tanteFiolett Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Her i hus bor en 14 åring som slettes ikke alltid er villig til å bli med resten av familien dersom det blir tur eller andre utendørsaktiviteter i helgene. Vi har en avtale som fungerer veldig godt i ukedagene, og har funnet en grei balanse mellom bevegelse og sitting foran pc. Helgene har egentlig vært litt åpne, og han styrer mer selv, til gjengjeld har jeg da forventet at han kan delta på aktiviteter dersom hele familien skal finne på noe sammen.. nå er det falt 5-6 cm med snø i natt, og vi skal ha ake/ski/skøyte-dag i lag, noe vi avtalte igår da det allerede var frosset trygg is på vannet som ligger 15 minutters gange fra ytterdøra. Utfofdringen er at han nå har snudd, ligger å roper til meg fra senga si at vi andre får ha en god tur, for han har tenkt å være inne! har egentlig mest lust å bare la han være igjen hjemme for det blir så sur og uggen stemning når vi må tvinge han med ut og det ødelegger mye! Samtidig vet jeg at det vil være å lære han at bare jeg da protesterer og oppfører meg dust så blir jeg belønnet med at de lar meg være hjemme! hva hadde dere gjort?
Jensine Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Skjønner ikke hvorfor han skal dras med hvis han kan være alene hjemme. Han er vel ikke deres selskapsdame heller. 30
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 La han bli hjemme. Det er faktisk ikke så kult å være med familien å ake. La han få alenetid hjemme. Anonymkode: 33898...946 25
Helgeline Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Been there, done that. Det høres ut som du har kommet til det punktet der omkostningene med å «tvinge» ungdommer ut på tur overstiger utbyttet. La ham være, når dere kommer hjem igjen snakker dere om hvor gøy det var så han hører. Kanskje blir han med neste gang? 9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Husker morra mi tvang meg med på sopptur og gudene vet hva. Søsknene mine var 4 og 8 år yngre enn meg. Var noe skikkelig dritt. I den alderen er jo jobben deres å løsrive seg fra foreldre, la de gjøre det. Anonymkode: 36154...249 24
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Det er faktisk ikke gøy for en fjortenåring å henge med yngre søsken på en kjedelig aktivitet. Aking/skøyting er mest for yngre barn. Anonymkode: de572...744 21
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Problemet er vel at d blir det enda mer spilletid. Kjenner meg igjen. Skru av nettet når dere drar og sett det på igjen når dere kommer hjem Anonymkode: a5181...ff4 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Kjent problemstilling her i huset også. Han får spørsmål om han vil være med, av og til lirker og dealer vi med krav om godt humør;) Andre ganger lar vi han bare være, tenker at det er en fase eller periode:) Anonymkode: 65210...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Som 14-åring kunne jeg ikke tenkt meg noe kjedeligere enn å være med på sånne ting. La gutten få gjøre det han ønsker, det er aldri hyggelig å bli tvunget med på sånn. Nå som jeg har blitt voksen blir jeg gjerne med familien på slike aktiviteter. Det er en helt vanlig fase han er i nå, å la han spille hele søndagen om så. Det er en ting han liker, hva hvis noen skulle sagt til deg at du ikke får lov til å tegne eller lese, om det var en av dine hobbyer? Pc og tv-spill har fått et ufortjent dårlig rykte, for man er ikke mer eller mindre aktiv av andre hobbyer (med mindre det er idrett selvsagt). Har aldri sett noe negativt om en person sitter timesvis å strikker, men så fort man spiller så er man slapp og usosial osv. Anonymkode: c324f...45a 11
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Jeg er alene med to på 15 og 13. De får styre mye selv, men jeg forventer at de tar seg, eller er med på en liten luftetur i løpet av helgen. Det må ikke være sammen med meg, men 30-60 min ute mellom fredag ettermiddag og mandag morgen synes jeg er et minimum. Og de blir ofte med på en rusletur uten alt for mye sure miner (når vi først har kommet oss ut). Men jeg hadde ikke tvunget med på andre aktiviteter, som aking, lange skogsturer osv. Det skjønner jeg at kan bli litt overkant. Anonymkode: 4644d...95e 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Problemet er vel at d blir det enda mer spilletid. Kjenner meg igjen. Skru av nettet når dere drar og sett det på igjen når dere kommer hjem Anonymkode: a5181...ff4 Hva er poenget? Meningsløst provoserende, spør du meg (har vært der selv, både som tenåring og som mor til tenåringer. ). Anonymkode: d4f2a...299 10
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Problemet er vel at d blir det enda mer spilletid. Kjenner meg igjen. Skru av nettet når dere drar og sett det på igjen når dere kommer hjem Anonymkode: a5181...ff4 Du er klar over at gaming kan være utrolig sosialt? https://www.nrk.no/dokumentar/xl/forst-da-mats-var-dod_-forsto-foreldrene-verdien-av-gamingen-hans-1.14197198 Anonymkode: 33898...946 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 I vår familie er vi i mot alle former for «Tvangskos». Anonymkode: 36154...249 13
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er poenget? Meningsløst provoserende, spør du meg (har vært der selv, både som tenåring og som mor til tenåringer. ). Anonymkode: d4f2a...299 Synes det er helt ok at de skrur av nettet. Ungdommer av i dag er helt spillegale. Anonymkode: 4104c...48e 1
visp Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 (endret) Ja, jeg er for tvang for å være med ut. De kan surmule litt, men føler seg veldig mye bedre etter å ha brukt kroppen litt enn å sitte på røven hele dagen. Og selvom de ikke har lyst til å vise det så koser de seg litt uansett. Endret 10. januar 2021 av visp 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er klar over at gaming kan være utrolig sosialt? https://www.nrk.no/dokumentar/xl/forst-da-mats-var-dod_-forsto-foreldrene-verdien-av-gamingen-hans-1.14197198 Anonymkode: 33898...946 Det er eg klar over men når det blir gaming hele helger bare minus måltider så er det ikj bra. Eg vil at de skal bruke kroppen, trene og vere ute og. Anonymkode: a5181...ff4 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 visp skrev (1 minutt siden): Ja, jeg er for tvang for å være med ut. De kan surmule litt, men føler seg veldig mye bedre etter å ha brukt kroppen litt enn å sitte på røven hele dagen. Og selvom de ikke har lyst til å vise det så koser de seg litt uansett. Jeg HATET å være med ut å ake. Det førte til at jeg følte meg overkjørt og jeg fant ingen glede i naturen fordi det ble tvunget på meg i tide og utide. Er ikke før i voksen alder at jeg setter mer pris på å være ute. Så det er faktisk ikke alltid så lurt å tvinge noen. Anonymkode: 33898...946 14
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Jeg forstår ikke hvorfor man skal tvinge med barn/ungdommer på slike aktiviteter. At man ikke kan sitte på ræva foran TV eller PC hele dagen er nå en ting, men jeg synes at alle bør får velge fysisk aktivitet selv. Jeg elsker CrossFit og trener dette flere ganger i uka, venninna mi digger håndball og bruker mye fritid på å trene det. Hvis jeg hadde blitt tvunget med på håndball hadde jeg mistet livsgnisten. Anonymkode: dad20...be6 4
Gjest Lama_Drama Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 Vi tvinger altså ikke ungdommen til gørr kjedelige turgreier. Da avtaler vi heller at de tar seg en tur til en kompis.
visp Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg HATET å være med ut å ake. Det førte til at jeg følte meg overkjørt og jeg fant ingen glede i naturen fordi det ble tvunget på meg i tide og utide. Er ikke før i voksen alder at jeg setter mer pris på å være ute. Så det er faktisk ikke alltid så lurt å tvinge noen. Anonymkode: 33898...946 Jada, man ser vel an tenåringen litt, men stort sett er det bare bra å legge opp til noe aktivitet. Tror ikke mange tar stor skade av å måtte gjøre noe de hater et par timer heller når det er snakk om sånne ting. Det er mye verre å la tenåringen sitte og råtne mens resten av familien gjør noe sammen og kommer hjem slitne og fornøyde. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå