Gå til innhold

Drikke jeg for mye vann?

Gjest Gjest_Vannlilje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vannlilje_*

Etter at jeg skiftet livsstil, har jeg konsekvent med meg en vannflaske. Ofte kan det gå 4-5 liter på en dag.

Er dette for mye? (Er det noen dokumentert negativ virkning, mener jeg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja..ville ikke drukket mer enn 4 liter pga saltbalansen i kroppen, så du bør kanskje kutte ned på vanndrikkingen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..ville ikke drukket mer enn 4 liter pga saltbalansen i kroppen, så du bør kanskje kutte ned på vanndrikkingen litt.

Hmm. Hva skjer sånn rent fysisk sett som følge av for mye vann?

(Hørtes ut som du hadde skikkelig peiling!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det ikke var meg som har peil, men har lest noe om at når man drikker for mye vann så får man for lite salter/mineraler som vi trenger i kroppen.

siden vann ikke inneholder noen, derfor blir det anbefalt å bytte ut litt av vannmengden med drikke som feks farris eller annet mineralvann.

vet ikke helt fysisk hva som er konsekvensen av for lite mineraler i kroppen, men spesiellt når det er varmt eller når man trener, så kan man vel blir dårlig tror jeg.

På lik linje med at man bør få i seg meg salt når man er i syden og svetter mye og drikker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde egentlig ikke et det gikk ann å drikke for mye vann jeg.

Men det er nok rett det dere skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Sexy*Cat*
Jeg trodde egentlig ikke et det gikk ann å drikke for mye vann jeg.

Men det er nok rett det dere skriver.

Man kan faktisk dø av å drikke for mye vann. Hvis man styrter nedpå x-antall liter riktig nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vannforgiftning

Å drikke voldsomme mengder vann kan være farlig fordi kroppen ikke klarer å kvitte seg med all væsken. Vannet blir liggende i tarmene og trekker til seg salt fra kroppen, slik at kroppens øvrige organer får for lavt saltinnhold.

Denne endringen i saltnivå forårsaker i sin tur en endring i væskebalansen i kroppen som kan føre til en hevelse eller oppsvulming av hjernen. Den oppsvulmede hjernen presser så mot hodeskallen og kan bli skadet, forklarer Gardner.

Sitatet er forkortet, resten kan leses i linken under. Mie (mod)

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/07/03/341134.html

Så også på at om man drikker 6-7 liter vann om dagen bør man dra til legen å sjekke blodsukkeret med tanke på diabetes.

Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hva skjer sånn rent fysisk sett som følge av for mye vann?

(Hørtes ut som du hadde skikkelig peiling!)

Ser at nella har kopiert inn mye fornuftig :) For mye vann gjør ganske enkelt at cellene ikke fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...