Gå til innhold

Hund med periodevis magerumling og diare😔

Toril82

Anbefalte innlegg

Arx skrev (1 time siden):

Er enkelte her som alltid må krangle når det nevnes råforing, men jeg håper TS tar til seg rådene likevel. Råforing blir mere og mere populært, anbefaler også råforingsgruppa på face.

Og er du redd for eks bendelorm så er alt det råforer du kjøper i dyrebutikken fryst, og det dreper ormen. 

Dere har ikke grunnlag for  å diskutere noe som helst. Det finnes ikke forskning som støtter opp det dere holder på med. Det er absurd faktisk å risikere helse på den måten. Det frarådes sterkt å spise rått kjøtt.

Bendelorm er ikke det samme som dvergbendelorm. 

Jeg poengterer fakta. Det er bare å søke seg inn på leksikonet, så finner du flere sykdommer. Det er ikke alt som blir borte når det fryses. 

Anonymkode: 3db65...ec8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere har ikke grunnlag for  å diskutere noe som helst. Det finnes ikke forskning som støtter opp det dere holder på med. Det er absurd faktisk å risikere helse på den måten. Det frarådes sterkt å spise rått kjøtt.

Bendelorm er ikke det samme som dvergbendelorm. 

Jeg poengterer fakta. Det er bare å søke seg inn på leksikonet, så finner du flere sykdommer. Det er ikke alt 

Endret av Arx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (14 minutter siden):

Men vi snakker ikke om å spise rått kjøtt, men å fore det til hundene våre - som er laget for å spise rått kjøtt. Men jeg gidder ikke å diskutere videre med deg, du har tydeligvis bestemt seg. 

Hva mente du med det egentlig? Jeg. Snakker også om å fore hundene våre med rått kjøtt. Det er ikke bra, og potensielt helseskadelig. 

Kan du love TS  at det ikke er smittefare? Nei. Det kan du ikke. Det frarådes. Det er smittefare ,  (zoonozer) mellom menneske, hund og katt. Kan du diskutere deg bort fra det? Likevel råder du TS til å potensielt utsette seg for dette. Jeg krangler ikke, jeg er oppriktig bekymret, jeg skjønner ikke hva som får dere til å overse det

Anonymkode: 3db65...ec8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hei, ser det er lenge siden dette ble skrevet men håper på svar 😊 Eg har en hund med samme problem. Han er idag 7 år og har hatt problemer med dette siden han var 1 år.

Fant du ut var som var årsaken, og om det er noe å gjøre med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har hatt samme problemet med min hund, som nå er blitt en eldre herremann. Jeg kom til slutt frem til at tørrforet måtte bløtes hver dag (han bruker Skåne tørrfor), og blander i kokte gulrøtter og ris. I tillegg får han probiotika eller ProKolin+ 

Det har fungert utmerket:) Tror min hund egentlig har slitt med treg mage, og derfor fått perioder med diaré og rumling i magen. Hadde aldri tenkt tanken, før jeg begynte på denne type foring og la merke til at han bæsjet mye større mengder og større pølser enn tidligere 🙊

Anonymkode: 13afc...4cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt samme problemet med min hund, som nå er blitt en eldre herremann. Jeg kom til slutt frem til at tørrforet måtte bløtes hver dag (han bruker Skåne tørrfor), og blander i kokte gulrøtter og ris. I tillegg får han probiotika eller ProKolin+ 

Det har fungert utmerket:) Tror min hund egentlig har slitt med treg mage, og derfor fått perioder med diaré og rumling i magen. Hadde aldri tenkt tanken, før jeg begynte på denne type foring og la merke til at han bæsjet mye større mengder og større pølser enn tidligere 🙊

Kan legge til at han ikke tåler noe særlig kjøtt, men kokt fisk får han også innimellom og bløtfôr av ren fisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 15.23):

Jeg gir min hund Norwegian polar. Det er kokt kjøtt med tilsatt fiber og vitaminer, og et fullverdig fôr. Hun ble veldig god i magen etter at hun begynte på det. 

Hun kan derimot bli litt løs i magen om hun får bein fra butikken: sånn tørka hus med eller uten kylling rundt.

Om hunden får bein eller andre ting, så kan det være lurt å kutte ut dette til dere finner ut av årsaken til hvorfor hunden er så mye dårlig i magen. 

Anonymkode: 2d469...2d9

Tørket hud er ikke det samme som bein… 

Tørket hud anbefales ikke til hunder, men bein er fint. Bein kan også hjelpe p gjøre avføringen fastere.

Jeg anbefaler trådstarter å få hunden utredet indremedisinsk. Det har jeg gjort med min hund, og hun har fått påvist IBD. Jeg anbefaler også å kontakte en ernæringsrådgiver som kan gmhjrlpe til å sette sammen en diett. 

Anonymkode: 91779...dc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv en som sliter. Hun har bjørkepollenallergi og de siste årene har jeg sett at hun reagerer på noe på høsten også (lyng eller buksvekster). Dette slår ikke ut på magen, hun vasker labbene og klør i huden av det. Det ordner vi med sprøyter 2-3 ganger pr sesong (cytopoint).

Magen har utviklet seg stadig mer følsom over tid og jeg kan nå ikke gi godbiter av annet kjøtt enn struts, litt kanin og fisk. Kylling og okse var det første vi måtte kutte, så vom og svin. Hun tåler labb sine kjøttboller uten kylling- et nytt produkt vi kjøper på felleskjøpet, og Labb sensitive for. Har prøvd masse digestive/hypoallergenic fra dyrlege og mange dyre for fra dyrebutikk, men ingen går. To tanter driver oppdrett, har hunder med ekstremt lite plager som lever lenge, og begge sverger til labb sensitive.  Min dyrlege har også hund med følsom mage, og på dårlige dager bruker hun cottage cheese eller kokt ris med ørlite salt og litt hvit fisk i. Det binder magen. Cottage cheese eller litt biola naturell/ kulturmelk kan også stabilisere :)

Først ut, gi hunden kokt ris med litt fisk/ fiskeboller på de dårlige dagene sånn at den raskere kommer seg. 

Anonymkode: d9508...2ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 7.27):

Nyttig info, takk for raskt svar! 
Eg har gått bort fra tørrfor på min for noen år siden og det hjalp litt på det som kom til diare. Nå får han skåne bløtfor og fisk og potet. 
Men kanskje eg burde prøve probiotika/prokolin+ og se om det kan hjelpe mot rumlingen ja. 

Har og hatt han på allergi testing, og der vises det at han er "allergisk" mot pollen og litt reaksjon på soya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 14.09):

Har selv en som sliter. Hun har bjørkepollenallergi og de siste årene har jeg sett at hun reagerer på noe på høsten også (lyng eller buksvekster). Dette slår ikke ut på magen, hun vasker labbene og klør i huden av det. Det ordner vi med sprøyter 2-3 ganger pr sesong (cytopoint).

Magen har utviklet seg stadig mer følsom over tid og jeg kan nå ikke gi godbiter av annet kjøtt enn struts, litt kanin og fisk. Kylling og okse var det første vi måtte kutte, så vom og svin. Hun tåler labb sine kjøttboller uten kylling- et nytt produkt vi kjøper på felleskjøpet, og Labb sensitive for. Har prøvd masse digestive/hypoallergenic fra dyrlege og mange dyre for fra dyrebutikk, men ingen går. To tanter driver oppdrett, har hunder med ekstremt lite plager som lever lenge, og begge sverger til labb sensitive.  Min dyrlege har også hund med følsom mage, og på dårlige dager bruker hun cottage cheese eller kokt ris med ørlite salt og litt hvit fisk i. Det binder magen. Cottage cheese eller litt biola naturell/ kulturmelk kan også stabilisere :)

Først ut, gi hunden kokt ris med litt fisk/ fiskeboller på de dårlige dagene sånn at den raskere kommer seg. 

Takk for svar! 😊

Eg har og prøvd diverse allergivennlig for og diverse, men det som har funket best har vært skåne våtfor, fisk og potet. 

Men han sliter ikkje med magen i den forbindelse at det er laus mage og diare. Det er den romlinga, og når det pågår vil han ikkje ha noe annet enn gress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kyvik23 skrev (12 timer siden):

Takk for svar! 😊

Eg har og prøvd diverse allergivennlig for og diverse, men det som har funket best har vært skåne våtfor, fisk og potet. 

Men han sliter ikkje med magen i den forbindelse at det er laus mage og diare. Det er den romlinga, og når det pågår vil han ikkje ha noe annet enn gress. 

Nei, jeg forsto det :) Min har samme rumling og samme tendenser til å tro at gress er kuren, men det setter bare magen i gang med mer jobbing, pluss at hun får knip av tom mage og dermed tror enda mer gress skal kurere knip - en ond sirkel altså 😅 Jeg gir da litt av maten jeg nevnte, gjerne litt kokt ris eller cottage cheese også slutter rumlingen og knipen kort tid etter. Som regel vil hun ikke spise, men hun kan ikke motstå skryt og belønning. Hvis jeg klarer å få henne til å gjøre noen enkle triks, skryter veldig og gir maten som belønning fra hånden så pleier hun ta imot nok til at magen får "rett" ting å jobbe med :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...