AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Mor til barnet bor ca 30 min unna oss, når barnet (ungdommen) er hos venner som er langt borte er det iblant problemer med henting pga bussmangel på kveldstid. Han har for tiden en vennekrets som er en times kjøring unna oss. Når han er fast hos mor, har vi da noe ansvar for å hente barnet hos venner? Er det ikke naturlig at de undersøker FØR barnet får reise så langt om man har skyss hjem? Vi hadde også en situasjon da han skulle til oss før jul, da hun hadde sendt barnet uten noe penklær (som vi har vert med å kjøpt sammen), med seg til vennene langt borte. Da vi spurte om hun kunne se til at han fikk med seg det, fikk vi beksjed at han alt var dratt..... Det innebar at vi måtte kjøre tur/retur (2t) for å hente han i tillegg kjøre innom hjemme hos henne for å hente tingene som igjen tok 20 min ekstra! Jeg synest dette er egoistisk og dårlig gjort av henne. Det er ikke første gang, det virker som hun gir f... i at det blir ekstra for oss... Jeg (vi) begynner bli mektig lei denne adferden, noen som har vert i lignende problemstilling? Hvordan håndtere det? Anonymkode: 9cc23...a8f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Når han er hos moren, er det naturlig at hun tar set av henting eller har hun ikke lappen? Anonymkode: 3e2a5...68d
Glitnir Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Den barnet skal bo hos den dagen henter. Dersom barnet er ungdom er det vel ikke mor som pakker bagen? Han eller hun kan vel selv får ansvar for å pakke med det som trengs? 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Hvis du er stemor, kan vel far få løse dette? Jeg skjønner dog dilemmaet hvis det er slik at mor ikke har lappen/bil, og ungdommen ellers ikke får omgås venner. Det lureste her er da å avskjære å bli tatt for gitt. Snakk med ungdomnen først, gi så beskjed til mor etterpå. Finn ut fra ungdommen hva behovet er, hvor mor ikke klarer å bidra. Bli enige om hva dere kan/vil gjøre fremover, og kjøreregler som at det skal spørres og avtales på forhånd, ikke bare "ups går ikke buss, ringer pappa". Avklar hvor ofte ungdommen skal besøke ca, om det iblandt kan overnattes, hvor ofte om noe mor kan hente. Jeg synes ikke nødvendigvis det er slik at dere skal slippe all kjøring fordi dere har lite samvær. Mor har jo det meste av daglig oppfølging med barnet inkl skole. Hvis dere bor et sted med store avstander, så må foreldre stille opp på kjøring iblandt hvis ungdommen skal få delta. Anonymkode: 2d4be...525 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Her er dere ikke så opptatt av å være smidige eller hjelpsomme, skjønner jeg. Anonymkode: accdc...bf9 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er dere ikke så opptatt av å være smidige eller hjelpsomme, skjønner jeg. Anonymkode: accdc...bf9 Det er jo forskjell på å ikke være smidig og hjelpsom, og å bli tatt for gitt at man kan hente. Ungdommen kan jo ikke forvente at man alltid kan slippe alt for å hente uten planlegging. Vi henter gjerne våre, men det skal være planlagt og ikke bare på ungdommens innfall. Her må jo mor må også ta sin del av ansvaret. Ev må det planlegges i forhold til å rekke buss. Hvor gammel er barnet, TS? Anonymkode: 6e26e...659 4
Lønnesirup01 Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Det er den som har samvær som selvsagt også har ansvar for henting. Dersom barnet er hos venner kvelden han skal bytte fra mor til far, så er det selvsagt mer naturlig at far henter ham hos vennene den kvelden. Det kan jo gutten selv si fra om i god tid. Dersom mor forventer henting på hennes dager, så må far sette foten ned. Hvis det er slik at mor har begrenset mulighet til å kjøre og hente slik at sønnen får vært sosial, så burde de vil heller diskutere samværet, og om han faktisk skal være fullt hos mor. Jeg regner med at far også betaler barnebidrag, og at det er en grunn til at samværet er som det er. 1
Brunello Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Dersom dere har barnet, er det deres ansvar å hente hos venner. Og ikke minst kjøre det til vennene om barnet skal være lenge hos dere. Kjipt å være «borte fra» vennene lenge. 1
Brunello Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo forskjell på å ikke være smidig og hjelpsom, og å bli tatt for gitt at man kan hente. Ungdommen kan jo ikke forvente at man alltid kan slippe alt for å hente uten planlegging. Vi henter gjerne våre, men det skal være planlagt og ikke bare på ungdommens innfall. Her må jo mor må også ta sin del av ansvaret. Ev må det planlegges i forhold til å rekke buss. Hvor gammel er barnet, TS? Anonymkode: 6e26e...659 Dette er ikke noe særskilt problemstilling for barn / ungdommer med to hjem. Sånn har vi det alle. Fordelen med to hjem i denne sammenheng er at det da ofte er fler voksne og biler til å få logistikken til å gå opp. 2
SoWhat? Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Det er *iblant* problemer med skyss. Nå er det sånn at man er ikke foreldre kun annenhver uke selv om barnet pendler mellom to hjem. Hva er problemet med at faren henter ungen iblant? Det er sånn å ha barn. Siste avsnitt var et engangsforeteelse. Slutt å irriter deg og syt pga litt ekstra tid. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 Han er 15år, mor har lappen, mann og familie rundt seg. De benytter seg også ofte av svigermor (mor til min mann). Jeg mener at selv om han er 15 så har mor et ansvar for å minne han på å pakke med evt høre om noe er nødvendig å ta med når det er snakk om så store avstander. At hun ikke er «til stede» skaper mye ekstra arbeid for oss. Dette er ikke et engangstilfelle, men eksempler på hendelser ut fra siste episode. ts Anonymkode: 9cc23...a8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå