Gå til innhold

Er det vanlig at tillitsvalgt er med på intervju ved nyansettelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er tillitsvalgtes oppgave? 

Anonymkode: 05efd...19a

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet på videregående skole var det helt vanlig å være en representant fra de tillitsvalgte tilstede. Rollen var påse at intervjuet gikk riktig for seg, og de hadde mulighet til å stille spørsmål. 

Da jeg byttet jobb i høst til et større firma innen oljebransjen så var det kun leder og HR som var representert.

Anonymkode: 44db9...41d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Det er blant annet for å sikre at alt går riktig for seg under intervjuet.

Anonymkode: 2f118...82a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I den etaten jeg jobber er det ansatt-representanter (fra fagforeningene) i alle ansettelsesrådene. 

Anonymkode: 53b2e...891

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de er der for deg for å se at intervju går riktig for seg. At du ikke blir spurt om ting de ikke har lov til å spørre om, f.eks. 

Anonymkode: 724c6...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, i det offentlige er dette helt standard. Tillitsvalgtes oppgave er å passe på at alt går riktig for seg ihht lovverk, personalreglement osv. 

Anonymkode: 660e8...472

AnonymBruker
Skrevet

I offentlig sektor: JA

I privat sektor: NEI

Anonymkode: 23e1f...c87

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble intervjuet nå i november og da var tillitsvalgt med. Han forklarte at han skulle være det for å påse at de ikke stilte ulovlige spørsmål, som f.eks. om jeg var gravid. 

Anonymkode: b7e74...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 21.07):

I offentlig sektor: JA

I privat sektor: NEI

Anonymkode: 23e1f...c87

I deler av offentlig sektor er det vanlig. I min statlige virksomhet gjør vi ikke det. 

Skrevet

I det offentlige er det vanlig, ja. Som folk skriver er det for å sikre at alt går riktig for seg under intervjuet, og også for å snakke om evt. lønn hvis det er behov for det.

I det private er det ikke så vanlig, dessverre. Merket det i en privat bhg en gang da de, under intervjuet, ville at jeg skulle skrive under på at jeg var 100% fysisk frisk.. Det er altså en av mange grunner til at tillitsvalgte alltid er med i det offentlige. 

Skrevet

I staten skal ansettelsesrådet bestå av like mange fra arbeidsgiversiden som fra arbeidstakersiden i tillegg til leder. Dette er regulert i statsansattelovens paragraf 6 (2). Den er ikke med kun for å passe på at intervjuet går fint for seg, men er et likeverdig medlem av ansettelsesrådet som de andre og har derfor like mye påvirkning på hvem som blir kalt inn til intervju og hvem som blir innstilt. 

Anonymkode: ee3c2...2f2

• Liker 1
Skrevet
mmd skrev (12 timer siden):

I deler av offentlig sektor er det vanlig. I min statlige virksomhet gjør vi ikke det. 

Er det lov å spørre hva slags statlig virksomhet du jobber i? Grunnen til at jeg spør er at jeg er nysgjerrig på om det er forskjell mellom forvaltningsorganer og statlig eide bedrifter/selskaper. 

Skrevet
Ullvott skrev (7 timer siden):

Er det lov å spørre hva slags statlig virksomhet du jobber i? Grunnen til at jeg spør er at jeg er nysgjerrig på om det er forskjell mellom forvaltningsorganer og statlig eide bedrifter/selskaper. 

Jeg jobber på et universitet.

Usikker på hva du lurer på, om du med «forskjell» tenker på tillitsvalgtes rolle? Det er stor variasjon, også blant statlige selskaper. Det skal avtales i en lokal tilpasningsavtale  

ellers: 

Statlig eide bedrifter er oftest aksjeselskaper, som fungerer som helt ordinære private selskaper. Her er lista over slike https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_statlige_selskaper

Eventuelt finnes det heleide statsaksjeselskaper: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Statsaksjeselskap

Regner med at du med «forvaltningsorganer» mener offentlige virksomheter. http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1285/1288/1289

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 15.18):

Hva er tillitsvalgtes oppgave? 

Anonymkode: 05efd...19a

Det er vanlig i det offentlige, ja. Den tillitsvalgtes rolle i prosessene er å tilse at den best kvalifiserte for jobben ikke blir forbigått til fordel for trynefaktor, vennskap e.l. (Som er normalen i det private, og helt ok praksis for et privat firma, men som det offentlige ikke har lov til). Den tillitsvalgte skal også tilse at det ikke blir stilt feil spørsmål (religion, helse, seksualitet etc) eller gjort diskriminerende valg mtp å velge vekk etnisitet, gravide damer og så videre. 

Anonymkode: 37afe...f22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...