Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper dere har noen tips eller støttende ord til meg. 

Jeg har fått innkalling til jobbintervju neste uke. Forbereder meg så godt jeg kan, men kjenner allerede nå at nervene begynner å komme frem. 

Jeg har vært arbeidsledig i 3 (!!) år, og blir fullstendig nervevrak ved jobbintervju. Gråter både før og etter, og er livredd rett og slett. Har til og med trukket meg fra noen intervju de siste årene da jeg ikke har taklet det. De andre intervjuene har åpenbart ikke gått så bra, siden jeg fortsatt er arbeidsledig. 

Jeg er ikke god til å snakke for meg. Er heller ikke sosial og utadvendt, så jeg prater sjeldent med folk😅 Jeg sier også så mye rart, spesielt når jeg er nervøs. Og tenker i ettertid, hvorfor i all verden sa jeg det?? Tenker på at de sammenligner meg med de andre kandidatene (som helt sikkert er mye flinkere enn meg!), og presset blir for mye. Tenker hele tiden på at jeg gleder meg til intervjuet er over. 

Nå har det altså dukket opp en ny mulighet og jeg har så lyst på denne jobben. Ut i fra stillingsbeskrivelsen passer den meg veldig bra. Er egentlig imponert over at jeg i det hele tatt har fått intervju med et hull i CV på 3 år. Og jeg har ikke lyst til å ødelegge dette for meg selv ved å gå i krisemodus og tenke at jeg ikke får jobben allerede før intervjuet. 

Noen som har noen tips og triks? 

Anonymkode: eb765...d2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å tenke at du skal sjekke ut dem i like stor grad som de skal sjekke ut deg. Du skal finne ut av om dette er et sted du kunne tenke deg å jobbe. Forbered noen spørsmål du har lyst til å stille dem, og tenk at under dette intervjuet skal jeg finne ut mest mulig om arbeidsplassen, kollegaene, miljøet og oppgavene :) 

Anonymkode: 4aeed...5d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv Valerina (reseptfritt på apotek og i helsekostbutikker). Det er mildt beroligende. Ikke så krafig at du fremstår dopa, men bare så det roer litt.

For sikkerhets skyld bør du prøve ut på forhånd hvordan det virker.

Anonymkode: df8b7...0c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at de har kalt deg inn til intervju fordi de ser av søknaden og cv’en din at du har kvaliteter de trenger. 

Anonymkode: 4aeed...5d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fokuser (gjerne begynn allerede nå) på å snakke litt langsommere enn du egentlig vil, legge stemmen et hakk eller to dypere, og artikulere hvert eneste ord godt. Ikke bus ut med det første som faller deg inn, heller bruk et halvt sekund ekstra på å svare slik at du tenker deg litt om. Gjerne tenk at du skal puste godt ut, og godt inn før du svarer på spørsmål. Forberede spørsmål og svar er lurt. 

Anonymkode: b40fd...471

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbered deg på vanlige intervjuspørsmål, skriv ned svarene du ønsker å gi i stikkordsform. Da har du noe konkret å forholde deg til. Veldig lett å snakke seg helt bort når man får et enkelt spørsmål som for eksempel "fortell om deg selv". Ved å fokusere på stikkordene du har forberedt på forhånd får du fortalt akkurat det du vil, intet mer og intet mindre :) Dette hjalp iallfall meg mye med å slappe av i begynnelsen av intervjuet, så kom småpraten etterhvert når jeg innså de var ganske hyggelige folk. Det er også lurt å ha spørsmål til dem, la dem snakke litt også.

Anonymkode: 1b0b4...328

AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts, det kommer til å gå bra 🙂 

Anbefaler deg og alle andre interesserte en fantastisk podkast "Voksenpoeng med Nora". Hun gir meget gode råd om CV, jobbintervju og slike ting 😊 Lykke til! 

Anonymkode: dae3d...388

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen! Jeg leser meg opp og forbereder meg så godt jeg kan.

-Skal øve meg på å snakke saktere, og bruke et par sekunder på å tenke meg om før jeg svarer.

-tenke at jeg skal også finne ut om jeg vil trives med å jobbe der. (Har faktisk vært på et intervju en gang hvor damen var helt jævlig mot meg, og jeg tenkte at der vil jeg ikke jobbe uansett om jeg mot alle odds skulle få tilbudet). 

-forberede noen spørsmål som de kan svare på 

Håper at det går bra og at jeg får jobben😭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere sider på nettet med råd til jobbintervju og typiske spørsmål. Anbefaler å ha tenkt ut og trent på å svare på dette. 

Typisk hvem er du, hvorfor søker du jobb her samt en rekke andre. 

Tror de vil være opptatt av hva du har gjort i perioden uten jobb.

Anonymkode: e260a...ace

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk jobben! Det hadde jeg ikke forventet :) 

TS 

• Liker 7
Skrevet

Gratulerer 

Anonymkode: e260a...ace

Skrevet

Grattis! Hva slags type jobb er dette? Jeg har samme problem selv

Anonymkode: ceef2...902

Skrevet

Gratulerer TS! 😃

Anonymkode: e1a23...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...