AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Hvor mye tid bruker dere som har barn i barnehagealderen på læring hjemme? Hva slags læring gir dere hvis dere gjør det, og hvordan føler dere at barnet utvikler seg med det? Anonymkode: 570bb...af4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Alt er jo læring? Stå opp, gå på do, kle på seg, spise frokost, rydde, dra til barnehagen, hjem igjen, middag, lek, evt. tv, kveldsmat, legging, lesing, synging. Hele tiden snakker vi jo, hele tiden stiller de spørsmål eller vi viser og forklarer. De er jo aldri alene, og det er sjelden vi ikke snakker om ting og gjør ting sammen. Tid vi ikke bruker på dette er vel når de leker alene, det kan vi jo kalle egenlæring eller repetisjon... Anonymkode: 8aee3...406 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Vi leser veldig mye bøker. Og jeg repeterer ofte alfabetet. Jeg føler veldig sterkt på at vi må fokusere mer på tall og regning, fordi jeg selv er så dårlig på det...når barneskolen kommer, må jeg lære meg alt på nytt. Så hvis barnet har mine gener så bør vi ta litt forberedelse på matematisk forståelse allerede nå. Jeg er også bevisst på å lære det ting jeg vet kommer på barneskolen senere, sånn at det har et slags fundament av kunnskap. Eksempel benevning av kroppsdeler og funksjoner, hvordan kroppen virker. Ulike tidsepoker. Ulike land og språk. Anonymkode: ca100...956
Gjest Geirfuglen Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Jeg tenker at så og si all tid er læring, jeg også. Vi setter oss ikke ned og tenker at nå skal vi lære, men passer på å lese bøker hver dag, benevne ting, fylle ut setninger og gi tid og rom for spørsmål.
Årolilja Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 (endret) De små er nye her i verden, og lærer nye ting hver dag. Men man kan likevel legge til rette for spesifikk læring gjennom stimulerende aktiviteter (nb: må være lystbetont). Her i huset leser vi bøker, tegner, playdough, skriver, pusler puslespill, øver på å "følge regler" i organiserte leker og spill, synger sanger, snakker engelsk, teller, lager mat/baker sammen, øver på å planlegge passende antrekk (f.eks. varme klær i kaldt vær osv) og kle på seg selv, perle på brett (finmotorikk), kaste ball, sykle, gå på ski, gå tur, rulleskøyter, trygghet i vann/"svømme", regulere følelser, hvordan sette ord på ønsker/tanker og kommunisere dem på en konstruktiv måte, geografi (ser på globus og kart, planlegger tur-ruter osv), øve på empati, dele, hvordan ordne opp en krangel, rydde opp, enkle oppgaver som å dekke på bordet/brette kluter, øver på å bruke arts-begreper (dyr, planter, sopp, blomster, frukt) osv osv. Frilek er også kjempe viktig! I tillegg er vi foreldre troende, så vi forsøker å legge til rette for tro i hjemmet. Barnet lærer enkle, bibelske sannheter som f.eks. at det er elsket, verdifullt, skapt av Gud på underfullt vis, at farmor er i himmelen, at vi må behandle andre slik vi selv ønsker å bli behandlet, at man kan unnskylde og få tilgivelse hvis man trår feil. Dette kommer kanskje ikke direkte inn under den type læring som du er ute etter, men hos oss blir det en slags grunnmur for hvilke verdier vi står for og ønsker å leve etter. Endret 10. januar 2021 av Årolilja 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Leser, rimer, synger, forklarer ting vi gjør og ser. Lar barnet få prøve selv, feks å kutte opp en banan, å smøre skiva selv, å helle melk i bakebollen osv. Oppmuntrer og skryter når barnet prøver noe eller mestrer noe, feks å få på lokket på matboksen selv eller klatre opp stigen til rutsjebane selv. Jeg stiller spørsmål til barnet og svarer på spørsmål som barnet stiller. Er enig med de som har svart før meg, pusling, tegning, å kle på seg osv. er læring. Vi teller ting vi ser og bruker mye korrekte ord (ikke babyspråk). Hun er 2 år. Anonymkode: d1784...659
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Årolilja skrev (1 time siden): De små er nye her i verden, og lærer nye ting hver dag. Men man kan likevel legge til rette for spesifikk læring gjennom stimulerende aktiviteter (nb: må være lystbetont). Her i huset leser vi bøker, tegner, playdough, skriver, pusler puslespill, øver på å "følge regler" i organiserte leker og spill, synger sanger, snakker engelsk, teller, lager mat/baker sammen, øver på å planlegge passende antrekk (f.eks. varme klær i kaldt vær osv) og kle på seg selv, perle på brett (finmotorikk), kaste ball, sykle, gå på ski, gå tur, rulleskøyter, trygghet i vann/"svømme", regulere følelser, hvordan sette ord på ønsker/tanker og kommunisere dem på en konstruktiv måte, geografi (ser på globus og kart, planlegger tur-ruter osv), øve på empati, dele, hvordan ordne opp en krangel, rydde opp, enkle oppgaver som å dekke på bordet/brette kluter, øver på å bruke arts-begreper (dyr, planter, sopp, blomster, frukt) osv osv. Frilek er også kjempe viktig! I tillegg er vi foreldre troende, så vi forsøker å legge til rette for tro i hjemmet. Barnet lærer enkle sannheter som f.eks. at det er elsket, verdifullt, skapt av Gud på underfullt vis, at farmor er i himmelen, at vi må behandle andre slik vi selv ønsker å bli behandlet, at man kan unnskylde og få tilgivelse hvis man trår feil. Dette kommer kanskje ikke direkte inn under den type læring som du er ute etter, men hos oss blir det en slags grunnmur for hvilke verdier vi står for og ønsker å leve etter. Enkle sannheter? Å legge til rette for tro er vel ikke å fortelle barnet at dette er sannheter, men hva dere foreldre tror på. Anonymkode: 779a5...7eb
Årolilja Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enkle sannheter? Å legge til rette for tro er vel ikke å fortelle barnet at dette er sannheter, men hva dere foreldre tror på. Anonymkode: 779a5...7eb Kan godt legge til "bibelske" foran "sannheter" hvis det klargjør hva jeg mener. Med enkle bibelske sannheter, mener jeg selve essensen av bibelens budskap forklart på barnevennlig måte. Foreløbig er han bare 2,5 år gammel, og jeg ser kun fordeler ved å gi han en trygghet i at han er verdifull i våre og Guds øyne. Når han blir eldre, og får behov for mer komplekse svar på eksenstensielle spørsmål, kommer vi til å være åpne om hva vi tror og at andre mener noe annet. Etterhvert må han, som alle andre, selv velge hva han ønsker å tro på, og vi kommer til å elske og støtte han uansett hva han velger. Men enn så lenge er han under vår omsorg, og tar del i vårt hverdagsliv, og blir naturligvis også eksponert for vår tro. Endret 10. januar 2021 av Årolilja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå