Gå til innhold

Hvordan regne ut gjeldsrenter på skattekortet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal fylle ut gjeldsrenter på skattemeldingen, men hvordan i svarte skal jeg regne ut det? Skal man beregne med effektiv rente eller med norminell rente? Og regner man det ut per måned eller per år eller hva?

Ja, jeg er litt dum, hehe..

Anonymkode: b2e9c...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Føsleguri

Hvilken skattemelding? Ingen har fått tilsendt skattemeldingen for 2020 ennå.

Gjeldsrentene står på årsoppgaven frå banken, du skal ikke regne det ut.

Hvis mener du mener at du skal endre skattekort kan du f.eks se på hva du betale i renter i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skattekort og skattemelding er to forskjellige ting. 

Skattekort heter nå skattetrekksmelding. Her skriver du inn det du forventer at du skal betale i gjeldsrenter i løpet av året. Skal du beregne rentene er det den effektive renten du bruker. Dette inkluderer evt gebyrer. Det er bedre å skrive inn litt for lite enn litt for mye dersom du ønsker å få tilbake på skatten.

På skattemeldingen skal du skrive inn det du faktisk betalte i gjeldsrenter sist år. Denne informasjonen får du fra banken på årsoppgaven.

Anonymkode: 7c7cc...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skattekort og skattemelding er to forskjellige ting. 

Skattekort heter nå skattetrekksmelding. Her skriver du inn det du forventer at du skal betale i gjeldsrenter i løpet av året. Skal du beregne rentene er det den effektive renten du bruker. Dette inkluderer evt gebyrer. Det er bedre å skrive inn litt for lite enn litt for mye dersom du ønsker å få tilbake på skatten.

På skattemeldingen skal du skrive inn det du faktisk betalte i gjeldsrenter sist år. Denne informasjonen får du fra banken på årsoppgaven.

Du må bruke nom.rente, du får ikke fradrag for gebyrene.

Jeg tar som regel bare beløpet jeg betalte i renter sist måned og ganger det med 12. Og så trekker jeg ifra litt for du betaler jo litt mindre renter for hver måned.

Anonymkode: 5d10e...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tar som regel bare beløpet jeg betalte i renter sist måned og ganger det med 12. Og så trekker jeg ifra litt for du betaler jo litt mindre renter for hver måned.

Jo, man får fradrag for termingebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Som Føsleguri sier så får man fradrag for termingebyret på lik linje med rentene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har gjeld på 1.4 mill og en leilighet verd to mill, hva blir formuen da? 

Anonymkode: e0e5c...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nedbetalingsplan på bilån, boliglån etc. Der står det hva rentene kommer på i løpet av året. Rund gjerne nedover for å sikre deg litt. I følge min nedbetalingsplan skal jeg betale 34k i rente. Jeg fører opp 30k som grunnlag på skattekortet.

Anonymkode: de979...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man har gjeld på 1.4 mill og en leilighet verd to mill, hva blir formuen da? 

I skattemeldingen eller søknad om nytt skattekort er det ligningsverdien på leiligheten som er viktig. Er 2 mill. ligningsverdi eller er det markedsverdi? Ligningsverdien på primærbolig (dvs boligen du bor i) er ca. 25 % av markedsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (På 10.1.2021 den 13.14):

I skattemeldingen eller søknad om nytt skattekort er det ligningsverdien på leiligheten som er viktig. Er 2 mill. ligningsverdi eller er det markedsverdi? Ligningsverdien på primærbolig (dvs boligen du bor i) er ca. 25 % av markedsverdi.

Markedsverdi. 
Jeg fant en kalkulator hos Skatteetaten, der det ble spurt om eierandel. Det er kun mitt navn som står på kontrakten, men jeg skylder jo banken en haug med penger, sånn 75% av leiligheten. Skal jeg oppgi 100% eller 25? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Markedsverdi. 
Jeg fant en kalkulator hos Skatteetaten, der det ble spurt om eierandel. Det er kun mitt navn som står på kontrakten, men jeg skylder jo banken en haug med penger, sånn 75% av leiligheten. Skal jeg oppgi 100% eller 25? 

100%

Anonymkode: c5364...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Markedsverdi. 

Jeg vet ikke hvilken kalkulator du har funnet. Men din skattemessige formue blir mest sannsynlig kr. 0,- siden ligningsverdien på leiligheten din er ca. 500 000,- og du har gjeld på 1.4 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...