AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Heisann! Jeg er gravid og har termin i juli. Jeg er student å er ikke ferdig utdannet før tidlig juni i år. Det jeg lurer på er hva jeg har rettighet på når det kommer til penger. Jeg jobber ved siden av studiene, men det er ikke så mye.. i tillegg misliker jeg jobben min veldig. Var på jobbintervju i desember, men fikk dessverre ikke den jobben. Nå er det «for sent» å søke ny jobb siden det er under 6 måneder til termin. Slik jeg har forstått det er jeg nødt til å ha den samme jobben lengre enn 6 måneder før termin for å ha rett til permisjonspenger. Det der med andre ord ut som at jeg må bli der om jeg skal ha rett på noe som helst. men ja, det jeg lurer på er følgende: Siden jeg ikke får mulighet til å jobbe noe særlig i jobben min, har jeg rett på noe fra Lånekassen? Får jo ikke muligheten til å jobbe innen det jeg utdanner meg til mellom studieslutt å å terning, så får ikke tjent meg opp noe der heller.. Har lest på Lånekassen sine nettsider at du har rettigheter til noe viss du får barnet i så kort tid som jeg får etter studiene. Men har ikke klart å forstått hva. Sendte også Mail til Lånekassen, men de svarte ikke skikkelig på spørsmålet mitt. Har forstått det slik at jeg kan velge å ta i mot engangsstønad fra nav, for så å begynne å jobbe når jeg vil. Uten at det blir noe problem. Stemmer dette? Ønsker så klart å være mest mulig sammen med barnet før jeg begynner å jobbe, men har også et ønske om at vi ikke skal slite så voldsomt med det som trengs. Ser ut til at det kan svare seg for meg. Slik det ser ut nå ser det ikke ut som at jeg kommer til å få utbetalt mer enn rundt 6000,- i måneden i mammapermisjon. Dette svarer seg jo ikke i forhold til engangsstønaden som nå har gått opp til 90 300,- Er sammen med barnefar å han jobber også, men ikke fullt, så det kommer ikke til å være nok til å forsørge oss alle. Har noen av dere hvert i samme situasjon? Fått et barn rett etter studier, sånn type mellom 1-4 måneder etter endt utdanning? setter pris på alle svar ❤️ Anonymkode: 60058...934
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Du har sikkert rett på engangsstønad. Hva med å studere et greit nettstudie i tillegg det året du er i permisjon? Da vil du få stipend fra lånekassen i tillegg. Anonymkode: c5784...95d 2
solmåneogstjerner Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 (endret) For å være helt sikker så søker du studier neste år også. Samme hva det er så lenge du kommer inn. Så tar du permisjon derfra. Du trenger ikke å fullføre eller ta eksamen hverken dette året eller senere. Da får du vanlig sum fra Lånekassen pluss evt forsørgertillegg. Engangsstønad kommer i tillegg så lenge ikke du har særlig inntekt fra evt jobb. Endret 10. januar 2021 av solmåneogstjerner 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Støtter det med å søke studie neste år, har hørt om flere som har gjort det i samme situasjon. Anonymkode: 68dd7...c1f 3
solmåneogstjerner Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Støtter det med å søke studie neste år, har hørt om flere som har gjort det i samme situasjon. Anonymkode: 68dd7...c1f Mange som har gjort det! Inkludert meg selv. Men jeg ble så fristet til å fortsette at jeg faktisk fikk tatt en master også, uten at det egentlig var planlagt 😉 3
Rosa Sitron Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Det er ikke noe krav om samme jobb frem til termin, der har du misforstått Ellers støtter jeg å søke studier videre.som nevnt over her. 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Du må søke og bli tatt opp til et nytt studie høsten 2021. Samme hva det er, du trenger bare å fortsette å være student uten noen som helst intensjon om å gjennomføre hverken nå eller senere. Du må være student frem til 3 uker før fødsel (sommerferie teller med så lenge du blir tatt opp til nytt studie på høsten). Så søker du foreldestipend fra Lånekassen. Dette er ikke studielån du må betale tilbake senere, men stipend du FÅR, så lenge du er meldt som student til høsten også. Dette kan ikke søkes om før etter barnet er født, og behandlingstiden kan være en stund (du får etterbetalt så klart). Men lurt å legge en plan for inntekt de første månedene hvert fall. Summen er ca det samme du har mottatt med fullt stipend og lån + forsørgerstipend, og du kan motta stønad i til sammen 49 uker. Du kan motta engangsstønad fra nav i tillegg. Hvis du tjener mer på å ha foreldrepenger, så kan du få fullt foreldrepenger fra nav samtidig som du mottar foreldrestipend fra Lånekassen. Det trenger ikke være samme jobb de siste 6 mnd for å motta foreldrepenger fra nav, du må bare hatt inntekt de siste 6 mnd. Det gjelder også hvis du skulle bli sykemeldt pga svangerskap da sykepenger også regnes som inntekt. Det er selvsagt fullstendig lovlig å motta stønad både fra Lånekassen og Nav samtidig. Har gjort det samme selv, men det er knotete å finne ut av. Anonymkode: 36cb8...aea 3
Heihjelp Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du har sikkert rett på engangsstønad. Hva med å studere et greit nettstudie i tillegg det året du er i permisjon? Da vil du få stipend fra lånekassen i tillegg. Anonymkode: c5784...95d Hei, det tenkte jeg på, men finner ikke noe relevant for min studieretning har allerede tatt ett årsstudium på nett, det føler jeg egentlig er det som har virket mest relevant
Heihjelp Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Rosa Sitron skrev (5 timer siden): Det er ikke noe krav om samme jobb frem til termin, der har du misforstått Ellers støtter jeg å søke studier videre.som nevnt over her. Tusen takk for Svar! Der har jeg visst misforstått da ja. Men for en flott misforståelse 😅
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 6 minutter siden, Heihjelp said: Hei, det tenkte jeg på, men finner ikke noe relevant for min studieretning har allerede tatt ett årsstudium på nett, det føler jeg egentlig er det som har virket mest relevant Trenger ikke være noe som er relevant. Du trenger ikke å jobbe med det engang om du ikke vil. Du må bare ha en studieplass for å ha rettigheter til foreldrestipend fra lånekassen. Så eneste du må passe på er at du kommer inn, og at studiet gir rett på støtte fra lånekassen Anonymkode: e9ec5...a77 4
Heihjelp Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må søke og bli tatt opp til et nytt studie høsten 2021. Samme hva det er, du trenger bare å fortsette å være student uten noen som helst intensjon om å gjennomføre hverken nå eller senere. Du må være student frem til 3 uker før fødsel (sommerferie teller med så lenge du blir tatt opp til nytt studie på høsten). Så søker du foreldestipend fra Lånekassen. Dette er ikke studielån du må betale tilbake senere, men stipend du FÅR, så lenge du er meldt som student til høsten også. Dette kan ikke søkes om før etter barnet er født, og behandlingstiden kan være en stund (du får etterbetalt så klart). Men lurt å legge en plan for inntekt de første månedene hvert fall. Summen er ca det samme du har mottatt med fullt stipend og lån + forsørgerstipend, og du kan motta stønad i til sammen 49 uker. Du kan motta engangsstønad fra nav i tillegg. Hvis du tjener mer på å ha foreldrepenger, så kan du få fullt foreldrepenger fra nav samtidig som du mottar foreldrestipend fra Lånekassen. Det trenger ikke være samme jobb de siste 6 mnd for å motta foreldrepenger fra nav, du må bare hatt inntekt de siste 6 mnd. Det gjelder også hvis du skulle bli sykemeldt pga svangerskap da sykepenger også regnes som inntekt. Det er selvsagt fullstendig lovlig å motta stønad både fra Lånekassen og Nav samtidig. Har gjort det samme selv, men det er knotete å finne ut av. Anonymkode: 36cb8...aea Du skriver jeg må være student frem til tre uker før fødsel. Men hvordan blir det med tanke på at jeg sannsynligvis kommer til å føde i starten av juli.. Jeg er jo student på skolen min frem til ca 10 juni. Men om jeg føder tidlig juli er jeg vel ikke student i mellomtiden? Eller blir jeg sett på som det så lenge jeg har søkt meg inn på nytt studie?
Heihjelp Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trenger ikke være noe som er relevant. Du trenger ikke å jobbe med det engang om du ikke vil. Du må bare ha en studieplass for å ha rettigheter til foreldrestipend fra lånekassen. Så eneste du må passe på er at du kommer inn, og at studiet gir rett på støtte fra lånekassen Anonymkode: e9ec5...a77 Okei 😮 men om jeg søker meg inn og finner ut at det absolutt ikke er noe jeg ønsker å fullføre (har helst lyst til å prøve å finne noe jeg kan få bruk for), hva gjør jeg da? Hvordan går jeg frem?
solmåneogstjerner Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 Heihjelp skrev (28 minutter siden): Okei 😮 men om jeg søker meg inn og finner ut at det absolutt ikke er noe jeg ønsker å fullføre (har helst lyst til å prøve å finne noe jeg kan få bruk for), hva gjør jeg da? Hvordan går jeg frem? Da slutter du bare etter at permisjonen er over. Ikke mer hokuspokus enn det 😊 4
Rosa Sitron Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 39 minutter siden, Heihjelp said: Du skriver jeg må være student frem til tre uker før fødsel. Men hvordan blir det med tanke på at jeg sannsynligvis kommer til å føde i starten av juli.. Jeg er jo student på skolen min frem til ca 10 juni. Men om jeg føder tidlig juli er jeg vel ikke student i mellomtiden? Eller blir jeg sett på som det så lenge jeg har søkt meg inn på nytt studie? Om du starter nytt studie i august er du definert som student over sommeren 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Trenger ikke være noe som er relevant. Du trenger ikke å jobbe med det engang om du ikke vil. Du må bare ha en studieplass for å ha rettigheter til foreldrestipend fra lånekassen. Så eneste du må passe på er at du kommer inn, og at studiet gir rett på støtte fra lånekassen Anonymkode: e9ec5...a77 Støttes. Du må bare ha studieplass fra august. Anonymkode: 9c9ca...92e 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 Heihjelp skrev (44 minutter siden): Okei 😮 men om jeg søker meg inn og finner ut at det absolutt ikke er noe jeg ønsker å fullføre (har helst lyst til å prøve å finne noe jeg kan få bruk for), hva gjør jeg da? Hvordan går jeg frem? Jeg var gravid med termin i juli, ferdig med studiet i juni. meldte meg opp til et studie jeg ikke ville gjennomføre, men kom inn og hdde studieplass. Takket ja, tok deretter permisjon fra det studiet. Ingen krav om å fullføre studiet noen gang (fullførte det aldri) Anonymkode: 9c9ca...92e 4
Petra200 Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Heihjelp skrev (6 timer siden): Tusen takk for hjelp! Her får du mye feilinformasjon. Du søker om foreldrestipend hos Lånekassen, ikke søke studie.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 Ville undersøkt på lånekassen sine nettsider, du kan søke på et studie ja. Men jeg tror det er komt nye regler for dette nå, studenter som føder mindre enn 7 mnd etter endt studie har rett på støtte fra lånekassen mener jeg? Anonymkode: 5a5ee...849
Rosa Sitron Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 52 minutter siden, Petra200 said: Her får du mye feilinformasjon. Du søker om foreldrestipend hos Lånekassen, ikke søke studie. Hva er feil? Oppdater meg gjerne om ting er endret:) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå