Gå til innhold

Hvordan rense sluk i vasken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, hvordan gjør jeg det? Tidligere hadde jeg en annen type vask med systemet at jeg skrudde av en "kopp" og tømte den. Nå har jeg fått nytt bad, sannsynligvis felles vannlås med dusjen. Ingen "kopp" å tømme.

Tidligere hadde jeg en tett propp og en dings med små hull som jeg hadde over sluket i vasken.

Nå har jeg en pop up bunnventil som jeg ikke "tør" å skru opp. Hvordan kan jeg rengjøre sluket nå?

Spoiler
Spoiler

Anonymkode: 300be...add

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

_20210109_205221.thumb.JPG.6fbb3361c682fb29880a3e88422a84af.JPG

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjul innhold
  Vis skjult innhold

A

Bilder 

DSC_0546.thumb.JPG.7ed13e5af156ef231f5524fcb642a035.JPG

Skrevet

Bruk Mudin. Har aldri åpnet en vannlås etter vi begynte å ha det i hus. Nå har jeg alltid et par flasker stående.

IKKE kjøp Plumbo eller annet ræl som bare ødelegger rør og pakninger! 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bunnventilen kan skrus av. Ta tak ventilen når den er åpen og skru den ut. Under er det helt sikkert en sil.

Når det gjelder vasker så skal det være en vannlås for å unngå lukt. Denne kan demonteres, men det kan hende du må fikle litt for å få det fra hverandre.

Endret av Ze.Xhx
Skrevet
Amberleaf skrev (19 timer siden):

Bruk Mudin. Har aldri åpnet en vannlås etter vi begynte å ha det i hus. Nå har jeg alltid et par flasker stående.

Bruker ikke Plumbo! Har aldri brukt mudin, men har lest at den skal være veldig god

Ze.Xhx skrev (18 timer siden):

Bunnventilen kan skrus av. Ta tak ventilen når den er åpen og skru den ut. Under er det helt sikkert en sil.

Når det gjelder vasker så skal det være en vannlås for å unngå lukt. Denne kan demonteres, men det kan hende du må fikle litt for å få det fra hverandre.

Kan jeg helle mudin nedi der? Uten å skru av? Ellers er det vel best å skru av hvis jeg skal plukke litt hår nedi der :P Har aldri brukt det før, bare brukt jif avløpsåpner i gamle dusjen, og skrudd av koppen under gamle vasken og dratt ut slam så langt jeg har kommet med fingrene.

Det er sikkert så såre enkelt at det er bare skru av og på, det finnes vel ingen andre muligheter 🤣 Men er det vanskelig å få den på i rett spor? Da er det bare å skru den av, evt fiske opp hår om jeg får tak i, helle mudin ned i en sil, skru igjen og la det virke? 

Skrevet

Miljøsvineri.

Anonymkode: e9a24...511

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker ikke Plumbo! Har aldri brukt mudin, men har lest at den skal være veldig god

Kan jeg helle mudin nedi der? Uten å skru av? Ellers er det vel best å skru av hvis jeg skal plukke litt hår nedi der :P Har aldri brukt det før, bare brukt jif avløpsåpner i gamle dusjen, og skrudd av koppen under gamle vasken og dratt ut slam så langt jeg har kommet med fingrene.

Det er sikkert så såre enkelt at det er bare skru av og på, det finnes vel ingen andre muligheter 🤣 Men er det vanskelig å få den på i rett spor? Da er det bare å skru den av, evt fiske opp hår om jeg får tak i, helle mudin ned i en sil, skru igjen og la det virke? 

Ikke bruk så mye kjemikalier. 

• Liker 1
Skrevet

Er det i dusjen du mener? Jeg har heller ikke denne «koppen» jeg har lest om, men jeg rensker ut av alt jeg får tak i med fingrene, alt av hår ol. så har jeg i Mudin, mengde etter hvor tett det er. Lar det virke og skrur på dusjen. Lar vannet renne en god stund. Det gjør alltid susen :) 

Anonymkode: 9ad9b...20e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke bruk så mye kjemikalier. 

Det bestemmer ikke du.

Anonymkode: 12d82...5d9

Skrevet

Plumbo GEL er det samme som mudin

Anonymkode: 4a574...f40

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det i dusjen du mener? Jeg har heller ikke denne «koppen» jeg har lest om, men jeg rensker ut av alt jeg får tak i med fingrene, alt av hår ol. så har jeg i Mudin, mengde etter hvor tett det er. Lar det virke og skrur på dusjen. Lar vannet renne en god stund. Det gjør alltid susen :) 

Jeg skriver ganske tydelig i overskriften at jeg mener sluket i vasken

Ze.Xhx skrev (19 timer siden):

217631620b---bunnventil-krom2.jpg?width=668Tipper det ser omtrent sånn ut. Må jeg under vasken å skru? Eller skrur man omtrent der det sorte er? 

Har funnet en video nederst på denne siden:

https://www.drommekjokkenet.no/baderom/baderomsinnredning/servanter/bunnventiler-og-vannlas/bunnventil-og-vannlas-easyclean-mo

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

...og en tegning. Ikke sikkert det er så vanskelig? Jeg får driste meg til å prøve når jeg anser det som nødvendig

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bruker Mr Mucle gel et par ganger i året. 

Endret av Apocalypte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

217631620b---bunnventil-krom2.jpg?width=668Tipper det ser omtrent sånn ut. Må jeg under vasken å skru? Eller skrur man omtrent der det sorte er? 

https://www.drommekjokkenet.no/baderom/baderomsinnredning/servanter/bunnventiler-og-vannlas/bunnventil-og-vannlas-easyclean-mo

Beklager, jeg så faktisk ikke det. Jeg prøvde bare å hjelpe :rodme:

Skrevet

Min erfaring er at Mudin og lignende klarer fint å løse opp fett og annen guffe, men sliter litt med hår. Det kan hende det holder å helle nedi et par desiliter med Mudin, la det stå og til slutt skylle godt med varmt vann. Hvis du ser hår når du titter ned i bunnsilen i vasken så kan du prøve å fiske det opp med f.eks. en slik trepinne man bruker for å lage grillspyd eller en blomsterpinne.

Bunnventilen er ganske enkelt skrudd ned i silen, og skal kunne skrus av med et håndgrep.

Skrevet

Denne løsningen har jeg ikke sett før, men den ser veldig lur ut. Da slipper du å skru, du trekker topp, sil osv. rett opp. Vanligvis må man under vasken. Når du har fått det opp skyller du hele greia i kokende vann til det ser rent ut. Er det hår så fjerner du håret. Hvis du gjør dette slipper du å bruke avløpsåpner (såfremt det ikke er tett en annen plass da).

Skrevet

Pop-up proppen skrur du vel bare av? Det gjør jeg. Jevnlig skrur jeg den av, og heller veldig varmt nedi. Om jeg føler at det er behov for noe ekstra, heller jeg nedi litt salmiakk eller edikk, lar virke 10 minutter, og heller deretter på veldig varmt vann. Jeg gjør dette en gang i mnd.

Anonymkode: 773bc...a6c

Skrevet

Ja, den proppen er enkel bare å skru av og skru på igjen etter at du har vasket den. Jeg gjør det 4-5 ganger i året, da bruker jeg bare å rengjøre den godt og vaske litt nede i sluket. Har aldri brukt avløpsåpner, siden jeg bor i helt ny leilighet, og det aldri har vært behov for det. Men du må skru opp proppen og rense av og til.

Anonymkode: 264db...783

Skrevet

Sånn pop-up propp har jeg også i vasken min på badet. Den skrur man av MOT klokka, og så løsner den. Renser det jeg ser, tømmer Mudin nedi og lar virke, og skyller etter angitt tid. Til slutt skrur jeg på proppen igjen.

Skrevet

Takk. Da er det ikke verre enn det :P :flau:

Strever litt med å skru, men det er kanskje fordi det er vått...eller fordi jeg er redd jeg ødelegger. Jeg tror iallfall at det er sånn bunnventilen ser ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...