Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn sammen, og eier hus sammen (50/50), men hver gang vi krangler sier han at jeg må flytte.. Jeg eier jo også huset, så han kan jo ikke kaste meg ut.. Og sier alltid etterpå at han selfølgelig ikke mente det.. Gjør meg veldig usikker. Det har jeg sagt.

Det som er verre, er at vi har et barn med spesielle behov, som det er jeg som tar meg av. Hvis jeg flytter, får han bare samvær på dagtid i helgene. Spesialbarnehagen er langt å kjøre til og fra, så han kan ikke hente i ukedager i så fall (jeg flytter i så fall til området nært bhg) Og kan ikke ha barnet på overnatting pga behovene til barnet som han ikke kan dekke. Så jeg begynner å lure på om det er derfor han ikke "kaster meg ut".. Bare pga at han ikke får se barnet så ofte.. Hvordan finne ut hva han egentlig vil? Han sier at det ikke er sånn, men den minste uenighet gjør at han sier at jeg må flytte.. 

Anonymkode: 78f95...6b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang han sier det . Så si nei du må flytte.  Barnet må bo her og jeg har like stor rett å bo her. Så vil du gjøre det slutt og du ikke elsker meg mere . Flytt ut.   Ha respekt for deg selv og tenk på barnet ditt.  Den fortjener sitt vante sted.

Anonymkode: 72ee0...bf1

• Liker 14
Skrevet

Så utrolig slemt å true med at du må flytte. han bestemmer ikke noe mer over huset enn deg. 

Men jeg skjønner ikke helt at du kan si at han kun kan ha samvær på dagtid i helger. Hvilke behov er det han ikke kan dekke om natten? Selv om du føler han ikke mestrer en sånn situasjon godt nok kan det godt hende det er det som blir utfall om dere går fra hverandre. Han bestemmer ikke over huset, du bestemmer ikke over barnet. 

• Liker 6
Gjest Chroma
Skrevet
Snedig skrev (1 minutt siden):

Så utrolig slemt å true med at du må flytte. han bestemmer ikke noe mer over huset enn deg. 

Men jeg skjønner ikke helt at du kan si at han kun kan ha samvær på dagtid i helger. Hvilke behov er det han ikke kan dekke om natten? Selv om du føler han ikke mestrer en sånn situasjon godt nok kan det godt hende det er det som blir utfall om dere går fra hverandre. Han bestemmer ikke over huset, du bestemmer ikke over barnet. 

Dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Snedig skrev (Akkurat nå):

Regner med at barnet har ustyr som må brukes som de ikke kan frakte  som de bare har en av? Har jeg rett?

Anonymkode: 72ee0...bf1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dere hadde hatt godt av samtaler hos familievernkontoret. Å true samboer med å hive den ut hver gang man er uenig, er jo helt hinsides. Dere kan ikke overleve som par hvis dette er måten dere kommuniserer og samhandler med hverandre. Og nei, han kan selvfølgelig ikke kreve at du flytter ut eller hive deg ut. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi har barn sammen, og eier hus sammen (50/50), men hver gang vi krangler sier han at jeg må flytte.. Jeg eier jo også huset, så han kan jo ikke kaste meg ut.. Og sier alltid etterpå at han selfølgelig ikke mente det.. Gjør meg veldig usikker. Det har jeg sagt.

Det som er verre, er at vi har et barn med spesielle behov, som det er jeg som tar meg av. Hvis jeg flytter, får han bare samvær på dagtid i helgene. Spesialbarnehagen er langt å kjøre til og fra, så han kan ikke hente i ukedager i så fall (jeg flytter i så fall til området nært bhg) Og kan ikke ha barnet på overnatting pga behovene til barnet som han ikke kan dekke. Så jeg begynner å lure på om det er derfor han ikke "kaster meg ut".. Bare pga at han ikke får se barnet så ofte.. Hvordan finne ut hva han egentlig vil? Han sier at det ikke er sånn, men den minste uenighet gjør at han sier at jeg må flytte.. 

Det å leve under eit  turbulent forhold, og med trusler om utkastelse + med eit sykt barn må vera ekstremt slitsomt.    Sålenge dere eier 50 /50 i boligen har han selvsagt ingen rett på å kaste deg ut av boligen, og kanskje bør han revurdere å pakke kofferten å flytte ut selv.    Ønsker han å kaste deg ut må det først forligge ein takst, og han må betale ut din del av verdien på boligen + at han må sørge for å finne annet egnet bopel for deg.       Dette hørest ut som reint tåkeprat !

Skrevet

Dette er psykisk vold. Han sier disse tingene for å gjøre deg underdanig og ikke være uenig med han. Om han sier i etterkant at han ikke mener det så sier han det bare for åvære slem mot deg. Ikke gi han gleden av å reagere på dette neste gang. Overse det fullstendig. Svar eventuelt at han får kontakte en takstmann da. 

• Liker 6
Skrevet

Kanskje dere faktisk burde flytte fra hverande, han prøver tydeligvis på å få overtaket på deg og brukke dette med utkastingen som et middel til å få viljen sin. Når det er sagt, så vil jeg absolutt anbefale at du gjør alt i din makt for å "lære opp" mannen til å ha barnet alene. Det kommer til å bli et hinsidet tøft liv for deg hvis du skal være den eneste personen i verden som kan ta deg av barnet med spesielle behov. Sånn kan du virkelig ikke ha det. Du er en egen person med egne behov og ønsker for livet, og du kan ikke sette alt dette til side på grunn av barnet ditt. det kommer til å stoppe seg selv til slutt. Du vil bli totalt utbrent, deprimert og utslitt. Faren får jaggu ta ansvar og lære seg det somtrengs for å være en god foreldre for barnet. og så må du la ham slippe til. dette sier jeg ikke for å være slem, tvert imot ❤️ 

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spesialbarnehagen er langt å kjøre til og fra, så han kan ikke hente i ukedager i så fall (jeg flytter i så fall til området nært bhg) Og kan ikke ha barnet på overnatting pga behovene til barnet som han ikke kan dekke.

Du kan flytte og du kan dekke behovene til barnet deres. Vil det si at pappa ikke kan flytte og dekke barnets behov? Er det forbudt for ham å gjøre det samme som deg? 

Edit.. vil også legge til at du kan ikke finne deg i sånne trusler som han kommer med. Hadde min mann holdt på sånn, hadde jeg pakket tingene hans og bedt han flytte. 

Endret av Dævendøtte
Skrevet

Det å ha et barn med ekstra behov sliter ofte på et forhold. Det er relativt vanlig at kvinnen tar hovedomsorgen for barnet og mannen føler seg på sidelinjen. Hva med å kontakte Familievernkontoret for å få rådgiving der? 

• Liker 1
Skrevet

Ts her

Vi var hos fvk for en tid tilbake, da barnet var lite, fordi jeg følte meg som en alenemor.. Der sier han bare fine ting og lover gull og grønne skoger, så de forstod ikke helt hvorfor vi var der.. Jeg var så trøtt og sliten at jeg orket ikke gå der mer å høre på, og ga han en sjanse til å gjøre alt han sa der. Det er mye store ord, og tårer, så de syns han var helt super, og jeg ville ikke sitte der å BARE klage og være utakknemlig. Vet ikke om han mente noe som helst av det han sa der..

Jeg flytter ikke før jeg har kjøpt noe nytt nei.. Huset er jo mitt også, og barn trenger stabilitet. Enig. 

Sist han sa jeg måtte flytte, sa jeg etterpå, at sier han det igjen flytter jeg. Men så gjorde jeg det ikke.. Jeg vil jo ikke flytte. Men er jo redd for at det er det han egentlig vil. Hvorfor skal jeg tro noe annet? Når han har sagt det mange ganger? Og tenker på hvor vi skulle bodd, og at det blir kort vei til bhg (sparer tid, bensin, bom) så kanskje jeg kan jobbe fullt igjen (mer lønn), og har krav på mer avlastning (som alenemor) Så tror jeg skal ramse opp alt dette, og si at hvis han sier en gang til at jeg må flytte, må han flytte ut til jeg har fått min del av boligen og kan kjøpe ny + har flyttet.. Tror dere han gjør det slutt med en gang da? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ved evt brudd kan du kreve å bo i huset om du skal ha daglig omsorg for barnet, men da må du betale leie for hans andel. 

Endret av SansaS
  • Liker 1
Skrevet

For en vanskelig situasjon. Du må finne en måte å vise ham at du mener alvor. Enten så ringer du takstmann og begynner å rydde ut av skap osv neste gang og sier at det er best at dere får påbegynt salg av bolig ettersom du kan ikke leve i uvisshet og ønsker stabilitet og forutsigbarhet, men da må du være forberedt på at svaret kan fort bli ja. Eller så må du begynne å planlegge en flytting (midlertidig eller ei) slik at neste gang han sier det så bare flytter du ut og ber ham ringe takstmann, men dette forutsetter at du faktisk har et sted du kan dra. Hvis ikke noe av dette er gjennomførbart så må dere kontakte familierådgiver og når han kjører sceneshowet "perfekt far som skal bli enda bedre" så må du fortelle sannheten og at du han har gjort dette tidligere.

Anonymkode: f9847...6f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva handler krangelen om da? Har dere det fint ellers?

• Liker 1
Skrevet

Han utøver psykisk vold mot deg. Vil du være sammen med en som forsøker å knekke deg og ha deg som underdanig, livredd tjener som lever på nådet i huset (som er like mye ditt!!) At han flotter seg på FVK får meg til å tro at han vet nøyaktig hva han gjør, nemlig å manipulere alle rundt han.

Neste gang tar du overtaket fra han. Skaff en takstmann. Få prisen og be han kjøpe deg ut. Så får du se om han mener det. Uansett ville jeg satt meg ned og grundig vurdert hva slags mann han er å leve med, som vil at du skal tro du lever på nåde, som utøver psykisk vold mot den han liksom skal elske.

Anonymkode: f835b...f81

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om så var at dere gjør det slutt: VILLE du hatt huset og kjøpt han ut da? Like greit å kartlegge hva som vil skje ved et brudd. Han sier jo dette for å såre, så ved å kartlegge så  forstår han mer av hva sånne utsagn faktisk innebærer. Og det gir forutsigbarhet. Fortell han samtidig at du eventuelt flytter ved et brudd, at dere da må taksere eiendommen av en objektiv takstmann og at du skal ha halve summen. Har han den muligheten? Om ikke så kan han klappe igjen. Da må eiendommen legges ut på det åpne marked og summen deles. Er det dette han vil? Eller vil han bare si ting som kan såre uten å mene det? 

Skrevet

Jeg får ikke helt tak på hvorfor faren ikke kan ha dette barnet alene?

Du skriver du vil få mer avlastning som alenemor. Min erfaring er at det ikke stemmer. Du og din eks kan jo da avlaste hverandre. Her får ofte ikke skilte foreldre avlastning på institusjon i helgene. Da mener kommunen barnet burde være annen hver helg hos hver av foreldrene og dermed har begge fri annen hver helg. Familier med flere barn prioriteres i helgene. Foreldre med ett barn og som ikke er sammen får da avlastning i ukedagene. Ikke sikkert det er sånn i din kommune, men slik er det her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...