Gå til innhold

Noen som vil dele hjemmelaget suppe oppskrifter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser mange lager hjemmelaget suppe. Jeg ser for meg at det er svært krevende.  
vil noen dele? Skriv gjerne hvor lang tid sånn ca du bruker. Og vet du kalori innhold så er det fint om du nevner også. Tusen takk!

Anonymkode: 91d83...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du lager det selv, så er det hjemmelaget :rolleyes:

Hvis mange gjør det, tror du det er veldig krevende? Vil du at det skal være krevende?

Oppskrifter på ALT finner du i kokebøker og på nett. Der står også forventet tidsbruk. Og av og til kaloriinnhold. 

Anonymkode: 3a481...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er enkelt :)

Min favoritt kan du finne på Pinterest og lages i slowcookeren. Du bare åpner og heller i. Søk opp ballerina soup :) Den er en negativ kalori suppe (om du tror på slikt) og har lite karbohydrater også.

Hele familien elsker den og den lukter nydelig og er så sunn. Nå tilsetter jeg sjampinjong, brekkbønner og slikt også for variasjon. Jeg kommer nok til å prøve å variere med andre krydder og kanskje tilsette kylling også. 

Tidsbruk: 5 minutter forberedelser, har latt den putre i timesvis mens jeg gjør andre ting.

Bonus: den er nesten gratis

Endret av 2ro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkoli eller blomkålsuppe:

I litt vann (2-3 dl) koker jeg et par bunter/hoder som jeg har delt opp litt med kniv. Så tar jeg stavmixeren og går over (dytt det nedover ellers spruter det overalt).

Tilsetter så litt matfløte (1 dl ca.) og litt fond (hva som helst- eller en buljongterning i starten så den får løst seg opp). Salt/pepper og så vann til du syns den er passe tykk (jeg liker ikke at det kun blir vann-aktig så jeg bruker alltid mindre vann i supper enn hva som står i oppskrifter).

En bolle av dette er greit å tilsette noen revne spekeskinke-skiver eller noe.

Ca. 300 kalorier kanskje- ikke særlig mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, det jeg har sett av oppskrifter på supper er ganske raskt og greit å lage. Så lager som oftest en jeg aldri har lagd før, artig med nye ting. 

Men tomatsuppa er lettvinn gjenganger da, for å få i unga litt tomat før pannekakene 😅

1) Smelter 1 ss smør i kjelen

2) Rører inn 1-2 ss hvetemel og et glass tomatpuré. 
3) Visper inn 7-8 dl vann. 
4) Koker opp med litt kjøttbuljong (terning/pulver)

5) Småkoker et par min.

6) Tilsetter 1-2 dl melk eller matfløte rett før servering.

Denne finnes det jo hundre variasjoner av, om man vil unngå matvarene på lista over. Så da er det bare å tilpasse. Den er selvsagt ikke nødvendigvis sunn, for sunnhet er det delte meninger om 😅 men for meg er det ikke så viktig.  Unga liker også egg eller makaroni i. 

Ellers er suppe noe av det jeg lager om det skal fortæres rester fra skapet. Veldig praktisk! 
Igjen, smelte smør, røre i mel, vispe i vann, koke opp og ha i restene + krydder eller annet som kan passe. Blir så godt atte 😊 Særlig fiskeretter er det greit å få spist opp på denne måten, da spiser unga det ☺️

Lykke til med suppene, TS! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt tråd for en suppeelsker som meg 😍

Gulrot og ingefærsuppe

600 g Gulrøtter

2  Store sjalottløk

3 fedd Hvitløk

1 l Vann/grønnsakskraft

0.25  Chili

2 ts Fersk ingefær

0.5  Appelsin, saften

Byggryn

Skrell gulrøtter og kutt dem i terninger. Hakk opp løk og hvitløk og surr det sammen med gulrøtter på middels varme.

Tilsett finhakket ingefær og chili. Bruk  en romslig kjele med litt olje.

Tilsett så grønnsakskraft eller buljong. La det koke til det er mørt.

Rør inn appelsinsaft og bruk en stavmikser for å gjøre suppen glatt. Kok opp igjen og smak til med salt.

Ertesuppe

600 g  Grønne erter (frosne)

3 dl  Vann 

1 Grønnsaks-buljongterning 

2 ss  Sitronsaft

1 ts  Spisskummen

Kok opp erter og buljong (løs opp buljongterningen i vannet) i en kjele og la det koke i et par minutter.

Bruk en stavmikser for å mose ertene til suppen blir jevn. Tilsett sitron og spisskummen.

Søtpotet og gulrot

800 g søtpotet

2 gulrøtter (store)

1 rødløk

1 ss frisk ingefær (revet)

2 fedd hvitløk (eller mer)

0,5 rød chili (eller mer)

8 dl grønnsakbuljong

1 boks kokosmelk (1 boks er 4 dl)

salt og kvernet pepper

1 lime

Skrell og skjær søtpotet og gulrot i terninger. Hakk løk, hvitløk og chili. Fjern eventuelt frøene hvis du vil ha en mildere chilismak.

Varm en god klunk olje i en mellomstor kasserolle eller gryte. Fres løken til den begynner å bli myk, men uten at den får farge. Tilsett ingefær, chili og hvitløk. Fres videre i et par minutter under omrøring.

Ha i søtpotet og gulrot, og fres videre i enda et par minutter mens du rører. Hell over kraft eller buljong. Kok opp, og la det hele småkoke til grønnsakene er helt møre. Det tar mellom 20 og 30 minutter.

Tilsett kokosmelk, og kjør suppen glatt og jevn med en stavmikser eller i en hurtigmikser. Gi suppen et nytt oppkok, og smak til med limesaft, salt og kvernet pepper.

Rotfrukt suppe
ca 3 dl hakket sjalottløk (ev. bruk vanlig gul løk)
1 stor pastinakk, i terninger (= ca 3 dl)
1 stor gulrot, i terninger (= ca 3 dl)
3 medium poteter, i terninger (= ca 3 dl)
ca 4 dl vann
1 ss grønnsaksbuljongpulver
litt salt + pepper, smak til

1. Stek løken myk i en liten dæsj olje i en kjele.
2. Skrell rotgrønnsakene og del dem i omtrent like store biter. Ha dem oppi kjelen og la det kosesteke et minutts tid.
3. Tilsett vann og buljong og la det hele koke under lokk i ca 20 min, eller til alt er mørt.
4. Finn fram stavmikser og mos til en jevn suppe. Synes du suppa er for tykk, spe med litt mer vann. Smak til med litt salt og pepper.

Purre og potetsuppe 

2 medium purre, grovhakket
3 medium poteter, i biter
5 dl vann
1/2 ss vegansk buljongpulver
salt + pepper
frisk gressløk eller persille til pynt

1. Stek purre og potetbiter i litt olivenolje i 2-3 minutter i en kjele. Rør om ofte. 
2. Tilsett vannet og buljongpulveret. La det hele småkoke under lokk i ca 25 min, eller til alt er mørt. 
3. Mos med stavmikser til en helt jevn suppe. Dette kan gjøres rett oppi kjelen. 
4. Smak til med salt og pepper. 
5. Blir suppa for tykk, spe med litt mer vann

Blomkålsuppe

100 g gul løk i skiver

1 fedd hvitløk finhakket

400 g blomkål i buketter

1 liter vann

1,5 stk grønnsaksbuljong terning

1 krm salt

1 krm pepper

friske urter til garnityr

røstede frø til garnityr

olivenolje til garnityr

brokkoli til garnityr

vårløk til garnityr

Steik løk i 1 ss olje på middels varme i ca. 5 min til den har blitt blank og faller litt sammen. Jo lengre du steiker løken, jo søtere smak får den. Pass på å røre ofte, så den ikke svir seg.

Ha i hvitløk og steik i ytterligere 2 min. Skru ned varmen et hakk eller to.

Ha i vann, buljong, salt, pepper og blomkål.

Kok i ca. 10 min til blomkålbukettene er møre. Jo større buketter du har, jo lenger trenger de å koke.

Bruk en stavmikser og blend i noen minutter. Jeg pleier å la det være igjen noen biter for litt tyggemotstand.

Ha i næringsgjær om du har!

Kutt litt friske urter, litt vårløk eller bladgrønt, kanskje noen friske brokkolibuketter og garner sammen med røstede solsikkefrø e.l. og extra virgin olivenolje. Her er det bare fantasien som setter grenser!

Linsesuppe

1 stk løk

2 stk hvitløksfedd

3 stk gulrøtter

1,5 l hønsebuljong eller grønnsaksbuljong

1 ss frisk ingefær

1 stk appelsin

200 g små, røde linser

0,5 ts gurkemeie

Ha alle ingredienser, bortsett fra appelsin, i en stor gryte. Kok opp og la småkoke under lokk til linser, gulrot og løk er møre.

Kjør til glatt puré med en stavmikser og smak til med salt og pepper. Press appelsinsaft i suppen og bland inn 1 ts finrevet appelsinskall. Kok opp. Servér.

Brokkolisuppe 
2 hele brokkoli, i grove biter
1 gul løk, i båter
dæsj rapsolje
2 hvitløksfedd, grovhakket
ca 1 liter vann
litt salt + pepper
1 ss vegansk buljongpulver
en skvis sitron, smak til

Sett ovnen på 225 grader.
Skyll brokkoliene og del dem i grove biter. Ta med stilken også, bare fjern det ytterste harde. 
Fordel brokkolibukettene på et stekebrett eller i en stor ildfast form. Løken innimellom. Det dekker en hel stekeplate. Drypp over litt rapsolje. 

Stek på 225 grader i 15 min. Da rekker løken å bli såvidt myk, brokkolien lett gyllen. 
Ha alt over i en stor kjele (hold av tre brokkolibuketter som skal brukes til pynt). 
Tilsett hvitløk og hell på vann til det nesten dekker grønnsakene

Kok under lokk i ca 5 min, til brokkolien er mør. Sjekk med en spiss kniv om den glir lett igjennom, da er det ferdigkokt. Finn fram stavmikser og mos til en jevn suppe, ev. bruk blender. Spe med mer vann om den er for tykk. 

Smak til med salt, pepper, buljong og sitron.

Pynt med brokkolibuketter 

Anonymkode: ce040...073

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde meg på hot and sour soup. Jeg er så glad i den når vi er på asiatisk restaurant. Suppen ble veldig god, selv om jeg måtte tilpasse den litt med tanke på ingredienser. Den blir absolutt en gjenganger.

Endret av 2ro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne suppen fikk jeg servert hos en venninne for en stund siden, Afrikansk tomatsuppe.  Den er enkel, rimelig og god 😊

2 ss olivenolje, 1 grovhakket løk og 2 ss madras curry. (evt 3-4 ss vanlig karri)  La dette surre i 10 min.

Tilsett 1 boks hakkede tomater, 0,5 l vann, 1 ts sukker, salt/ pepper, 1 ts tørkede chiliflak (eller mer), og la det koke i 15 min.

Til slutt tilsettes 1 dl hakkede peanøtter el. cashewnøtter som får koke med de siste fem minuttene.

Nok til to hvis man er småspist eller det serveres brød ved siden av.  (Jeg spiser som regel opp alt alene)

Anonymkode: 83ea3...768

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager ofte suppe av diverse restegrønnsaker:

Steker litt løk, hiver oppskjærte grsaker (gulrot, kålrabi, purre, gresskar etc) oppi, hiver oppi kanskje 1 liter grønnsaksbuljong, lar det koke til det er mørt og moser med stavmixer. Tilsetter gjerne pepper, hvitløk, chilli, friske urter, muskat. 

Anonymkode: dd14c...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjør lurt i, er å lage mye kjøttkraft og fryse ned. Da kan du tine og koke opp minestrone fks. Kutt de grønnsakene du liker, og det tar ca 30-40 min. 

Du kan også lage min ene favoritt. Kok nudler og ha i skinke, kylling eller pølsebiter. Og kål. Bruker også å ha i chili. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel spinatsuppe!

Hakk og del en gul løk og stek blank, tilsett et finhakket fedd hvitløk. Tilsett 1 liter vann og to grønnsaksbuljongterninger. Tilsett to frosne poser spinat. Kok opp og tilsett 1 dl matfløten og litt revet muskatnøtt. Kjør suppen fin med stavmikser og smak til med salt og pepper.

Jeg bruker å koke smilende egg ved siden av, som jeg skreller og deler i båter og har i suppen, så får jeg godt med proteiner også🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...