Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som et eksempel:

En dame fikk seg et nytt profilbilde i november. Tre personer kommenterte for 2 mnd siden. To av dem fikk like og hyggelig kommentar, én har blitt fullstendig oversett eller ignorert. Vedkommende skrev "vakre deg" + emoji. Fryktelig merkelig å gi blaffen i denne kommentaren.

Det som gjør dette enda verre er at en fjerde person kommenterte med en "giphy" for en måned siden, altså etter personen som fikk null respons, og denne personen fikk like og kommentar. I tillegg er det enda en person som kommenterte med happy new year for en uke siden og fått like og kommentar på det. 

Dette ble lengre enn jeg hadde tenkt, men ville få fram detaljene for å vise hvor dumt dette virker. Jeg ville helt klart tenkt mitt om jeg var den ignorerte personen, og dette kunne absolutt påvirket vennskapet, i hvert fall hvis vedkommende ikke redder seg inn på noe vis. Ser faktisk dette ganske ofte. Folk som enten forskjellsbehandler ganske kraftig eller ignorerer alt og alle. Og hva er greia med å bruke ulike likes? Rangerer man? De som får hjerte > de som får vanlig like. Tanta mi er en sånn en. 

Og nei, dette er ikke "bare Facebook". Dette handler om hva slags signaler man sender ut, og det er på høy tid at mange tar seg sammen i sosiale medier. For mange virker det tryggest å ikke være på for eksempel Facebook, hvis man risikerer å tabbe seg ut, "ødelegge" vennskap osv. 

Anonymkode: 7e451...94b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alltid man er så nære med alle sine kontakter på sosiale medier. Bare fordi noen gir et kompliment på profilbildet må man ikke svare, spesielt ikke om man ikke er så nære. Jeg har bekjente på lista som later som de er veldig nærme med alle sine kontakter selv om vi bare har møttes et par ganger, da er det unaturlig å skrive så mye tilbake. Også er det sånn i verden at man er nærere med noe familie/ venner/ bekjente enn andre, sånn er det bare. 

Anonymkode: ade38...1e2

• Liker 2
Skrevet

Men det virker fryktelig dumt/merkelig å ignorere den ene personen. Litt sosialt selvmord. Hvor vanskelig er det å like og si takk, i hvert fall en av delene? 

Jeg kjenner bare til denne dama fra en singelgruppe, og det er mulig at de som er nysgjerrige på henne og trykker seg inn på bildene hennes vil lure på hva hun holder på med. 

• Liker 3
Skrevet

Hæ?

Må man kommentere til alle som gir en kommentar??

Anonymkode: 8e2c7...b67

• Liker 42
Skrevet

Og angående tanta mi skiller hun mellom nevøer og nieser. Noen får hjerte og andre får vanlig like, selv om hun ikke har et nevneverdig tettere forhold til de som får hjerte, hvis tettere i det hele tatt. Kanskje mindre tett til og med. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ?

Må man kommentere til alle som gir en kommentar??

Hvis du leser første innlegget i tråden, er det én som har blitt ignorert. De før og etter har fått respons. Det går ikke. Hvis man har et dårlig forhold, er det nok best å ikke være venner på Facebook. Det er bare dama som la ut profilbildet som kommer dårlig ut av dette. 

Skrevet

Klart at folk som tar fb seriøst sliter med det. Fb betyr jo ingen ting, det er bare en måte å holde kontakt med perifere familiemedlemmer og venner på.

Anonymkode: 51efe...f2d

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det virker fryktelig dumt/merkelig å ignorere den ene personen. Litt sosialt selvmord. Hvor vanskelig er det å like og si takk, i hvert fall en av delene? 

Jeg kjenner bare til denne dama fra en singelgruppe, og det er mulig at de som er nysgjerrige på henne og trykker seg inn på bildene hennes vil lure på hva hun holder på med. 

Du virker veldig hårsår eller overtenker noe voldsomt. Er du sikker på at det ikke er din kommentar du skriver om? Det er absolutt ikke sosialt selvmord, det er helt normalt og ingen kommer dårlig ut av dette. «De som er nysgjerrige» skriver du, men da regner jeg med at du sikter til deg selv og man velger selv om man har bilder offentlig (det er hennes ansvar). Når det gjelder tanter og likes eller hjerter så må du slappe av litt, ta en pause fra sosiale medier og se hvordan realiteten er. Hvis de ikke blir forskjellsbehandlet i virkeligheten er det ikke noe problem, hvis de blir det så handler det om noe helt annet enn sosiale medier. 

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du virker veldig hårsår eller overtenker noe voldsomt. Er du sikker på at det ikke er din kommentar du skriver om? Det er absolutt ikke sosialt selvmord, det er helt normalt og ingen kommer dårlig ut av dette. «De som er nysgjerrige» skriver du, men da regner jeg med at du sikter til deg selv og man velger selv om man har bilder offentlig (det er hennes ansvar). Når det gjelder tanter og likes eller hjerter så må du slappe av litt, ta en pause fra sosiale medier og se hvordan realiteten er. Hvis de ikke blir forskjellsbehandlet i virkeligheten er det ikke noe problem, hvis de blir det så handler det om noe helt annet enn sosiale medier. 

Hårsår når jeg ikke er en part i dette? Den var ny.

Jeg har trykket meg inn på henne og sett på bildene, men jeg har jo aldri kommentert eller likt noe som helst der. Vi er ikke venner engang.

Virker som at dere som har svart så langt er av typen som ikke helt vet hva sosiale medier er, hva slags signaler man sender ut osv, hvor stor skade man i verste fall kan gjøre osv. Dette er ikke en egen verden som har null sammenheng med verden utenfor. 

En annen ting angående denne dama er at hun har lagt ut litt i singelgruppa, fått masse likes og en drøss med kommentarer, men gir fullstendig blaffen i tilnærmet alle, åpent i gruppa that is. Det er én mann som har fått likes av henne, og han er en av de absolutt rareste i gruppa. Kan aldri tenke meg at det er noen gjensidig interesse der. Da ville jeg i hvert fall lurt på hva det er med henne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hårsår når jeg ikke er en part i dette? Den var ny.

Jeg har trykket meg inn på henne og sett på bildene, men jeg har jo aldri kommentert eller likt noe som helst der. Vi er ikke venner engang.

Virker som at dere som har svart så langt er av typen som ikke helt vet hva sosiale medier er, hva slags signaler man sender ut osv, hvor stor skade man i verste fall kan gjøre osv. Dette er ikke en egen verden som har null sammenheng med verden utenfor. 

En annen ting angående denne dama er at hun har lagt ut litt i singelgruppa, fått masse likes og en drøss med kommentarer, men gir fullstendig blaffen i tilnærmet alle, åpent i gruppa that is. Det er én mann som har fått likes av henne, og han er en av de absolutt rareste i gruppa. Kan aldri tenke meg at det er noen gjensidig interesse der. Da ville jeg i hvert fall lurt på hva det er med henne. 

Hårsår fordi du tar så på vei for noe du ikke engang er en del av. Har du noe personlig bagasje med sosiale medier siden du tar dette så hardt? Du vet jo ikke om vedkommende føler på samme måte som deg heller. Selvfølgelig vet jeg hva sosiale medier er, er oppvokst med hele utviklingen og vært innom det meste. Facebook er en relativt privat sosial medie i forhold til Instagram og andre plattformer hvor fokuset ofte er å tjene penger og ha masse følgere. Det er også stor forskjell på hva du som privatperson gjør på sosiale medier og en influenser med tusenvis av følgere. Facebook er ofte for å følge med på gamle bekjente eller holde sporadisk kontakt med nettverk, familie og venner. De fleste nære snakker man privat med i tillegg til sosiale medier så der får man nok løst konflikter i fred, bekjente velger man om man vil engasjere seg med eller ikke. Facebook er ikke det virkelige liv og du må klare å se forskjellen. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

..

Forresten, dette avsnittet sier veldig mye mer om deg enn andre. Det er du som trykker deg inn på hennes profil, ser på bilder, følger med og analyserer hva hun gjør i en gruppe og «lurer på hva det er med henne». Ikke anta at alle er som deg, de fleste bryr seg ikke så mye om folk de ikke kjenner. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis du leser første innlegget i tråden, er det én som har blitt ignorert. De før og etter har fått respons. Det går ikke. Hvis man har et dårlig forhold, er det nok best å ikke være venner på Facebook. Det er bare dama som la ut profilbildet som kommer dårlig ut av dette. 

Hva vet du om forholdet mellom denne ene som liksom har blitt ignorert og hun dama? Kanskje de har hatt en samtale på pm. Kanskje er det en stalker.

Synes du analyserer veldig her.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hårsår fordi du tar så på vei for noe du ikke engang er en del av. Har du noe personlig bagasje med sosiale medier siden du tar dette så hardt? Du vet jo ikke om vedkommende føler på samme måte som deg heller. Selvfølgelig vet jeg hva sosiale medier er, er oppvokst med hele utviklingen og vært innom det meste. Facebook er en relativt privat sosial medie i forhold til Instagram og andre plattformer hvor fokuset ofte er å tjene penger og ha masse følgere. Det er også stor forskjell på hva du som privatperson gjør på sosiale medier og en influenser med tusenvis av følgere. Facebook er ofte for å følge med på gamle bekjente eller holde sporadisk kontakt med nettverk, familie og venner. De fleste nære snakker man privat med i tillegg til sosiale medier så der får man nok løst konflikter i fred, bekjente velger man om man vil engasjere seg med eller ikke. Facebook er ikke det virkelige liv og du må klare å se forskjellen. 

Da bør du nok prøve å bruke uttrykk som du føler deg mer komfortabel med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forresten, dette avsnittet sier veldig mye mer om deg enn andre. Det er du som trykker deg inn på hennes profil, ser på bilder, følger med og analyserer hva hun gjør i en gruppe og «lurer på hva det er med henne». Ikke anta at alle er som deg, de fleste bryr seg ikke så mye om folk de ikke kjenner. 

Jeg vil tro at mange av mennene som har likt og kommentert har trykket seg inn på henne. Tenk deg om nå 🤦‍♂️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vet du om forholdet mellom denne ene som liksom har blitt ignorert og hun dama? Kanskje de har hatt en samtale på pm. Kanskje er det en stalker.

Synes du analyserer veldig her.

Analyserer ikke, jeg observerer. Det var en dame som ble ignorert. Jeg vet ingenting om deres relasjon, men registerer at hun som la ut bildet gjorde en feil, uavhengig av hva årsaken er. La oss si at de har et veldig dårlig forhold. Da må du jo fortsatt like og/eller kommentere ettersom dette ligger åpent og tilgjengelig for gud og hvermann. 

Skrevet

Sosiale medier har blitt mer enn hva det er godt for. Med forskjellige likes, reaksjoner osv. Men å overtenke alt mulig som skjer er ikke bra det heller. Spesielt dette i du snakker om, hvis det er en helt fremmed dame for deg. Jeg hadde nok stusset litt om jeg var vedkommende som fikk null respons, men så hadde jeg ikke brydd meg mer. Som en lengre opp sa, hva vet vi om forholdet mellom disse to? Det kan være alt mulig rart. 

Anonymkode: 17db5...fa9

• Liker 5
Skrevet

Sosiale medier har blitt mer enn hva det er godt for. Med forskjellige likes, reaksjoner osv. Men å overtenke alt mulig som skjer er ikke bra det heller. Spesielt dette i du snakker om, hvis det er en helt fremmed dame for deg. Jeg hadde nok stusset litt om jeg var vedkommende som fikk null respons, men så hadde jeg ikke brydd meg mer. Som en lengre opp sa, hva vet vi om forholdet mellom disse to? Det kan være alt mulig rart. 

Denne dama betyr null og niks for meg. Ser ikke for meg å komme i kontakt med henne noen gang. Det er fenomenet jeg er mest opptatt av. 

Ja, kan skyldes alt mulig rart, men det er som sagt litt sosialt selvmord å ignorere. Jeg kan ikke sitte her og tenke at det er fullt forståelig at denne teite dama, som jeg ikke kjenner til, blir ignorert. Dermed er det hun som ignorerer som tabber seg ut. Og så vet vi naturligvis ikke om hun er ekstremt sløv (så sløv at det nesten bør følges opp medisinsk) eller om hun ignorerer bevisst. En diagnose, dårlige sosiale antenner...

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener og helt enig. Sånn er desverre enkelte i det virkelig liv også. Bare en barnslig herskemetode usikre mennesker gjør. Kan ikke annet enn å le av slike personer. 

Anonymkode: 04093...9f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner godt hva du mener og helt enig. Sånn er desverre enkelte i det virkelig liv også. Bare en barnslig herskemetode usikre mennesker gjør. Kan ikke annet enn å le av slike personer. 

Anonymkode: 04093...9f7

Noe som skurrer i hvert fall. Godt å se at det er flere som skjønner hvor dårlig dette tar seg ut. 

Skrevet

Denne dama betyr null og niks for meg. Ser ikke for meg å komme i kontakt med henne noen gang. Det er fenomenet jeg er mest opptatt av. 

Ja, kan skyldes alt mulig rart, men det er som sagt litt sosialt selvmord å ignorere. Jeg kan ikke sitte her og tenke at det er fullt forståelig at denne teite dama, som jeg ikke kjenner til, blir ignorert. Dermed er det hun som ignorerer som tabber seg ut. Og så vet vi naturligvis ikke om hun er ekstremt sløv (så sløv at det nesten bør følges opp medisinsk) eller om hun ignorerer bevisst. En diagnose, dårlige sosiale antenner...

Jeg skjønner faktisk hva du mener, og kan være enig også. Selv om det er noe man ikke burde henge seg opp i, spesielt ikke vilt fremmede folk. (Beklager hvis jeg tar feil, men du kjente ingen av dem?) 

Hvis et vennskap skal ryke eller noe bare pga uteblitt likes eller kommentar, er det litt skummelt. Tåler virkelig folk så lite? Jeg var mye aktiv på Facebook før, men dubbet veldig mye av ettersom man ble eldre (jeg er 25 om det har noe å si). Glemmer til og med å gratulere nær familie med dagen, men tar det igjen i det virkelige liv så regner med jeg ikke blir uglesett av den grunn. Mange folk tar nok Facebook for seriøst, mens andre igjen ikke gjør det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...