Gå til innhold

Kjøkken med kun høyskapsvegg og stor øy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge hus, og vurderer å bygge kjøkkenet med en hel høyskapsvegg og kun en stor øy som benkeplass. Både vask og steketopp blir dermed på øyen, samt to oppvaskmaskiner. 

Både høyskapsvegg og øy vil bli 360 cm lang, og øyen vil bli her 120 cm dyp. 

Noen som har en slik løsning? Fungerer det eller blir det for lite benkeplass? Tenker spesielt på om det vil være vanskelig å holde ryddig, og om det vil være nok benkeplass. 

Anonymkode: 93cf8...81f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyskapsvegg kunne jeg gått tenkt meg men ikke komfyr/ vask på øyen. Men vanskelig å se for seg uten plantegning. 

Men hvis øyen er 360cm  lang minus 60cm komfyr  å rundt 100cm er det kun 2m igjen av benkeplate, føles litt lite hvis dere er så mange i husholdningen at dere har behov for 2 oppvaskmaskiner.

Anonymkode: ef2c0...e84

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, vi er to voksne og to barn. Hater å ha ting stående mens maskinen går, derfor to oppvaskmaskiner.

Stekeovner og skap til kaffemaskin etc vil være på høyskapsvegg. 

Jeg skal se om jeg klarer å legge inn tegning😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir knapt.

Har selv vegg med høyskap, og øy på 240*150. Men har i tillegg en stripe med benk langs ene veggen, så på øya er det kun platetopp, ikke noe annet. 

Utfordringen du vil få er;

- den ene langsiden av øya vil gå med til vask, og platetopp. Du vil ha veldig lite plass til matlaging og oppbevaring her, og det vil være alt for tungvint å gå rundt til andre siden av øya for alt av slike oppgaver. Tenk deg hver gang du skal hente ut noe av kjøleskapet, eller skylle noe i vasken, eller stabler ting på benk for oppvaskmaskin. 

- øya vil se konstant rotete ut. Hvor skal du ha kaffemaskin og annet som er praktisk at står fremme? Du vil også være avhengig av at alt settes inn i oppvaskmaskin med en gang, noe som er tungvint i en travel hverdag. 

Anonymkode: 44c7d...f17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fungere hvis du har grovkjøkken i tillegg. Eller hvis dere er en familie som ikke lager så mye mat. For ja, hvor skal kaffetrakter, toaster, kitchenaid, smoothiemaskin, soda stream, brødbakemaskin eller airfryer stå? Det kan være dere har helt annet utvalg av kjøkkenmaskiner men noe har jo dere.

Jeg så et sånt kjøkken bygd i en oppussingsgruppe på FB, og da spurte jeg om nettopp det, men hvor skal alle tingene stå? Og personen svarte, inne på grovkjøkken. Og det høres jo deilig ut. Men hvis man må stå inne på grovkjøkkenet for å lage kaffe og bake vafler og boller, så hva er egentlig poenga med den "pyntekjøkken" i stua.. 

Anonymkode: 86147...17d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er plantegning på rommet. Kan legge ut tegning på kjøkkenet også. Noen som eventuelt har forslag til andre løsninger? 

Der hvor peisen står går det videre inn til stuen, som er ca like stor. Skyvedøren fører ut til hallen. 

kaffemaskin/ blender osv tenker vi å legge inn i høyskap med lys og stikkkontakt. Altså at vi lager en egen hylle til det. 

49E4DCE6-996D-45BE-8797-74303FDB54C7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan fungere hvis du har grovkjøkken i tillegg. Eller hvis dere er en familie som ikke lager så mye mat. For ja, hvor skal kaffetrakter, toaster, kitchenaid, smoothiemaskin, soda stream, brødbakemaskin eller airfryer stå? Det kan være dere har helt annet utvalg av kjøkkenmaskiner men noe har jo dere.

Jeg så et sånt kjøkken bygd i en oppussingsgruppe på FB, og da spurte jeg om nettopp det, men hvor skal alle tingene stå? Og personen svarte, inne på grovkjøkken. Og det høres jo deilig ut. Men hvis man må stå inne på grovkjøkkenet for å lage kaffe og bake vafler og boller, så hva er egentlig poenga med den "pyntekjøkken" i stua.. 

Smoothiemaskin, toaster, kitchenaid, bakmaskin, airfryer er vel ikke maskiner man har fremme?  Vel.. kitchenaid da kanskje hvis man skal vise frem merket.

Anonymkode: ef2c0...e84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en skisse over kjøkkenet. Ikke helt korrekt da vi ikke skal ha barløsning, og øyen vil derfor være like bred hele veien. Vi tenker også å plassere ovnene i høyden slik at vi frigjør et ekstra høyskap. 

Vi tenker to høyskap til kjøl/ frys, et til ovner, et til kaffemaskin og andre ting som ellers ville ha stått på benken, et til tørrvarer og et til fat/ glass/ skåler. 

Men er veldig usikker på om dette kan løses på en bedre måte. 🧐

70487F97-4E39-4FFD-9796-D5A6D95D9771.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her er en skisse over kjøkkenet. Ikke helt korrekt da vi ikke skal ha barløsning, og øyen vil derfor være like bred hele veien. Vi tenker også å plassere ovnene i høyden slik at vi frigjør et ekstra høyskap. 

Vi tenker to høyskap til kjøl/ frys, et til ovner, et til kaffemaskin og andre ting som ellers ville ha stått på benken, et til tørrvarer og et til fat/ glass/ skåler. 

Dette er veldig lik vår løsning + at vi har en langvegg med benkeplass og underskap i tillegg. 

Alt elektrisk i høyskap er en god løsning, med unntak av kaffemaskin om dere er kaffedrikkere. Jeg har det meste i et hjørneskap, og løfter ut ved bruk. 

Om du skal bruke et høyskap til fryser, ett til kjøleskap, og ett til elektrisk, er min første tanke at dette blir ekstremt lite lagringsplass. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye ting dere har. Vi har valgt å ha fryser i bod, og har som sagt 3 meter ekstra på ene veggen, men er likevel stapp fullt. Det sagt bruker vi fremsiden av øyen til vaser, finservise, store boller, vinglass, og annet som enkelte velger å ha i skjenk/skap i stue. 

Jeg ville ikke flytte ovnene over hverandre. De er nå i arbeidshøyde, det er veldig behagelig i forhold til høyde på øy. Jeg har som det er tegnet inn her lagringsplass over og under, og det er mye mer praktisk. Under har jeg brede skuffer, over har jeg hyller. Tallerkener og glass står i skuffer i øy. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette ser ikke ut som et arbeidskjøkken men mer som et pyntekjøkken. I praktisk bruk, slik jeg bruker mitt kjøkken, ville jeg hatt problemer med å utfolde meg her. Jeg er en ekstremt ryddig person, og jeg ser ingen steder hvor ting kan gjemmes unna. Et hvert lite glass vil føles som rot...

Men jeg vet ikke om jeg har en løsning på "problemet" heller når jeg ser tegningene og planløsningen. Det er liksom denne måten å ha kjøkkenet på som dere er låst til. Alternativet er å ha benkeskap og overskap istedenfor høyskap liksom, men det ønsker dere kanskje ikke.

Anonymkode: 88ce2...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg leser alle, og dere har gode innspill! 

Er det en bedre løsning å gjøre om 3 av høyskapene til benkeskap? Vil det skjule noe mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kjøkkenet vil fungere helt fint. Mye benkeplass, oppvaskmaskin til å legge inn møkkete oppvask. 

Husk stor nok vask til å kunne skylle hele stekebrett. 

Anonymkode: 15901...2a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for alle svar! Jeg leser alle, og dere har gode innspill! 

Er det en bedre løsning å gjøre om 3 av høyskapene til benkeskap? Vil det skjule noe mer? 

Jeg er fortsatt bekymret for lagringsplassen. Er det mulig å ha en løsning på siden, typ hylle for kaffemaskin og oppbevaring? Eller benk langs ene sideveggen, slik jeg valgte? 

Hva slags ovner skal du ha? Vi valgte å legge ekstra i ha en kombi mikro+ovn, og en damp+ovn. Om du ikke trenger to stekeovner kan kombinasjon spare deg for plass. 

Når du først pusser opp et kjøkken i disse dager ville jeg valgt 90 platetopp med soner i stedet for 60 som her er tegnet inn. Det er utrolig praktisk, og det stjeler egentlig ikke benkeplass da du kan sette ting rett på denne, herunder har du plass til varme gryter. 

Og legg penger i takintegrert vifte. Det var en av tingene jeg synes var hinsides dyrt, så det satt langt inne. Men er det ett valg jeg er veldig takknemlig for at vi tok er det akkurat dette. Den er usynlig, og supereffektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi skal bygge hus, og vurderer å bygge kjøkkenet med en hel høyskapsvegg og kun en stor øy som benkeplass. Både vask og steketopp blir dermed på øyen, samt to oppvaskmaskiner. 

Både høyskapsvegg og øy vil bli 360 cm lang, og øyen vil bli her 120 cm dyp. 

Noen som har en slik løsning? Fungerer det eller blir det for lite benkeplass? Tenker spesielt på om det vil være vanskelig å holde ryddig, og om det vil være nok benkeplass. 

Vi har det på hytta, men på midten av høyskapvegg kan man opne to dører som kan skyves inn i veggen og der har vi og bankplassen til mikro, toastjern, vannkoker ol

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (6 minutter siden):

Vi har det på hytta, men på midten av høyskapvegg kan man opne to dører som kan skyves inn i veggen og der har vi og bankplassen til mikro, toastjern, vannkoker ol

Det er slik vi tenker å løse det også. Fungerer det greit?

Vi skal ha 80 koketopp og takintegrert ventilator ja. Ovnene skal være en med steke og  damp, og en med steke og mikro. Vaffeljern, toastjern og andre ting vi bruker sjelden tenker vi rett og slett å ha på andre siden av øya. Tenker vi klarer å gå to meter å hente det en gang i halvåret. Noe vinglass og slikt må gå inn der, men vi har ikke mer enn at det fyller to skap, slik at vi har  fire igjen til ting som sjeldent brukes på den siden. Vi har plass til en hylle/ smal benk langs veggen, så vi kan evnt ha kaffemaskinen der. 

Med løsningen vi har tegnet nå vil vi få 13 «benkeskuffeseksjoner» samt 3,5 høyskap oppå der igjen. Har dere mye mer enn det? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er fortsatt bekymret for lagringsplassen. Er det mulig å ha en løsning på siden, typ hylle for kaffemaskin og oppbevaring? Eller benk langs ene sideveggen, slik jeg valgte? 

Hva slags ovner skal du ha? Vi valgte å legge ekstra i ha en kombi mikro+ovn, og en damp+ovn. Om du ikke trenger to stekeovner kan kombinasjon spare deg for plass. 

Når du først pusser opp et kjøkken i disse dager ville jeg valgt 90 platetopp med soner i stedet for 60 som her er tegnet inn. Det er utrolig praktisk, og det stjeler egentlig ikke benkeplass da du kan sette ting rett på denne, herunder har du plass til varme gryter. 

Og legg penger i takintegrert vifte. Det var en av tingene jeg synes var hinsides dyrt, så det satt langt inne. Men er det ett valg jeg er veldig takknemlig for at vi tok er det akkurat dette. Den er usynlig, og supereffektiv. 

Signerer 90 platetopp med soner, penere og mer praktisk. Vi er superfornøyde. 

Har også Micro og stekeovn i samme maskin. Synes det fungerer godt, men vår er ikke fullstendig stekeovn, men micro, damp og varmluft. Bruker den hyppig, både som micro og steking. 

Tror ikke dere får problemer med lagringsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
32 minutter siden, Pilleville said:

Dette høyres egentlig ikke dumt ut, hva slags kjøkkenprodusent er dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er slik vi tenker å løse det også. Fungerer det greit?

Vi skal ha 80 koketopp og takintegrert ventilator ja. Ovnene skal være en med steke og  damp, og en med steke og mikro. Vaffeljern, toastjern og andre ting vi bruker sjelden tenker vi rett og slett å ha på andre siden av øya. Tenker vi klarer å gå to meter å hente det en gang i halvåret. Noe vinglass og slikt må gå inn der, men vi har ikke mer enn at det fyller to skap, slik at vi har  fire igjen til ting som sjeldent brukes på den siden. Vi har plass til en hylle/ smal benk langs veggen, så vi kan evnt ha kaffemaskinen der. 

Med løsningen vi har tegnet nå vil vi få 13 «benkeskuffeseksjoner» samt 3,5 høyskap oppå der igjen. Har dere mye mer enn det? 

Vurder ventilator i platetoppen. Kanskje? Mer effektivt enn takintegrert. Blir også billigere. Du må da kanskje bytte plass på vannkran og platetopp på øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vurder ventilator i platetoppen. Kanskje? Mer effektivt enn takintegrert. Blir også billigere. Du må da kanskje bytte plass på vannkran og platetopp på øya.

Da må de ha mulighet til å føre lufta ut under gulv. Den er heller ikke effektiv på lange avstander og tåler ikke mange bend. (Om man ikke har omluft da) 

Vi har i ventilator koketopp til friluft og er godt fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for to oppvaskmaskiner, hvorfor ikke redusere antall kopper og tallerkner og bare vaske de opp for hånd etter hvert måltid? Det er et luksusproblem å ha så mye at du MÅ ha to maskiner :)  Men hver til sitt, syns bare det høres veldig rart ut for en familie på fire.

Uansett, jeg liker å ha god benkeplass. Jeg liker å kunne bake mens mannen lager middag. Usikker på om det hadde gått greit på en øy, vi liker god plass. Men bortsett fra det så tror jeg en langvegg og øy går fint, vi har et medium stort kjøkken og har flere hyller vi ikke bruker. Skuffene derimot er i hyppig bruk, ville ha prioritert gode skuffeløsninger i øya, og helst i langveggen også :)

Anonymkode: 177ab...e16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...