AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Vi har kjøpt en borettslag bolig for 4 måneder siden og nå vil min samboer gå fra meg. Vi har delt lån på boligen, ingen har råd til å kjøpe den andre ut. Vi snakker om at en av oss skal leie av den andre slik at vi slipper å selge og slik at barna får fortsette å bo her. Er det noen tips til hvordan gjennomføre dette rent praktisk? Anonymkode: d28ec...c36
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Hvis en skal leie hos den andre fordrer vel det at en overtar leiligheten juridisk og økonomisk. Personlig syns jeg dette høres ut som en dårlig ide..går sikkert bra i en overgangsfase men tror nok når nye partnere kommer inn i bildet så kan det fort endre seg..trenger jo ikke det men bruker jo gjerne å bli sånn da! Hvis ingen har råd til å kjøpe den andre ut, anbefaler jeg dere å heller selge leiligheten og dele eventuelt overskudd for så å starte på nytt på hver deres kant🙂 Anonymkode: 9a1be...818 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Dere burde selge, og starte på nye ark. Selvom det er grusomt kjedelig for barna som bare rakk å bo en ny plass i 4 mnd, før de nå må bo på to nye plasser.. Men å leie av den andre, og sitte igjen med et lån uten bolig, vil være veldig, veldig dumt., Anonymkode: f7955...4d1 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Vi har kjøpt en borettslag bolig for 4 måneder siden og nå vil min samboer gå fra meg. Vi har delt lån på boligen, ingen har råd til å kjøpe den andre ut. Vi snakker om at en av oss skal leie av den andre slik at vi slipper å selge og slik at barna får fortsette å bo her. Er det noen tips til hvordan gjennomføre dette rent praktisk? Anonymkode: d28ec...c36 Wow. 4 måneder faktisk. Men har du f.eks råd til å dekke din del av lånet, samtidig leie halve bolig fra han? Nei, det blir jo det samme som å eie hele boligen. Her må dere prøve å få solgt, og starte opp igjen med boforhold du tåler å bo i. Anonymkode: 6d440...4fb 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvis en skal leie hos den andre fordrer vel det at en overtar leiligheten juridisk og økonomisk. Personlig syns jeg dette høres ut som en dårlig ide..går sikkert bra i en overgangsfase men tror nok når nye partnere kommer inn i bildet så kan det fort endre seg..trenger jo ikke det men bruker jo gjerne å bli sånn da! Hvis ingen har råd til å kjøpe den andre ut, anbefaler jeg dere å heller selge leiligheten og dele eventuelt overskudd for så å starte på nytt på hver deres kant🙂 Anonymkode: 9a1be...818 Ikke aktuelt for vi har ikke egenkapital nok alene. Bor i by og kommer aldri til å kunne kjøpe alene. Vil ikke at barna skal ha ustabile leieboliger som hjem. Anonymkode: d28ec...c36
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Wow. 4 måneder faktisk. Men har du f.eks råd til å dekke din del av lånet, samtidig leie halve bolig fra han? Nei, det blir jo det samme som å eie hele boligen. Her må dere prøve å få solgt, og starte opp igjen med boforhold du tåler å bo i. Anonymkode: 6d440...4fb Jo det har jeg råd til. Er å dekke halve egenkapitalen jeg ikke har råd til. Skulle spesifisert det i innlegget selvfølgelig.9 Anonymkode: d28ec...c36
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dere burde selge, og starte på nye ark. Selvom det er grusomt kjedelig for barna som bare rakk å bo en ny plass i 4 mnd, før de nå må bo på to nye plasser.. Men å leie av den andre, og sitte igjen med et lån uten bolig, vil være veldig, veldig dumt., Anonymkode: f7955...4d1 Ja jeg forstår hva du sier. Men vi kommer uansett ikke til å selge, hadde vært fint å hvite mer om praktiske løsninger på det valget vi sllerede har blitt enige om. Anonymkode: d28ec...c36
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Wow. 4 måneder faktisk. Men har du f.eks råd til å dekke din del av lånet, samtidig leie halve bolig fra han? Nei, det blir jo det samme som å eie hele boligen. Her må dere prøve å få solgt, og starte opp igjen med boforhold du tåler å bo i. Anonymkode: 6d440...4fb Og ja. 4mnd. Helt utrolig. Vi har vært sammen i 9 og så klarer vi endelig å få til å kjøpe bolig og så stikker han. Jeg sliter med å forstå det, men noen er vel mindre fornuftige enn andre... Anonymkode: d28ec...c36
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo det har jeg råd til. Er å dekke halve egenkapitalen jeg ikke har råd til. Skulle spesifisert det i innlegget selvfølgelig.9 Anonymkode: d28ec...c36 Sjekk om du har mulighet til å få startlån gjennom kommunen/Husbanken til egenkapitalen. Anonymkode: e0040...88e 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og ja. 4mnd. Helt utrolig. Vi har vært sammen i 9 og så klarer vi endelig å få til å kjøpe bolig og så stikker han. Jeg sliter med å forstå det, men noen er vel mindre fornuftige enn andre... Anonymkode: d28ec...c36 For å si det slik, han må jo ha kjent på usikkerhet før dere kjøpte boligen. Usikkerheten er jo ikke noe som kom ploms på han. 4 måneder er kort tid altså! Ja nei, tafatt type. Anonymkode: 6d440...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): For å si det slik, han må jo ha kjent på usikkerhet før dere kjøpte boligen. Usikkerheten er jo ikke noe som kom ploms på han. 4 måneder er kort tid altså! Ja nei, tafatt type. Anonymkode: 6d440...4fb Ja det er ikke mye godt jeg har å si om måten han valgte å gjennomføre dette på. Anonymkode: d28ec...c36 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Og ja. 4mnd. Helt utrolig. Vi har vært sammen i 9 og så klarer vi endelig å få til å kjøpe bolig og så stikker han. Jeg sliter med å forstå det, men noen er vel mindre fornuftige enn andre... Anonymkode: d28ec...c36 lol mannfol assa vi refinansierte og 2 mnd etter stakk Han Her, møtte en ny da stakkarn lol Anonymkode: 39bf5...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): For å si det slik, han må jo ha kjent på usikkerhet før dere kjøpte boligen. Usikkerheten er jo ikke noe som kom ploms på han. 4 måneder er kort tid altså! Ja nei, tafatt type. Anonymkode: 6d440...4fb hva hjelper det trådstarter?? Menn er idioter lol Anonymkode: 39bf5...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 45 minutter siden, AnonymBruker said: Jo det har jeg råd til. Er å dekke halve egenkapitalen jeg ikke har råd til. Skulle spesifisert det i innlegget selvfølgelig.9 Anonymkode: d28ec...c36 Men bankene pleier vel å være snille på det området når det gjelder samlivsbrudd? Alternativt overføres alt til deg, inklusive EK og du tar opp ekstra lån for å å betale tilbake EK til mannen Anonymkode: 63b71...f74 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men bankene pleier vel å være snille på det området når det gjelder samlivsbrudd? Alternativt overføres alt til deg, inklusive EK og du tar opp ekstra lån for å å betale tilbake EK til mannen Anonymkode: 63b71...f74 Jeg har ikke mulighet til mer lån uten mer i egenkapital. Anonymkode: d28ec...c36
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke mulighet til mer lån uten mer i egenkapital. Anonymkode: d28ec...c36 Startlån, som personen over sier. Anonymkode: 8efd9...811 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 Kjip situasjon du har satt deg selv i. Men gjort er gjort. Nå må du bare lære av feilen. Du har barn. I fremtiden, så håper jeg du venter lenger enn 5 måneder med å flytte sammen med en type. Anonymkode: 2f78f...685
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Er dette en løsning dere begge ønsker, eller kun du? Har din eks råd til å leie egen leilighet, pluss betale lån på deres felles leilighet? Og isåfall, for hvor mange år fremover? Anonymkode: d0467...691
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 Har du snakket med banken? Anonymkode: f8140...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Jeg tror jeg ville ha tatt en prat med banken først faktisk. Forklare situasjonen, og spørre hva de råder deg til. Kom med noen forslag, som å betale leie, men husk at det er bedre å selge og at begge kjøper noe nytt separat. Ja, det er kjipt etter 4 mnd, men tenk litt hvis alt skjærer seg med samarbeid. Heller kjøp en mindre leilighet hver for dere, jeg lover deg at å være økonomisk bundet til eksen er kjipt. Eksen min måtte langsomt betale meg tilbake penger, og han ble lei. Han fikk ekstra lån i banken kun for å betale meg ut, og var da lettet (forstår jeg godt). Hvis du betaler leie til han, så betaler du ned på hans lån, og han får det jo kjekt med å bo billig. I borettslag slipper dere jo å betale dokumentavgift også. Jeg kan skjønne at det må gjøres i et års tid totalt pga skatt, men mer enn det ville jeg ikke ha gjort. Barna kommer til å skjønne det når de blir voksne, og en mor som har det bra er viktig nå. Anonymkode: 8276a...f33 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå