AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Vi trillet tur med minsten i ettermiddag. Planen var å trille rundt på nærområdet og ta en rask tur innom butikken for å handle mat. Både jeg og mannen ble satt ut når vi så en folkemengde samlet ved den lokale skøytebanen (egentlig fotballbane). Barn og voksne sto på skøyter, noen spilte ishockey, det var mengder med mennesker, tett og inntil hverandre. Voksne stod å grillet i klynger rundt isen, mens andre akte ved akebakken. Ingen brukte maske, ingen holdt avstand. Selvfølgelig er dette koselig på en fin vinterdag, men HALLO DET ER KORONA! Vi er midt oppi en epidemi her. Vi bor også i en kommune rett ved Oslo, med ekstremt smittetrykk. Må si jeg er skuffet over at så mange i nærområdet mitt gir fulstendig blaffen i koronaregler, smittevern og myndighetenes anbefalinger. Her snakker jeg om mange mennesker drive på, tett oppå hverandre. Foreldre og barn. Det virket som ingen brydde seg om dette, ingen sa noe. Vi trillet også forbi i stillhet. Dere andre foreldre her, gir dere også blaffen i korona, tiltak og regler som myndighetene har anbefaler? Her har vi nektet besteforeldre å komme på besøk siden nyttår. Er vi for strenge? Anonymkode: 25d4a...c2d 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Greit nok å irritere seg, jeg forstår deg. Men prøv å ikke legg deg for mye opp i hva andre gjør, følg heller rådene selv. Om det er viktig å møtes så er det hvertfall noe bedre at det gjøres ute, men avstand gjelder jo. Vi har ikke hatt besøk av noen siden nyttår, ikke besteforeldre eller andre. Eneste vi gjør er å gå på jobb. Før nyttår handlet vi for 2 uker frem, så vi går ikke på butikken heller. Noen tar lettere på ting enn andre, sånn vil det alltid være, og du får ikke gjort annet enn å selv holde avstand til disse menneskene, om dette er noen du bruker å omgås, tenker jeg det er fint at du så det, det er gjerne de som skryter av å være mest forsiktig som holder på som dette opplever jeg.. Anonymkode: fcf07...8b0 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Hallo, de var ute! Det skal litt til å være nærmere enn en meter når man griller eller står på skøyter. Anonymkode: 12bc7...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Merker det samme på butikken eller på senteret, foreldre bryr seg desverre ikke. (Med noen unntak) Anonymkode: 45cfa...439
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Vet ikke om folk bryr seg jeg? Synes det var ville tilstander i dag på shoppingsenteret i sandvika, folk bruker masker med de går i klynger, gjerne store familier. Ingen som bryr seg om å holde avstand. Anonymkode: a0199...038
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 Hvorfor var du ute selv da? Hold deg inne Anonymkode: 2e083...c79
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor var du ute selv da? Hold deg inne Anonymkode: 2e083...c79 Vi var ute for å gå tur og handle mat, kun jeg gikk inn i butikken. Det er lov, btw Anonymkode: 25d4a...c2d 1
Snedig Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 Det er lov å møtes ute. Nå vet jeg ikke hvor nærmt dere gikk, men ser man folkemengder litt på avstand ser det ut som folk står veldig tett. Har opplevd å reagere på dette selv, men når jeg har kommet nærmere har det stort sett vært minst 1 meter mellom folk. Litt samme som når det ble lagt ut bilder i avisene i sommer av at folk satt tettpakket på strendene. Sånne oversiktsbilder gir ikke det helt sanne bildet. 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Må si jeg er skuffet over at så mange i nærområdet mitt gir fulstendig blaffen i koronaregler, smittevern og myndighetenes anbefalinger. Anonymkode: 25d4a...c2d De gir neppe fullstendig blaffen. Sannsynligheten er stor for at de aller fleste du så har endret på livet sitt som følge av korona. Mange av de du så har hatt hjemmekontor siden mars, droppet å holde barnebursdag, ungene kan ikke få gå på turn eller korps eller kino, de har latt være å besøke gamle slektninger, avbestilt ferier og kuttet julebesøk. Ikke vær så kjapp med å dømme utfra en enkelt observasjon. Som mange nevner ser folkemengder ofte tettere ut enn de er, og myndighetene har selv sagt at smitten i høy grad foregår innendørs. Hold på de tiltakene du mener er fornuftige, og la andre ordne med seg og sitt. Hvis jeg hadde observert en kollega jeg visste hadde Covid ute på fest ville jeg kanskje ha sagt noe, men det skal litt til altså. Nabounger på skøyter ville jeg ikke brydd meg om, mange folk er sulteforet både på fysisk aktivitet og sosial omgang som det er. Anonymkode: 94ef0...2a7 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Unger skal få leve mest mulig normalt per nå. Det betyr å ta dem med på skøytebanen, aking, ski osv. Vi lar barna omgås sine små vennegrupper fritt da de er i samme skolekohort. Så snakker vi med foreldrene deres ved skøytebanen, uten maske, stort sett en meter avstand. Tenker vi indirekte da er i litt samme kohort via barna. Vi voksne omgås ellers ingen, så blir det totalt sett ganske bra. Anonymkode: fff41...cba 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi var ute for å gå tur og handle mat, kun jeg gikk inn i butikken. Det er lov, btw Anonymkode: 25d4a...c2d Det er lov å være på en skøytebane også btw. Ser ikke helt hva de gjorde galt jeg. De er utendørs og du reagerer på at de ikke hadde maske🙄 Anonymkode: fa4a3...409 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 Dette gjelder jo ikke bare foreldre. Dette gjelder allt, de er vel bare på litt forskjellige steder. her er vi foreldre og holder anbefalingene. Går på skøyter men kan gå til banen og er somregel kun et par andre der når vi er der. Ellers er vi hjemme og med hjemmekontor Anonymkode: aa4b0...e58
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 De voksne holdt avstand. Barna du så leke sammen er i samme kohort i bhg eller skole. Det er lov å møtes ute. Pass på deg selv du Anonymkode: ab29a...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 Lørenskog? Så det samme selv i nabolaget her vi bor Anonymkode: 56ba5...d6f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi var ute for å gå tur og handle mat, kun jeg gikk inn i butikken. Det er lov, btw Anonymkode: 25d4a...c2d Da gikk du jo på butikken i rushen. Dere gikk til og med hele familien! Jeg synes du skal feie litt for egen dør jeg. Anonymkode: ab29a...0cc 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 Ser ikke hva galt de har gjort. Vi har 3 barn, og det er urolig vanskelig å finne på ting med dem for tiden. Har skipass, men det er så utrolig mye folk at vi ikke kommer inn på skisenter engang. Skøytebaner er fulle, lokale akebakker er fulle. Kino er stengt og alt annet som er gøy. Og nei, barna i alderen som våre ønsket ikke å «bare» gå tur hver dag. Folk er lei, og det er vel ikke så rart? Anonymkode: 6246d...e30 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Vi trillet tur med minsten i ettermiddag. Planen var å trille rundt på nærområdet og ta en rask tur innom butikken for å handle mat. Både jeg og mannen ble satt ut når vi så en folkemengde samlet ved den lokale skøytebanen (egentlig fotballbane). Barn og voksne sto på skøyter, noen spilte ishockey, det var mengder med mennesker, tett og inntil hverandre. Voksne stod å grillet i klynger rundt isen, mens andre akte ved akebakken. Ingen brukte maske, ingen holdt avstand. Selvfølgelig er dette koselig på en fin vinterdag, men HALLO DET ER KORONA! Vi er midt oppi en epidemi her. Vi bor også i en kommune rett ved Oslo, med ekstremt smittetrykk. Må si jeg er skuffet over at så mange i nærområdet mitt gir fulstendig blaffen i koronaregler, smittevern og myndighetenes anbefalinger. Her snakker jeg om mange mennesker drive på, tett oppå hverandre. Foreldre og barn. Det virket som ingen brydde seg om dette, ingen sa noe. Vi trillet også forbi i stillhet. Dere andre foreldre her, gir dere også blaffen i korona, tiltak og regler som myndighetene har anbefaler? Her har vi nektet besteforeldre å komme på besøk siden nyttår. Er vi for strenge? Anonymkode: 25d4a...c2d Jeg klarer ikke helt se problemet og som andre sier, hva skulle hele familien på butikken for ? Anonymkode: 6b850...50e 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Vi var på skøytebanen på skolen til barnet i går. Flere fra klassen,og andre klasser på skolen men også fra andre kommuner. Vi foreldre delte opp skøytebanen i mindre omtåder, og prøvde etter beste evne og ikke blande kohorter . Vi snakket med alle de voksne rundt banen og kartla hvem som kunne være sammen. Det var fullt liv i akebakken, og da plasserte vi voksne som vakter og prøvde å minne barna på avstand. Det er vi voksne som har ansvaret. De som hadde mat med deg ble høflig bedt om å holde minst 1.5m til andre som.de ikke vår sammen med på turen. Anonymkode: 1d8a2...da8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi var ute for å gå tur og handle mat, kun jeg gikk inn i butikken. Det er lov, btw Anonymkode: 25d4a...c2d Men det var vel neppe storhandel når dere var ute på tur? Burde jo handle for ei uke av gangen, så man ikke trenger å dra på butikken ofte. Anbefaler også å dra når butikken nettopp har åpnet, eller kort tid før stengetid. Da er det minst kunder. Og selvsagt ikke dra med seg hele familien på handletur, det holder med en voksen. Anonymkode: 2bcad...e24 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Vi var ute for å gå tur og handle mat, kun jeg gikk inn i butikken. Det er lov, btw Anonymkode: 25d4a...c2d Det meste er lov da det bare er anbefalinger. Anonymkode: 6b850...50e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå