Gå til innhold

Angst pust, har noen noe tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg puster veldig overfladisk og har hele tiden angst pust. Jeg prøver å puste med magen, men jeg klarer ikke fokusere på å gjøre det hele dagen, og jeg glemmer meg ofte. Har hatt angst pust hele livet, men bare noen få ganger har det ut iklet seg til et angst/panikk anfall. Jeg klarer på en måte å holde det i sjakk, uten at det eskalerer. Men det er slitsomt å gå rundt å puste som jeg gjør. Det føles ut som jeg ikke får nok oksygen i lungene mine, og får en trang til å gispe inn luft dypt inn i lungene mine. Det hjelper ikke, men når jeg får en trang til å gjøre det, så klarer jeg ikke unngå å gjøre det. 

Eneste tipset jeg har fått er å bevisst puste med magen. Men ja, det er vanskelig å fokusere på det 24/7. 

Noen med erfaring som har noe tips?

Anonymkode: dc4ef...5e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gisper etter luft ca 1 gang hvert 30 minutt (på det beste) så det er veldig slitsomt å gå rundt slik 🙄

• Liker 1
Skrevet

Be om angstdempende middel av legen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje rart ut, men for meg hjelper det litt med tyggis eller pastill som har sterk mintsmak. Da kjenner jeg bedre at jeg får pustet inn luft og det igjen fører til at jeg slapper bedre av.

Anonymkode: 85dae...3af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
marykay skrev (Akkurat nå):

Be om angstdempende middel av legen.

Går allerede på Quetapine, det hjelper mot hodekjør men ikke pusten 😕 

men takk for svar/tips ❤️

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Drikk kamillete , det er avslappende

- litt fysisk aktivitet( en rolig joggetur, en gåtur)

- snakk rolig og høyt med deg selv, det roer ned tankene og gjør det lettere å puste rolig

- aksepter at du sliter med pusten, ikke stress med å puste «riktig «

Anonymkode: 62622...816

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres kanskje rart ut, men for meg hjelper det litt med tyggis eller pastill som har sterk mintsmak. Da kjenner jeg bedre at jeg får pustet inn luft og det igjen fører til at jeg slapper bedre av.

Anonymkode: 85dae...3af

Det hørtes faktisk veldig logisk ut 🙈 Skal kjøpe meg det i morgen 😄

ts

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men hvor mye qvetiapin tar du? 

Prøv å ikke tenke på pusten i det hele tatt. Hvis du fokuserer på det blir det verre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
marykay skrev (12 minutter siden):

Unnskyld at jeg spør, men hvor mye qvetiapin tar du? 

Prøv å ikke tenke på pusten i det hele tatt. Hvis du fokuserer på det blir det verre. 

det går fint, er bare å spørre! 

Tar det litt periodisk utover dagen når jeg føler for, ca totalt 100 mg på dagtid  også tar jeg 100 mg før leggetid sammen med 10 mg stilnoct siden jeg sliter med innsovning 

men totalt 200 mg quetapine ila 1 døgn 😜

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

- Drikk kamillete , det er avslappende

- litt fysisk aktivitet( en rolig joggetur, en gåtur)

- snakk rolig og høyt med deg selv, det roer ned tankene og gjør det lettere å puste rolig

- aksepter at du sliter med pusten, ikke stress med å puste «riktig «

Takk for tips, kan hende det med fysisk aktivitet kan hjelpe. Jeg er for det meste sitte stillende gjennom døgnet, så å bevege seg mer hadde nok ikke vært dumt 😅

ts

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar frem denne igjen.

Jeg er fortiden sykemeldt pga stress, utbrenthet og angsten er kommet voldsomt tilbake.

Nå jobber med pusten hver dag. Og jeg syns det hjelper. Har lastet ned en app angående pusteteknikker samt jeg og så tester ut Wim hoff metoden (både pusteteknikk og sjøbading).

Dette hjelper meg der og da. Men lest meg opp at det kan ta opp til flere uker før en har en bedre effekt. Så jeg skal sette meg et mål å fokusere på dette minst 3 mnd før jeg kan si dette hjelper eller ei. 
Øver også på mindfullness og tenkt å begynne på yoga samt trene mer styrke 

Flere som har hatt god effekt av pusteteknikker 

Anonymkode: 94cdb...ca6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Drar frem denne igjen.

Jeg er fortiden sykemeldt pga stress, utbrenthet og angsten er kommet voldsomt tilbake.

Nå jobber med pusten hver dag. Og jeg syns det hjelper. Har lastet ned en app angående pusteteknikker samt jeg og så tester ut Wim hoff metoden (både pusteteknikk og sjøbading).

Dette hjelper meg der og da. Men lest meg opp at det kan ta opp til flere uker før en har en bedre effekt. Så jeg skal sette meg et mål å fokusere på dette minst 3 mnd før jeg kan si dette hjelper eller ei. 
Øver også på mindfullness og tenkt å begynne på yoga samt trene mer styrke 

Flere som har hatt god effekt av pusteteknikker 

Anonymkode: 94cdb...ca6

Kalde dusjer fungerer også, selvfølgelig bedre å bade i sjøen. Badstu fungerer også bra. En annen ting, prøv og hold på magen når du puster. Det føles litt beroligende.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha faste pustepauser hver dag, pust dypt ned i magen og rolig ut. Morgen, ettermiddag og kveld. 4-5 pust hver gang. Det tar tid før du merker bedring men den kommer. Ellers kan du ha nytte av psykomotorisk fysioterapi.

Anonymkode: 1b79e...f03

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...