Gå til innhold

Kan man tvinge folk til å ta vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leste en annen tråd her om helsepersonell og vaksina og leste i hvertfall ett der en hadde takket ja til vaksina for hun følte det ikke var greit si nei.. altså press. Håper virkelig det står advokater klare hvis dette blir en realitet at man mister f.eks jobben fordi man ikke ønsker å ta vaksinen. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsepersonell bør absolutt vaksinere seg.
Og det er jo klart at det finnes yrker der man bør vaksinere seg om de ønsker å fortsette i det yrket.

Det kommer vi sikkert til å se endel av fremover, ja.

• Liker 8
Skrevet

Så helsepersonell skal ikke få lov til å bestemme over egen kropp? Og med hvilken hjemmel i lovgivningen skal denne tvangen utføres i? 

• Liker 16
Skrevet
Bente1234 skrev (45 minutter siden):

jeg leste en annen tråd her om helsepersonell og vaksina og leste i hvertfall ett der en hadde takket ja til vaksina for hun følte det ikke var greit si nei.. altså press. Håper virkelig det står advokater klare hvis dette blir en realitet at man mister f.eks jobben fordi man ikke ønsker å ta vaksinen. 

Det var akkurat det samme presset ved svineinfluensaen også..

• Liker 6
Skrevet

Lurer på om noen av de samme som ønsker tvangsvaksinasjon bruker argumentet "bestemme over egen kropp" i en diskusjon om abort. Eller blir det annerledes? 

Men ja, jeg håper flest mulig tar en vaksine. Jeg kommer til å ta den selv, selv om jeg hadde korona i vår. 

• Liker 5
Skrevet
Xstrella skrev (2 timer siden):

Så helsepersonell skal ikke få lov til å bestemme over egen kropp? Og med hvilken hjemmel i lovgivningen skal denne tvangen utføres i? 

Der er en hjemmel i smittevernloven § 3-8, men den vil ikke brukt nå sier Bent Høie, verken på helsepersonell eller andre. Det vil nok komme en anbefaling om at helsepersonell vaksinerer seg, men det blir ikke vaksineplikt for dem heller.

Står en grundig redegjørelse i denne artikkelen, der de har intervjuet Bent Høie og en ekspert på helserett ved Universitetet i Oslo:

https://www.faktisk.no/artikler/xPY/kan-vi-tvinges-til-a-ta-en-koronavaksine

• Liker 7
Skrevet
Xstrella skrev (2 timer siden):

Helt enig det må da gå i mot menneskerettighetene våre

• Liker 4
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Lurer på om noen av de samme som ønsker tvangsvaksinasjon bruker argumentet "bestemme over egen kropp" i en diskusjon om abort. Eller blir det annerledes? 

Men ja, jeg håper flest mulig tar en vaksine. Jeg kommer til å ta den selv, selv om jeg hadde korona i vår. 

Oi du dog nesten der🙈

• Liker 3
Skrevet
Bente1234 skrev (3 minutter siden):

Helt enig det må da gå i mot menneskerettighetene våre

bortsett fra at det er ikke slik plikt, så dere øser dere opp over et problem som ikke finnes

• Liker 10
Skrevet (endret)

Den er frivillig ikke noe vits i å hause opp et problem som ikke finnes

I brev fra rådmannen i vår kommune  står det vaksinen er gratis og frivillig. men at man forventer at alle setter seg godt inn i det, og konsekvensene ved å takk nei, 

og at man respekterer den beslutningen som blir tatt. 

Det minste en kan forvente av folk som jobber i helsevesenet ,er at de som takker  nei har satt seg grundig inn i det.  og ikke tar beslutning basert på frykt grunnet pandermix vaksinen osv. Man må lese seg opp på forskjellen mellom disse vaksinene og pandermix vaksinen,  årsak sammenheng også sett  i sammenheng med å bli utsatt for selve viruset. ( og se hvor sjelden dette var)

Det er mye skremsel propaganda der ute , og vi som helsepersonell bør ha en plikt til å sette oss grundig inn i det, da vi også har et ansvar ovenfor våre pasienter. 

Forøvrig mener jeg alle bør sette seg inn i det. Mye uvitenhet blant folk

Endret av Lana01
  • Liker 13
Skrevet

Nei, de kan ikke tvinge det på noen. Si nei om du ikke vil ta vaksinen. 

• Liker 1
Skrevet
Lana01 skrev (10 minutter siden):

Den er frivillig ikke noe vits i å hause opp et problem som ikke finnes

I brev fra rådmannen i vår kommune  står det vaksinen er gratis og frivillig. men at man forventer at alle setter seg godt inn i det, og konsekvensene ved å takk nei

og at man respekterer den beslutningen som blir tatt. 

Det minste en kan forvente av folk som jobber i helsevesenet ,er at de som takker  nei har satt seg grundig inn i det.  og ikke tar beslutning basert på frykt grunnet pandermix vaksinen osv. Man må lese seg opp på forskjellen mellom disse vaksinene og pandermix vaksinen,  årsak sammenheng også sett  i sammenheng med å bli utsatt for selve viruset. ( og se hvor sjelden dette var)

Det er mye skremsel propaganda der ute , og vi som helsepersonell bør ha en plikt til å sette oss grundig inn i det, da vi også har et ansvar ovenfor våre pasienter. 

Forøvrig mener jeg alle bør sette seg inn i det. Mye uvitenhet blant folk

Det jeg lurer på er ikke det litt skjult press hvis det opplyses om å sette seg inn i konsekvensene ved å takke nei? Hva er konsekvensene??

• Liker 8
Skrevet (endret)
Bente1234 skrev (47 minutter siden):

Det jeg lurer på er ikke det litt skjult press hvis det opplyses om å sette seg inn i konsekvensene ved å takke nei? Hva er konsekvensene??

Det står også at man respekterer valget. Det er selvsagt en konsekvens hvis mange takker nei. Vi har et ansvar ovenfor våre pasienter. Jeg vil ikke være den som tar med smitte inn på min arbeidsplass. Vi har allerede hatt et utbrudd, heldigvis ble ikke jeg smittet. Ikke godt å være en av dem som muligens  kan ha tatt det inn. Nå var trolig smittekilden en av pasientene, men det vet vi ikke sikkert. 

Kan legge til at vi mistet pasienter under utbruddet. Vi har et ansvar, og  jeg ser virkelig  frem  til vaksinen. ( forhåpentligvis denne uken som kommer) det å skal "tolke  symptomer"  hele tiden fordi man ikke vil ta med smitte på jobb er ikke noe ålreit 

Endret av Lana01
  • Liker 11
Skrevet
Xstrella skrev (8 timer siden):

Typisk jobbinstruks, og arbeidsmiljøloven. 

Uansett jobbinstruks: Arbeidsgivere har ikke lov til å utsette sine ansatte for helserisiko uten å minimere risikoen. I det er de forpliktet, og har rettigheter til å kreve rimelige beskyttelses tiltak, eller fjerne den ansatte fra risikosituasjon. 
Vaksine faller definitivt under risikobegrensning. Og det er mange arbeidsgivere som ikke har alternative arbeidsområder , og som da gjerne må permitere ansatte som ikke kan jobbe normalt.

• Liker 6
Skrevet
Xstrella skrev (8 timer siden):

Alle kan bestemme over egen kropp, men man kan ikke bestemme at man skal få ha ansvaret for andres helse uten å være vaksinert. Da må man omdisponeres til annen tjeneste.

• Liker 9
Skrevet
Dalila skrev (37 minutter siden):

Alle kan bestemme over egen kropp, men man kan ikke bestemme at man skal få ha ansvaret for andres helse uten å være vaksinert. Da må man omdisponeres til annen tjeneste.

Men nå smitter jo Covid selv om en er vaksinert, men man selv blir ikke så syk. Så da er man like langt. 

• Liker 10
Skrevet
Xstrella skrev (30 minutter siden):

Men nå smitter jo Covid selv om en er vaksinert, men man selv blir ikke så syk. Så da er man like langt. 

det vet vi ikke. 

• Liker 5
Skrevet

ingen som tvinger deg, du kan slutte og jobbe som helsepersonell når du vil!

• Liker 6
Skrevet
Xstrella skrev (43 minutter siden):

Som @MissLucy sier det vet vi ikke enda. Det vi vet er at de vaksinerte har mindre virus i nesen en ikke vaksinerte , men så gjenstår det å se hvor mye vaksinen vil beskytte videre spredning  Uansett har man tatt vaksinen, har man gjort det man kan , for å beskytte. Samtidig bidrar man til å lette belastningen på helsevesenet 

• Liker 8
  • Opprett ny...