Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har lenge vurdert intimkirugi både for det estetiske og fordi det gjør vondt å ha sex. Jeg har aldri snakket om dette til noen (ikke engang gode venninner) og lurer på hvordan jeg skal ta det opp med kjæresten min (har vært sammen i 2 år) han har aldri vist noe misnøye med fitta mi og jeg gjør det ikke for han bare så det er sagt. Lurer på hvordan man skal ta det opp. Føler jeg må si noe og lufte det med han før jeg gjør det- da det er noe som kommer til å påvirke begge i en viss grad- meg mer selvfølgelig, men rart å ikke snakke med han først. 
Noen som har tips? Vil ikke få det til å høres ut som at jeg bare er en usikker jente. Selvfølgelig er jeg jo usikker på dette, men vil det mest pga vondter under sex 

Anonymkode: 47e87...b4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Du? Jeg sliter med smerter under sex så jeg har lenge tenkt på å gå til lege og muligens få korrigert det som fører til smertene"

Anonymkode: 4c803...85d

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket hvorfor du får vondt? Kirurgi fikser vel ikke vondter om du ikke vet hva det kommer av.

Anonymkode: 2e4fb...5c5

• Liker 17
Skrevet (endret)

Jeg tenker det viktigste er å finne ut hvorfor du får vondt under sex - sånn skal det ikke være. Dra til gynekolog og forhør deg. Det finnes mange sykdommer (som kan oppstå uten å være arvelig/smittsomt) og fører ubehag, vondter eller endringer nedentil.  

Kirurgi kan gjøre vondt verre, og er ikke nødvendigvis en holdbar løsning til problemet, annet enn estetisk midlertidig, hvis det ikke ligger annet bakenforliggende smertene.

Endret av Eksplisitt
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Gå til fastlegen din og be om en henvisning så du får utredet problemet ditt! Det er flere ting som kan føre til smerter i underlivet, og noen kan blir verre av operere. 

Anonymkode: 547da...341

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv hos gynekolog for å ta celleprøve, da hun spurte meg om det gjorde vondt under samleie. Tenkte at det var litt "normalt". Fant ut at jeg hadde lichten sclerosis, som gjorde at jeg fort fikk rifter og vondt, pluss at kjønnsleppene "klistret" seg litt fast til hverandre. Gikk på en krem i 4 uker med nedtrapping, og er mye bedre! Så anbefales å oppsøke profesjonelleved ubehag. Du trenger ikke å gå via fastlege for å få gynekologisk time.

Anonymkode: 50b5b...6f8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sjekket hvorfor du får vondt? Kirurgi fikser vel ikke vondter om du ikke vet hva det kommer av.

De indre kjønnsleppene er så lange at de følger med penis eller «bretter seg» om det gir mening

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Eksplisitt said:

Jeg tenker det viktigste er å finne ut hvorfor du får vondt under sex - sånn skal det ikke være. Dra til gynekolog og forhør deg. Det finnes mange sykdommer (som kan oppstå uten å være arvelig/smittsomt) og fører ubehag, vondter eller endringer nedentil.  

Kirurgi kan gjøre vondt verre, og er ikke nødvendigvis en holdbar løsning til problemet, annet enn "estetisk" midlertidig, hvis det ikke ligger annet bakenforliggende smertene.

Burde sagt det i posten, men grunnen til at jeh vurderer kirurgi er fordi de indre kjønnsleppene er så lange at de bretter seg(om det gir mening( eller blir med penis inn) når jeg har sex

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde sagt tidligere, men vurderer kirurgi fordi de indre kjønnsleppene er så lange at de blir med penis inn og skaper vondter under sex

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Burde sagt det i posten, men grunnen til at jeh vurderer kirurgi er fordi de indre kjønnsleppene er så lange at de bretter seg(om det gir mening( eller blir med penis inn) når jeg har sex

Likevel noe jeg synes du bør snakke med gynekolog om. Der kan du få litt oppklaringer om status for underlivet og hvilke muligheter du har videre, både kirurgisk og ellers. Hvis det er noe som gir utfordringer for deg eller gjør det mer smertefullt, kan det hende gynekologen kan anbefale en slags stønad eller henvisning videre til en god kirurg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De indre kjønnsleppene er så lange at de følger med penis eller «bretter seg» om det gir mening

Da er det jo mer plagsomt enn kosmetisk, og det kan faktisk være at du får utgiftene dekket. Få det vurdert av en gynekolog, men fokuser på de fysiske plagene. 

Anonymkode: a6192...e47

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde samme problem. Det var ubehagelig å jogge, og fikk ofte gnagsår av å sykle (syklet til og fra bhg og jobb, så den ble brukt mye). Jeg fikk henvisning til sykehuset av fastlegen, men ugla som så på meg sa jeg bare måtte bruke olje i underlivet slik at det ble mindre friksjon. Så jeg fikk gjort det privat. Det var verdt hver krone, alle plagene jeg hadde har forsvunnet, og bortsett fra at det brukte lengre tid enn forventet på å gro har det ikke vært noen problemer. 

Jeg var singel da jeg fikk utført dette, men hadde jeg vært i et forhold hadde jeg bare fortalt partner at jeg plages såpass av dem at jeg ønsker å få gjort noe med det. Det er ikke verre enn det. Det var sex-forbud mens det grodde da. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det jo mer plagsomt enn kosmetisk, og det kan faktisk være at du får utgiftene dekket. Få det vurdert av en gynekolog, men fokuser på de fysiske plagene. 

Anonymkode: a6192...e47

Ja det er absolutt de fysiske plagene som er verst. Før var det mer fordi jeg syntes det så stygt ut, men nå vet jeg at de alle færreste bryr seg om hvordan det ser ut der. Vil endre mest pga fysiske plager som sex og at det er ubehagelig når ting ikke har plass i bikinitrusa 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Glød said:

Jeg hadde samme problem. Det var ubehagelig å jogge, og fikk ofte gnagsår av å sykle (syklet til og fra bhg og jobb, så den ble brukt mye). Jeg fikk henvisning til sykehuset av fastlegen, men ugla som så på meg sa jeg bare måtte bruke olje i underlivet slik at det ble mindre friksjon. Så jeg fikk gjort det privat. Det var verdt hver krone, alle plagene jeg hadde har forsvunnet, og bortsett fra at det brukte lengre tid enn forventet på å gro har det ikke vært noen problemer. 

Jeg var singel da jeg fikk utført dette, men hadde jeg vært i et forhold hadde jeg bare fortalt partner at jeg plages såpass av dem at jeg ønsker å få gjort noe med det. Det er ikke verre enn det. Det var sex-forbud mens det grodde da. 

Hvordan føltes det etterpå? Er redd for at jeg kommer til å føle at jeg mister noe av meg selv hvis det gir mening

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg var selv hos gynekolog for å ta celleprøve, da hun spurte meg om det gjorde vondt under samleie. Tenkte at det var litt "normalt". Fant ut at jeg hadde lichten sclerosis, som gjorde at jeg fort fikk rifter og vondt, pluss at kjønnsleppene "klistret" seg litt fast til hverandre. Gikk på en krem i 4 uker med nedtrapping, og er mye bedre! Så anbefales å oppsøke profesjonelleved ubehag. Du trenger ikke å gå via fastlege for å få gynekologisk time.

Anonymkode: 50b5b...6f8

Hei :) Dette er litt på siden av temaet her, men måtte bare spørre deg; hvordan fikk du diagnosen lichten schlerosus? Og hvordan var det du plagdes med dette før behandling? Gynekologen min mistenker dette hos meg, men sier h*n må ta biopsi av huden i skjeden for å bli sikker. Jeg har så såre slimhinner at sex alltid er vondt, til tider ekstremt vondt, det samme gjelder gyn.undersøkelse. Det er et mareritt, så jeg har ikke orket tanken på biopsi enda. Fikk prøve en krem, kanskje det er den du har fått? Men den svidde helt forferdelig, så jeg måtte fort i dusjen og skylle den av. Er singel, og tør ikke treffe nye potensielle partnere pga dette, for sex er et stort problem😔

Anonymkode: 356ad...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre at du burde dra til gynekolog og snakke åpent om problemet ditt, både om dine følelser rundt det kosmetiske og det fysiske.

Ville ikke gått til fastlegen, de er ofte ganske kleine. Og tar du opp kosmetiske problemer får du følelsen av at du er en overfladisk person som tar plassen til de som er syke. Følte jeg ikke ble tatt på alvor da jeg gikk til fastlegen ang hudproblemer.

Sophie Elise har jo skrevet om intimkirurgi i den nye boka si, kanskje du får noe råd der fra en som har gått gjennom det selv 🤷🏼‍♀️

Vet ikke om jeg personlig hadde turt å operere underlivet. Mye nerver og slikt der!! Men jeg syns alt av operasjoner høres skummelt ut. Og så er det liksom spørsmålet om det er etisk riktig å operere noe som er friskt. Men der har jeg kommet fram til at det er bedre å operere enn å gå rundt misfornøyd resten av livet. Man må jo være fornøyd med seg selv for å ha en bra livskvalitet, og man lever bare en gang 👍🏼

Anonymkode: f2dfb...d3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Burde sagt tidligere, men vurderer kirurgi fordi de indre kjønnsleppene er så lange at de blir med penis inn og skaper vondter under sex

Men det er jo bare at en av dere hjelper til med hendene når han går inn, ved å spre kjønnsleppene, så er jo det problemet løst. Eller? 

Anonymkode: 07970...e00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med de andre at du burde dra til gynekolog og snakke åpent om problemet ditt, både om dine følelser rundt det kosmetiske og det fysiske.

Ville ikke gått til fastlegen, de er ofte ganske kleine. Og tar du opp kosmetiske problemer får du følelsen av at du er en overfladisk person som tar plassen til de som er syke. Følte jeg ikke ble tatt på alvor da jeg gikk til fastlegen ang hudproblemer.

Sophie Elise har jo skrevet om intimkirurgi i den nye boka si, kanskje du får noe råd der fra en som har gått gjennom det selv 🤷🏼‍♀️

Vet ikke om jeg personlig hadde turt å operere underlivet. Mye nerver og slikt der!! Men jeg syns alt av operasjoner høres skummelt ut. Og så er det liksom spørsmålet om det er etisk riktig å operere noe som er friskt. Men der har jeg kommet fram til at det er bedre å operere enn å gå rundt misfornøyd resten av livet. Man må jo være fornøyd med seg selv for å ha en bra livskvalitet, og man lever bare en gang 👍🏼

Anonymkode: f2dfb...d3c

Leste ferdig boka hennes for en stund siden, og har mailet med henne om det også, og det hjalp mye å vite at jeg ikke er den eneste. Det jeg synes er vanskelig er at jeg ikke har noen å snakke med det om, er redd for å miste en del av meg selv, at kjæresten skal se på meg som usikker og overfladisk og bare hele prosessen egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo bare at en av dere hjelper til med hendene når han går inn, ved å spre kjønnsleppene, så er jo det problemet løst. Eller? 

Anonymkode: 07970...e00

Ting faller ut av bikinitruser og det er ikke alltid det funker å hjelpe til med fingre da jeg ikke har følelser ytterst i kjønnsleppene. Synes det er ubehagelig å bli slikka da ting bare henger ut som en liten baby penis. Det gnisser når jeg sykler og jogger og er generelt en plage

• Liker 1
Skrevet

Tok selv denne operasjonen for snart 11 år siden. Det var som deg fysisk ubehag ved blant annet samleie og jeg måtte også slutte med fritidsaktiviteter/trening (ridning, sykling og jogging) grunnet store smerter. Vil anbefale deg å gå til gynekolog og ha en samtale om dette,  det var både betryggende ifht valget mitt og enklere for meg å forklare daværende kjæreste hvorfor jeg skulle ta denne operasjonen. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg sa men var noe i gaten «jeg har mye smerter nedentil så jeg har tatt valget om at jeg skal ta operasjon så jeg får det bedre». Om du er ordentlig plaget kan du få det dekket, jeg fikk det i utgangspunktet men var så lang ventetid da at jeg valgte å gjøre det privat i mellomtiden. Det er som sagt noen år siden nå og jeg har personlig aldri angret og ikke hatt plager i ettertid. For min del ble det et nytt liv uten smerter men det er en viss risiko forbundet med dette som det er med alle operasjoner. Ønsker deg masse lykke til TS. 

Anonymkode: 4374e...0e4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...