Gå til innhold

Hva tenker du om poteter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som jeg har sagt i andre tråder, jeg tenker at det finnes ikke usunne matvarer, bare usunne mengder.

Jeg tenker at poteten har mange nyttige næringsstoffer, og kan godt være en del av et sunt og variert kosthold.

Ellers tenker jeg:

Ta en potet
Ta gjerne fire, ta åtte, ta alle

Anonymkode: 4539b...8ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det finnes mye som er mer næringstett og mettende enn poteter, hvis man tenker slik. Så potet er ikke nødvendig i mitt kosthold. Men potet til kjøttkakene, det «må» man ha. 

Anonymkode: fbbf6...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fortalt at potet er en av de matvarene som gir mest metthetsfølelse per kalori (av en klinisk ernæringsfysiolog, men har ikke undersøkt selv). Sånn sett skulle man tro at potet var ypperlig som slankemat, i alle fall for de som ikke følger lavkarbo. 

I tillegg er poteten næringsrik. 

Anonymkode: e4f4d...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker poteter og alle måter de kan tilberedes på, og brukes til.

Tror nok jeg bruker det fra tre til fire måltider i uken. Anbefaler alle å lage potetvafler med fks kylling, ørret, laks og rømme. Råstekte poteter med løk og rømme. Det er skikkelig snacks. Men også bakt potet og potetstappe ( gjerne i rotmos også)

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pottit e gærgøtt 😁  Særlig sammen med mors kjøttkaker, brun saus og kålstuing.

Anonymkode: 558f2...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser poteter til middag kanskje 1-2 ganger i uka, f.eks. to vanlige poteter til laks, eller noen potetterninger sammen med grønnsaker og kjøtt. Kan ikke tenke meg at det er så ille?

Anonymkode: 15def...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet er undervurdert! Visste dere at avkjølt, kokt potet er den "sunneste" vurdert ut fra glykemisk indeks? Glukosen er tyngre fordøyelig i avkjølte poteter. Supert i for eksempel salat! 

Jeg spiser ikke innmari mye potet selv, er nok litt skadet av den kjedelige kokte poteten man fikk hver dag i oppveksten. Men skal prøve å spise mer potet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2021 at 11:07 AM, SoWhat? said:

Elsker poteter og alle måter de kan tilberedes på, og brukes til.

Tror nok jeg bruker det fra tre til fire måltider i uken. Anbefaler alle å lage potetvafler med fks kylling, ørret, laks og rømme. Råstekte poteter med løk og rømme. Det er skikkelig snacks. Men også bakt potet og potetstappe ( gjerne i rotmos også)

Potetvafler har jeg aldri hørt om, men hallo det hørtes godt ut. 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i poteter :)

Alt med måte, jeg spiser ikke for mye av noe. Har jeg lyst på bakt potet så lager jeg det. Har jeg lyst på potet- og gulrotsuppe, eller norsk husmannskost, så lager jeg det. Jeg spiser nok potet 1-3 ganger i uka i snitt, og har det fint med det :)

Har personlig ikke tro på å kutte ut noen enkeltvarer i kostholdet så lenge det ikke ligger allergier bak. 

Anonymkode: 48150...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...