AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Vi bor i et borettslag med mange barnefamilier, og derfor også mange forskjellige unger. Sønnen min og 4 kompiser var og akte i en akebakke like ved oss i ettermiddag, da gatas bølle dukket opp. Han hadde da mobbet sønnen min og kompisene hans, og truet med å banke de, og det var slik jeg forsto på sønnen min helt uprovosert fra deres side. De ble redde når denne gutten, som er eldre enn de plaget dem, og virket superstresset og redde når de kom inn til oss. Dette skjedde også forrige uke, sønnen min og en av kompisen hans var ute og akte, da denne ungen kom og plagde de. Han har også stjålet mat fra min sønns kompis, som bor nærme han, og som sier at denne gutten har plagd han hele livet. Han gutten er stor for alderen, og har et par diagnoser som gjør han kan bli ganske utagerende om noen svarer han tilbake. Han har skjelt ut rektor på skolen der sønnen min går, og går slik jeg forstår det nå på en spesialskole. Hvordan tar vi tak i dette? Siden dette skjer utenfor skolen, og gutten ikke lenger går på skolen til sønnen min, så får jo ikke skolen gjort noe. Vi vet ikke noe om foreldrene hans, eller hvor han bor, slik at vi kunne snakket med de om sønnens oppførsel, og når vi har gått ut hvis vi har sett at han plager sønnen vår og kompisene , for å snakke med han, så stikker han av før vi rekker å komme ut. Hvordan skal vi løse dette? Anonymkode: 31777...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Bli med guttene ut (være ute av direkte syn), og ta bølla på fersken og sett han på plass. Anonymkode: 75051...1a2 13
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Hvis dere vet hvem foreldrene er ville jeg ha ringt på hos dem og forklart situasjonen, og kanskje også snakket med gutten mens foreldrene var tilstede. Foreldrene er sikkert klar over oppførselen, men vanskelig å ta han på det når de ikke vet akkurat når det skjer Anonymkode: 89ebb...5a9 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Kan dere få informasjon fra skolen om hvem foreldrene er og hvor han bor? Siden han har gått på samme skole før Anonymkode: 66b50...09f 1
GammelKaktus Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Det kan da ikke være så vanskelig å finne ut hvem foreldrene hans er når gutten har gått på skolen til barnet deres? Hvis han er en "bølle" så vet nok de fleste i nabolaget/skolen hvem han er og hvem foreldrene er. Hvis din sønns kompis bor nærme han så vet vel han hvor bølla bor? Da får du han til å vise deg og så ringer du på døra og legger fram "situasjonen". 2
Hannah80 Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 FrøkenMånestråle skrev (27 minutter siden): Det kan da ikke være så vanskelig å finne ut hvem foreldrene hans er når gutten har gått på skolen til barnet deres? Hvis han er en "bølle" så vet nok de fleste i nabolaget/skolen hvem han er og hvem foreldrene er. Hvis din sønns kompis bor nærme han så vet vel han hvor bølla bor? Da får du han til å vise deg og så ringer du på døra og legger fram "situasjonen". Dette. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bli med guttene ut (være ute av direkte syn), og ta bølla på fersken og sett han på plass. Anonymkode: 75051...1a2 Det kan være lurt, men ser for meg at han ikke tør å gjøre noe om voksne er til stede. Og hva skal vi liksom si til han? Anonymkode: 31777...1fc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dere vet hvem foreldrene er ville jeg ha ringt på hos dem og forklart situasjonen, og kanskje også snakket med gutten mens foreldrene var tilstede. Foreldrene er sikkert klar over oppførselen, men vanskelig å ta han på det når de ikke vet akkurat når det skjer Anonymkode: 89ebb...5a9 Aner ingenting om hvem foreldrene er og hvor de bor. Eneste jeg vet er at alle barna er redd for denne gutten. Synes det er rart han får lov til å være ute alene når han oppfører seg slik Anonymkode: 31777...1fc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #9 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kan dere få informasjon fra skolen om hvem foreldrene er og hvor han bor? Siden han har gått på samme skole før Anonymkode: 66b50...09f Skolen kan selvfølgelig ikke gi ut slik informasjon!!! Anonymkode: 12bdb...d81 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #10 Skrevet 9. januar 2021 FrøkenMånestråle skrev (46 minutter siden): Det kan da ikke være så vanskelig å finne ut hvem foreldrene hans er når gutten har gått på skolen til barnet deres? Hvis han er en "bølle" så vet nok de fleste i nabolaget/skolen hvem han er og hvem foreldrene er. Hvis din sønns kompis bor nærme han så vet vel han hvor bølla bor? Da får du han til å vise deg og så ringer du på døra og legger fram "situasjonen". Det gjør jeg gjerne. Er bare redd det gjør situasjonen verre. Vet ikke om min sønns kompis vet akkurat hvor han bor, bare at han bor i nærheten Anonymkode: 31777...1fc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #11 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjør jeg gjerne. Er bare redd det gjør situasjonen verre. Vet ikke om min sønns kompis vet akkurat hvor han bor, bare at han bor i nærheten Anonymkode: 31777...1fc Må også legge til at denne gutten er fra en utenlandsk familie, og tenker at det kanskje gjør det vanskelig for foreldrene hans å forstå situasjonen Anonymkode: 31777...1fc
GammelKaktus Skrevet 9. januar 2021 #12 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjør jeg gjerne. Er bare redd det gjør situasjonen verre. Vet ikke om min sønns kompis vet akkurat hvor han bor, bare at han bor i nærheten Anonymkode: 31777...1fc Da må du nesten vurdere om det er noe du vil risikere, kan det bli verre liksom? Barna er jo allerede redde og han gjør jo tydeligvis som han vil. Men med tanke på at han løper vekk når dere nærmer dere så har han jo noe "respekt" for voksne. Så det kan jo hjelpe på å prate med foreldrene og da for du sett de og an litt, om de tar det alvorlig eller ikke. Fortsetter det så ville jeg meldt inn bekymring til barnevernet. Om de er norske eller ikke har ikke så mye å si, gutten må oppføre seg skikkelig hvis han skal være uten voksne eller så får de følge han rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #13 Skrevet 9. januar 2021 Dette er bare guttestreker. Unge gutter bruser litt med fjærene i denne alderen. Det går seg til. Jeg og kompisene var akkurat slik da vi var på denne alderen, handlet om å være tøff og sette seg i respekt. "den sterkestes rett osv." det er bare streker og fanteri. Vi plaget også noen litt "rolige" men de kom seg gjennom det. Ungdommen har bare godt av å herdes litt. Anonymkode: a6197...4fd
GammelKaktus Skrevet 9. januar 2021 #14 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er bare guttestreker. Unge gutter bruser litt med fjærene i denne alderen. Det går seg til. Jeg og kompisene var akkurat slik da vi var på denne alderen, handlet om å være tøff og sette seg i respekt. "den sterkestes rett osv." det er bare streker og fanteri. Vi plaget også noen litt "rolige" men de kom seg gjennom det. Ungdommen har bare godt av å herdes litt. Anonymkode: a6197...4fd Barn som utagerer på skolen og skjeller ut rektor er ikke å "bruse med fjærene" det er i beste fall atferdsvansker. Dette er et barn som går på spesialskole, der går man ikke hvis alt er ok altså. Så at han går rundt og bøller med de andre barna er og skal ikke bli akseptert. 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #15 Skrevet 9. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er bare guttestreker. Unge gutter bruser litt med fjærene i denne alderen. Det går seg til. Jeg og kompisene var akkurat slik da vi var på denne alderen, handlet om å være tøff og sette seg i respekt. "den sterkestes rett osv." det er bare streker og fanteri. Vi plaget også noen litt "rolige" men de kom seg gjennom det. Ungdommen har bare godt av å herdes litt. Anonymkode: a6197...4fd Å true med bank, har ingenting med herding å gjøre. Anonymkode: c100f...e53 3
Gjest Optimo Skrevet 9. januar 2021 #16 Skrevet 9. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): . Endret 9. januar 2021 av Guile
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 Personlig ville jeg nok vært med barna ut en periode. Ikke vært i nærheten av dem, men stått så jeg kunne se dem. Forklart barnet mitt og vennene hans hvorfor jeg var der og hvor jeg kom til å være. Hvis noe hadde skjedd hadde jeg konfrontert gutten. Anonymkode: d84a8...80f 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #18 Skrevet 11. januar 2021 FrøkenMånestråle skrev (På 10.1.2021 den 0.15): Da må du nesten vurdere om det er noe du vil risikere, kan det bli verre liksom? Barna er jo allerede redde og han gjør jo tydeligvis som han vil. Men med tanke på at han løper vekk når dere nærmer dere så har han jo noe "respekt" for voksne. Så det kan jo hjelpe på å prate med foreldrene og da for du sett de og an litt, om de tar det alvorlig eller ikke. Fortsetter det så ville jeg meldt inn bekymring til barnevernet. Om de er norske eller ikke har ikke så mye å si, gutten må oppføre seg skikkelig hvis han skal være uten voksne eller så får de følge han rundt. Hvordan kan jeg melde bekymring til barnevernet når jeg ikke vet hvem foreldrene er? Ut i fra barnas beskrivelse av denne gutten, så vil jeg tro barnevernet er involvert allerede Anonymkode: 31777...1fc
GammelKaktus Skrevet 11. januar 2021 #19 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan kan jeg melde bekymring til barnevernet når jeg ikke vet hvem foreldrene er? Ut i fra barnas beskrivelse av denne gutten, så vil jeg tro barnevernet er involvert allerede Anonymkode: 31777...1fc Du sier jo selv at din sønns kompis bor nærme han, da vet vel han hvor han bor. Og jeg sa ikke at du skulle sende bekymringsmelding med en gang. Jeg sa du skulle ta en prat med foreldrene og ut ifra deres "reaksjon" og tiltak vurdere situasjonen. Hvis ingen endring så tar du det videre. AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 22.07): Han har også stjålet mat fra min sønns kompis, som bor nærme han, og som sier at denne gutten har plagd han hele livet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå