Gå til innhold

Hvor stort er det fruktbare vinduet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kanskje litt rar overskrift og beklager hvis dette er besvart andre steder. Men jeg lurer på hvor lenge man egentlig har mulighet til å bli gravid i en syklus? Som eksempel: 

jeg hadde sterk EL-test onsdag kveld (onsdag morgen var den veldig svak - sol de foregående dagene), klart positiv torsdag (ved test både morgen og kveld), samt fredag morgen. Negativ fredag kveld. (Testet med strimmel alle gangene, men også med CB  torsdag kveld som da gav utslag på maksimal fertilitet). 

Hadde sex onsdag midt på dagen, torsdag kveld og lørdag morgen. Når startet og sluttet den fruktbare perioden, tror dere? Bør vi også ha sex søndag kveld, eller er vinduet nå lukket? 

Anonymkode: 15ea8...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedregelen er at de 5 fertile dagene er tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Men unntak kan skje, der noen sædceller lever noen dager lenger i forkant. 

Ut fra testene dine kan det høres ut som du hadde EL fredag kveld/natt til lørdag. Evnt. på lørdag. Og vinduet lukkes da et døgn senere. Så ettersom man ikke vet nøyaktig når EL skjedde så ville jeg absolutt hatt sex i dag/kveld om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Veldig nyttig med svar. Da går vi for en ekstra «må-runde» i dag;) Så er mulighetene for unnfangelse over for denne gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Blir det ikke egentlig for sent i kveld? 

Kan være en mulighet om EL skjedde i går. Er nøyaktig tidspunkt man ikke vet, så da skader det ikke å prøve på kanskje vinduets siste timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (49 minutter siden):

Kan være en mulighet om EL skjedde i går. Er nøyaktig tidspunkt man ikke vet, så da skader det ikke å prøve på kanskje vinduets siste timer. 

Perfekt! Takk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Norge85

Hei!
går på metformin og har som regel fått eggløsning rundt dag 18. denne perioden var samboer på jobb (turnus) og jeg fryktet at vi heller ikke denne gangen skulle få lagt inn aksjer. Jeg la merke til slimklump tirsdag og stusset veldig på dette. Hadde sex onsdag kveld da sambo kom hjem. Siden jeg ikke hadde fått eggløsning dag 18 som vanlig tenkte jeg at jeg rett og slett ikke hadde eggløsning denne mnd. Men torsdag formiddag tok jeg eggløsningstest og denne var positiv. La inn aksjer både onsdag kveld, torsdag og søndag. Kan jeg ha truffet eggløsning denne gangen da tror dere? Fredag formiddag var eggløsningstesten fremdeles like sterk som på torsdag. Testet for nysgjerrighetens skyld fredag kveld, og da var den fortsatt "sterk",  men svakere enn positiv. Jeg har egentlig forberedt meg på at det ikke går, fordi jeg er så lei av å bli skuffet gang på gang. Hva tror dere?  Er det håp? 🤞🏼

E054BAE2-A669-4446-9DB3-BE2E9D74EA6C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har googlet meg frem til så er man mest fruktbar de 2 dagene rett før eggløsning, men kan også være før og etter dette. Det varierer etter hva jeg har lest på miljøet i kvinnen (hvor vennlig 😄) og hvor raske og levedyktige sædcellene er. De kan visst leve alt fra 1 til 7 dager ifølge nettet men de fleste steder står det 3 dager.

Stusser litt på at man er fruktbar dagen etter eggløsning for jeg leste at man har 24 timer på seg fra EL til vinduet "lukkes", men at sædcellene bruker rundt 6 timer (varierer) på å komme seg frem til egget... Så skulle jo da tro at man kun var fruktbar i rundt 18 timer etter EL? Men det spørs kanskje når på dagen EL er da og hvor korrekt denne infoen jeg leste var :)

Anonymkode: b5f9c...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter hva jeg har googlet meg frem til så er man mest fruktbar de 2 dagene rett før eggløsning, men kan også være før og etter dette. Det varierer etter hva jeg har lest på miljøet i kvinnen (hvor vennlig 😄) og hvor raske og levedyktige sædcellene er. De kan visst leve alt fra 1 til 7 dager ifølge nettet men de fleste steder står det 3 dager.

Stusser litt på at man er fruktbar dagen etter eggløsning for jeg leste at man har 24 timer på seg fra EL til vinduet "lukkes", men at sædcellene bruker rundt 6 timer (varierer) på å komme seg frem til egget... Så skulle jo da tro at man kun var fruktbar i rundt 18 timer etter EL? Men det spørs kanskje når på dagen EL er da og hvor korrekt denne infoen jeg leste var :)

Anonymkode: b5f9c...c86

Ja jeg blir så veldig usikker selv. Derfor jeg ikke tørr å håpe noe 😕 

Anonymkode: ff341...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norge85
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg blir så veldig usikker selv. Derfor jeg ikke tørr å håpe noe 😕 

Anonymkode: ff341...a99

Oi ikke meningen å trykke på anonym 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...