Gå til innhold

Går stort sett alle opp mange kilo i løpet av julemånedene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samfunnet, reklame og vareutvalg i butikkene starter nok lenge før. Man lager og forbereder julekaker og godsaker, prøvesmaker middager og desserter ganske lenge i vår bekjentskapskrets og familie. Julen er ganske lang her. 

Anonymkode: 2a7d2...32b

Ok, jeg smaker kanskje en pepperkake når jeg baker, ellers ingenting før julaften. Har jeg vært på julebord tar jeg streng diett i noen dager etterpå. Synes det er merkelig å spise julemat så lenge, jeg ble lei etter en uke i romjulen. 

Anonymkode: 9ef9b...90c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, jeg smaker kanskje en pepperkake når jeg baker, ellers ingenting før julaften. Har jeg vært på julebord tar jeg streng diett i noen dager etterpå. Synes det er merkelig å spise julemat så lenge, jeg ble lei etter en uke i romjulen. 

Akkurat julemat er så mye variasjon i at jeg kan fint spise det hele desember. I år rakk jeg ikke stekt julepølse. Det er så mye man kun spiser til jul. Også har man koldtbord, søtsaker, drikkevarer osv så hos meg krever det disiplin. 

Anonymkode: 9aa5c...b80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utenom korona så går jeg ofte opp et par kilo i november og desember. Jeg kjører ikke «fritt vilt» på alt av godteri og snacks, men det blir ofte mange unntak fra det vanlige spisemønsteret. Julebord med jobben, og hver av omgangskretsene våre, en årlig hyttetur med familien hvert år også baker vi litt i førjulstiden og koser oss kanskje litt ekstra da også, så summen blir nok stor til sammen 😝

I tillegg er jobben ganske notorisk på å sette frem kaker, sjokolade, steke vafler og lignende i førjulstiden. Prøver å holde meg unna, men ryker vel på en smell av og til. 😅

I år har jeg for første gang holdt vekten gjennom hele julen, siden mange av disse tingene har blitt avlyst. Koste meg jo så klart ekstra på juleaften og noen dager i romjula, men siden de fleste selskapene ble avlyst har det ikke gjort utslag på vekten. 

På sommeren er det også mye lignende kos (hytteturer, reiser med mye restaurantmat, sommeravslutninger, ofte bryllup), men der er maten magrere og min egen motivasjon til å trene og være ute er nok også litt større. ;) 

Anonymkode: afdd3...157

Nesten helt likt her, bortsett fra at jeg gikk opp 2 kg ila nov/des, og 1 er borte igjen

Anonymkode: 5770c...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går aldri opp i jula, selv om jeg spiser så masse jeg vil. Tror det er fordi jeg spiser paleo, så selv om det går mye kaker og godteri, så er alt hjemmelaget og paleo. Så jeg holder vekta stabil i desember, og går stort sett ned en kg eller to i romjula når jeg lever på ribbe av utegående gris og rosenkål fra grønnsakshagen. :)

Er slank og trener ikke.

Anonymkode: 25a93...638

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Julemåneder? Det er veldig mye, men ikke så rart om dere strekker julen så lenge. Julen er egentlig 1 uke, jeg spiser hva jeg vil i denne uken og la på meg 1,5 kg som nå nesten er borte igjen. 

😄  Ha,ha.  Jeg har ikke helt trodd på dem som sier de har gått opp mange kilo i julen, men skjønner jo nå at det kan være sant... 🤣  

Anonymkode: c3eba...161

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I løpet av desember og til nå har jeg gått opp 4,9 og kom i snakk med en som er veldig glad i å lage og spise mat og alle gode ting som har med julen å gjøre og han sa at han hadde gått opp 14 kilo på omtrent samme tiden. Er ikke det mye, selv for en som er veldig glad i mat? 

Anonymkode: 2a7d2...32b

Julemånedene? Ja, hvis man strekker jula over flere måneder og spiser deretter gjennom denne tiden så vil man selvfølgelig gå opp i vekt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her starter vi julen så smått i november. Med godt pålegg, og julemat her og der. Så kan kjenne meg igjen i dette med 1-2 måneder jul. 

Men verken jeg eller mannen går opp en eneste kilo, tror jeg, vi veier oss aldri... Vi spiser jo ikke mengder. Og ikke er maten fetere enn hva vi ellers spiser. Ikke er vi glad i sjokolade og snop heller, så det hjelper jo sikkert på. 

Dessuten har vi jo bedre tid da det er rolig på jobben i desember, og særlig de to ukene rundt jul, og da blir det jo lange skiturer eller trening hver dag. 

Anonymkode: 9ebd3...28d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo begrensa hvor mye man legger på seg mellom jul og nyttår, altså på en uke. Noen har lettere for å legge på seg enn andre også, så noen går opp, andre ikke.  

Hvis man starter i november/desember med å legge om matvanene fordi det er "jul" så tidlig, så kan man jo ha rukket å legge på seg en god del allerede før jula egentlig starter.

Endret av Kokeshi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jul i 1 uke, ikke flere måneder. Jeg gikk vel litt opp, men noe av det er jo rett og slett at jeg er mett! Proppfull av mat. Når det går seg til, kommer i normalt gjenge igjen, så går det greit. Er forlengst tilbake på normalen nå.

Anonymkode: 0b9d9...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Jeg pleier ikke å gå opp i vekt i jula, og gjorde det ikke i år heller. Bortsett fra ett eller to julebord (utenom i år) pleier jeg ikke å begynne med julematen før juleaften. Så det blir max en uke med julemat, ikke måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vanligvis lavkarbo,men hadde en uke i julen hvor jeg skeiet ut å spiste litt ekstra godt.

Gikk opp 2.8 kg, men de kiloene forsvant etter 5-6 dager tilbake på vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...