Poenget er at du kan overføre smitte nøyaktig like lett selv som vaksinert, ved å overføre smitte fordi du tar på en ting overfører det til annet sted..... Det kan ikke vaksinen hjelpe deg mot. Det har helsemyndighetene vært veldig klare på at man kan ikke leve som før likevel og tro man ikke bærer med seg smitte til andre fordi man er vaksinert. 1
Lana01 Skrevet 11. januar 2021 #56 Skrevet 11. januar 2021 *Mocca* skrev (Akkurat nå): Såklart vil det at man ikke har symptomer gjøre at det er mindre risiko for å smitte videre..... Selv om vi nå ikke vandrer rundt med hoste og nysing som vi før gjorde..... Poenget er at du kan overføre smitte nøyaktig like lett selv som vaksinert, ved å overføre smitte fordi du tar på en ting overfører det til annet sted..... Det kan ikke vaksinen hjelpe deg mot. Det har helsemyndighetene vært veldig klare på at man kan ikke leve som før likevel og tro man ikke bærer med seg smitte til andre fordi man er vaksinert. Det har jeg da heller aldri skrevet.,,når vrir du på ting.og dikter. Selvsagt så følger man de retningslinjene som er, med sprite hender, bruk av munnbind og visir osv. Det gjør da de på jobben hos også, som har hatt covid 19 og selvsagt utgjør man er stor risiko ved å ta med smitte på jobb som uvaksinert. 1
Xstrella Skrevet 11. januar 2021 #57 Skrevet 11. januar 2021 J.E skrev (2 timer siden): I følge direktør i Legemiddelverket og vaksineforsker Grødeland så er det gode muligheter for at man ikke smitter videre sa de i intervju til tv2, i hvert fall i mye mindre grad og det ble begrunnet med at man smitter i mye mindre grad når man ikke har symptomer. Det er jo mye usikkerhet rundt dette men litt grunn til optimisme i hvert fall. Mye tror og ikke vet her. Noe så useriøst når de er så usikre selv. Msn skal ikke tro, men vite. 1
Justlooking Skrevet 11. januar 2021 #58 Skrevet 11. januar 2021 *Mocca* skrev (2 timer siden): Såklart vil det at man ikke har symptomer gjøre at det er mindre risiko for å smitte videre..... Selv om vi nå ikke vandrer rundt med hoste og nysing som vi før gjorde..... Poenget er at du kan overføre smitte nøyaktig like lett selv som vaksinert, ved å overføre smitte fordi du tar på en ting overfører det til annet sted..... Det kan ikke vaksinen hjelpe deg mot. Det har helsemyndighetene vært veldig klare på at man kan ikke leve som før likevel og tro man ikke bærer med seg smitte til andre fordi man er vaksinert. Ok, så man kan likevel ikke leve som normalt selv med vaksinen. Vil det si at vi må leve sånn som nå for alltid 😊 1
Lana01 Skrevet 11. januar 2021 #59 Skrevet 11. januar 2021 Xstrella skrev (1 time siden): Mye tror og ikke vet her. Noe så useriøst når de er så usikre selv. Msn skal ikke tro, men vite. Det er jo fordi man ikke har nok data enda, til å kunne fastslå noe sikkert – Det vil gi færre virus i øvre luftveier og dessuten vil virusene være der kortere tid. Da reduseres også risikoen for at man smitter noen. Gregers er enig. – Vaksinerte personer skal ha antistoffer mot viruset, noe som vil bremse viruset når det vil inn i vertsceller for å formere seg, forklarer hun. – Det er egentlig ingen grunn til at ikke vaksinene skal kunne beskytte mot smitte også. De fleste vaksiner gjør det og dette er jo en av de viktigste argumentene for nettopp vaksiner. Problemet er at vi må ha data for å kunne si det sikkert med disse 2
Lana01 Skrevet 11. januar 2021 #60 Skrevet 11. januar 2021 Justlooking skrev (49 minutter siden): Ok, så man kan likevel ikke leve som normalt selv med vaksinen. Vil det si at vi må leve sånn som nå for alltid 😊 Etterhvert som mange nok har vaksinert seg, og smitten går ned, kan man nok slippe mer og mer opp på tiltakene. 2
Anbefalte innlegg