AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Jeg er som forstegangsmor usikker på hva som er rett osv ovenfor babyen min. Han er en relarivt rolig baby som ikke gråter så mye. Gråter som regel kun når han er (over)trett, vil ha mat eller kos. Babyen vil kun sove ved puppen på dagtid, noe som gjør meg ganske låst. Derimot kan han sitte i tripp trappstolen, babygym, matte på gulvet osv alene når han er våken. Men får så dårlig samvittighet når han ligger alene. Moren min sier at jeg bare kan la han ligge alene så lenge han virker rolig og ikke gråter, slik at jeg får slappet av/gjort husarbeid etc. Men jeg får dårlig samvittighet av at han ligger alene selv om han virker fornøyd.. Hva er OK egentlig?? Anonymkode: a82ba...33c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Så deilig at du har en baby som liker å ligge alene. Bare fint for babyen å kunne utforske og leke alene, du er jo til stede og reagerer om baby gråter eller blir urolig. Bra for begge to tenker jeg 😊 Anonymkode: 53007...7d6 9
Slitenmamma Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Har du vurdert bæresele, da kan du bære ungen mens du gjør andre ting kanskje det kan lette samvittigheten din? Men jeg er forsåvidt enig med din mor, om ungen virker fornøyd så er det ingen fare å la han ligge på matten alene i en liten stund. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Vokser han som forventet, og er frisk og fin? Ypperlig med rolig baby. Fint å veksle mellom kos og la han ligge. Så lenge du er i nærheten, selvfølgelig.. Anonymkode: 79a40...f50 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Hvis vektoppgangen er bra, så la ham få ro og fred til å undersøke verden sålenge han liker det. Ikke alle barn er urokråker eller superaktive. Jeg pleide å legge baby på en tykk yogamatte med teppe og så babygym. Baby lå der litt og så på dingsene, prøvde etterhvert å ta tak i dem. Veldig fint å øve på selvstendighet, motorikk og konsentrasjon selv. Baby holdt ikke ut så lenge i starten, så var jeg bortom å hilste blidt, ga litt oppmerksomhet, snakket og lekte. Når baby ble rolig og fornøyd, gikk jeg og fortsatte med mitt. Slik ble babys trygghet strukket over tid. Baby skal jo røre seg litt, trene opp nakke. Etterhvert lære seg å rulle. Husk - ikke forstyrr et barn som konsentrerer seg. Det er en evne de må få lov å øve opp! Anonymkode: c6475...2a1 1
Thea82 Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis vektoppgangen er bra, så la ham få ro og fred til å undersøke verden sålenge han liker det. Ikke alle barn er urokråker eller superaktive. Jeg pleide å legge baby på en tykk yogamatte med teppe og så babygym. Baby lå der litt og så på dingsene, prøvde etterhvert å ta tak i dem. Veldig fint å øve på selvstendighet, motorikk og konsentrasjon selv. Baby holdt ikke ut så lenge i starten, så var jeg bortom å hilste blidt, ga litt oppmerksomhet, snakket og lekte. Når baby ble rolig og fornøyd, gikk jeg og fortsatte med mitt. Slik ble babys trygghet strukket over tid. Baby skal jo røre seg litt, trene opp nakke. Etterhvert lære seg å rulle. Husk - ikke forstyrr et barn som konsentrerer seg. Det er en evne de må få lov å øve opp! Anonymkode: c6475...2a1 Jeg gjør det samme som anonym over, men har frem til nå alltid vært i samme rom. Nå er hun svart fem måneder og jeg vet hun trives med å ligge litt alene, så nå går jeg hurtig og henter noe ved behov. Men tok meg lang tid å bli trygg, så forstår deg godt TS. Jeg er også førstegangs. Ellers er bæresele bare gull synes jeg:) 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Hehe, samme her. Baby er superflink til å underholde seg selv, han kan holde på omtrent ubegrenset på gulvet med leker og utforsking. Får dårlig samvittighet over at jeg ikke er mer "på" 😛 Anonymkode: 647f4...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Så lenge han gråter ved noen tilfeller kan du føle deg trygg. Vet noen foreldre synes det er deilig å aldri ha hørt babyen gråte, men eksperter vet at dette er et stort faresignal. Anonymkode: fbccd...087 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Mest sannsynlig er du god nok😊 Men husk at noen babyer gir ikke nok beskjed, og det kan være risiko for understimulering. Anonymkode: 54296...a41
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Takk for svar. Bruker bæresele ute på tur med hunden, hender baby sovner litt innimellom men er puppen som er best😂. Litt vanskelig å bruke bæresele inne til husarbeid, fordi baby tydeligvis ikke liker når jeg bøyer meg. Han ligger som regel i 20-30 min før han blir lei. Er dette for mye x2 daglig? Får mye kos og oppmerksomhet utenom, og mye nærkontakt siden han sover oppå meg. Han kan absolutt gråte og gi beskjed.. Anonymkode: a82ba...33c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Bruker bæresele ute på tur med hunden, hender baby sovner litt innimellom men er puppen som er best😂. Litt vanskelig å bruke bæresele inne til husarbeid, fordi baby tydeligvis ikke liker når jeg bøyer meg. Han ligger som regel i 20-30 min før han blir lei. Er dette for mye x2 daglig? Får mye kos og oppmerksomhet utenom, og mye nærkontakt siden han sover oppå meg. Han kan absolutt gråte og gi beskjed.. Anonymkode: a82ba...33c Synes det høres supert ut Du har en trygg baby som får sine behov dekt, både for nærhet og til å oppdage verden litt på egen hånd høres det ut som. Anonymkode: 21d41...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 Jeg hadde samme type baby og pleide å veksle mellom å la han ligge alene og det at jeg holdt han og snakket og dullet med han. Hvis jeg feks skulle gjøre ting satte jeg han gjerne opp så han fikk se på, og så kom jeg kanskje bortom og snakket litt med han før jeg fortsatte. Herlig med fornøyd baby, nyt det! Anonymkode: e1d50...390 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 Jeg hadde også en selvstendig baby som var fornøyd med å ligge for seg selv og jeg fikk dårlig samvittighet. Hørte jo om mange som hadde klistremerkebarn som bare gråt når de ikke lå på mamma, så følte vi var unormale. Nå er hun 2 og fremdeles veldig selvstendig - leker kjempefint alene, kler på selv, god motorikk og språk osv. Har bare fått masse skryt av helsepersonell og pedagoger hele veien 🤷 Ikke alle barn er klistremerker Anonymkode: 6895a...b35 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så lenge han gråter ved noen tilfeller kan du føle deg trygg. Vet noen foreldre synes det er deilig å aldri ha hørt babyen gråte, men eksperter vet at dette er et stort faresignal. Anonymkode: fbccd...087 Fare for kva da? Anonymkode: 1c766...5d1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Jeg hadde det også sånn med første. Veldig rolig baby. Sov lite, men likte godt å ligge alene i babygym f.eks. Gråt nesten aldri. Hadde alltid dårlig samvittighet hvis jeg gjorde andre ting, eller slappet av med en kopp kaffe. Følte at jeg ikke stimulerte nok osv. Med nummer to fikk jeg aldri den muligheten da hen aldri ville ligge noe særlig alene og gråt MASSE. Skjønte da hvor «bortkastet» all den dårlige samvittigheten var, og at jeg påla meg mer stress enn nødvendig. Nummer en fikk mye mer stimulering enn nummer to, til tross for egentid, fordi hen hadde lengre våkenperioder og vi brukte myye mindre tid på byssing/trøsting. Så lenge du ikke lar babyen ligge alene hele dagen, men har kontakt, prater og leker f.eks. ved bleieskift, etter soving og sånt så kan den fint kose seg alene i perioder uten at du skal ha dårlig samvittighet! Det første barnet er forresten fortsatt slik at det liker å leke alene (er nå 9 år), så handler nok mye om personlighet Anonymkode: 062ca...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #16 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fare for kva da? Anonymkode: 1c766...5d1 At barnet har gitt opp, fordi det aldri får respons, ingen kommer når det gråter? Dårlig tilknytning og at barnet har blitt passivt. Tror jeg det menes, jeg er ingen ekspert. Anonymkode: 17434...f0a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #17 Skrevet 11. januar 2021 Nå er jeg tomannsmor til barn som har blitt 3 og 4år. Kjente meg veldig igjen i usikkerheten din rundt dette. Jeg var av de som var med baby hele tiden. Var han/hun våken så lå jeg ved siden av hele tiden. Hendte jeg måtte på do selvsagt, eller henge opp tøy, men ellers var jeg med de. Jeg glad for det i ettertid, syns tiden går fort og er glad jeg prioriterte de, og ikke hele tiden hadde ett plettfritt hjem. Babyen er nok fornøyd så lenge du ikke blir opptatt for lenge, og er i nærheten. Anonymkode: c0e3d...c88
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #18 Skrevet 11. januar 2021 Jeg har hatt det slik med nr. to nå. Første barn ville være på fanget eller ha meg på gulvet, mens lillesøsteren kunne ligge lenge for seg selv og kikke. Hun pusler fortsatt gjerne for seg selv nå som hun er 1 år. Den eldste er en svært sosial treåring som fortsatt vil sitte inne på badet når jeg står i dusjen fordi hun har så mye å prate om, hun leker lite alene, men elsker å leke med andre barn. Jeg tror det handler om ulikheter i personlighet. Jeg er ganske introvert selv , og mistenker at den yngste ligner meg på det området, og at man kan se tegn til slike trekk allerede hos babyer. Jeg har hatt litt dårlig samvittighet selv, fordi den eldste alltid ber om oppmerksomhet og får det, mens den yngste lett går litt under radaren. Men at man tenker på det, og er litt oppmerksom, tenker jeg er det viktige. Anonymkode: 4acbb...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #19 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): At barnet har gitt opp, fordi det aldri får respons, ingen kommer når det gråter? Dårlig tilknytning og at barnet har blitt passivt. Tror jeg det menes, jeg er ingen ekspert. Anonymkode: 17434...f0a Det kan eg forstå. Men da har vel babyen grått tidlegare når den har forsøkt å oppnå kontakt? Og så har han/ho resignert når ingen har gitt trøst Jenta mi gråt veldig sjelden som baby, og eg lurte på om dette kan vere eit faresignal for eitt eller anna. Vi samsov og eg var nok ei litt overbeskyttande førstegangsmor; eg var der med det samme ho klynka litt. Kan vel vere ein del av grunnen til at ho ikkje gråt. Anonymkode: 1c766...5d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå