Gå til innhold

Kort eller Cash????

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen vil heller bruke cash  og sier kan spares mye med denne metoden men kort er så praktisk og lettere. Hva synes du???

Anonymkode: 9a122...e11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man SER hvor mye penger man gir fra seg med kontanter. Så for de som sliter med å forholde seg til penger og verdi så kan kontanter være greit.

for de fleste er det enklest med kort. Jeg har feks småsparing hver gang jeg trekker kortet, dette føres over på en skjult konto så jeg aner ikke hvor mye som står der, så for meg er kort best, jeg kan ikke fordra kontanter. Jeg har en 200 lapp i lommeboka som jeg aldri husker å bruke. Så den får ligge der til «noe» skulle skje eller ungene fra 4H her selger lodd eller noe. 

Anonymkode: dd858...4ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper det jeg har lyst til uansett om jeg bruker kontakter eller kort. 

Hvis man vil spare tror jeg det er bedre å overføre penger til sparekonto den dagen lønna kommer inn på konto og føre regnskap/oversikt over hva man bruker penger på.

Anonymkode: 124c7...186

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker mest kort. Mange butikker nekter å ta imot kontanter nå på grunn av corona. Tror ikke de har lov til det.

AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (21 minutter siden):

Jeg bruker mest kort. Mange butikker nekter å ta imot kontanter nå på grunn av corona. Tror ikke de har lov til det.

Kontanter er gyldig betalingsmiddel så de har ikke lov å nekte å ta i mot. 

Anonymkode: a8649...df7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker kort, da har jeg også full kontroll på hvor pengene har gått. Samt at jeg kan spare bonuser.

Anonymkode: 01b84...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Noen vil heller bruke cash  og sier kan spares mye med denne metoden

Jeg skjønner ikke helt, hvorfor det? Det koster vel ikke stort å trekke kortet lenger, men å ta ut penger har vel blitt dyrere.

Hvis man klarer seg helt uten kort, så kan man jo sikkert spare noen hundrelapper i året i avgifter, men ingen kan vel klare seg uten kort i det hele tatt.

Jeg har uansett best oversikt hvor mye penger jeg har via en kjapp og enkel app, enn å ha mynter liggende, sedler som må telles ol.

Anonymkode: 0083d...af9

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg ville ha mista mye penger om jeg hadde gått rundt med masse cash 😅

Har blitt lommerana èn gang da jeg var i utlandet, og da hadde jeg masse cash på meg som selvfølgelig ble tatt. Ingenting fra kortet ble tatt fordi jeg stengte det i tide. 

Anonymkode: e2a39...a07

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt, hvorfor det? Det koster vel ikke stort å trekke kortet lenger, men å ta ut penger har vel blitt dyrere.

Hvis man klarer seg helt uten kort, så kan man jo sikkert spare noen hundrelapper i året i avgifter, men ingen kan vel klare seg uten kort i det hele tatt.

Jeg har uansett best oversikt hvor mye penger jeg har via en kjapp og enkel app, enn å ha mynter liggende, sedler som må telles ol.

Anonymkode: 0083d...af9

Jeg bruker kun kredittkort, så ingen avgifter, men derimot får jeg noen tusen kroner inn i året i bonuser og cashback.

Har kun kontanter når jeg får gave av svigerbestemor, men setter det da inn i banken så fort som mulig.

Anonymkode: 47013...aba

• Liker 1
Skrevet

Syns personlig det er litt "hassle" med cash, og foretrekker kort. Tar mindre plass, og mer oversiktlig å se hvor pengene går. Tryggere å bære et kort, kontra masse kontanter (er min mening). 

Er ny innflytter i en liten bygd, og her har 80% av den eldre befolkningen KUN kontanter, ikke kort. Noen sier de til og med ikke har en bank konto (noe jeg ikke forstår at går an, så er usikker på om de rett og slett har misforstått selv?). De sier de syns det er lettere, men jeg tror nok de ikke orker å prøve å lære seg mobilbank/PIN kode o.l. eller rett og slett ikke klarer å forstå det. 

Anonymkode: 2ba12...914

Skrevet

Papirpenger og ditto mynt er for det meste upraktisk å ha med seg hele tiden og ikke minst nok. Jeg har ikke brukt det mye de siste årene, men siden mars i fjor har det vært 100% stopp. Vipps er for det meste en fullgod erstatning - har brukt Det endel de siste årene i forb. med kjøp via finn.no. 

Skrevet

Jeg bruker selvfølgelig begge deler

Anonymkode: 87ea5...941

Skrevet

Har ikke brukt kontanter på mange år.

Anonymkode: 734e6...e02

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man SER hvor mye penger man gir fra seg med kontanter. Så for de som sliter med å forholde seg til penger og verdi så kan kontanter være greit.

for de fleste er det enklest med kort. Jeg har feks småsparing hver gang jeg trekker kortet, dette føres over på en skjult konto så jeg aner ikke hvor mye som står der, så for meg er kort best, jeg kan ikke fordra kontanter. Jeg har en 200 lapp i lommeboka som jeg aldri husker å bruke. Så den får ligge der til «noe» skulle skje eller ungene fra 4H her selger lodd eller noe. 

Man ser også hvor mye penger man gir fra seg med kort også. Saldoen er lett tilgjengelig på app. Om man bruker kontant vil jeg påstå man er gammeldags.

Anonymkode: 87e38...76a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man ser også hvor mye penger man gir fra seg med kort også. Saldoen er lett tilgjengelig på app. Om man bruker kontant vil jeg påstå man er gammeldags.

Anonymkode: 87e38...76a

Ja det gjør man. Men for de som sliter med å forholde seg til hvor mye penger som går ut kan det være en hjelp å ha pengene fysisk i hånda. Sånn er det bare. 

Skrevet

Det er bare en gammel myte at man har "bedre kontroll" med kontanter. Bare tull. Alle transaksjoner og kjøp kan spores med kortbruk, og man har full oversikt over hva man bruker pengene sine på. Kontroll! Jeg har bank app på mobilen og sjekker den nesten daglig, ser hva jeg har brukt og hvor, og hva saldo er på alle kontoene mine.

Med kontanter har man ingen som helst oversikt eller noe. Dessuten er kontante penger skitne og fulle av virus og bakterier fra alle som har tatt i dem.  

Jeg bruker aldri kontanter. Bruker alltid kort uansett. Handler stort sett alt på nett også, fremfor å gå i butikker. Dette har jeg gjort i årevis, også før koronaen kom.

• Liker 2
Skrevet

Den eneste grunnen til at jeg har litt kontanter på meg er at de enkelte steder tar kun det og vipps. I de tilfellene foretrekker jeg kontanter fremfor å knote med mobilen. Men fortrekker alltid kort foran kontant. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den eneste grunnen til at jeg har litt kontanter på meg er at de enkelte steder tar kun det og vipps. I de tilfellene foretrekker jeg kontanter fremfor å knote med mobilen. Men fortrekker alltid kort foran kontant. 

Det kan ikke være mange av disse "enkelte steder" som tar kun kontanter og vipps? Jeg kan ikke komme på noen andre enn hjemmesnekret kiosksalg drevet av foreldre i idrettshaller der barna deres spiller og foreldrene steker vafler til inntekt for idrettslaget?

Skrevet
13 minutter siden, Million said:

Det kan ikke være mange av disse "enkelte steder" som tar kun kontanter og vipps? Jeg kan ikke komme på noen andre enn hjemmesnekret kiosksalg drevet av foreldre i idrettshaller der barna deres spiller og foreldrene steker vafler til inntekt for idrettslaget?

Idrett, kulturarrangementer og denslags, ja, men det er det jo ganske mye av. Dvs ikke akkurat nå under pandemien da, men til vanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...