AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Forslag? Vi vil fylle den nye leiligeheten, men vi vil at plantene skal leve lenge, slik at vi skaper fortellinger. Feks, denne kjøpte vi da du ble født, til vårt barn. Takk for alle forslag. Fortell gjerne om egne planter og aldre. Anonymkode: b94e6...1e0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Hva har dere å tilby plantene av lys og stell? Anonymkode: a5cfb...c42
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Okei, samboeren min jobber i Nordsjøen og da jeg flyttet inn fantes bare to typer planter i huset. Ene var bajonettplante (litt stygg, synes jeg), andre var hoya compacta (finere, blomstrer fint). Dette fordi disse tåler å bli ignorert flere uker av gangen De er i alle fall 10 år gamle, kommer sikkert til å leve evig. Har lyst til å kvitte oss med noen av bajonettene da, trenger ikke tre stykker. Hoya er en plantetype som kommer i mange varianter, noen er sikkert mer ømfintlige enn compacta da. Anonymkode: d7547...453
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Jeg har en fredslilje som er ca 8 år, et par sølvranker som er hvertfall 5 år, og tror noen av orkideene mine er 5 år + (går i surr i hvilke som er fra når). Anonymkode: 4a37c...0c8
Frøkensina Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Jeg reddet ut og arvet en hoya som hadde stått uten stell i mange måneder etter at bestemoren min døde. Tror den er minst 60 år gammel, kanskje over 70. Har ikke googlet etter typen, men det er den vanligste hoyaen som har vært i salg og overlever utrolig mye.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Jeg fikk en Aloe Vera av svigermor for sikkert 15 år siden, den har vokst noe enormt og har blitt delt opp mange ganger. Har gitt bort flere stiklinger av den. Har også et pengetre som er 10-12 år gammelt. Anonymkode: 5c76f...710
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Frøkensina skrev (1 time siden): Jeg reddet ut og arvet en hoya som hadde stått uten stell i mange måneder etter at bestemoren min døde. Tror den er minst 60 år gammel, kanskje over 70. Har ikke googlet etter typen, men det er den vanligste hoyaen som har vært i salg og overlever utrolig mye. Det er sannsynligvis en Hoya carnosa, det er den de fleste har når de snakker om at de har porselensplanter etter bestemor/oldemor. Disse tåler omtrent alt. Min er en "ungdom" på bare 25 år, og har overlevd perioder der jeg har prestert å tørste ihjel kaktus. 😂 Anonymkode: 0a9d1...70f
Frøkensina Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er sannsynligvis en Hoya carnosa, det er den de fleste har når de snakker om at de har porselensplanter etter bestemor/oldemor. Disse tåler omtrent alt. Min er en "ungdom" på bare 25 år, og har overlevd perioder der jeg har prestert å tørste ihjel kaktus. 😂 Anonymkode: 0a9d1...70f Ja det stemmer nok! Haha ja forundrer meg ikke Helt imponert over hvor udødelig den er 😅 Men når den plutselig får litt godt stell igjen så både vokser den og blomstrer som om den aldri hadde blitt torturert.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Sånn btw: Obs fredslilje er giftig. De andre vet jeg ikke om er giftige Anonymkode: ffb4f...c99 1
Hennika Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 (endret) Yukka palme, kaktus, og aloe Vera. Endret 10. januar 2021 av Hennika
Zienna Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 Jeg har porselensplante/hoya, Monstera, Yuccaplame, Pengeblomst og Svigermors tunge (bajonettblomst?) som har overlevd i minst 20 år, kanskje lenger. Vil også anbefale Smaragdpalme og Grønnrenner. Mine er minst 10 år. Her pottes plantene om hver vår. Da deler jeg eller tar avleggere som jeg planter i mindre potter. Derfor har jeg mange planter av samme sort, men i forskjellige størrelse på pottene. Synes det gir frodighet når plantene settes sammen. 1
cleangal Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 Julekaktus/novemberkaktus/påskekaktus kan bli veldig gamle. Min novemberkaktus er «bare» 25 år. Jeg har også en gullkulekaktus som jeg kjøpte for 30 år siden. Gummifiken, den jeg har er over 25 år og har vært med på flere flyttelass. Men obs obs, den kan bli kjempesvær.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 Oliventrær vokser veldig sakte, og kan bli veldig gamle. Anonymkode: 1a538...58d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 Elefantfot kan bli svært gammel, og er hardfør. Anonymkode: 48a35...784 1
Million Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Kaktuser er generelt veldig hardføre og nesten umulige å ta livet av, med mindre du vanner den ihjel. De blir veldig gamle. Ellers støtter jeg forslaget om å skaffe hengeplanten Hoya. Det finnes flere sorter, og alle har tykke, kraftige blad som holder godt på fuktighet. De kalles gjerne porselensblomst, fordi når de blomstrer, har de små blomster som ser ut som de er kunstige og laget av porselen. Veldig flotte og gir fra seg en nydelig duft. Noen porselensblomster har variegerte blad, dvs lyse eller gulhvite tegninger på de grønne bladene. Den er veldig fin. Jeg hadde en sånn en gang som jeg fikk stiklinger av en nabo. Dessverre glemte jeg den når jeg flyttet fra eksen, og han kastet den.
Teardrop Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 Fredslilje. Aner ikke hvor gamle de blir, men de er jo umulig å ta livet av! Har hatt mine i over 10år og de har vært knusktørre, søkkvåte eller bladene har hengt nedover. Hver gang henter dem seg inn. Bare et lite OBS til deg, de blir ganske så store i både bredden og høyden etterhvert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå