AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Del Skrevet 9. januar 2021 Hei! Snart skal jeg få en tispevalp av rasen Goldendoodle. Hun vil være omtrent 4 mnd gammel, og mesteparten av sosialiseringen har jo da skjedd hos oppdretter. Siden hun skal få kull senere er det viktig at hun skal bli en rolig og trygg hund. Jeg er ikke særlig bekymret siden hun er avstammet Golden Retriever; de er jo tross alt "enklere" å miljøtrene enn de fleste. Men skal vi "fortsette" der hun slapp, med besøk i byen, parker, hos andre osv, som om vi startet fra scratch? Eller skal vi bare stole på at det er "ferdig" nå og at oppdretter har gjort det godt nok? P.S: Jeg har tatt ut omtrent 2 mnd ferie for henne slik at vi kan bli kjent, noe jobber jeg delvis. Anonymkode: e1e9f...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 9. januar 2021 #2 Del Skrevet 9. januar 2021 Miljøtrening og sosialisering er to forskjellige ting. Bli kjent med hunden og ta den med over alt. Tilslutt; Blandingshund. Du har en blandingshund. Og du ønsker å sette flere blandingshunder til verden. Anbefaler deg å la være. Vi trenge ikke flere useriøse doodler aktører. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 9. januar 2021 #3 Del Skrevet 9. januar 2021 Man slutter vel aldri med slikt. Den er iallfall ikke ferdig ved 4 mnd alder. Ta korte turer med buss, sitt i parken en liten stund, oppsøk nye plasser, nye utfordringer. Ta det i veldig korte økter når hunden er valp, øk mengden/lengden når hunden er større og tryggere. Har selv hatt hund som opplevde nye ting i en alder av 5-6 år, ting som bygde selvtilliten enda mer 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Del Skrevet 9. januar 2021 En blanding mellom golden retriever og puddel er ikke noen rase. Og miljøtrening er ikke noe du kan slutte med. Anonymkode: 5162a...729 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Del Skrevet 9. januar 2021 Troyamin skrev (26 minutter siden): Miljøtrening og sosialisering er to forskjellige ting. Bli kjent med hunden og ta den med over alt. Tilslutt; Blandingshund. Du har en blandingshund. Og du ønsker å sette flere blandingshunder til verden. Anbefaler deg å la være. Vi trenge ikke flere useriøse doodler aktører. Hei, Jeg skal ikke avle på henne selv, er bundet av en avtale med oppdretter. Men du sier "useriøse doodle aktører". Snakker du om doodler i sin helhet? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle vært et problem, at det blir avlet på doodler, når blandingshunder som regel har bedre helse enn rasehunder? Anonymkode: e1e9f...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. januar 2021 #6 Del Skrevet 9. januar 2021 Du bør absolutt fortsette med både miljøtrening og sosialisering. Det er jo ikke sikkert oppdretter har vent henne til de miljøene du trenger at hun blir vant med i din hverdag. Du vil også fort finne ut om hun er trygg i ulike miljøer og med ulike typer mennesker og hunder. Hvis ikke, så bør du fokusere på å miljøtrene/sosialisere der hun evt trenger. Det er ikke gitt at blandingshunder som regel har bedre helse enn rasehunder. De kan fint få de samme arvelige sykdommene som de raser den er blandet med. I tillegg har man heller ingen historikk, man kan ikke vite om foreldredyrene og andre i familien/slekten er helsesjekket for arvelige sykdommer. Jeg synes også det virker useriøst når det allerede er bestemt at hun skal avles på nå som hun bare er valp, uten at man vet hvordan hun kommer til å utvikle seg verken med gemytt eller helse. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Del Skrevet 9. januar 2021 Som de andre sier, så er miljøtrening noe du aldri kan slutte med. Det er på et vis ferskvare. Merker selv på mine at de neppe vil være like rolige i campingvogn/hotell nå, som de var for fem år siden, fordi jeg rett og slett ikke har vært flink nok til å opprettholde treningen. Byturer og kollektivt er vi på stadig vekk, selv om vi bor landlig, og det er aldri noen problem. Tenker at om vi hadde sluttet med det over en periode, så hadde det ikke fungert like bra i fremtiden. Støtter også det de andre nevner. Jeg hadde vært meget skeptisk til å kjøpe denne valpen. Jeg har ikke noe i mot blandingshunder, men bevisst blandingsavl er jeg ingen fan av. Ofte er det penger som kommer før hundene. Reagerer spesielt på det faktum at det allerede er bestemt at den skal avles på?🤔 At dette er noe «oppdretter» har bestemt. Jeg vet ikke hva slags kunnskap disse oppdretterne sitter på når det gjelder avl, men godkjente raseoppdrettere må i hvert fall (correct me of i’m wrong) gjennom flere kurs for å bli godkjent. Ellers ønsker jeg deg lykke til! Anonymkode: 64256...3e5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #8 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei, Jeg skal ikke avle på henne selv, er bundet av en avtale med oppdretter. Men du sier "useriøse doodle aktører". Snakker du om doodler i sin helhet? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle vært et problem, at det blir avlet på doodler, når blandingshunder som regel har bedre helse enn rasehunder? Anonymkode: e1e9f...4b0 Var ikke jeg som skrev denne kommentaren du svarer på her, men det sier seg selv at doodlehunder ikke får bedre helse enn rasehunder når de masseavles og selges av enkelte «oppdrettere» slik at de får en omsetning på over 3 millioner året kun for valpekjøp. Det er jo nærmest en valpefabrikk. Sier ikke at din valp kommer fra et slikt sted altså, men de finnes, og de avler Doodles og derfor tror jeg mange setter ut piggene raskt når man nevner «rasen». Anonymkode: 64256...3e5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 9. januar 2021 #9 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei, Jeg skal ikke avle på henne selv, er bundet av en avtale med oppdretter. Men du sier "useriøse doodle aktører". Snakker du om doodler i sin helhet? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle vært et problem, at det blir avlet på doodler, når blandingshunder som regel har bedre helse enn rasehunder? Anonymkode: e1e9f...4b0 Ja, jeg snakker om doodler i sin helhet. Blandingshunder er ikke friskere enn renraset hund. Det er en myte. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #10 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Var ikke jeg som skrev denne kommentaren du svarer på her, men det sier seg selv at doodlehunder ikke får bedre helse enn rasehunder når de masseavles og selges av enkelte «oppdrettere» slik at de får en omsetning på over 3 millioner året kun for valpekjøp. Det er jo nærmest en valpefabrikk. Sier ikke at din valp kommer fra et slikt sted altså, men de finnes, og de avler Doodles og derfor tror jeg mange setter ut piggene raskt når man nevner «rasen». Anonymkode: 64256...3e5 Ja, det forstår jeg helt og holdent! Jeg bare forstår ikke hva problemet med å avle videre på et avkom innen oppdrettet er? Egner den seg ikke helsemessig eller liknende skjer avling selvfølgelig ikke! Men det er planlagt at hun skal brukes videre om hun egner seg. I tillegg forstår jeg ikke hvor alt "hatet" til Goldendoodle kommer fra. Foreldrene er friske, fine hunder som oppdretter eier selv, og oppdretter er seriøs og ansvarlig. Får ingen "valpefabrikk" feel heller. Jeg får henne når det passet oss begge best og det var når hun var 4 mnd, for det var da jeg hadde muligheten til å ta ut ferie. Det sier seg selv at oppdretter er nøysommelig om hen er villig til å beholde valpen en stund for det perfekte hjemmet, eller? Og nei, jeg går utifra at helsen ikke nødvendigvis trenger å være bedre fordi det er en blandingshund, men når du avler på et visst antall hunder (en rase) så faller det naturlig at mye arves. Ferske gener gjør seg godt. Vil vel si at den ikke kommer til å lide, vare fordi den har foreldre av annen rase. Prøvde bare å få info om lengden på miljø- og sosialiseringstrening. Anonymkode: e1e9f...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 9. januar 2021 #11 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det forstår jeg helt og holdent! Jeg bare forstår ikke hva problemet med å avle videre på et avkom innen oppdrettet er? Egner den seg ikke helsemessig eller liknende skjer avling selvfølgelig ikke! Men det er planlagt at hun skal brukes videre om hun egner seg. I tillegg forstår jeg ikke hvor alt "hatet" til Goldendoodle kommer fra. Foreldrene er friske, fine hunder som oppdretter eier selv, og oppdretter er seriøs og ansvarlig. Får ingen "valpefabrikk" feel heller. Jeg får henne når det passet oss begge best og det var når hun var 4 mnd, for det var da jeg hadde muligheten til å ta ut ferie. Det sier seg selv at oppdretter er nøysommelig om hen er villig til å beholde valpen en stund for det perfekte hjemmet, eller? Og nei, jeg går utifra at helsen ikke nødvendigvis trenger å være bedre fordi det er en blandingshund, men når du avler på et visst antall hunder (en rase) så faller det naturlig at mye arves. Ferske gener gjør seg godt. Vil vel si at den ikke kommer til å lide, vare fordi den har foreldre av annen rase. Prøvde bare å få info om lengden på miljø- og sosialiseringstrening. Anonymkode: e1e9f...4b0 Hatet mot Goldendoodel, og andre doodel hunder kommer hovedsakelig fra Drøbak hundehotells måte å drive oppdrett av disse hundene på. De råvavler på disse hundene sine, og har noen avtaler som er helt sinnsyke. Hvordan avtale har du, og hva betaler du for hunden? Min venninne driver oppdrett av en mellomstor rase, og hun har forvert avtale som gagner alle. Før fikk de valpen mot at hun fikk to kull, men nå gir de halv pris for valpen, og så får de 1500,- per valp som lever opp. Ellers så er miljø trening som andre sier ferskvare. Så bare å fortsette å trene på det. Spørr oppretter hva hun har gjort, og fortsett der. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #12 Del Skrevet 9. januar 2021 Golden retriever er ikke enklere å miljøtrene enn andre raser, den trenger akkurat like mye miljøtrening som andre. Anbefaler deg å lese deg mere opp på hund før du skaffer deg en. Anonymkode: 92dcd...0d1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #13 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Golden retriever er ikke enklere å miljøtrene enn andre raser, den trenger akkurat like mye miljøtrening som andre. Anbefaler deg å lese deg mere opp på hund før du skaffer deg en. Anonymkode: 92dcd...0d1 Tusen takk, for det at man må lese seg opp på en hunderase før man får den er helt uforståelig for meg. Det kommer faktisk enklere til noen raser enn andre når det kommer til miljø- og sosialiseringstrening. Lynne og selvstendighet i rasen spiller en stor del, og man kan forvente om man legger inn arbeid, at en Golden Retriever tilpasser seg enklere enn f.eks en Akita eller Husky. Det ligger ikke i deres væremåte. Ellers vil jeg anbefale deg å lese deg opp på etikette når man diskuterer et tema Anonymkode: e1e9f...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #14 Del Skrevet 9. januar 2021 Hunden min er 1 år nå. Hun er veldig trygg og selvsikker, men selv om både hun og jeg foretrekker å gå tur i naturen, så tar vi jevnlige turer til sentrum og andre miljø. Vi er med på miljøtrening i den lokale hundeklubben hver uke, og jeg prøver å vise henne nye plasser/situasjoner hele tiden. Når det kommer til helse: når man kjøper seg en renraset valp som er registrert i NKK, så er det fordi foreldre har blitt helsetestet og fått godkjent parring. Man kan da også se bak i linjene for å sjekke helse til besteforeldre og andre av samme linje. Med blandingsraser er dette ofte ikke mulig. Har du fått sett helseattester av foreldrene til valpen? Har de gått gjennom tester før de ble parret? Blandingshunder er ikke friskere enn renrasede hunder. Dette er en myte. Håper dere får det fint med valpen, og kos dere masse 🙂 Anonymkode: 9be23...18e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min_hund_er_Grå Skrevet 10. januar 2021 #15 Del Skrevet 10. januar 2021 Man slutter aldri å miljøtrene en hund. Det er noe man bør gjøre hele tiden. Det er en viktig forskjell her som folk må forstå. Å sosialisere er å lære hunden forventet atferd i sosiale hendelser, altså i møte med andre hunder og mennesker. Å miljøtrene er å gjøre hunden vandt med de forskjellige miljøene. By, skog, fjell, vann, glatte gulv, trapper, under ting, over ting, oppå ting, inni ting, bil, buss, tog, båt, høyder, etc her er det kun fantasien som begrenser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Del Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei, Jeg skal ikke avle på henne selv, er bundet av en avtale med oppdretter. Men du sier "useriøse doodle aktører". Snakker du om doodler i sin helhet? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle vært et problem, at det blir avlet på doodler, når blandingshunder som regel har bedre helse enn rasehunder? Anonymkode: e1e9f...4b0 Problemet med blandingshunder er at det er null kontroll, og ofte bare pga pengene. Hvorfor kan man ikke bare velge en renraset golden retriever eller en renraset puddel? Det er en myte at blandingshunder er friskere enn renrasede. Jeg kjenner flere med doodler og det er kun 1 som ikke sliter med allergi. I tillegg er det ingen form for ordentlig registrering, sånn at det lett kan bli innavl. Hvorfor valgt du blanding av puddel og golden i stedet for en av dem? Anonymkode: a3c0a...446 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 10. januar 2021 #17 Del Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Problemet med blandingshunder er at det er null kontroll, og ofte bare pga pengene. Hvorfor kan man ikke bare velge en renraset golden retriever eller en renraset puddel? Det er en myte at blandingshunder er friskere enn renrasede. Jeg kjenner flere med doodler og det er kun 1 som ikke sliter med allergi. I tillegg er det ingen form for ordentlig registrering, sånn at det lett kan bli innavl. Hvorfor valgt du blanding av puddel og golden i stedet for en av dem? Anonymkode: a3c0a...446 Jeg kjenner også en slik doodle-blanding med allergi, det er en forhund og oppdretter Drøbak har avlet to kull på den 🙄🙄 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Del Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Problemet med blandingshunder er at det er null kontroll, og ofte bare pga pengene. Hvorfor kan man ikke bare velge en renraset golden retriever eller en renraset puddel? Det er en myte at blandingshunder er friskere enn renrasede. Jeg kjenner flere med doodler og det er kun 1 som ikke sliter med allergi. I tillegg er det ingen form for ordentlig registrering, sånn at det lett kan bli innavl. Hvorfor valgt du blanding av puddel og golden i stedet for en av dem? Anonymkode: a3c0a...446 Samboer liker ikke utseendet til puddel pga noe som skjedde som barn, og det er helt "ribbet" for oppdrettere som trenger forvert til en golden retriever valp til sommeren, desverre. Vi har lett overalt men finner ingenting, og da begynte vi å kikke på Goldendoodle. Innen 2 t etter vi skrev på finn at vi var interesserte var det allerede en som hadde kontaktet oss, etter 2 mnd med stillhet og rundt 7 - 10 tlf med ulike oppdrettere av Golden retriever 🙄 Anonymkode: e1e9f...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 10. januar 2021 #19 Del Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Samboer liker ikke utseendet til puddel pga noe som skjedde som barn, og det er helt "ribbet" for oppdrettere som trenger forvert til en golden retriever valp til sommeren, desverre. Vi har lett overalt men finner ingenting, og da begynte vi å kikke på Goldendoodle. Innen 2 t etter vi skrev på finn at vi var interesserte var det allerede en som hadde kontaktet oss, etter 2 mnd med stillhet og rundt 7 - 10 tlf med ulike oppdrettere av Golden retriever 🙄 Anonymkode: e1e9f...4b0 Kan det være fordi det "spys" ut doodler at du fikk tak i med en gang? Og at seriøse raseoppdrettere har ventetid fordi de ikke driver rovdrift av avlsdyrene sine? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Del Skrevet 10. januar 2021 Troyamin skrev (2 minutter siden): Kan det være fordi det "spys" ut doodler at du fikk tak i med en gang? Og at seriøse raseoppdrettere har ventetid fordi de ikke driver rovdrift av avlsdyrene sine? Fikk ikke den følelsen av henne, ihvertfall. Hun var helt ny på avl og oppdrett, og dette ville bli hennes første to kull. Grunnen til at hun ikke kunne beholde valp var fordi gubben ikke lot henne ha 3 hunder 😳 Så hun hadde ellers beholdt den selv. Men jeg tror ikke det skal være så ekstremt stygt og umoralsk å få en liknende blandingsrase når førstevalget er helt borte. Og dette er altså flere måneder fra nå, vi har vært i kontakt med ulike oppdrettere gjennom hele høsten. Vil ikke tro at det har noe med kvaliteten på oppdretterne, bare den ekstreme pågangen. Anonymkode: e1e9f...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå