GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 https://www.nettavisen.no/nyheter/tre-teorier-pa-hvorfor-det-dor-flere-i-sverige-enn-i-norge-n-teori-er-omstridt/s/12-95-3424063571 Det høres fornuftig ut det, men hvordan er Sverige i forhold til Danmark som har hatt like strenge tiltak som her.
Druid Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Bente1234 skrev (7 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/tre-teorier-pa-hvorfor-det-dor-flere-i-sverige-enn-i-norge-n-teori-er-omstridt/s/12-95-3424063571 Det høres fornuftig ut det, men hvordan er Sverige i forhold til Danmark som har hatt like strenge tiltak som her. Danmark har 10 ganger så høy befolkningstetthet som Norge. 3 ganger så mye smitte og konsekvenser er sånn sett ikke unormalt og må regnes på Norsk nivå i kvalitet av takling. 4
Djungelvrål Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Hvorfor?? Er det ikke innlysende? Svenskene levde jo nesten som normalt i mange måneder. 9
Lana01 Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 (endret) De har valgt feil strategi. som har kostet. - Så langt har Sverige strategi vist seg å være en dramatisk fiasko, sier virolog og kritiker Lena Einhorn, som viser til at Sverige nå har åtte ganger flere smittede i forhold til befolkningen enn Finland og tre og en halv gang mer enn Norge. https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-koronabolge-velter-inn-over-sverige-far-kritikk-for-feil-strategi-mot-pandemien/s/12-95-3424045945 Endret 9. januar 2021 av Lana01 5
GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2021 Lana01 skrev (26 minutter siden): De har valgt feil strategi. som har kostet. - Så langt har Sverige strategi vist seg å være en dramatisk fiasko, sier virolog og kritiker Lena Einhorn, som viser til at Sverige nå har åtte ganger flere smittede i forhold til befolkningen enn Finland og tre og en halv gang mer enn Norge. https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-koronabolge-velter-inn-over-sverige-far-kritikk-for-feil-strategi-mot-pandemien/s/12-95-3424045945 Ja vi får se når vi alle er ferdige med pandemien hvem som kom best ut av det.... det blir spennende... 3
NorthernLight Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 Bente1234 skrev (43 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/tre-teorier-pa-hvorfor-det-dor-flere-i-sverige-enn-i-norge-n-teori-er-omstridt/s/12-95-3424063571 Det høres fornuftig ut det, men hvordan er Sverige i forhold til Danmark som har hatt like strenge tiltak som her. Sverige har gjort en ræva jobb.. Makan til elendig corona strategi de har hatt. 7
GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2021 NorthernLight skrev (Akkurat nå): Sverige har gjort en ræva jobb.. Makan til elendig corona strategi de har hatt. Er du så sikker på det når regnskapet er gjort opp tilslutt..ja det har dødd mye mer..men hva med økonomien til folk, næringslivet osv?? Jeg er ikke så skråsikker egentlig. 6
Lana01 Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 Bente1234 skrev (4 minutter siden): Ja vi får se når vi alle er ferdige med pandemien hvem som kom best ut av det.... det blir spennende... Best ut av det... De har allerede mistet 9000 menneskeliv..... og det står også Vi har også overbevisende tall som viser at det er samfunnsmessig mer lønnsomt å stenge ned og bekjempe pandemien, eller la den brenne ut og akseptere enorme sosiale og økonomiske konsekvenser. 6
GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 Forfatter #9 Skrevet 9. januar 2021 Lana01 skrev (Akkurat nå): Best ut av det... De har allerede mistet 9000 menneskeliv..... og det står også Vi har også overbevisende tall som viser at det er samfunnsmessig mer lønnsomt å stenge ned og bekjempe pandemien, eller la den brenne ut og akseptere enorme sosiale og økonomiske konsekvenser. Du teller bare døde du... 2
NorthernLight Skrevet 9. januar 2021 #10 Skrevet 9. januar 2021 (endret) Bente1234 skrev (2 timer siden): Er du så sikker på det når regnskapet er gjort opp tilslutt..ja det har dødd mye mer..men hva med økonomien til folk, næringslivet osv?? Jeg er ikke så skråsikker egentlig. Ja det er jeg sikker på. I sverige er det nå 9479 døde. Det sier sitt. Regjeringen og Folkhälsomyndigheten med Tegnell i spissen har gang på gang tabbet seg ut. Rett og slett en elendig jobb. De har hatt få tiltak osv osv osv.. Det burde man fått med seg om man har fulgt med der siden mars. Endret 9. januar 2021 av NorthernLight 2
NorthernLight Skrevet 9. januar 2021 #11 Skrevet 9. januar 2021 Bente1234 skrev (15 minutter siden): Du teller bare døde du... Tenk hvor mange som har mistet en nær venn, søster, bror, tante, bestefar,bestemor der pga elendig coronastrategi. Teller ikke det eller? 5
Gjest EndaEnGang Skrevet 9. januar 2021 #12 Skrevet 9. januar 2021 17 minutter siden, Bente1234 said: Du teller bare døde du... Økonomien kan bygges opp igjen. Døde folk er bare døde. Det er klart at det et sistnevnte som er viktigst.
GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 9. januar 2021 (endret) EndaEnGang skrev (3 minutter siden): Økonomien kan bygges opp igjen. Døde folk er bare døde. Det er klart at det et sistnevnte som er viktigst. Ja men vil alle de som er permiterte og gjelda øker til få samme tilgang på jobb som før korona ? Det er det vi alle er bekymret for...økonomien kan bygges på mange måter...en er å drite i alle som har mistet jobbene sine og ansette yngre og bedre og ofre alle de som er uten skyld i dette her for at de har havnet utenfor arbeidsmarkedet... eller som regjeringa er så flink på i disse tider..sende inn fly etter fly med polakker fra ett veldig rødt land i europa som også er kjent for å komme med falske korona papirer... den ser du ikke...ellers så syns du det er helt greit og sitter trygt i egen jobb. Endret 9. januar 2021 av Bente1234 1
GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 Forfatter #14 Skrevet 9. januar 2021 (endret) NorthernLight skrev (5 minutter siden): Tenk hvor mange som har mistet en nær venn, søster, bror, tante, bestefar,bestemor der pga elendig coronastrategi. Teller ikke det eller? kjenner ingen jeg... vet ikke om noen heller...men vet om mange som dør av andre årsaker for at de er gamle. men kjenner folk som har tatt livet sitt pga corona tiltakenes herjinger..de er like mye verd for meg som de som skulle dødd av korona... Eller Roy som tok livet sitt fra vg artikkelen pga tiltakene ... er han ikke like mye verd å få leve som de som får korona? Endret 9. januar 2021 av Bente1234 3
Pipaluk Skrevet 9. januar 2021 #15 Skrevet 9. januar 2021 Tror dere svenskene må be om hjelp fra andre land nå for redde intensivkapasiteten? Eller sitter det for langt inne med tanke på strategien de har tenkt var bedre enn andres, har feilet fullstendig 1
NorthernLight Skrevet 9. januar 2021 #16 Skrevet 9. januar 2021 Bente1234 skrev (1 minutt siden): kjenner ingen jeg... vet ikke om noen heller...men vet om mange som dør av andre årsaker for at de er gamle. Tenk så mange som har hatt en grusom død på intensiven der, ikke fått familie på besøk når de går bort osv. Mange av de dødsfallene kunne vært omgått om Regjeringen og Folkhälsomyndigheten hadde gjort en skikkelig jobb. 2
Gjest EndaEnGang Skrevet 9. januar 2021 #17 Skrevet 9. januar 2021 12 minutter siden, Bente1234 said: Ja men vil alle de som er permiterte og gjelda øker til få samme tilgang på jobb som før korona ? Det er det vi alle er bekymret for...økonomien kan bygges på mange måter...en er å drite i alle som har mistet jobbene sine og ansette yngre og bedre og ofre alle de som er uten skyld i dette her for at de har havnet utenfor arbeidsmarkedet... eller som regjeringa er så flink på i disse tider..sende inn fly etter fly med polakker fra ett veldig rødt land i europa som også er kjent for å komme med falske korona papirer... den ser du ikke...ellers så syns du det er helt greit og sitter trygt i egen jobb. Det et ingen som tror vi kommer til å gå igjennom dette uten at næringslivet lider, men for min del et altså viktigere å redde liv enn å redde arbeidsplasser. Vi har en høyt utdannet befolkning og jeg tviler ikke på at vi klarer å skape nye arbeidsplasser på sikt. Men akkurat nå synes jeg altså det er viktigere å redde liv. Min personlige arbeidssituasjon kan du holde utenfor diskusjonen, det er på ingen måte relevant.
GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2021 Forfatter #18 Skrevet 9. januar 2021 (endret) Nei hadde du ikke hatt noe å skjule som flere av disse pro tiltaks typene så hadde du sagt det... så det gir meg jo egentlig ett svar da...IKke alle som hadde jobb før korona har mye utdannelse..så ergo så er du enig at de skal ofres for de som har høyere utdannelse... det er så vondt å lese sånt jeg får vondt langt inn i sjela... de som har god utdanning har uansett ikke noe problem å få seg jobb. Det spiller ingen rolle her altså at folk tar livet av seg for at de ikke ser meninga med livet og ingen har bruk for dem og de får bare smuler fra veldferdsstaten og overleve på mot det de hadde en før en grei jobb og greit betalt lønn.. det er litt trangsynt og veldig kynisk..men når det gjelder korona da er dere så medfølende og inkluderend.. æsj. Endret 9. januar 2021 av Bente1234 2
Lana01 Skrevet 9. januar 2021 #19 Skrevet 9. januar 2021 Bente1234 skrev (36 minutter siden): Du teller bare døde du... Jeg tenker på helheten og menneskeliv er viktig. Sverige må stenge ned kraftig nå, fordi ting er utav kontroll, og må betale dyrt nå også økonomisk. Det er viktig å ta riktige grep tidsnok. Dette vil uansett koste dyrt samfunnsøkonomisk. og jobber vil gå tapt, men hva er best , tar vi grep til har vi mer kontroll. Mange smittede og syke koster også enorme summer. Både med sykemeldinger, karantener isolasjon og ikke minst behandling. og lønnskostnader i helsevesenet m.m og langtidseffekten av dette.. er redd det vil bli mange uføre. Det aller viktigste er at folk er villig til å vaksineres også for økonomien. 3
Callisto83 Skrevet 9. januar 2021 #20 Skrevet 9. januar 2021 En "up and coming" svensk politiker sa i en podcast jeg hørte på i mars 2020, at vi i Norge og Danmark var så "ugga bugga" som valgte å stenge ned. De har rett og slett ikke tatt det seriøst, og hatt lederskikkelser som Tegnell som håpet på flokkimmunitet. Det er virkelig ikke et mysterie. Men det er et sørgelig eksempel på hva som skjer når et samfunn blir for løsrevet fra realitetene. 5
Anbefalte innlegg