Gå til innhold

Er man pliktig til å til å gi HLR ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker kun svar fra de som faktisk vet. 

min søster er helsepersonell, men jeg ønsker ikke spørre hun. Hvis vi er på besøk hos vår kjære farfar på over 80 år, og han plutselig faller om død foran oss, er vi pliktig til å sette i gang med HLR ? Han har muntlig sagt til oss at han ikke vil gjenopplives. Han bor alene hjemme, helt klar i hodet og klarer seg selv med alt. 

Anonymkode: a425e...839

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da regner jeg med han har avklart dette med fastlegen slik at det står oppført HLR minus på han? Hvis ikke dette er i journalen er man som helsepersonell pliktig til å starte HLR. Du derimot er ikke pliktig til annet å skaffe kyndig hjelp. Dvs ringe AMK. Du vet jo uansett ikke om han har en hjertestans så det kan være andre grunner til at han faller om og trenger hjelp. 

Anonymkode: 443e0...629

• Liker 10
Skrevet

Alle har plikt til å hjelpe noen som trenger det, vet man ikke hva man skal gjøre ringer man i alle fall 113. De kan bidra med hjelp pr. tlf til de kommer frem.  Helsepersonell kan miste autorisasjonen dersom de ikke hjelper.

Anonymkode: 44c6f...ddd

• Liker 3
Skrevet

Ja, du er pliktig til det, med mindre det medfører noe risiko for deg.

Anonymkode: 5dfc9...a11

Skrevet

Hvis han har sagt til deg at han ikke ønsker det så skal du ha respekt for det ønsket. Og ikke starte gjennopplivning

Anonymkode: 75693...9c4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, du er pliktig til det, med mindre det medfører noe risiko for deg.

Anonymkode: 5dfc9...a11

Hjemmel?

Anonymkode: 09a39...722

• Liker 2
Skrevet

Alle har hjelpeplikt. Dette kan være å ringe 113. Det skal sies at nødetater så og si aldri gjennomfører HLR med munn til munn pga oppkast og smittsomme sykdommer. De har enten en håndholdt ventilator eller beskyttelse mellom munnene. Det viktigste er kompresjoner.

Anonymkode: 120a1...f4d

• Liker 1
Skrevet

Ja, du er pliktig til å hjelpe innenfor dine ferdigheter. Klarer du ikke HLR hjelper AMK deg gjennom telefonen. Eksempel på hva som kan skje om du ikke hjelper: Moren til jenta som fikk stans gjorde ikke HLR, ble tiltalt for drap

Helsepersonell er spesielt pliktig til å hjelpe, og mister autorisasjonen hvis de ikke hjelper

Anonymkode: 355c4...1f7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hjemmel?

Straffeloven §287

Søsteren til TS er i tillegg bundet av Helsepersonelloven §7. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Skrevet
Ullvott skrev (3 minutter siden):

Straffeloven §287

Men om personen har gjort det klart at hn ikke ønsker å bli gjenopplive? 

Anonymkode: 49fc3...150

Skrevet
Ullvott skrev (8 minutter siden):

Straffeloven §287

Hvor står det her at man er pliktig til HLR?

"§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater

a)etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller

b)ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.

Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse."

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Da regner jeg med han har avklart dette med fastlegen slik at det står oppført HLR minus på han? Hvis ikke dette er i journalen er man som helsepersonell pliktig til å starte HLR. Du derimot er ikke pliktig til annet å skaffe kyndig hjelp. Dvs ringe AMK. Du vet jo uansett ikke om han har en hjertestans så det kan være andre grunner til at han faller om og trenger hjelp. 

Kan hvem som helst be om å få dette i journalen, også yngre? Vet at i USA kan det koste dyrt om man gjenoppliver noen mot deres vilje, men i Norge virker det litt som man skal holdes i live for en hver pris?

Anonymkode: 9cbe1...fa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, du er pliktig til å hjelpe innenfor dine ferdigheter. Klarer du ikke HLR hjelper AMK deg gjennom telefonen. Eksempel på hva som kan skje om du ikke hjelper: Moren til jenta som fikk stans gjorde ikke HLR, ble tiltalt for drap

Helsepersonell er spesielt pliktig til å hjelpe, og mister autorisasjonen hvis de ikke hjelper

Anonymkode: 355c4...1f7

Moren til jenta som fikk stans? Tenker du på den jenta som slet med spiseforstyrrelser og det ble reist spørsmål om omsorgsevnen til moren? De var vel på en hytte da jenta fikk stans? 

Vanlige Ola Nordmann blir ikke tiltalt for drap dersom de ikke starter HLR ved hjertestans, da skulle ganske mange av verdens befolkning vært dømt for det. Jeg er ambulansearbeider og har ikke tall på hvor mange hjertestanser jeg har vært ute på hvor pårørende ikke har begynt HLR. Å se et familiemedlem falle om og slutte å puste er en traumatisk opplevelse, at noen får panikk, glemmer nummeret til medisinsk nødtelefon eller ikke tør gjøre noe er mer vanlig enn man skulle tro.

Noe helt annet om helsepersonell ikke gjør det de er opplært til. 

Anonymkode: 475cc...0f0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor står det her at man er pliktig til HLR?

Du finner ikke en lov i verden som sier "Man må bruke HLR på en pasient som faller om." Det er ikke slik lover er skrevet. Man plikter å yte det man kan (lovteksten sier "etter evne"). Det betyr at hvis du er fysisk i stand til å yte HLR til en person som åpenbart trenger det for ikke å dø, så plikter du å gjøre akkurat det.

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Ja, det er dere pliktig til. Spesielt din søster. 

Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Du finner ikke en lov i verden som sier "Man må bruke HLR på en pasient som faller om." Det er ikke slik lover er skrevet. Man plikter å yte det man kan (lovteksten sier "etter evne"). Det betyr at hvis du er fysisk i stand til å yte HLR til en person som åpenbart trenger det for ikke å dø, så plikter du å gjøre akkurat det.

Og hvem har myndighet til å avgjøre om en person er i fysisk stand til yte HLR?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har ikke avklart det med fastlegen så vidt jeg vet. Han har bare sagt til oss og min far (vi er eneste familie) at han aldri kunne tenke seg å bli igjenopplivet etter å ha levd et godt og langt liv. 

min søster sier også at det er veldig få av de gamle som blir igjennomlivet som ikke får hjerneskade eller lignende. 

ts 

Anonymkode: a425e...839

Skrevet

Ja, men man er ikke pliktet til å motta. Jeg vil bare ha HLR fra fine damer. Jeg har et kort på meg til enhver tid som gjør dette tydelig. Om det ikke er noen fine damer i nærheten tar jeg konsekvensene. 

Anonymkode: 1d6f4...597

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Si meg, plager det deg veldig at du må hjelpe noen dersom du er i stand til det?  Eller er du bare en "yrkeskverulant"?

Anonymkode: 44c6f...ddd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tipper rettsvesenet i samråd med en lege.

Anonymkode: 140b4...438

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...