Gå til innhold

Noen som vil dele oppskrifter/tips til småmåltider for oss som skal ned 10 kg i år?

Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

Her blir det mye knekkebrød, med lette pålegg. Eller salater.

Mine tips:

Middag: Kylling og ovnsbakte grønnsaker. Her varierer jeg grønnsakene en del. Ev fisk og grønnsaker.

Gulasjsuppe.

Granola, med kesam og frukt/ bær.

Knekkebrød med magerost. Spiser også mye cottage cheese. 

Har du noen mer spennende tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her går det mest i smoothie og salater.

Smoothiebowl er fin til det meste, mellommåltid/lunsj/kvelds/dessert. Kjøper tropisk fryst blanding (banan, mango, ananas, papapya...) og blander med en skvett lett kokosmelk. Topper med det jeg har tilgjengelig, som regel granola og bær.

Er jeg fysen er holiday dipp med grønnsaker godt. Hørt gele av funlight også er godt, men det har jeg ikke prøvd. Cottage cheese med syltetøy er også godt mellommåltid/kvelds/dessert. 

Også ved å ta smarte valg sparer jeg inn kalorier. Drikker lettbrus, steker helst uten olje/smør, bruker drømmelett/mager kesam og andre lettprodukter.

Anonymkode: 40056...998

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supper. Jeg søker på Pinterest og varierer en del. Det er forsking som sier at dette er veldig bra når man slanker seg. 

Anonymkode: a7008...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Supper. Jeg søker på Pinterest og varierer en del. Det er forsking som sier at dette er veldig bra når man slanker seg. 

Har fått en bra start ser jeg. Så nå er det bare å kjøre på.

Smoothie hadde jeg nesten glemt.

Og så har jeg kuttet pasta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (2 minutter siden):

Har fått en bra start ser jeg. Så nå er det bare å kjøre på.

Smoothie hadde jeg nesten glemt.

Og så har jeg kuttet pasta.

Ja, jeg har også kuttet karbohydrater. Har ikke telt noe, så aner ikke hvor jeg ligger. Husk fisk er bra og grønnsaker.

Jeg spiser epler, men ikke store. Det år også daglig bringebær med dobbel0 på kvelden, jeg legger dette inn slik det blir lettere å ikke sprekke på noe man ikke skal. I går var vanskelig, og åt mye mer enn jeg burde, men alt jeg åt var lov. Fortsatt flink for jeg spiste grønnsakssuppe til middag mens familien åt hjemmelaget pizza med digg tilbehør. Rart nok ble jeg ikke fristet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spennende tips, men som antakeligvis er uinteressante for en som ber om tips, råd, oppskrifter og småmåltider, men skitt la gå:

Start med de store tingene. Spør deg selv om du virkelig ønsker å gå ned i vekt, eller om du er fornøyd med tingenes tilstand og bare har dårlig samvittighet for å ikke være så tynn som du føler at omgivelsene krever at du er, eller tror du må slanke deg fordi det er noe "alle" gjør, eller opplever at hvis du ikke gjør det, har du ingenting å bidra med i samtaler i lunsjen. Hvis det er sånn at du ønsker å gå ned i vekt, oppriktig og for din egen skyld:

Sett deg inn i hvordan vektnedgang fungerer, hva som skal til, for alle, hva som ikke er nødvendig, og hva som er direkte kontraproduktivt. Lær deg det grunnleggende om ernæring, hva kroppen trenger. Skaff deg informasjonen fra pålitelige kilder, etter at du har lært deg å gjennomskue humbug.

Lær deg å sette sammen et godt kosthold. Et godt kosthold er god ernæring, samtidig som det er noe du trives med. Et opplegg som er altfor mye jobb eller stress, eller basert på å kutte ut eller altfor mye ned på noe du liker, kommer du ikke til å klare å gjennomføre. Og da er vi tilbake til første spørsmål: Ønsker du å gjennomføre, eller ønsker du et opplegg som er så vanskelig at du har et påskudd til å slippe å gjennomføre?

Anonymkode: 376bf...2a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker knekkebrød med gulost (ikke mye) og grønt på, kremost, vegetarpostei. Cottage cheese med kanel og eple, eller granola. Noen som yoghurt med granola på :)

Og havregryn lagd på vann med en banan på :)

Anonymkode: 4eb10...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ønsker du å gjennomføre, eller ønsker du et opplegg som er så vanskelig at du har et påskudd til å slippe å gjennomføre?

Anonymkode: 376bf...2a6

Takk for at du forsøker å gi meg et svar. Jeg har 10 kg, som jeg skal ned. Til en anledning, som skjer i mai. Skal holde en jevn nedgang, på 0,5- 1 kg i uka. Har klart det fint før :)

Det jeg ønsker, er en tråd for å dele enkle oppskrifter. Sånn at man får utvidet reportoaret litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supper

Maiskaker med et tynt lag med hummus toppet med tomat,agurk og er dryss urtesalt.

Chiapudding med mandelmelk 

Salater 

Anonymkode: 911fb...6ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare de som skal ned i vekt?

Er det ikke mer lærerikt å be om oppskrifter fra de som klarer å vedlikeholde en lav vekt over tid? 

Anonymkode: 3c8ee...08f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig mye grønnsaker, men ikke så mye tradisjonell salat/ råkost. Jeg er mer glad i varmebehandlede grønnsaker, og her er noen tips til enkle og gode retter.  Avansert matlaging ligger ikke for meg, det må være enkelt 😄

Hummus og ovnsbakte grønnsaker (noen ganger spiser jeg nanbrød ved siden av).

Blomkålmos og Ikeas grønnsaksboller, servert med ajvarsaus eller soppsaus.

Røkt kolje med kålrabistappe og ovnsbakte gulrøtter

Omelett med grønn og rød paprika, løk, tomat og spinat

Grønnsakslapskaus/ suppe.

Ostegratinert blomkål og brokkoli (jeg liker den litt spicy og bruker tørkede chiliflak i sausen)

Som pålegg på godt grovt brød: Skivet avocado, banan, tomatskiver m/ salt, kalde kokte skiver av kålrot.

Anonymkode: 1c021...8f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speltlomper med tynnsmurt magerost fylt med grønnsaker og magre kjøttpålegg 😀 Bruker tomat, paprika, litt løk, avokado... Varierer det etter hva jeg er i humør til og har i kjøleskapet.

Kjøleskapsgrøt, eller bare god gammeldags havregrøt.

Mager og nøytral yogurt/cottage cheese toppet med bær og granola (best for små måltider, kan bli mye sukker hvis man bruker feil type)

- Ellers er jeg fan av middagsrester. Enkel måte å  få variert småmåltider uten å bruke mye tid på å tilberede disse. Har jeg litt salat til overs hender det at jeg koker et egg til og spiser som en lunsj, har jeg ris steker den med litt grønnsaker og/eller egg osv. 

Anonymkode: e1262...5b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra 88kg til 60 kg:). Jeg er 170cm.

Jeg har funnet litt alternativer til snop som jeg har støttet meg på:

Funlight saft + gelatin = kalorifattig gele

Sjokoladepudding fra Eldorado(lite per 100g sammenlignet med andre sjokoladepudding produkter)

Sjokolademousse fra Sukrin er heller ikke så verst

Is laget av saft eller smoothie er fint på sommeren

Is fra Nyt har 350 kalorier per boks(500ml boks tror jeg)

Gulrot og agurkstaver i tzatziki dipp er digg

Havrecookies på banan og hakket sjokolade(serr, det er alt innholdet!)

Eplekake-muffins på havregryn(på youtube)

Andre triks: Klipp smågodt i mindre biter, ser mer ut. Bruk små skåler, ikke pose, eller store skåler. Bruk generelt gjerne mindre tallerkner. Drikk en halvliter vann før hvert måltid.

Havregrøt eller kjøleskapgrøt❤️

Chiapudding på mandelmelk e.l., med bringebær, vaniljeekstrakt, kokos... improviser og varier!

Yoghurt dobbel 0%, lite kalorier per boks

Hm... kommer ikke på noe mer i farta. Ble mest snop-ideer her:D

Anonymkode: 00014...c40

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...