Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Hvordan fikk dere stillingen? Var den utlyst, eller gikk det via bekjentskaper? Kontaktet dere bedrifter og spurte etter ledige jobber? 

Når jeg ser stillingsannonser er det veldig få utlyste stillinger som ikke krever spesifikk utdannelse. Likevel vet jeg at mange jobber uten utdannelse, eller i stillinger de ikke er utdannet til. Hvordan formidles disse jobbene? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har utdannelse nå, men i mine yngre år hadde jeg ingen utdannelse. Det kommer jo an på hvilken jobb du er ute etter, men generelt sett tror jeg det er veldig lurt å være veldig "på", by på seg selv og bruke sine bekjentskaper for hva det er verdt. 

Jobbet i matvarebutikk: gjennom vikarbyrå.

Jobbet i interiør/ting-og tang-butikk: søkte på utlyst stilling.

Jobb i barnehage: Tok med meg cv og åpen søknad, presenterte meg og spurte om de trengte folk i alle barnehagene i byen jeg bor i. Fikk napp samme dagen begge gangene jeg gjorde det. 

Anonymkode: a4243...87b

Skrevet

Jeg jobber som IT-utvikler og har ingen utdannelse. Fikk jobben gjennom å vise til prosjekter som jeg selv har utviklet. Tok bare kontakt via Finn.no.

Anonymkode: e9c0c...e2a

• Liker 2
Skrevet

Jobber med regnskap og begynte som vikar for "100" år siden. Har etterhvert fått lang erfaring innen yrket, og det spiller nok mye mer inn enn nødvendigvis utdannelse.

Jeg hadde sikkert hatt flere jobber å velge mellom hvis jeg hadde utdannet meg, men har nå en stilling som regnskapsansvarlig så jeg er greit fornøyd.

Anonymkode: d9d59...f38

• Liker 1
Skrevet
Thyra skrev (55 minutter siden):

... Hvordan fikk dere stillingen? Var den utlyst, eller gikk det via bekjentskaper? Kontaktet dere bedrifter og spurte etter ledige jobber? 

Når jeg ser stillingsannonser er det veldig få utlyste stillinger som ikke krever spesifikk utdannelse. Likevel vet jeg at mange jobber uten utdannelse, eller i stillinger de ikke er utdannet til. Hvordan formidles disse jobbene? 

Jeg er ikke helt uten utdannelse, men har ikke grad fra høyskole/universitet. Fikk de første jobbene som vikariater. Etter det var det bekjentskaper (men utlyste stillinger) og litt flaks! :) Det har tatt tid, men har har jobbet meg oppover ved å vise interesse for nye oppgaver og utvikle egen kompetanse!

Nå har jeg jobbet i 20 år og holder på med mer utdannelse (deltid, nettbasert). Dette har med personlig utvikling å gjøre, samt å kunne dokumentere min egen kompetanse som er opparbeidet i løpet av årene.

Anonymkode: 878b7...3ae

Skrevet

Enten vikarbyrå eller Finn-annonser. Har for så vidt en utdannelse, men bruker den ikke. Flesteparten av arbeidsgiverne jeg har hatt har egentlig spurt om relevant utdannelse, men det er kun innenfor visse yrker at utdannelse faktisk er en reell nødvendighet.

Anonymkode: fb0f8...633

Skrevet

På min arbeidsplass er det en håndfull som ikke har utdannelse, felles for disse er at de fikk jobbene for mange år siden. Vi snakker 90-tallet. De ville aldri fått denne jobben i dag og hvis de kom i en situasjon hvor de måtte søke på egne stillinger, ville de faktisk ikke fått de da heller. Noe som er helt horribelt, men like vel faktum. TS, hva slags jobber er aktuelle? Jeg tenker at assistent i barnehagane og helsevesen, samt butikkjobb er det mest aktuelle. Muligens også renhold, men her vil også veldig mange kreve fagbrev. 

Anonymkode: a4046...112

• Liker 7
Skrevet

Jeg har ikke utdannelse, men har faktisk gått forbi folk som har utdannelse. Det handler om hvordan du fremstiller deg selv, hvordan du kommuniserer på intervju og hvilken interesse og motivasjon du viser. Egnethet og personlighet veier faktisk ofte tyngre enn utdanning på lavere nivåer. 

Tok meg en søkerunde i 2010, hos mange statlige firmaer på konsulent og førstekonsulentnivå, samt lederstillingen er i det private. Søkte kanskje rundt 25 jobber samtidig, og kom meg på 7 intervju. Jeg fikk i 2011 tilbud om 4 stillinger på samme måned basert på disse 7 intervjuene. Alt fra daglig leder for en butikk, til kommunalt ansatt fast, til vikar i en statlig bedrift, til fast 100% konsulent i en annen statlig bedrift. Takket ja til sistnevnte. Har nå opplevd 2 interne opprykk, og jobber som seniorkonsulent. Jeg er bare 32 år, og har fortsatt ingen utdannelse. 

Har faktisk vurdert å ta meg en ny søkerunde. Bare for å se hva verden tilbyr, liksom. 

Anonymkode: ecbf9...d4d

• Liker 1
Skrevet
Thyra skrev (1 time siden):

Likevel vet jeg at mange jobber uten utdannelse, eller i stillinger de ikke er utdannet til. Hvordan formidles disse jobbene? 

Bekjentskap, interne opprykk, erfaring for manglende kompetanse, grad av egnethet, eventuelt at du klarer å luske deg inn bakveien fordi arbeidsgivere hater å lyse ut stillinger pga pågående arbeidssøkere som holder på å terrorisere bedriften i mange måneder mens ansettelsesprosesser pågår. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke utdannelse, men har faktisk gått forbi folk som har utdannelse. Det handler om hvordan du fremstiller deg selv, hvordan du kommuniserer på intervju og hvilken interesse og motivasjon du viser. Egnethet og personlighet veier faktisk ofte tyngre enn utdanning på lavere nivåer. 

Tok meg en søkerunde i 2010, hos mange statlige firmaer på konsulent og førstekonsulentnivå, samt lederstillingen er i det private. Søkte kanskje rundt 25 jobber samtidig, og kom meg på 7 intervju. Jeg fikk i 2011 tilbud om 4 stillinger på samme måned basert på disse 7 intervjuene. Alt fra daglig leder for en butikk, til kommunalt ansatt fast, til vikar i en statlig bedrift, til fast 100% konsulent i en annen statlig bedrift. Takket ja til sistnevnte. Har nå opplevd 2 interne opprykk, og jobber som seniorkonsulent. Jeg er bare 32 år, og har fortsatt ingen utdannelse. 

Har faktisk vurdert å ta meg en ny søkerunde. Bare for å se hva verden tilbyr, liksom. 

Men du når neppe lengre. Høyere stillinger krever minimum bachelor, helst master  

Anonymkode: fe9bf...1f6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men du når neppe lengre. Høyere stillinger krever minimum bachelor, helst master  

Anonymkode: fe9bf...1f6

Det er ikke sant, ettersom erfaring/ansiennitet veier tyngre enn formell kompetanse. Stillinger utlyses kun internt på slike mellomnivå. Jeg kan ende som rådgiver eller mellomleder som maks ved tid og stunder. Men nåløyet er trangt, og det er tvilsomt at jeg ønsker det selv. Blir heller der jeg er nå, og jakter ikke karriere foran arbeidsoppgaver/trivsel. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan er det du har framstilt deg selv, siden du har fått disse mulighetene foran personer med utdanning? 

Anonymkode: eb5a9...a14

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det synes jeg skal, også kan du fortelle hvordan det går. I dagens arbeidsmarked tviler jeg på at du kommer til intervju engang uten master.

Anonymkode: d43d3...5f8

• Liker 6
Skrevet

Startet med å sende ut cv og søknad til alle rederier.(jobber på sjø) tok absolutt alt av vikarturer, spillte ingen rolle om jeg bare fikk en dag eller 2 fri imellom. Sånn holdt jeg på i 3 år, er nå i gang med 9. Året og har stått på og jobbet, gjør alltid mitt beste, tjener nå godt over millionen og jobber halve året.

Anonymkode: 9ba90...f84

• Liker 1
Skrevet

Samboer har ikke fullført videregående. Har hatt samme jobb i snart 15 år. Han fikk den gjennom annonse på Finn.no. Han flyttet fra vestlandet til Oslo og kjente ingen i Oslo. Han var bare heldig, rett og slett.

Han begynte med 50% stilling, men har i dag 100% fast stilling, fikk det for 4 år siden. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke sant, ettersom erfaring/ansiennitet veier tyngre enn formell kompetanse. Stillinger utlyses kun internt på slike mellomnivå. Jeg kan ende som rådgiver eller mellomleder som maks ved tid og stunder. Men nåløyet er trangt, og det er tvilsomt at jeg ønsker det selv. Blir heller der jeg er nå, og jakter ikke karriere foran arbeidsoppgaver/trivsel. 

Ja, erfaring er veldig viktig, det er det ingen tvil om, men problemet nå er at svært mange dyktige med årevis med erfaring også har blitt ledige og permitterte. Så man konkurrerer ikke bare mot "vanlige" arbeidsledige, man konkurrerer mot de som tidligere ikke nødvendigvis var ledige.

Jeg har selv over 13 års erfaring fra min bransje, og selv med snart to mastergrader, to bachelorgrader og mye erfaring er det vanskelig. Jeg blir kalt inn til masse intervjuer, men det er så mange søkere at det ikke lenger snakk om to søknadsrunder, jeg har vært gjennom fire og fem runder til samme stilling. Det er tøffe tider. 

Sånn var det ikke for noen år siden. I 2013 søkte jeg jobb til firmaet jeg i dag jobber, og fikk da jobben. Hadde søkt fire andre jobber. Det var to intervjurunder og that's it. Easy peasy å få jobb for min del. I dag er det virkelig andre boller, og det er jaggu frusterende. Og det gjør meg desto mer glad for at jeg faktisk har en fast jobb selv om jeg ønsker ny jobb.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet
SPOCA skrev (7 minutter siden):

Ja, erfaring er veldig viktig, det er det ingen tvil om, men problemet nå er at svært mange dyktige med årevis med erfaring også har blitt ledige og permitterte. Så man konkurrerer ikke bare mot "vanlige" arbeidsledige, man konkurrerer mot de som tidligere ikke nødvendigvis var ledige.

Jeg har selv over 13 års erfaring fra min bransje, og selv med snart to mastergrader, to bachelorgrader og mye erfaring er det vanskelig. Jeg blir kalt inn til masse intervjuer, men det er så mange søkere at det ikke lenger snakk om to søknadsrunder, jeg har vært gjennom fire og fem runder til samme stilling. Det er tøffe tider. 

Sånn var det ikke for noen år siden. I 2013 søkte jeg jobb til firmaet jeg i dag jobber, og fikk da jobben. Hadde søkt fire andre jobber. Det var to intervjurunder og that's it. Easy peasy å få jobb for min del. I dag er det virkelig andre boller, og det er jaggu frusterende. Og det gjør meg desto mer glad for at jeg faktisk har en fast jobb selv om jeg ønsker ny jobb.

Er det ikke lærerutdanning du holder på med nå? Er det så vanskelig å få jobb?

Anonymkode: d56c7...7d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke lærerutdanning du holder på med nå? Er det så vanskelig å få jobb?

Jeg har flere utdanninger. Jeg snakket ikke om jobber innen læreryrket, men bransjen jeg jobber i.

Skrevet
SPOCA skrev (10 minutter siden):

Jeg har flere utdanninger. Jeg snakket ikke om jobber innen læreryrket, men bransjen jeg jobber i.

Ok😊

Skrevet

Det er som regel enkelt å få en industrijobb. Kanskje ikke akkurat nå, da. Men steder der de vasker klær i tonnskala, steder der de produserer og/ eller pakker mat, der de lager båter, bildeler eller hva det skulle være. Slike steder har ofte tilbud til ufaglærte. I noen tilfeller kan du ta kurs, i andre tilfeller er jobben så enkel at du trenger ikke noe. Ofte så består jobben av å putte prdoukter i maskiner, eller passe på at produktene går gjennom maskinene uten problemer. Maskinene er som regel enkle bruke. Har du lært å kjøre bil, så lærer du hvordan trykke stopp og start på en maskin. 

Ville sendt en åpen søknad/ evt ringt. 

Anonymkode: c9cbe...99a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...