AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Synes dette er så vanskelig dilemma. I min/vår vennekrets så har alle veldig ulik økonomi. Noen er utdannet, har bolig og ganske romslig økonomi, andre studerer og jobber litt og har varierende økonomi, mens noen ikke har jobb (noen gidder rett og slett ikke, andre har sykdom). Det som har vært fordelen nå under corona, er jo at det er lettere å finne unnskyldning for at man ikke kan være alle, pga. regler. Så da har det vært mulig å fordele hva vi finner på litt ut i fra økonomi. F.eks har vi 3-5stk gått på tur, hatt filmkveld, spillkveld osv hjemme. Og det er greie aktiviteter som passer alles økonomi. Også har vi reist på tur (Norge) på både hytte og hotell, gått ut og spist med noen, de som har litt bedre økonomi f.eks. Men dette vet jeg kommer til å bli et problem når corona er over. Jeg har ikke lyst å være den kjipe, men samtidig så er det kjedelig at det skal sette en stopper for alle fordi noen få ikke har råd til å finne på noe. Jeg tenker det er fornuftig å fordele dette litt. At alle kan samles for økonomi-vennlige sammenkomster innimellom, men at vi som har litt bede økonomi innimellom kan gjøre andre ting sammen. Jeg vil jo ikke at det skal bli et tydelig skille, men det er litt vanskelig. Og det har skjedd før at noen har blitt sure fordi f.eks 8 av 10 skal ut og spise og gå på show/konsert osv. Også vil de at alle skal endre planen. Det har skjedd noen få ganger at vi har spleiset på de som ikke har hatt råd (f.eks når vi har leid en stor hytte) eller vi har tenkt å lage en gourmet 3-retters med tilhørende vin. Jeg synes det er ok noen få ganger, men jeg må ærlig si at jeg kjenner en del på at det er litt urettferdig at noen skal få og få, tenker da spesielt de som rett og slett ikke gidder å jobbe. Og det er heller ikke alltid vi får høre et takk en gang. Så hvordan løser man slike situasjoner på best mulig måte? Vi kan jo samles noen, f.eks på restaurant og holde tett om det, men synes liksom det blir litt teit også. Da føler jeg vi skjuler noe. Anonymkode: d493b...8bf
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Jeg synes alle bør inviteres med på alt, også må det være forståelse for at ikke alle har råd til å være med på alt. Ingen masing, eller spørsmål om hvorfor hvis noen sier nei takk. Det som blir viktig er at man passer på å ikke ha for mange dyre aktiviteter på rad, for da er det lett for at de som ikke har råd faller ut av gengen. Også tenker jeg at når gjengen planlegger sammen, bær man legge seg på et prisnivå som alle som er tilstede ved planleggingen har råd til. Det er kjipt å sitte å være med å planlegge noe man ikke kan være med på. Så kan planlegging av dyrere aktiviteter heller gjøres av de som har råd, også gir man hele gjenge en en ufomell invitasjon. Denne kan gjerne gis i en felles chat hvis dere har det, bare med info om hva dere skal, hvor, når og når dere må ha beskjed om det er noen flere som vil være med. Det kan være lettere å bare la være å henge seg på, enn å si nei. Mange føler de må følge opp et nei med et hvordor, og det kan kankje være ubehagelig hvis hvorfor er at man ikke har penger. Anonymkode: e64eb...9e2 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har skjedd noen få ganger at vi har spleiset på de som ikke har hatt råd (f.eks når vi har leid en stor hytte) Ved sånne tilfeller har vennegjengen min funnet en god løsning. Hun i vår vennegjeng med dårligst økonomi er ufør og barnløs og har derfor en del mer tid enn oss som jobber. Derfor får hun ansvaret for planlegging, organisering og innkjøp. Når vi har leid hytte har hun kjøpt inn mat og kjørt opp på hytta på fredag formiddag og gjort alt i stand, sånn at vi har kommet til dekket bort og deilig middag. Og ofte orker hun ikke være ute på ski like lenge som oss andre, så hun drar tilbake til hytta og lager mat. Hun betaler på en måte for oppholdet gjennom husarbeid. Litt gammeldags, men det var hun som foreslo å ta ansvaret for planlegging og innkjøp, og alle er fornøyde. Anonymkode: b8c26...57a 16
AnonymBruker 42 Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Hvor gamle er dere egentlig? Dette er jo ett "problem" som ikke er noe problem... Går ut i fra at du/dere er damer 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 De med god økonomi kan spleise på de med dårligere økonomi ? F. Eks ved deres bursdag? Eller som en annen nevner, la de betale mindre men ikke legge så mye oppmerksomhet på det kanskje. Anonymkode: 058b9...52b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Jeg likte første innlegg best. Sørg for å ha ulike typer arrangementer i forskjellige prisklasser, ha en felles chat hvor dere spør hvem som vil. Dere skal på middag og show, noen som vil bli med, vil koste 400 for middag og 600 for show per pers. Svar innen.. ikke åpne for diskusjon om dere skal endre planer, be da personen heller legge den foreslåtte endrede planen en annen dag. Hvis nødvendig si i chat eller plenum at folk har ulike økonomiske forutsetninger, alle får prioritere selv hva de har lyst og kan bli med på. Så er det alltid lov å møtes bare en liten subgruppe uten resten iblandt. Bare anta at alle gjør det. Ikke hold det hemmelig, heller ikke skryt av det på SoMe. Veksle på hvem som treffes i mindre grupper. Anonymkode: e4cf9...37b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes alle bør inviteres med på alt, også må det være forståelse for at ikke alle har råd til å være med på alt. Ingen masing, eller spørsmål om hvorfor hvis noen sier nei takk. Det som blir viktig er at man passer på å ikke ha for mange dyre aktiviteter på rad, for da er det lett for at de som ikke har råd faller ut av gengen. Også tenker jeg at når gjengen planlegger sammen, bær man legge seg på et prisnivå som alle som er tilstede ved planleggingen har råd til. Det er kjipt å sitte å være med å planlegge noe man ikke kan være med på. Så kan planlegging av dyrere aktiviteter heller gjøres av de som har råd, også gir man hele gjenge en en ufomell invitasjon. Denne kan gjerne gis i en felles chat hvis dere har det, bare med info om hva dere skal, hvor, når og når dere må ha beskjed om det er noen flere som vil være med. Det kan være lettere å bare la være å henge seg på, enn å si nei. Mange føler de må følge opp et nei med et hvordor, og det kan kankje være ubehagelig hvis hvorfor er at man ikke har penger. Anonymkode: e64eb...9e2 Vi pleier å prate sammen i felles Chat og invitere der. Men nå under Corona har det jo feks vært restriksjoner med maks 5 osv. Og da har det liksom blitt litt lettere å fordele dyre aktiviteter og mindre dyre aktiviteter, slik at vi feks har invitert en mindre gjeng på spillkveld en helg, mens vi en annen har reist på hyttetur med gourmetmat. Vi er ingen snobber, men flere i kretsen er glad i god mat og drikke. Men enig i at det kan gjøres slik når alt blir som normalt igjen. Anonymkode: d493b...8bf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ved sånne tilfeller har vennegjengen min funnet en god løsning. Hun i vår vennegjeng med dårligst økonomi er ufør og barnløs og har derfor en del mer tid enn oss som jobber. Derfor får hun ansvaret for planlegging, organisering og innkjøp. Når vi har leid hytte har hun kjøpt inn mat og kjørt opp på hytta på fredag formiddag og gjort alt i stand, sånn at vi har kommet til dekket bort og deilig middag. Og ofte orker hun ikke være ute på ski like lenge som oss andre, så hun drar tilbake til hytta og lager mat. Hun betaler på en måte for oppholdet gjennom husarbeid. Litt gammeldags, men det var hun som foreslo å ta ansvaret for planlegging og innkjøp, og alle er fornøyde. Anonymkode: b8c26...57a Jeg tror dette hadde vært lettere om disse personene hadde kommet med denne løsningen selv. Noen kan nemlig virke litt snurt om feks en gjeng har avtalt å gå på show og restaurant (alle invitert i felles chat), også har de mast om å gjøre noe annet. Problemet er også at de ofte ikke selv inviterer eller kommer med ideer. Jeg vet også at et par ville synes det var ubehagelig å "vise" at de har dårlig råd ved å feks si at de heller kan stelle i stand mat på hytten til vi kommer, slik som du fortalte. Da jeg var student skulle en gjeng på revy. Jeg hadde ikke råd, men de ville gjerne spleise til meg. Jeg tilbød meg da å være sjåfør slik de kunne kose seg med litt alkohol. Jeg synes det var en grei løsning og jeg følte jeg kunne bidra litt og ikke "levde på" de. Men jeg vet hvertfall en, tror jeg forventer at hen skal få bli med på ting uansett, feks hyttetur. Men jeg synes det er en uting hvis det aldri bidras med noe. Ikke en gang har hen tatt med noe felles pålegg engang. Ingenting. Anonymkode: d493b...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De med god økonomi kan spleise på de med dårligere økonomi ? F. Eks ved deres bursdag? Eller som en annen nevner, la de betale mindre men ikke legge så mye oppmerksomhet på det kanskje. Anonymkode: 058b9...52b Enig i at vi kan det innimellom, men synes det blir feil over tid. Men feks om vi gir felles gave til noen, så kan man jo alltids slenge på alles navn. Men da kan man jo kjøpe for en pris som de som betaler, synes er ok. Anonymkode: d493b...8bf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror dette hadde vært lettere om disse personene hadde kommet med denne løsningen selv. Noen kan nemlig virke litt snurt om feks en gjeng har avtalt å gå på show og restaurant (alle invitert i felles chat), også har de mast om å gjøre noe annet. Problemet er også at de ofte ikke selv inviterer eller kommer med ideer. Jeg vet også at et par ville synes det var ubehagelig å "vise" at de har dårlig råd ved å feks si at de heller kan stelle i stand mat på hytten til vi kommer, slik som du fortalte. Da jeg var student skulle en gjeng på revy. Jeg hadde ikke råd, men de ville gjerne spleise til meg. Jeg tilbød meg da å være sjåfør slik de kunne kose seg med litt alkohol. Jeg synes det var en grei løsning og jeg følte jeg kunne bidra litt og ikke "levde på" de. Men jeg vet hvertfall en, tror jeg forventer at hen skal få bli med på ting uansett, feks hyttetur. Men jeg synes det er en uting hvis det aldri bidras med noe. Ikke en gang har hen tatt med noe felles pålegg engang. Ingenting. Anonymkode: d493b...8bf Men der er jo problemet - dere tar avtaling av aktiviteter dere vet ikke er mulig for alle å være med på i felles-chat. Selvfølfelig skaper det sur stemning. Anonymkode: b4f5e...ff7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men der er jo problemet - dere tar avtaling av aktiviteter dere vet ikke er mulig for alle å være med på i felles-chat. Selvfølfelig skaper det sur stemning. Anonymkode: b4f5e...ff7 Men problemet er at de blir snurt hvis de får vite om i ettertid at vi andre skal noe. Blir det ikke litt rart å skjule? Hvis feks en spør "Ole hva skal du i helgen?". Skal han si han skal i familiebesøk og lyge, eller si han skal på show og restaurant med nesten hele vennekretsen? Anonymkode: d493b...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men problemet er at de blir snurt hvis de får vite om i ettertid at vi andre skal noe. Blir det ikke litt rart å skjule? Hvis feks en spør "Ole hva skal du i helgen?". Skal han si han skal i familiebesøk og lyge, eller si han skal på show og restaurant med nesten hele vennekretsen? Anonymkode: d493b...8bf Enig med deg, det blir veldig rart. Jeg har dårlig råd selv, men ville satt pris på å bli invitert og få valget. Jeg har en egen konto hvor jeg sparer opp til å gjøre ting som er unødvendig og gøy, hvor jeg f.eks. setter inn bursdagspenger fra foreldrene mine. Noen ganger kan noe som er dyrt være noe jeg har lyst til å prioritere å bruke denne kontoen på. Men det er også fint med forståelse (det holder med et "ok" altså) for at jeg må prioritere, og at jeg dermed må si nei de fleste gangene noe koster en del. Å bli invitert og måtte si nei går helt fint så lenge man da ikke maser eller finner "løsninger" som egentlig ikke er løsninger. (F.eks. "Du kan låne penger av meg." Det skal jo betales tilbake også...) Anonymkode: 7d2e9...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 Jeg synes dere skal fortsette med å variere aktivitetene deres - noen ting som alle kan være med på, og noen mer kostbare ting. Det blir for dumt om dere som har god råd ikke kan bruke penger på f.eks. god mat og drikke bare fordi noen andre blir snurt. Jeg synes heller ikke dere skal føle dere forpliktet til å spleise for de med dårlig råd. Men som andre her sier, må dere planlegge dette i enerom da, ikke i en felles chat. En uformell invitasjon, "vi går her og gjør dette den dagen, de som vil kan gjerne slenge seg på" er tilstrekkelig etterpå. Hovedproblemet her er vel at når det inviteres til en dyr aktivitet, vil de som har dårlig råd insistere på at aktiviteten endres. Dette må dere ikke gå med på! Folk må tåle at man lever livet etter økonomi. Som noen andre sier her - hvis de foreslår noe annet: legge dette til en annen dag og gjør dette i tillegg, ikke i stedet for. Planlegging av aktiviteter som foregår i felleschat med alle, bør alle bli enige om da.. Hvis ikke, er det jo ren overkjøring av de med dårlig økonomi. Det er kjip oppførsel. Ikke vær en sånn! Anonymkode: a1466...3f0
SoWhat? Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ved sånne tilfeller har vennegjengen min funnet en god løsning. Hun i vår vennegjeng med dårligst økonomi er ufør og barnløs og har derfor en del mer tid enn oss som jobber. Derfor får hun ansvaret for planlegging, organisering og innkjøp. Når vi har leid hytte har hun kjøpt inn mat og kjørt opp på hytta på fredag formiddag og gjort alt i stand, sånn at vi har kommet til dekket bort og deilig middag. Og ofte orker hun ikke være ute på ski like lenge som oss andre, så hun drar tilbake til hytta og lager mat. Hun betaler på en måte for oppholdet gjennom husarbeid. Litt gammeldags, men det var hun som foreslo å ta ansvaret for planlegging og innkjøp, og alle er fornøyde. Anonymkode: b8c26...57a Wtf Er hun slaven deres? Dette så ut som ren utnyttelse spør du meg. Planlegging, organisering og innkjøp pluss ordne alt istand på hytta og matlaging? Seriøst? Fyf...Og mens dere "orker" å være ute lenger, så lager hun mat som er klar når dere kommer tilbake? Noen har bare ikke evnen til å skamme seg. Lurer på hvor mye det koster å være på den hytta kontra jobbene hun gjør. Verste jeg har sett. Og ja, selv om hun stakkars foreslo selv. 4
SoWhat? Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 Alle inviteres til ulike aktiviteter og tilsetninger. Finn på ting av varierende kostnader. Så får alle blitt med på ett og annet. Men pass litt på at det ikke bare er en som ikke kan. Kjedelig å la kun en være utenfor.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 Har det også slik i min vennekrets. Det er ingen andre løsninger enn å a) variere aktivitetene, b) invitere alt på alle, også ting som koster. Da kan alle bestemme seg for om de vil sette av penger til det, eller si nei. Jeg synes også det må være greit å dele opp en større gjeng litt. Man må kunne være to eller tre eller fire iblant uten at andre umiddelbart føler seg utenfor. Folk har jo også litt ulike interesser. Det må også være greit om to av dere blir enige om noe, og inviterer resten. "Anders har bord på Fyr på fredag, si ifra de av dere som vil være med :)". Da er det klart at det er dit dere skal. Hvis ti mennesker skal bli enige om noe hver gang, kommer dere aldri noen vei. Anonymkode: 1ac8c...419 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 Vi kunne vært i samme gjeng ts, jeg forstår dilemmaet ditt veldig godt. Vi har en felleschat på fb som har pågått i årevis, der havner både forslag om ting å finne på, spørsmål om hjelp, festlige bilder ect. Helt naturlig å slenge ut "blir noen med på pizza og øl på XX i kveld?" , "jeg tenker å se Batman på kino på søndag, noen som blir med?" eller "spillkveld hos meg lørdag kl 19 for de som vil" i en slik chat. Da er det også fult mulig å spørre hvem som er interessert i å bli med på bordreservasjon hos Maaemo eller tur til Preikestolen i samme chat. Så er det opp til de som vil å si fra at de er med, evt helt frivillig å si "passer ikke", "en annen gang" eller ikke svare i det hele tatt. Jeg syns folk må ha såpass selvinnsikt at de tåler at folk planlegger aktiviteter de selv ikke er interessert i eller har råd til, så lenge det innimellom er tilbud som favner alle. Det merkelige er at de som klager over pris på det andre har lyst til sjelden og aldri tar initiativ til noe selv, og da kan de ikke klage heller mener jeg. Problemet er også at spesielt en i vår gjeng har en tendens til å si ja, og så trekke seg samme dag eller bare ikke dukke opp. Da har gjerne andre lagt ut for billetter de ikke har samvittighet til å be vedkommende betale, eller vi sitter på en flott restaurant og må flau bekjenne for servitørene at vi blir en mindre (jada, det går greit på Egon, men bedre steder har ofte styrt litt for å få plass til antallet). Har også opplevd at vedkommende kom på restauranten en time for sent når vi andre for lengst var begynt å spise, og kun bestilte farris og kaffe. Jeg jobber hardt for pengene mine, og gidder faktisk ikke spleise for en giddalaus type som er helt skyld i sin egen labre økonomi, så å betale for han var ikke aktuelt. Basert på dette syns jeg derfor det er helt greit å avtale en del ting utenom gruppechatter og det at "alle skal få tilbudet". Noen ganger er det bedre å bare invitere de man faktisk tenker er interessert eller har råd, og så kan alle inkluderes på ting som er uavhengig av økonomi/reservasjon ect. Anonymkode: 26229...f1a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Her har vi noen reisevenner, noen «bruke naturen i nærmiljøet og grille pølse» venner og noen «møtes til fest venner». Noen møter hi på alle arenaer andre på bare noen. Når man er så mange så blir det naturlig at man finner den arenaen å være sosial på som passer en selv og evt lommeboka. Anonymkode: c6e6e...e71
Gjest ti10 Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 Men ærlig talt, MÅ alle være med på alt? Jeg synes det høres ut som at dere pleier å ta hensyn til folk allerede, i og med at dere både gjør aktiviteter som ikke koster så mye eller er gratis og andre ting som koster litt. Jeg reagerer på at du sier at dere har sponset vennene med dårlig økonomi og ikke fått takk. Det virker rart og utakknemlig. Og jeg synes det er i overkant spesielt (dvs. frekt) av de med dårlig økonomi å bli sur for at noen av dere gjør ting de ikke har råd til. Spesielt når de har dårlig økonomi fordi de ikke har lyst til å jobbe. Det er jo direkte smålig å ikke unne vennene sine fine opplevelser fordi man selv ikke har råd. Det høres ikke ut som at dere akkurat gnir det inn, heller. Dette må de bare tåle.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Jeg synes det er fint om alle inviteres til alt, så kan ingen føle seg utenfor på den måten. Det er den som tar initiativet som setter standarden. Ingen kan komme å klage for at noen tok et initiativ, som ikke passer helt til ens egen standard. Nei, inntektseliten i vennegruppen skal ikke finansiere sine uføre venner, det gjør de i forveien. Anonymkode: 19065...ab8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå