Gå til innhold

Hvorfor gidder dere å støtte russedugnader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor?

Jeg gjør det nemlig ikke. Støtter dugnader til idrettslag, skoleturer o l, men ikke russefyll for ungdommer (som ikke gidder å jobbe inn penger ved jobb).

Anonymkode: 6598c...f7e

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det kun hvis jeg blir spurt direkte av noen jeg kjenner. Fordi det er kleint å si nei.

Anonymkode: 46947...d16

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjør det fordi jeg unner russen denne feiringen, som er en en-gang-i-livet-greie.

Anonymkode: 45e4a...1a5

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gjør det fordi jeg unner russen denne feiringen, som er en en-gang-i-livet-greie.

Du overdriver. Man klarer fint å feste både før og etter russetid og da uten å bruke tusenvis av kroner på bil,  anlegg, dress osv. Synes virkelig betydningen av russetiden overdrives.

Jeg hadde ei fin russetid selv jeg, men jeg belemret ikke familie, venner og naboee med å pushe dugnadsprodukter på dem, som jeg "måtte" gjennom idrett og skole. Det er frekt.

Anonymkode: 6598c...f7e

• Liker 18
Skrevet

Jeg støtter ikke noen som driver med dorullsalg og liknende uansett om det er russ eller idrettslag. 'Bakmennene' er de som tjener mest på det. https://www.tv2.no/a/3926517/

Jeg kan kjøpe lodd og slikt når bedrifter har donert til idrettslag feks.

Anonymkode: b3407...8a0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg støtter ikke noen som driver med dorullsalg og liknende uansett om det er russ eller idrettslag. 'Bakmennene' er de som tjener mest på det. https://www.tv2.no/a/3926517/

Så klart selskapet bak tjener penger. Vil du jobbe uten å tjene penger? 

I artikkelen står det at de har et overskudd på ca. 800 000,- (2011) - såpass må det være for at det skal være verdt jobben med å drive firma.

Anonymkode: 022d1...c80

• Liker 4
Skrevet

Så fint at du slipper å si ja da 🤪

Jeg gidder ikke kjøpe inn kaker osv, men doruller feks som jeg uansett trenger kan jeg godt kjøpe av russ. Men kjøper bare dersom jeg kjenner de personlig eller de er barn av nærmeste venner. 

Anonymkode: 209b1...494

Skrevet

Jeg ønsker dem en god russetid, men jeg gidder ikke være med på å finansiere enn dritdyr russebuss og grisefyll. 

Anonymkode: 2931c...fe3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du gadd ikke lese hele stykket du linket til?

Anonymkode: 6b914...7f0

Skrevet

Jeg hadde selv en flott feiring så unner andre det også. Om de har buss eller bil bryr jeg meg ikke om, det samme om forbruket, deres valg. Men hvis jeg skal støtte det så må det ikke kost meg skjorta, fks hvis jeg skal kjøpe en pakke med toalett papir skal den ikke koste 1000kr

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du overdriver. Man klarer fint å feste både før og etter russetid og da uten å bruke tusenvis av kroner på bil,  anlegg, dress osv. Synes virkelig betydningen av russetiden overdrives.

Overdriver, fordi jeg unner ungdommen å kunne feire russetiden, eller fordi jeg sier at man er russ bare en gang i livet? 

Nei, det er jeg ikke enig i. Skjønner egentlig ikke hvordan det kan være en overdrivelse.

• Liker 1
Skrevet

For to år siden kjøpte jeg doruller av en i familien som var russ. I år er det også en i familien, men kjøpte ikke de kakene de tilbød. Ga henne heller litt penger. Hun jobber også, så det er ikke riktig å si at de som samler inn penger ikke gidder å jobbe. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så klart selskapet bak tjener penger. Vil du jobbe uten å tjene penger? 

I artikkelen står det at de har et overskudd på ca. 800 000,- (2011) - såpass må det være for at det skal være verdt jobben med å drive firma.

Poenget er at det for de fleste vil være mer lønnsomt å kjøpe varene i butikken og gi det russen sitter igjen med som tilskudd. Det er veldig mye dårlige produkter dom selges ekstremt dyrt.

• Liker 1
Skrevet

Russetid har blitt en latterlighet og 95% av dem har ingenting å feire når det kommer til karakterer. Støtter dem ikke med en eneste krone.

Anonymkode: 71863...1bb

• Liker 7
Skrevet

Å selge ting er også arbeid, så å nekte av prinsipp fordi de "ikke gidder å jobbe inn penger ved jobb" gir ingen mening så lenge ungdommen selger det selv og ikke overlater salget til foreldrene sine :eeeh: . Det er jo frivillig hva man støtter, men hvis man absolutt må argumentere for eller imot, bør man i det minste være ærlig og ikke drive med vikarierende argumentasjon. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Russetid har blitt en latterlighet og 95% av dem har ingenting å feire når det kommer til karakterer. Støtter dem ikke med en eneste krone.

95% av alle som feirer russetiden har dårlige karakterer?

Tjas. Nåvel.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

95% av alle som feirer russetiden har dårlige karakterer?

Tjas. Nåvel.

Ikke langt unna nei

Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Poenget er at det for de fleste vil være mer lønnsomt å kjøpe varene i butikken og gi det russen sitter igjen med som tilskudd. Det er veldig mye dårlige produkter dom selges ekstremt dyrt.

Men sånn er det jo med ganske mye, ikke bare for russen. Mange produkter kjøpes inn billig med varierende kvalitet og selges videre under et kjent merkenavn til en mye høyere pris. Sånn fungerer markedet, det finnes en del som er villig til å kjøpe et produkt som ikke nødvendigvis kvalitetsmessig er det beste bare det har det rette navnet eller leverandøren. 

Anonymkode: 0077d...f04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men sånn er det jo med ganske mye, ikke bare for russen. Mange produkter kjøpes inn billig med varierende kvalitet og selges videre under et kjent merkenavn til en mye høyere pris. Sånn fungerer markedet, det finnes en del som er villig til å kjøpe et produkt som ikke nødvendigvis kvalitetsmessig er det beste bare det har det rette navnet eller leverandøren. 

Anonymkode: 0077d...f04

Forskjellen her er at det er et unødvendig mellomledd som har spesialisert seg på å videreselge drittprodukter til dugnad.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

Poenget er vel at folk kan bestemme selv hva de vil kjøpe og ikke uten at andre har noe med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...