Gå til innhold

Holder på å klikke av bonusbarna *måltider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg bare som et vandrende matfat... overfor ganske store barn (rundt 10 år begge to).

Maset begynner allerede før frokosten.

"Hva er det til mat, hva skal vi spise, hva skal du lage, når er neste måltid, hva er det til lunsj, skal du bake noe idag, skal du ordne noe ekstra, når lager du middag, hva er det til middag, hva skal vi ha til mat, æsj sånn liker jeg ikke, æsj det vil jeg ikke ha, når er det kveldsmat, hva lager du da, hva skal jeg ordne meg". Osv osv.

Hver bidige helg er det alle måltider det mases om, i ukedagene slipper jeg lunsjmaset.

Vi har faste måltider, de klarer å ordne seg frokost selv når de står opp, de spiser så mye de vil, de klarer å lage seg mellommåltider selv, og liker de det ikke det som er servert - så ber jeg de om å ordne seg brødskiver selv. Nå har jeg begynt å svare bare "MAT" når de henger rundt beina mine og maser og maser om "hva lager du, hva er det til mat". For maset vil jo ingen ende ta, og jeg føler meg bare som en kafé.

Noen tips? Mine barn på samme alder er ikke slik, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å roe ned det ekstreme fokuset på mat. Nesten så jeg blir bekymret for at de ikke får mat hjemme hos sin mor...

Anonymkode: 11e6d...95c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får gi dem ansvaret med å lage middag en dag da, så kanskje de slutter. Skriv en handleliste, ta de med på butikken, la de ta ansvaret for å finne alt, svins litt rundt mens de holder på og så betaler du når de er klare. Vet det ikke er det smarteste å være mange på butikken fra samme husstand, men dere får gjøre det en tidlig lørdagsmorgen f.eks.

Anonymkode: c97a9...788

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du alt ansvar alene på kjøkkenet? Kan de ikke spørre faren sin?

Anonymkode: db775...c6e

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Barn som kjeder seg og ikke blir aktivisert, som mangler struktur og rutiner bruker ofte mat og måltider for å selv skape struktur og tidsperspektiv for dagen. Hva om dere finner på noe med barna? Så de slipper å mase og henge rundt bena dine hele dagen 

Anonymkode: 7cef9...f20

• Liker 19
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Føler meg bare som et vandrende matfat... overfor ganske store barn (rundt 10 år begge to).

"Hva er det til mat, hva skal vi spise, hva skal du lage, når er neste måltid, hva er det til lunsj, skal du bake noe idag, skal du ordne noe ekstra, når lager du middag, hva er det til middag, hva skal vi ha til mat, æsj sånn liker jeg ikke, æsj det vil jeg ikke ha, når er det kveldsmat, hva lager du da, hva skal jeg ordne meg". Osv osv.

Hver bidige helg er det alle måltider det mases om, i ukedagene slipper jeg lunsjmaset.

Vi har faste måltider, de klarer å ordne seg frokost selv når de står opp, de spiser så mye de vil, de klarer å lage seg mellommåltider selv, og liker de det ikke det som er servert - så ber jeg de om å ordne seg brødskiver selv. Nå har jeg begynt å svare bare "MAT" når de henger rundt beina mine og maser og maser om "hva lager du, hva er det til mat". For maset vil jo ingen ende ta, og jeg føler meg bare som en kafé.

Noen tips? Mine barn på samme alder er ikke slik, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å roe ned det ekstreme fokuset på mat. Nesten så jeg blir bekymret for at de ikke får mat hjemme hos sin mor...

Svar den som maser får bare luftboller og ventesuppe. Ikke tilrettelegg for mas. Mas fortjener ikke svar. 

Men god ide over å la de være med å planlegge måltider, skrive liste og handle. Sier ikke at de skal få bestemme, men være med å planlegge og at dere blir enige. Og å aktivisere. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mine barn på samme alder er ikke slik, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å roe ned det ekstreme fokuset på mat.

Hva hadde du gjort om dine barn hadde vært sånn? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De vil ha oppmerksomhet fra deg. Ig kjærlighet. Enten bevisst eller ubevisst. Vis at du setter pris på dem

Anonymkode: c72c0...4be

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Mitt ene barn er også sånn.  Det hjelper mye å skrive opp en ukesmeny over middagene i alle fall. Henger godt synlig på kjøkkenet. 

Anonymkode: 7f50e...66b

• Liker 8
Skrevet

Det kan da umulig koste deg så mye å svare på det de spør om?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Planlegg ukesmeny en fast dag i uken, der barna får være med å bestemme middager.

Så skriver dere middagene på en kalender på kjøkkenet slik at alle kan se hva som skal spises.

Det er også en god idé å la barna lage middag en eller to ganger i uken, og la de få være med å handle inn på butikken. 

Anonymkode: 1ec56...677

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Svigermor skrev (2 minutter siden):

Det er hennes bonusbarn vettu😒

Anonymkode: 1ec56...677

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Få far til å ta større ansvar for måltidene i helg, så kan de mase på ham. Eller kanskje de kan få litt ansvar? 10 år da kan de gjøre mye. 

Anonymkode: 8bddc...0d0

• Liker 5
Skrevet

Lag "meny" ;) Som henger på kjøleskapet, lett synlig. Gjerne skriv "Frokost: brødskiver med det pålegget du finner i kjøleskapet", altså såpass detaljert ;)

Skjønner at de synes det er hyggelig å være sammen med deg, men det går jo an å formidle at du gjerne vil gjøre noe med dem, men at du blir gal i hodet av konstante spørsmål om mat - og spørre dem hva de har lyst til å gjøre sammen med deg istedenfor.

• Liker 2
Skrevet

Og "æsj" er det ikke lov til å si.... Altså, det er greit å ikke like, men "æsj" er ikke et ord man bruker i deres hus. Like greit å prente inn det med en gang!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

«Bonus» ja særlig.

Anonymkode: 13849...472

• Liker 4
Skrevet

Hva med å slutte å lage alle disse måltidene til dem? Og er dere aldri ute, siden hver helg kun er matmas hjemme? 

F.eks. frokost kan de lage selv. Lunsj i helgen kan være å ta med en matpakke på tur eller noe sånn? Prøv å være mer ute enn hjemme på dagen i helgene slik at dere slipper det. Eller bare gjør det kjempe enkelt? Frokostblanding eller brød til frokost, brød eller rundstykker til lunsj, middag varierer, og brød og kakao til kvelds? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mitt ene barn er også sånn.  Det hjelper mye å skrive opp en ukesmeny over middagene i alle fall. Henger godt synlig på kjøkkenet. 

Anonymkode: 7f50e...66b

Skulle foreslå det samme. Skriv det opp et sted?

Anonymkode: 7b3cf...3d3

Skrevet (endret)
Ulrikke skrev (20 minutter siden):

Endret av minister-mio
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig problemet med å svare? Du vet, snakke med dem?

Anonymkode: 13849...472

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, Svigermor said:

Min mann spør til stadighet om hva vi skal spise og ha til middag. Jeg blir lei. Så jo, skjønner at det i lengden er irriterende 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...