Gå til innhold

Går stort sett alle opp mange kilo i løpet av julemånedene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av desember og til nå har jeg gått opp 4,9 og kom i snakk med en som er veldig glad i å lage og spise mat og alle gode ting som har med julen å gjøre og han sa at han hadde gått opp 14 kilo på omtrent samme tiden. Er ikke det mye, selv for en som er veldig glad i mat? 

Anonymkode: 2a7d2...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julemåneder? Det er veldig mye, men ikke så rart om dere strekker julen så lenge. Julen er egentlig 1 uke, jeg spiser hva jeg vil i denne uken og la på meg 1,5 kg som nå nesten er borte igjen. 

Anonymkode: 9ef9b...90c

• Liker 6
Skrevet

Samfunnet, reklame og vareutvalg i butikkene starter nok lenge før. Man lager og forbereder julekaker og godsaker, prøvesmaker middager og desserter ganske lenge i vår bekjentskapskrets og familie. Julen er ganske lang her. 

• Liker 2
Skrevet

14 kg er mye ja, synest egentlig 4,9 kg er i meste laget og. Men er uvanlig å gå litt opp i jula eventuelt stopp i vekttap om du slanker deg. 

Anonymkode: 6e00d...608

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samfunnet, reklame og vareutvalg i butikkene starter nok lenge før. Man lager og forbereder julekaker og godsaker, prøvesmaker middager og desserter ganske lenge i vår bekjentskapskrets og familie. Julen er ganske lang her. 

Ja det er sant.... Julebord sesongen starter tidlig november og julegodisen er i hylla samtidig med halloween pynten.

Anonymkode: 50475...a4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

14 kg er mye ja, synest egentlig 4,9 kg er i meste laget og. Men er uvanlig å gå litt opp i jula eventuelt stopp i vekttap om du slanker deg. 

Men er ikkje uvanlig ***

Skrevet

Jeg har gått opp ca 1-2kg. Dette fordi jeg leste på til eksamner hele november og halve desember. 14kg kan jeg ikke tro er mulig. Det er utrolig mange ekstra kalorier.

Anonymkode: 42b0a...e9a

• Liker 1
Skrevet

14 kg på en måned? Er det i det hele tatt mulig?

Mange går opp et par kilo men 14???

• Liker 5
Skrevet

Det er jo umulig å gå såpass opp i vekt i løpet av en måned, vel? Man må tross alt spise 7000-8000 kcal ekstra for å gå opp en kilo i tillegg til det vanlige inntaket? 4 kg på en måned forstår jeg delvis, det er "bare" 3000 kcal per dag for en vanlig dame. Men 14 kilo??? Må være mye vann pga salt mat. 

(Jeg hadde gått opp 200 gram pga salt mat på 1. Nyttårsdag. )

Anonymkode: ff68b...2a2

Skrevet

Utenom korona så går jeg ofte opp et par kilo i november og desember. Jeg kjører ikke «fritt vilt» på alt av godteri og snacks, men det blir ofte mange unntak fra det vanlige spisemønsteret. Julebord med jobben, og hver av omgangskretsene våre, en årlig hyttetur med familien hvert år også baker vi litt i førjulstiden og koser oss kanskje litt ekstra da også, så summen blir nok stor til sammen 😝

I tillegg er jobben ganske notorisk på å sette frem kaker, sjokolade, steke vafler og lignende i førjulstiden. Prøver å holde meg unna, men ryker vel på en smell av og til. 😅

I år har jeg for første gang holdt vekten gjennom hele julen, siden mange av disse tingene har blitt avlyst. Koste meg jo så klart ekstra på juleaften og noen dager i romjula, men siden de fleste selskapene ble avlyst har det ikke gjort utslag på vekten. 

På sommeren er det også mye lignende kos (hytteturer, reiser med mye restaurantmat, sommeravslutninger, ofte bryllup), men der er maten magrere og min egen motivasjon til å trene og være ute er nok også litt større. ;) 

Anonymkode: afdd3...157

• Liker 1
Skrevet

Måtte sjekke. For en person på 80 kg må man spise ca. 6000 kcal for å gå opp 14 kg på en måned. Per dag. Det er sykt mye marsipan...

Anonymkode: ff68b...2a2

Skrevet

Normalt legger jeg inn støtet på trening i oktober/november så jeg seiler inn i julebordssesongen med høy forbrenning. 

Jeg har syv-åtte fuktige julebord pluss selve julen hvert år, men med den teknikken kommer jeg meg unna vektoppgang. 

Anonymkode: 3c364...af7

• Liker 1
Skrevet

Når vi kommer til 6.januar, og de to kiloene med vannvekt jeg bruker å legge på meg som en følge av høyere inntak av saltmat og sukkerholdige ting i juledagene er borte, har vekten vanligvis gått ned litt.

Anonymkode: d6288...d78

Skrevet

Det ER mye, men ikke umulig.

Jeg så en episode av skinny vs supersize, hvor de største deltakerne kunne spise opp til 14.000 (altså, fjorten TUSEN) kalorier per dag. Det er ikke vanskelig å spise 6000 + kalorier hver dag dersom man får det inn på "riktig" måte.

Selv har jeg gått opp 3,5 kg, og mesteparten er fettlagring. Det skal nå av 😄 

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (19 minutter siden):

14 kg på en måned? Er det i det hele tatt mulig?

Mange går opp et par kilo men 14???

Jeg gikk opp 30 kg på 3 mnd da jeg var deprimert. 

Anonymkode: efc92...695

Skrevet

Julen er ikke flere måneder, men det er ikke rart om man går opp mange kilo hvis man ser sånn på det. Jeg legger som regel på meg 1-2 kilo, litt av det blir hengende til våren. Men da ser jeg på advent som ventetid og ikke som jul.

Skrevet

Nej, alla går inte upp under julen. 
För mig blir ledigheten en chans att träna mer, på promenad och turer. Jag har heller aldrig varit så glad i varken julmat eller att äta för mycket. 
Bra rutiner i vardagen håller över julen för mig också. 

Jag kan visst njuta av choklad, marsipan och mat, men i måttliga mängder. För att må bra. 

Skrevet

Jeg mener jeg har lest (mulig jeg tar feil) at jo større man er jo mer vann kan du lagre i kroppen. Så om han var stor i utgangspunktet kan han lagre mye vann som vil forsvinne fort når han spiser riktig. Han har sikkert fått opp mange kg også, men siden julen for enkelte begynner i oktober er det ikke rart. Jeg begynte julen i november (bakst og slikt) og gikk opp 5. Nå er 2-3 kg av på en ukes tid (jeg har normal bmi). Det var åpenbart ca halvparten vann, heldigvis.

Anonymkode: 9aa5c...b80

Skrevet

Nei, gikk ned 3kg i desember.

Anonymkode: ec3ba...288

Skrevet

Jula er jo bare en uke 🙂. Går ikke opp. Spiser meg mett på god mat til frokost og middag, og orker ikke noe særlig snop. Et par konfektbiter hver dag, kanskje. Drikker lite alkohol. Maks et glass rødvin til middagene den uka. Og går ofte mer tur enn ellers. 

Anonymkode: 67a91...573

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...