Gå til innhold

Vaske 15 år gammelt røykfylt tak før maling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal male et tak, som har hatt store mengder røyk på seg fra en peisovn som har fylt rommet med røyk mange ganger igjennom årene. Taket er ikke blitt vasket på 15 år.

Har startet nå med en mopp og jotun spesialvask før maling. Men dette ser helt ille ut. 

Har det noe poeng i å vaske slik før maling? 

Har noen noe tips? Moppen er grusom. 

Skal male med sperregrunn og takmaling etterpå. 

Anonymkode: 12b00...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasking på forhånd er viktig for å fjerne smuss og fett, det gjør at malingen får bedre heft. Dvs. at det ikke behøver å se rent og pent ut etter vask, så lenge alle flater har blitt vasket over. Det som er skjoldete får du uansett dekket over med kvist og sperregrunn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig enig i at den moppen fra Jotun er forferdelig å jobbe med. Jeg endte med å lage masse merker på veggene hjemme fordi den hele tiden vendte seg feil vei hvis jeg tok i for mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips:

Fyll en bøtte med salmiakkvann og zalo, finn fram en klut og en gardintrapp, og så vasker du taket for hånd.

Når det er gjort bruker du samme gardintrapp, og vasker taket for hånd med spesialvasken fra jotun.  (Dropp moppestativet)

Det er viktig at taket blir så rent som mulig før du maler. 
Hvis det ikke er rent vil ikke malingen feste seg ordentlig, du kan oppleve flassing og skjolder, og kan risikere å måtte gjenta behandlingen + skraping om kort tid igjen.

Anonymkode: 0bc12...ffa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint med svar. Jeg forsøkte salmiakk og Zalo vann, og det ble tydelig renere enn hvor spesialvasken var brukt. 

Men kjenner det blir vondt både i tommel-ledd og i nakke og skulder av å vaske for hånd...

Har noen her tips om hvilket utstyr som er bra å kjøpe, som kan bedre vaskingen? Har kun en delvis ødelagt jif mopp her som jeg forsøkte med i går. Så kan kjøpe noe nytt hvis d anbefales noe utstyr. 

Og hvor mange vaske-strøk tror dere er nødvendig på samme område, når det skal males med sperregrunn etterpå? Jeg er ikke vaske-kyndig. Som sagt så er det et tak fylt med sot fra røyk fra peis. 🙈

Anonymkode: 12b00...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du nå har vasket så bør du rubbe over med sandpapir, bruk slipebrett på teleskopskaft. Slip også godt for hånd i hjørner.

Dra lett over med vask igjen. La det tørke skikkelig.

Mal over med sperrendegrunningsmaling. Her er det viktig å la det tørketiden ut, slik at det herdes. Det må nemlig herdes skikkelig for å bli sperrende.

Når det er gjort så maler du ett til strøk med sperrendemaling. Rull denne gang motsatt vei enn det du gjorde første gang. La det tørke skikkelig igjen, helst litt lenger enn det det står på spannet.

Fug opp det du bør fuge, evt sparkle hvis det er noe som må sparkles og la det tørke og slip det, husk da å  flikkmal det med sperrene grunning det også, 2csyrøk slik at det blir likt den andre flaten.

Mal to strøk med takmaling med tørk mellom strøkene. 

Ikke tyn rullen, legg godt på med maling og rull lange og jevne strøk. Fjern rullekanter underveis. Slip lett mellom strøkene hvis du får rulletopper, støv, hår o.l.

Dette er det vi fagfolk gjør.. 

Husk, bruk viktig verktøy for best mulig resultat og for å skjerme kroppen mot unødig belastning. 

Anonymkode: 80d66...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...