AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Skal male et ikeabord. Leste på nett at man sa da skulle ta et lag med kvist og sperregrunning først, og så male med en egnet maling. Men spørsmålet er om den kvist og sperregrunningen er nødvendig? Bordet er ganske nytt og i god stand og har ingen kvister eller lignende som må dekkes over.. Anonymkode: 07304...e16
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Hva er bordet laget av? Laminerte flater? Jeg har ikke bra erfaring med å male laminerte ikea-møbler, maling sitter dårlig og møblene får lett hack. Bordplata blir jo utsatt for en del slitasje. Men jeg har lest at det skal teoretisk sett være mulig, det finnes heftegrunn du kan bruke. Heftegrunn er en spesiell grunning og ikke samme som kvistsperre, eller annen grunning. Heftegrunn er veldig dyr! Vi snakker tusen kroner for en liter boks. kvist og sperregrunn trenger du hvis bordet er av et tre, og ikke lakkert. og i det hele tatt.. Ville du vurdert vinyl/dekorplast på topp, og bare male beina. Det er ihvertfall det jeg endte opp med, for maling på bordplata ble ikke noe suksess. Dekorplast fra https://www.lindasdekor.no men også Clas Ohlson selger. Anonymkode: 2841f...7b9
agata Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Hvis bordet er malt eller lakkert fra før kan du alternativt pusse det over med sandpapir før du maler over. Behøver ikke å fjerne den gamle malingen fullstendig, men bare gå over alle flater så de mattes ned. Det vil gi bedre heft og du sparer penger på å ikke kjøpe heftegrunning. Men det tar mer tid så klart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå