Gå til innhold

Hvorfor gidder dere å støtte russedugnader?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke langt unna nei

Anonymkode: 71863...1bb

Merkelig at førstegangsopptakssnittet er såpass høyt da. De fleste er russ, noe man er når man ferdig med VGS.

Sier seg selv at det er noe logikk som mangler her.

Anonymkode: 45e4a...1a5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Forskjellen her er at det er et unødvendig mellomledd som har spesialisert seg på å videreselge drittprodukter til dugnad.

Med andre ord ikke særlig forskjell fra andre leverandører. Ikke uvanlig at det er flere ledd med grossister som tar inn varer og rebrander, så selger videre. 

Anonymkode: 0077d...f04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget er vel at folk kan bestemme selv hva de vil kjøpe og ikke uten at andre har noe med det.

Anonymkode: 022d1...c80

Poenget er at det er veldig press på å kjøpe. Man vet at om en ikke kjøper av andre selv, kjøper ikke de av deg.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjør det fordi jeg unner russen denne feiringen, som er en en-gang-i-livet-greie.

Anonymkode: 45e4a...1a5

Samme her

Anonymkode: c502a...4c8

Skrevet
Ullvott skrev (6 timer siden):

Å selge ting er også arbeid, så å nekte av prinsipp fordi de "ikke gidder å jobbe inn penger ved jobb" gir ingen mening så lenge ungdommen selger det selv og ikke overlater salget til foreldrene sine :eeeh: . Det er jo frivillig hva man støtter, men hvis man absolutt må argumentere for eller imot, bør man i det minste være ærlig og ikke drive med vikarierende argumentasjon. 

Det er IKKE jobb å pushe dopapir i sosiale medier.

Anonymkode: 6598c...f7e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, hvorfor?

Jeg gjør det nemlig ikke. Støtter dugnader til idrettslag, skoleturer o l, men ikke russefyll for ungdommer (som ikke gidder å jobbe inn penger ved jobb).

Jeg gjør det. Klart det er jobb å selge ting? Har mye mer sansen for ungdom som jobber for pengene enn ungdom som får 30 000 kr av mamma og pappa. Så om nabojenta eller noen ringer på døra og selger noe, så gir jeg en slant til det.

Anonymkode: eccac...596

Skrevet

Gir prinsipielt ikke bort penger til noen sak, så et ikke-tema for meg. Folk bør klare seg selv.

Anonymkode: ae38d...749

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er IKKE jobb å pushe dopapir i sosiale medier.

I så fall er det ganske mange salgsjobber som "ikke er jobb" heller. Men det er vel livets harde skole som svarer igjen der kun fysisk tungt arbeide fra morrakvisten til kveldstid som teller tenker jeg...

Skrevet (endret)

Støtter når det er fadderbarn og  tantebarn uavhengig av om det er til håndball, fotball osv eller russetiden fordi de er barn jeg er glad i og en del av flokken min.

Endret av Siggen
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De har aldri fått støtte av meg. 

Skrevet

Nei, overpriset lavkvalitetsdasspapir gidder jeg ikke ha i hus. Jeg liker ikke det sosiale presset som følger med denslags virksomhet.

Anonymkode: 9e239...bf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her

Anonymkode: c502a...4c8

Jeg synes veldig synd på de som er over 25 og ser på russefeiringen som sitt livs fest.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo rimelig merkelig å feire før man faktisk har fullført. Vet om flere som feiret som bare det, og ikke fikk fullført. I noen tilfeller kan faktisk feiringen være grunnen til at man ikke klarer det. Russefeiring er greit hvis man feirer når man faktisk vet at man får vitnemål. Mange bruker også uhorvelige mengder penger på dette. Ganske tåpelig når man står på kanten av voksenlivet med alt det medfører. 

Derfor støtter jeg ikke med penger til russefeiring, kommer ikke til å gjøre det med egne barn heller. 

Mine kan jeg gjerne gi et par tusenlapper for en fest eller to, men ikke for tradisjonell russefeiring. Fordi jeg synes det er en uting slik det er nå. Jeg unner dem en fest, men sponser selvsagt ikke hele nabolaget. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 20.56):

I så fall er det ganske mange salgsjobber som "ikke er jobb" heller. Men det er vel livets harde skole som svarer igjen der kun fysisk tungt arbeide fra morrakvisten til kveldstid som teller tenker jeg...

Motsier deg selv litt her, fysisk tunge jobber er vel nettopp de som regnes for de fra livets harde skole. 😉 Og nei, jeg verken tilhører livets harde skole, jeg er akademiker, eller ser ned på folk som gjør et ærlig stykke arbeid.

Men å pushe dugnadsprodukter på andre fordi man skal bruke det på fyll og fest har jeg ikke sansen for. Det er ekstremt mye pushing av slike ting på familie og venner og bør begrenses til fornuftige ting som skoletur og idrett. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 13.20):

Jeg støtter ikke noen som driver med dorullsalg og liknende uansett om det er russ eller idrettslag. 'Bakmennene' er de som tjener mest på det. https://www.tv2.no/a/3926517/

Jeg kan kjøpe lodd og slikt når bedrifter har donert til idrettslag feks.

Anonymkode: b3407...8a0

Hvorfor er denne idretten så viktig hele tiden? Å få medaljer er det minst viktigste av alt.

Anonymkode: e9f47...82f

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er denne idretten så viktig hele tiden? Å få medaljer er det minst viktigste av alt.

Anonymkode: e9f47...82f

Det er sunt at folk holder seg i aktivitet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker bare at alle som har barn før eller senere er nødt til å være den dumme melkekua som finansierer deres uhemmede drikking og festing. Gjerne den dagen de fyller 18 og knerter fondskontoen du har spart for dem siden de ble født, for å kjøpe russebil. 

Just sayin'!

Skrevet
Knirke skrev (6 timer siden):

Jeg tenker bare at alle som har barn før eller senere er nødt til å være den dumme melkekua som finansierer deres uhemmede drikking og festing. Gjerne den dagen de fyller 18 og knerter fondskontoen du har spart for dem siden de ble født, for å kjøpe russebil. 

Just sayin'!

Heldigvis har vi ordnet det slik at hun kun kan bruke det på eiendom 😅

Anonymkode: 209b1...494

Skrevet
On 1/10/2021 at 1:46 PM, AnonymBruker said:

Ikke langt unna nei

Anonymkode: 71863...1bb

Virker som om du kaster stein i glasshus her, for du har åpenbart strøket i matematikk. 

Anonymkode: 29e69...53a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 23.41):

Ja, hvorfor?

Jeg gjør det nemlig ikke. Støtter dugnader til idrettslag, skoleturer o l, men ikke russefyll for ungdommer (som ikke gidder å jobbe inn penger ved jobb).

Så kjekt for deg.

Jeg støtter dugnadene om de gidder gå rundt og ikke bare sender FB forespørsel o.l

La meg tippe, du var aldri russ var du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...