Gjest Warrior Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Og mener tiltakene også er tull. Hvorfor mener de/dere det? Det er ikke vanskelig å følge noen tiltak. Det er ikke vanskelig å tenke på andre mennesker som faktisk kan bli alvorlig syk og gjøre alt for å unngå at de får det uten at de må isoleres helt mens alle andre får gjøre som de vil. Hvorfor er noens frihet til å leve livet viktigere enn andres frihet? Alle er like mye verdt, alle fortjener å være trygg, alle bør gjøre sitt beste for å unngå smittespredning, ingen fortjener å være isolert for at andre skal være fri og ha det gøy. Koronatiden har også vært tøff for alle. Ikke bare for de som egentlig vil drite i alt og leve livet. Enig?
solmåneogstjerner Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 (endret) Jeg tenker at vi alle skal vise solidaritet. Og det er heller ikke slik at bare de syke og gamle kan dø eller få alvorlige men. Jeg har for eksempel en venninne som fortsatt er dårlig etter å ha blitt syk i mars. Det kommer litt an på hva du mener med å 'leve livet'. Alle bør klare å la være med store fester og slikt. Men nå når det er såvidt blitt snakk om at man kanskje ikke engang skal kunne gå på tur, da tar det av. Det er for mye. Det finnes en mellomting her. Endret 9. januar 2021 av solmåneogstjerner 11
Example Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Hva med å vise litt solidaritet med de som har det tøft pga. tiltakene? Og forstå det at det aktivt rammer livene til ganske mange på en annen måte enn at man må være litt alene. Kanskje de eldre bør få kuttet pensjonene sine for å gi penger til psykisk helse, utdanning og hardt rammede bransjer i arbeidslivet? Det hadde også vært solidaritet. 24
bttb Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Vi mener at tiltakene ikke er forholdsmessige. 6
mima Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 La alle friske mures inne og slutte å jobbe. Norge kan få pengehjelp fra andre land når ingen jobber her og landet går konkurs. La folk klare seg selv og steng alt utenom sykehus. Høres ikke det fint ut? (Ironisk ment må nevnes. siden mange faktisk mener dette) 10
Gjest Warrior Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 (endret) solmåneogstjerner skrev (1 time siden): Jeg tenker at vi alle skal vise solidaritet. Og det er heller ikke slik at bare de syke og gamle kan dø eller få alvorlige men. Jeg har for eksempel en venninne som fortsatt er dårlig etter å ha blitt syk i mars. Det kommer litt an på hva du mener med å 'leve livet'. Alle bør klare å la være med store fester og slikt. Men nå når det er såvidt blitt snakk om at man kanskje ikke engang skal kunne gå på tur, da tar det av. Det er for mye. Det finnes en mellomting her. Det er sant. Har også hørt om folk som ikke var i risikogruppa som ble veldig syke, så jeg har ikke lyst å bli syk selv heller. Det med å «leve livet» mener jeg festing, reising, ikke bry seg om tiltakene og leve akkurat som før. Sånt blir det lett smittespredning av. De tiltakene vi har nå er ikke for strenge synes jeg. Example skrev (1 time siden): Hva med å vise litt solidaritet med de som har det tøft pga. tiltakene? Og forstå det at det aktivt rammer livene til ganske mange på en annen måte enn at man må være litt alene. Kanskje de eldre bør få kuttet pensjonene sine for å gi penger til psykisk helse, utdanning og hardt rammede bransjer i arbeidslivet? Det hadde også vært solidaritet. Det er mange som har det tøft, men det er jo ikke bare pga tiltakene. Alt er jo pandemien sin feil. Et lite virus gjør så stor skade. Hadde det ikke vært mye smitte, smitter så lett som det gjør og folk ikke ble alvorlig syk av det så hadde det ikke vært tiltak regner jeg med. Det er tross alt viktig å få ned smitten, ikke la det bli overbelastning på sykehusene, unngå å smitte folk som faktisk kan dø av det, og det er ikke greit å bare isolere de som er i risikogruppene. Tenk hvordan det hadde vært å sittet isolert bare for at andre skal være fri og unngå tiltak. Jeg er enig i at de med mye penger kunne gitt til de som er rammet hardt. For det er i sånne situasjoner som denne pandemien vi bør stå sammen og hjelpe hverandre gjennom dette. Endret 9. januar 2021 av Warrior
solmåneogstjerner Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 Warrior skrev (32 minutter siden): Det er sant. Har også hørt om folk som ikke var i risikogruppa som ble veldig syke, så jeg har ikke lyst å bli syk selv heller. Det med å «leve livet» mener jeg festing, reising, ikke bry seg om tiltakene og leve akkurat som før. Sånt blir det lett smittespredning av. De tiltakene vi har nå er ikke for strenge synes jeg. Da er jeg helt enig med deg. Fester og de fleste reiser kan vente. Vi kan holde oss hjemme når vi er syke og begrense kontaktene våre. Være nøye med hygiene og vurdere hva som faktisk er nødvendig. Dette burde de fleste klare. Men vi kan ikke nektes tur og nødvendig helse- og sosialhjelp. 😊 4
Elhaym Skrevet 9. januar 2021 #9 Skrevet 9. januar 2021 Sorry, men dette er sånn typisk 'selvvalgt risikosone'sutring. Jeg følger tiltakene for de som er i risikosonen, men er du i risikosonen har du et ansvar selv. Leser i flere kommentarfelt om folk i' risikosonen' som ikke kan bruke munnbind og derfor mener alle andre skal gjøre det. Seriøst. Viruset har vært kjent lenge og tiltakene har vart siden Mars. Anbefalingen til risikogruppene har vært den samme hele veien. Slutt og pålegg oss uten høy risiko strenge tiltak som portforbud og lockdown når dere heller ikke kan gå ut under lockdown eller portforbud, så det burde jo være unødvendig at alle vi andre skal ha det sånn? Eller er et portforbud bare for de av oss som ikke er i risikosonen? Er tiltakene kun for oss? Vi gjør dette for dere. Og de fleste av oss andre vil heller ikke bli syke. 11
mima Skrevet 9. januar 2021 #10 Skrevet 9. januar 2021 Men det er bedre at alle isolerer seg så ingen kan leve livene sine?🙈 8
Gjest Warrior Skrevet 9. januar 2021 #11 Skrevet 9. januar 2021 Elhaym skrev (43 minutter siden): Sorry, men dette er sånn typisk 'selvvalgt risikosone'sutring. Jeg følger tiltakene for de som er i risikosonen, men er du i risikosonen har du et ansvar selv. Leser i flere kommentarfelt om folk i' risikosonen' som ikke kan bruke munnbind og derfor mener alle andre skal gjøre det. Seriøst. Viruset har vært kjent lenge og tiltakene har vart siden Mars. Anbefalingen til risikogruppene har vært den samme hele veien. Slutt og pålegg oss uten høy risiko strenge tiltak som portforbud og lockdown når dere heller ikke kan gå ut under lockdown eller portforbud, så det burde jo være unødvendig at alle vi andre skal ha det sånn? Eller er et portforbud bare for de av oss som ikke er i risikosonen? Er tiltakene kun for oss? Vi gjør dette for dere. Og de fleste av oss andre vil heller ikke bli syke. Jeg er ikke i risikogruppa, men følger tiltakene for det. Min frihet er ikke viktigere enn andres frihet. Sånn tenker jeg. Håper ikke det blir så ille at det blir portforbud men hvis det hadde blitt portforbud så er det bedre at det gjelder alle for en liten stund enn at bare de i risikogruppa skal sitte isolert hele tiden for alle andre skal være fri. Selvfølgelig har de i risikogruppa et ansvar også og må følge tiltakene. Alle har et ansvar, men likevel er det noen som ikke bryr seg. mima skrev (12 minutter siden): Men det er bedre at alle isolerer seg så ingen kan leve livene sine?🙈 Det er bedre at alle følger tiltakene så smitten kan gå ned. De som er smittet av korona som skal isolere seg til de er smittefri.
Capt. Obvious Skrevet 9. januar 2021 #12 Skrevet 9. januar 2021 Med nåværende tiltak kan heller ikke de i risikogruppene leve livene sine, bortsett fra at man ser enkelte av dem henger på kjøpesentrene.... Selv om samfunnet har blitt tvunget i kne for å beskytte nettopp dem. Forstå det den som kan.... 7
Hedy Lamarr Skrevet 9. januar 2021 #13 Skrevet 9. januar 2021 Jeg er i en av risikogruppene, ikke pga alder men pga sykdom. Jeg har hatt hjemmekontor siden mars, handlet mat med hjemkjøring hver gang smitten stiger her jeg bor, ikke møtt venner, ikke slekt, ikke kolleger. Og jeg har heller ikke truffet kjæresten min siden november. Jeg bruker munnbind hver gang jeg er i butikk og på apoteket, selv når kommunen min er smittefri, jeg har ikke vært på kino, konsert, café eller reist noe som helst sted siden mars. Fødselsdag, jul, nyttår var jeg alene. Det er ikke synd på meg, jeg tåler det fint. Det gjør mange andre i risikogruppene også, andre blir syke av å leve så isolert, men gjør det likevel. Men jeg er pisslei alle dere som ser en gruppe gæmliser som ikke overholder smittevernreglene, og dermed mener alle de andre av oss i en sårbar situasjon ikke skal beskyttes. Så mange av oss har satt livene mye mer på vent enn det en stor andel av befolkningen har. Og det er greit, vi må først og fremst beskytte oss selv. Men at noen pensjonister klemmer hverandre og spiser napoleonskakestykket sitt med felles gaffel skriver jeg på kontoen «det finnes idioter i alle aldre». De pensjonistene er de som hadde gått på grottefest hadde de vært 50 år yngre. Husk at dere som kritiserer folk i sårbare grupper, ikke ser oss som faktisk nærmest har levd som eremitter siden mars. Og tusen takk til dere som bryr dere og tenker på fellesskapet! 6
Capt. Obvious Skrevet 9. januar 2021 #14 Skrevet 9. januar 2021 Hedy Lamarr skrev (1 minutt siden): Jeg er i en av risikogruppene, ikke pga alder men pga sykdom. Jeg har hatt hjemmekontor siden mars, handlet mat med hjemkjøring hver gang smitten stiger her jeg bor, ikke møtt venner, ikke slekt, ikke kolleger. Og jeg har heller ikke truffet kjæresten min siden november. Jeg bruker munnbind hver gang jeg er i butikk og på apoteket, selv når kommunen min er smittefri, jeg har ikke vært på kino, konsert, café eller reist noe som helst sted siden mars. Fødselsdag, jul, nyttår var jeg alene. Det er ikke synd på meg, jeg tåler det fint. Det gjør mange andre i risikogruppene også, andre blir syke av å leve så isolert, men gjør det likevel. Men jeg er pisslei alle dere som ser en gruppe gæmliser som ikke overholder smittevernreglene, og dermed mener alle de andre av oss i en sårbar situasjon ikke skal beskyttes. Så mange av oss har satt livene mye mer på vent enn det en stor andel av befolkningen har. Og det er greit, vi må først og fremst beskytte oss selv. Men at noen pensjonister klemmer hverandre og spiser napoleonskakestykket sitt med felles gaffel skriver jeg på kontoen «det finnes idioter i alle aldre». De pensjonistene er de som hadde gått på grottefest hadde de vært 50 år yngre. Husk at dere som kritiserer folk i sårbare grupper, ikke ser oss som faktisk nærmest har levd som eremitter siden mars. Og tusen takk til dere som bryr dere og tenker på fellesskapet! Og jeg er "piss lei" folk i risikogrupper som faktisk henger på kjøpesentre og lever som om det ikke har skjedd noe som helst, mens halve landet er i ferd med å miste jobben og havne i evig ufør. Så den pekefingeren bør du nok rette til de i risikogruppene som ikke har fult med i timen. 7
Hedy Lamarr Skrevet 9. januar 2021 #15 Skrevet 9. januar 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Og jeg er "piss lei" folk i risikogrupper som faktisk henger på kjøpesentre og lever som om det ikke har skjedd noe som helst, mens halve landet er i ferd med å miste jobben og havne i evig ufør. Så den pekefingeren bør du nok rette til de i risikogruppene som ikke har fult med i timen. Det kan jeg godt. Jeg er helt enig i det, som jeg også skriver i innlegget mitt, det finnes idioter i alle aldre. 3
Sylveon Skrevet 9. januar 2021 #16 Skrevet 9. januar 2021 (endret) Warrior skrev (6 timer siden): Og mener tiltakene også er tull. Hvorfor mener de/dere det? Det er ikke vanskelig å følge noen tiltak. Det er ikke vanskelig å tenke på andre mennesker som faktisk kan bli alvorlig syk og gjøre alt for å unngå at de får det uten at de må isoleres helt mens alle andre får gjøre som de vil. Hvorfor er noens frihet til å leve livet viktigere enn andres frihet? Alle er like mye verdt, alle fortjener å være trygg, alle bør gjøre sitt beste for å unngå smittespredning, ingen fortjener å være isolert for at andre skal være fri og ha det gøy. Koronatiden har også vært tøff for alle. Ikke bare for de som egentlig vil drite i alt og leve livet. Enig? Hvorfor er noen sin frihet viktigere? Vel. Fortell meg hvordan levde du før korona. Hadde du sympati med kreftsyke som kunne bli smittet av forkjølelse og dø? Sympati med kvinnen som satt ved siden av deg på t-banen og kanskje hadde en leversykdom som gjorde immunforsvaret svakt? Hadde du sympati med de eldre som lever isolert år etter år etter år? Husket du å være nøye med håndhygiene fordi at det glasset du tok på i matbutikken, men ikke kjøpte, kanskje smittet en eldre dame med forkjølelse og drepte henne? Hvem er du? Og før korona, hva gjorde du for å bidra til et bedre og tryggere samfunn? Endret 9. januar 2021 av Sylveon 9
Sylveon Skrevet 9. januar 2021 #17 Skrevet 9. januar 2021 Hedy Lamarr skrev (1 time siden): Jeg er i en av risikogruppene, ikke pga alder men pga sykdom. Jeg har hatt hjemmekontor siden mars, handlet mat med hjemkjøring hver gang smitten stiger her jeg bor, ikke møtt venner, ikke slekt, ikke kolleger. Og jeg har heller ikke truffet kjæresten min siden november. Jeg bruker munnbind hver gang jeg er i butikk og på apoteket, selv når kommunen min er smittefri, jeg har ikke vært på kino, konsert, café eller reist noe som helst sted siden mars. Fødselsdag, jul, nyttår var jeg alene. Det er ikke synd på meg, jeg tåler det fint. Det gjør mange andre i risikogruppene også, andre blir syke av å leve så isolert, men gjør det likevel. Men jeg er pisslei alle dere som ser en gruppe gæmliser som ikke overholder smittevernreglene, og dermed mener alle de andre av oss i en sårbar situasjon ikke skal beskyttes. Så mange av oss har satt livene mye mer på vent enn det en stor andel av befolkningen har. Og det er greit, vi må først og fremst beskytte oss selv. Men at noen pensjonister klemmer hverandre og spiser napoleonskakestykket sitt med felles gaffel skriver jeg på kontoen «det finnes idioter i alle aldre». De pensjonistene er de som hadde gått på grottefest hadde de vært 50 år yngre. Husk at dere som kritiserer folk i sårbare grupper, ikke ser oss som faktisk nærmest har levd som eremitter siden mars. Og tusen takk til dere som bryr dere og tenker på fellesskapet! Alle skal beskyttes. De eneste jeg har truffet er mine kolleger (ikke mulig med hjemmekontor for meg) og foreldrene mine. Vi er mange som følger tiltakene og jobber for en bedre hverdag. Jeg tåler det også fint så lenge jeg kan fortsette med å løpe. 1
MissLucy Skrevet 9. januar 2021 #18 Skrevet 9. januar 2021 (endret) Lille_fruen skrev (8 timer siden): Dette er ikke ebola 🙄 ebola smitter kun gjennom kroppsvæsker, så den krever ikke slike smittevernstiltak som en skikkelig smittsom sykdom gjør. Dårlig sammenligning. Endret 9. januar 2021 av MissLucy 3
Eignarf Skrevet 9. januar 2021 #19 Skrevet 9. januar 2021 Tror korona er vanskelig for de fleste. Jeg forstår at folk mister tålmodigheten sin. Men jeg tenker om alle, liksom alle, bare levde isolert i 2-3 måneder, så ville dette gått over. Da tar jeg unntak i jobber som er helt nødvendige. Men ellers, kunne folk isolert seg. Jeg vil heller være isolert i 3 måneder, enn å leve slik som dette i mange år. Strenge tiltak, så løsner det opp, så blir ting stengt igjen. Når jeg skriver isolert, mener jeg selvfølgelig folk skulle få gått på butikken for å kjøpe seg mat. Men kanskje ikke hengt på kjøpesentre osv. Jeg forstår at dette antageligvis er vanskelig å få til i praksis, men. 1
Sylveon Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Eignarf skrev (10 minutter siden): Tror korona er vanskelig for de fleste. Jeg forstår at folk mister tålmodigheten sin. Men jeg tenker om alle, liksom alle, bare levde isolert i 2-3 måneder, så ville dette gått over. Da tar jeg unntak i jobber som er helt nødvendige. Men ellers, kunne folk isolert seg. Jeg vil heller være isolert i 3 måneder, enn å leve slik som dette i mange år. Strenge tiltak, så løsner det opp, så blir ting stengt igjen. Når jeg skriver isolert, mener jeg selvfølgelig folk skulle få gått på butikken for å kjøpe seg mat. Men kanskje ikke hengt på kjøpesentre osv. Jeg forstår at dette antageligvis er vanskelig å få til i praksis, men. Jeg tenker at du er naiv om du tror at dette går over bare man lever isolert i 2-3 måneder. 6
Anbefalte innlegg