AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Hei Et foreldrepar vi kjenner godt har flere barn og det yngste barnet er fire år. Han pleier å være oppe til kl ett på natten fordi "han ikke vil legge seg". De gir ham masse cola og annen sukkerholdig mat som da holder ham våken. Det er kun det han vil ha, så det er det han får. Han har fått cola på flaske siden et års alder. Dette skjer i ukedagene når det er barnehage også, men de har heldigvis begynt å la barnet sove ut og eventuelt tar fri, så i prinsippet får han nok søvn. Barnet får bestemme alt, foreldrene har gitt opp å inkludere han i måltidene, kle på han hjemme, ta med han ut, velge sunne alternativer for ham, det hender han får en skål med frukt som han bare kliner utover.. Her om dagen hadde han kun drukket et glass sjokolademelk som han helte resten utover bordet med vilje uten å få tilsnakk. Han løper rundt og brøler og skriker uprovosert, kaster ting i veggene så de ødelegges (blant annet en mobiltelefon), og løper opp på sofakanten og hopper også på salongbordet. Han får ikke tilsnakk før det klikker for moren. Skjønner jo at de har det utfordrende, og jeg opplever ikke det samme med min fireåring, men barn er jo forskjellige. Ingen andre jeg kjenner har det slik, og jeg bare tenker at foreldrene ikke orker å gjøre noe særlig med det lenger.. De virker slitne. Er det her normalt? Hvis ikke, er det noe jeg kan gjøre? Anonymkode: dbb11...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Halvparten av det du skriver her stinker løgn og oppspinn. Tror du overdriver slik at noen her kan gi deg velsignelse til å kontakte bv for å gjøre livet deres jævlig. Anonymkode: 74f26...f91 14
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Barnet kan for alt du vet ha en diagnose. Det er ikke alltid dette er slik info man vil dele med alle. Snakk med dem hvis du virkelig bryr deg. Anonymkode: 0b72d...c8a 9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Nei, dette er ikke normalt! Selv om han evt har en diagnose, så trenger han ett bra kosthold, rutiner og grenser.. Snakk med dem, eller ring bv! Anonymkode: 20a9b...59b 5
Mrs Robinson Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Halvparten av det du skriver her stinker løgn og oppspinn. Tror du overdriver slik at noen her kan gi deg velsignelse til å kontakte bv for å gjøre livet deres jævlig. Anonymkode: 74f26...f91 Er det vanskelig for deg å tro at enkelte foreldre faktisk kan være slik mot egne barn? På tide å åpne øynene AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet kan for alt du vet ha en diagnose. Det er ikke alltid dette er slik info man vil dele med alle. Snakk med dem hvis du virkelig bryr deg. Anonymkode: 0b72d...c8a Og har barnet en diagnose som fører til denne type atferd, må de skaffe hjelp både for seg selv og gutten. Ppt er en fin plass å starte. Lurer dog på hvorfor barnehagen ikke reagerer? 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Mrs Robinson skrev (Akkurat nå): Er det vanskelig for deg å tro at enkelte foreldre faktisk kan være slik mot egne barn? På tide å åpne øynene Og har barnet en diagnose som fører til denne type atferd, må de skaffe hjelp både for seg selv og gutten. Ppt er en fin plass å starte. Lurer dog på hvorfor barnehagen ikke reagerer? Hvis barnet har en diagnose så vet nok bhg allerede om dette. Et barn kan ikke styre så mye uten at helsestasjon og barnehagen får det med seg. Anonymkode: 0b72d...c8a 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis barnet har en diagnose så vet nok bhg allerede om dette. Et barn kan ikke styre så mye uten at helsestasjon og barnehagen får det med seg. Anonymkode: 0b72d...c8a De har byttet barnehage en gang før pga barnehagen begynte å reagere. De har byttet til en alternativ barnehage og ppt er i bildet. Men siden han ikke alltid er tilstede, så vet jeg ikke hvor mye info barnehagen har.. Der oppfører han seg visst helt annerledes. Mrs Robinson skrev (6 minutter siden): Er det vanskelig for deg å tro at enkelte foreldre faktisk kan være slik mot egne barn? På tide å åpne øynene Og har barnet en diagnose som fører til denne type atferd, må de skaffe hjelp både for seg selv og gutten. Ppt er en fin plass å starte. Lurer dog på hvorfor barnehagen ikke reagerer? De reagerer, og ppt er i bildet, men kun for å kartlegge språket hans (han har ikke språk). AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnet kan for alt du vet ha en diagnose. Det er ikke alltid dette er slik info man vil dele med alle. Snakk med dem hvis du virkelig bryr deg. Anonymkode: 0b72d...c8a Jeg regner med at det er en diagnose der, men foreldrene mener han bare er vanskelig. De forteller om alt hva de gjør hvilke leger de drar til osv, et av de andre barna har og en diagnose som de har fortalt om.. De gjør sikkert det de kan.. Dømmer dem ikke, men veit ikke om det er normalt.. Jeg er lei av å bare jatte med til dem, når de stadig klager på barnet. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, dette er ikke normalt! Selv om han evt har en diagnose, så trenger han ett bra kosthold, rutiner og grenser.. Snakk med dem, eller ring bv! Anonymkode: 20a9b...59b Snakker med dem først, vi snakker mye sammen. Vi har selv vært barnevakt mange ganger, og jeg tror dem når de sier at han oppfører seg annerledes i bhg. Anonymkode: dbb11...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Halvparten av det du skriver her stinker løgn og oppspinn. Tror du overdriver slik at noen her kan gi deg velsignelse til å kontakte bv for å gjøre livet deres jævlig. Anonymkode: 74f26...f91 Nei, overdriver dessverre ikke. Anonymkode: dbb11...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Høres ut som foreldrene er mer unormale enn barnet. Men det er jo umulig å si om barnet har en diagnose eller kun lider av mangel på oppdragelse. Anonymkode: 8cffd...7a2 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som foreldrene er mer unormale enn barnet. Men det er jo umulig å si om barnet har en diagnose eller kun lider av mangel på oppdragelse. Anonymkode: 8cffd...7a2 Det er det jeg stusser på. Virker litt som foreldrene ikke helt vil innse at barnet har en diagnose, men jeg vet jo ikke sjøl heller.. Er det dem, eller er det diagnose liksom. Jeg merker jo at barnet etterhvert tar til seg "reglene" hjemme hos oss, og han reagerer som alle andre barn. Anonymkode: dbb11...5c1
Forundret.. Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som foreldrene er mer unormale enn barnet. Men det er jo umulig å si om barnet har en diagnose eller kun lider av mangel på oppdragelse. Anonymkode: 8cffd...7a2 Helt enig! Det er vanskelig å tro på at dette skal kunne være sant. Barnet tilpasser seg jo bare det han får/ikke får av oppdragelse. Tenker at de fleste unger ville oppført seg unormalt med unormal oppdragelse.. Hadde barnet ikke medfødte diagnoser så vil det mest sannsynlig plukke med seg en diagnose og to med en slik oppdragelse.. 2
Mrs Robinson Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De har byttet barnehage en gang før pga barnehagen begynte å reagere. De har byttet til en alternativ barnehage og ppt er i bildet. Men siden han ikke alltid er tilstede, så vet jeg ikke hvor mye info barnehagen har.. Der oppfører han seg visst helt annerledes. De reagerer, og ppt er i bildet, men kun for å kartlegge språket hans (han har ikke språk). Jeg regner med at det er en diagnose der, men foreldrene mener han bare er vanskelig. De forteller om alt hva de gjør hvilke leger de drar til osv, et av de andre barna har og en diagnose som de har fortalt om.. De gjør sikkert det de kan.. Dømmer dem ikke, men veit ikke om det er normalt.. Jeg er lei av å bare jatte med til dem, når de stadig klager på barnet. Snakker med dem først, vi snakker mye sammen. Vi har selv vært barnevakt mange ganger, og jeg tror dem når de sier at han oppfører seg annerledes i bhg. Anonymkode: dbb11...5c1 Hvis han oppfører seg annerledes i bhg, kan det tyde på at det er hjemmemiljøet som fremprovosere atferden hos barnet. Ppt hjelper dessverre ikke på så mye annet enn språk, så hvis foreldrene oppriktig er bekymra bør de be ppt skrive dokumentasjon på at barnet bør få hjelp hos BUP. Bup krever ofte dokumentasjon fra ppt i første omgang før utredning hos bup. Evt kontakte fastlege. Hvis dere bor i samme kommune kan du også kontakte helsestasjonen og ytre din bekymring, og spør om hva du eventuelt kan gjøre videre.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): De har byttet barnehage en gang før pga barnehagen begynte å reagere. De har byttet til en alternativ barnehage og ppt er i bildet. Men siden han ikke alltid er tilstede, så vet jeg ikke hvor mye info barnehagen har.. Der oppfører han seg visst helt annerledes. De reagerer, og ppt er i bildet, men kun for å kartlegge språket hans (han har ikke språk). Jeg regner med at det er en diagnose der, men foreldrene mener han bare er vanskelig. De forteller om alt hva de gjør hvilke leger de drar til osv, et av de andre barna har og en diagnose som de har fortalt om.. De gjør sikkert det de kan.. Dømmer dem ikke, men veit ikke om det er normalt.. Jeg er lei av å bare jatte med til dem, når de stadig klager på barnet. Snakker med dem først, vi snakker mye sammen. Vi har selv vært barnevakt mange ganger, og jeg tror dem når de sier at han oppfører seg annerledes i bhg. Anonymkode: dbb11...5c1 Da er det jo ikke noe rart han utagerer. En 4 åring uten språk vil jo slite veldig. Anonymkode: fabb2...206 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det jo ikke noe rart han utagerer. En 4 åring uten språk vil jo slite veldig. Anonymkode: fabb2...206 Mrs Robinson skrev (10 minutter siden): Hvis han oppfører seg annerledes i bhg, kan det tyde på at det er hjemmemiljøet som fremprovosere atferden hos barnet. Ppt hjelper dessverre ikke på så mye annet enn språk, så hvis foreldrene oppriktig er bekymra bør de be ppt skrive dokumentasjon på at barnet bør få hjelp hos BUP. Bup krever ofte dokumentasjon fra ppt i første omgang før utredning hos bup. Evt kontakte fastlege. Hvis dere bor i samme kommune kan du også kontakte helsestasjonen og ytre din bekymring, og spør om hva du eventuelt kan gjøre videre. Ja bup er det kanskje.. Jeg kan jo si det til dem neste gang Jeg tror de må være ganske bekymret, så dette er et veldig godt råd, tusen takk ❤️ Anonymkode: dbb11...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da er det jo ikke noe rart han utagerer. En 4 åring uten språk vil jo slite veldig. Anonymkode: fabb2...206 Tenker han må være veldig frustrert når ingen forstår ham.. Han forstår heller ikke hva jeg sier når jeg beskriver ting, kun beskjeder basert på nei.. 😕 Anonymkode: dbb11...5c1 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 Dette er jo helt sykt og grenseløst, og at du i det hele tatt får deg til å lure på om dette er «unormal atferd» gjør at jeg stiller meg tvilende til at du har omsorg for barn også. Altså, nei, dette er så langt utenfor normalen som det er mulig å komme. Får assosiasjoner til barn som har vært innesperret i kjelleren og ikke sett dagslys på årevis, og derav oppfører seg som dyr. Hadde ringt barnevern umiddelbart hvis jeg var vitne til alt det du beskriver i HI. Anonymkode: 098b7...ba7 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er jo helt sykt og grenseløst, og at du i det hele tatt får deg til å lure på om dette er «unormal atferd» gjør at jeg stiller meg tvilende til at du har omsorg for barn også. Altså, nei, dette er så langt utenfor normalen som det er mulig å komme. Får assosiasjoner til barn som har vært innesperret i kjelleren og ikke sett dagslys på årevis, og derav oppfører seg som dyr. Hadde ringt barnevern umiddelbart hvis jeg var vitne til alt det du beskriver i HI. Anonymkode: 098b7...ba7 Altså herregud.. jeg skjønner jo selv at dette er noe jeg ikke hadde akseptert som normalt. Men jeg ville gjerne vite hva andre tenkte om dette før jeg eventuelt gjør noe videre.. Grunnen til at jeg spør om dette er normalt, er fordi jeg leste en tråd her en tid tilbake med lignende atferd (kanskje ikke såå ille) og jeg begynte faktisk å tvile selv. Du er faktisk den eneste her som sier ring bv umiddelbart.. Anonymkode: dbb11...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): De har byttet barnehage en gang før pga barnehagen begynte å reagere. De har byttet til en alternativ barnehage og ppt er i bildet. Men siden han ikke alltid er tilstede, så vet jeg ikke hvor mye info barnehagen har.. Der oppfører han seg visst helt annerledes. De reagerer, og ppt er i bildet, men kun for å kartlegge språket hans (han har ikke språk). Jeg regner med at det er en diagnose der, men foreldrene mener han bare er vanskelig. De forteller om alt hva de gjør hvilke leger de drar til osv, et av de andre barna har og en diagnose som de har fortalt om.. De gjør sikkert det de kan.. Dømmer dem ikke, men veit ikke om det er normalt.. Jeg er lei av å bare jatte med til dem, når de stadig klager på barnet. Snakker med dem først, vi snakker mye sammen. Vi har selv vært barnevakt mange ganger, og jeg tror dem når de sier at han oppfører seg annerledes i bhg. Anonymkode: dbb11...5c1 Barn med diagnoser kan være veldig krevende. Jeg vet om noen i lignende tilfeller og der blir barnet fulgt opp av alle instanser. Dette er ikke foreldrenes feil eller barnets. Folk synser så forbanna fælt til de er i en lignende situasjon. Anonymkode: 0b72d...c8a 6
Helgeline Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 Leste jeg feil eller var det så at familien hadde tre andre barn? Da er det jo veldig relevant hvordan de andre ungene er... Oppfører de seg bra? Eller er det vill vest og cola der også. Flere scenarioer er mulig. Det mest sannsynlige er at barnet har diagnose og at foreldrene er slitne. Dette er et barn som trenger barnehagen veldig. Ville tipset foreldrene om at de bør få orden på døgnrytmen først, slik at han kan være i barnehagen mest mulig. Cola til kvelds hjelper jo ikke. Barnet trenger oppfølging med språk som førstepri. Synes det er merkelig hvis de tre eldre søsknene har normal fungering og grenser, men ikke junior.... 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Helgeline skrev (5 minutter siden): Leste jeg feil eller var det så at familien hadde tre andre barn? Da er det jo veldig relevant hvordan de andre ungene er... Oppfører de seg bra? Eller er det vill vest og cola der også. Flere scenarioer er mulig. Det mest sannsynlige er at barnet har diagnose og at foreldrene er slitne. Dette er et barn som trenger barnehagen veldig. Ville tipset foreldrene om at de bør få orden på døgnrytmen først, slik at han kan være i barnehagen mest mulig. Cola til kvelds hjelper jo ikke. Barnet trenger oppfølging med språk som førstepri. Synes det er merkelig hvis de tre eldre søsknene har normal fungering og grenser, men ikke junior.... Det er flere barn der ja, hvor kun den ene har laget egne rutiner og grenser som er fornuftige. De herjer ikke som det yngste barnet, men samme type oppdragelse. Anonymkode: dbb11...5c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå