Gå til innhold

Har du met meg så ekstremt ut over lang tid, har ekstremt høy gjeld, og nå er det ikke mer håp for meg, får ikke tatt mer lån hos noen bank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt skakkjørt økonomi har masse gjeld, har ikke oversikt over hvor mye jeg skylder heller ikke hvor mange jeg skylder. Har kastet regninger oppigjennom, det eneste jeg har betalt på er leiligheten, men nå har jeg fått tvangstrekk, jeg får ikke til å betale husleie og har også mistet jobben, skal jobbe ut februar så nå vet jeg virkelig ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Anonymkode: 5dc9c...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften skulle være

Har dummet meg ekstremt ut over lang tid

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med økonomisk rådgiver i nav. Her kan fu få hjelp til å få en oversikt og se hva du kan gjøre. 
https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld

Anonymkode: 0ff5e...4b6

• Liker 2
Skrevet

Du må kontakte nav, og gjeldsrådgiver .

Anonymkode: fc915...548

Skrevet

Vet ikke om jeg klarer å omstille meg til å spare penger, jeg er vandt til å bruke de og på en måte ha fri tilgang til de med lån, nå får jeg ingen ting og lønningen min er også mye mindre enn vanlig ettersom de nå trekker

Skrevet

Dette er bra! Det blir en ny start!

Anonymkode: ae3a5...ca8

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har helt skakkjørt økonomi har masse gjeld, har ikke oversikt over hvor mye jeg skylder heller ikke hvor mange jeg skylder. Har kastet regninger oppigjennom, det eneste jeg har betalt på er leiligheten, men nå har jeg fått tvangstrekk, jeg får ikke til å betale husleie og har også mistet jobben, skal jobbe ut februar så nå vet jeg virkelig ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Du finner det her: https://gjeldsregisteret.com/ Logg deg inn med bank id.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg klarer å omstille meg til å spare penger, jeg er vandt til å bruke de og på en måte ha fri tilgang til de med lån, nå får jeg ingen ting og lønningen min er også mye mindre enn vanlig ettersom de nå trekker

Da vet du hvor skoen trykker, nå er det på tide å gjøre noe med det. Enten så må du endre levemåte, eller så fortsetter du i samme spor. Ditt valg. Jeg anbefaler å snakke med økonomisk rådgiver. Det krever en del å endre en levemåte, men du må gjennom det. Du skal hvertfall ikke ta opp mer lån. 

Anonymkode: 0ff5e...4b6

• Liker 5
Skrevet

Du må tak i dette! Få hjelp og omstille deg til å spare og ha et lavt forbruk. Det vil være tungt i starten men er verdt det når du mestrer økonomien din igjen.

Anonymkode: 2a700...e73

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo den innstillingen som har fått deg i det uføret, da. Skal du ut av den vanskelige situasjonen, må du endre vaner, og for å endre vaner, må du endre innstilling. 

Anonymkode: 2641b...a4c

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, Million said:

Jeg skjønner ikke hvorfor, men her får jeg kun opp at jeg har et mastercard. Studielån er ikke her, at jeg har 40k å betale til statens innkrevingssentral står heller ikke her.

Synes det virker litt mangelfullt, og sier dette for å advare, så ikke TS ser her og tror at situasjonen potensielt er bedre enn den er.

Anonymkode: 7d8d4...152

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, dette er vel medaljens bakside. Til nå har du fått ha ansvaret selv, det blir mer og mer tatt bort fra deg, i form av lønnstrekk, potensielt tvangssalg (om mulig), osv.

Skrevet

Du må slutte å bruke penger du ikke har. Betale det du skylder. Start P søk jobber allerede nå. Ta gjerne en liten jobb i tillegg. (Tjene mer og mindre tid på å bruke penger).

Anonymkode: bef70...c65

Skrevet

Sjekk ut happy_penger på Instagram, der tror jeg du kan lære mye

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (21 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor, men her får jeg kun opp at jeg har et mastercard. Studielån er ikke her, at jeg har 40k å betale til statens innkrevingssentral står heller ikke her.

Synes det virker litt mangelfullt, og sier dette for å advare, så ikke TS ser her og tror at situasjonen potensielt er bedre enn den er.

Gjeldsregisteret viser kun kredittkort og forbrukslån. TS har tydeligvis endel inkasso og det kommer ikke opp i dette registreret. Men hvis man kombinerer med kredittsjekk og siste skattemelding har man i hvert fall en start. I tillegg må man gå gjennom alt av regninger og kontakte alle inkassoselskapene for å få en oversikt.

Anonymkode: 6bc92...92c

• Liker 1
Skrevet

Selg leiligheten og betal ut alt. 
Før du betaler ut inkassoene, prøv å forhandle ned gebyrene. 

Se noen episoder av Luksusfellen. 

Anonymkode: d4291...3d6

Skrevet

Jeg lurer på om det er noe galt med oversikten på Gjeldsregisteret.com i dag...? Jeg sjekket meg selv nettopp, og jeg ser at et av kredittkortene mine mangler. De skal stå der uansett om man har brukt dem eller ikke.

Mulig det er en liten datafeil der i dag.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjeldsregisteret viser kun kredittkort og forbrukslån. TS har tydeligvis endel inkasso og det kommer ikke opp i dette registreret. Men hvis man kombinerer med kredittsjekk og siste skattemelding har man i hvert fall en start. I tillegg må man gå gjennom alt av regninger og kontakte alle inkassoselskapene for å få en oversikt.

Anonymkode: 6bc92...92c

Takk for utdypende forklaring, det var dette jeg var ute etter å få frem. Synes ikke gjeldsregisteret er verdt stort for å finne ut hva man skylder, som det ble anbefalt at TS skulle gjøre.

Skrevet

Jeg blir så nysgjerrig på hvordan man havner i en sånn situasjon. Psykiske lidelser, latskap eller bare dumhet?  

Anonymkode: b2de1...716

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...